Jag ska bygga ett "runt" utomhusrum på min odlingslott som ska vara 3 m i diameter och täckas av klättrande växter och grönsaker på såväl väggar som tak. Förra våren samlade jag på mig tunga grenar från nyligen fällda träd i närheten, och de tänkte jag använda, men fick förhinder att bygga klart det pga stukad fot.
Nu undrar om det inte är bättre att köpa virke, för de fällda träd jag hittade är nog lite för tunna. Tryckimpregnerat är uteslutet, för jag vill inte ha gifter i marken, och dessutom så kommer jag ju bl.a. odla klättrande grönsaker intill som ska täcka "rummet".
Dock läste jag på Wikipedia att man håller på att ersätta vanligt tryckimpregnerat till miljövänligt tryckimpregnerat. Någon som vet om man kan får tag på det? Eller ska man köra den gammaldags stilen och elda ändarna och linolja resten? Håller bygget några år då, tro? Använder man tjära till ändarna som en tipsade mig om, så är det väl miljöfarligt? Vet ni ytterligare miljövänliga och fungerande sätt att impregnera virke på?
Fast håller obehandlat virke i flera år ändå så behövs det kanske inte? Berätta om ni har något liknande i er trädgård som ännu står bergfast i marken...
--------------------
Odlar på västkusten i zon II
|