CITAT (Myosotis @ 14-01-2010, 10:41)

Röstade på "tjäna-pengar-alternativet", så fruktansvärt osmakligt att utnyttja människors sorg och desperation. Jag har aldrig sett på något sådant program och kommer förhoppningsvis inte behöva göra det heller. Jag tror inte på ett liv efter detta (tyvärr, så enkelt och lugnande det skulle vara!) och jag tror inte att någon någonsin kan få kontakt med en avliden. Antingen är det lurendrejeri eller så är det hjärnan som producerar upplevelsen precis som med religiösa upplevelser.
det finns ju olika program typer
en där det är en stor publik och ett snyggt designat tv-set. där ett medium tar kontakt med döda och utnyttjar. eller andra komiska/fake program med övernaturligt.
sedan finns det ett annat program, där dom inte utnyttjar utan hjälper människor istället, dvs någon som känner obehag i sitt hem kontaktar ett medium(eller en grupp) och sedan går mediumet/gruppen (stavas?) runt i huset och får kontakt och sedan gör så att det blir lugnt i huset så att personen i fråga får ett lugnt liv. om mediumet har tagit veck spöket/andarna på riktigt eller om personen tror att dom är borta kan man diskutera. hur som så hjälper det personen.
sedan finns det dom som åker runt till olika ställen där det sägs att det föregår övernaturliga saker. dom har med sig utrustning och en grupp med olika personer med olika vetande ich specialområden. en vetenskapman, en skeptiker, några som tror och några som inte tror, någon historiker och ett/par medium m.f. , dessa försöker sammla på sig material som kan bevisa för världen att det finns/eller inte finns.
den första programtypen klarar jag inte av tycker det är såå töntigt.
den andra programtypen kan ibland vara fruktansvärd töntig beroende på vilket program (amerikanska är oftast dåliga) medan exempelvis Okända är mer seriöst.
den tredje programtypen finns det också de som verkar mer seriösa än andra, de amerikanska är dålig medan det engelska programmet Most Haunted verkar seriös (blev seriösare när de oseriösa meduimen avgick från programmet). Most Haunted utforskar bara och försöker samla bevis och hjälper inte folk som det Okända gör. Most Haunted har faktiskt lyckas filma en del saker som är svårt att förklara (som jag har svårt att förklara).
jag tittar enbart på
Det Okända och
Most Haunted, resten tycker jag bara är skitprogram.
Redigerat av flaxss: 14-01-2010, 11:23