CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 17:08)

Kan skeptikern, jag alltså, få reda på vad som är så fantastiskt med mjölksyrningen? Om det skulle påverka matspjälkningen positivt så undrar jag varför inte naturen fixat det i våra magar sen årmiljoner? Den vanliga orsaken till att man påstår att viss mat är så nyttig är oftast att ingen skulle äta den annars. Surströmming t.ex.
Hihi.. Ja surströmming är nog också nyttigt men det är ju ingen grönsak...
Jag hittar inte mitt anteckningsblock med mina anteckningar just nu, bara broschyrer ifrån Landstinget. Skrivet av en dietist eller kostkonsulent (..eller vad dom kallar sig för..?)
Det funkar ungefär så här:
Mjölsyrade grönsaker bildar probiotiska bakterier. Dessa bakterier producerar mjölksyra som i sin tur sänker Ph-värdet i magen/tarmarna. Detta gör att magsäcken töms långsammare vilket gör att blodsockerstegringen går långsammare. Samt att den sura miljön inte är så trevlig för sjukdomsalstrande bakterier.
I och med att surkålen är sur, så tar det längre tid innan kolhydraterna kan tas upp i kroppen.
Hittat på internet vid googling:
"Vitkål har i sig också ett lågt GI från början. Mjölksyrabakterierna sänker det ytterligare genom att ta upp sockerarterna och producera mjölksyra. Surkål är levande och de nyttiga bakterierna fortsätter att fånga upp en del av de kolhydrater vi äter och bryta ner dem."
Det går säkert att lägga till mycket mycket mer. Det
jag lade på minnet var att det var så otroligt nyttigt...