|
Anemone nebulosa
15-01-2010, 13:58
Jag ska bygga ett "runt" utomhusrum på min odlingslott som ska vara 3 m i diameter och täckas av klättrande växter och grönsaker på såväl väggar som tak. Förra våren samlade jag på mig tunga grenar från nyligen fällda träd i närheten, och de tänkte jag använda, men fick förhinder att bygga klart det pga stukad fot.
Nu undrar om det inte är bättre att köpa virke, för de fällda träd jag hittade är nog lite för tunna. Tryckimpregnerat är uteslutet, för jag vill inte ha gifter i marken, och dessutom så kommer jag ju bl.a. odla klättrande grönsaker intill som ska täcka "rummet".
Dock läste jag på Wikipedia att man håller på att ersätta vanligt tryckimpregnerat till miljövänligt tryckimpregnerat. Någon som vet om man kan får tag på det? Eller ska man köra den gammaldags stilen och elda ändarna och linolja resten? Håller bygget några år då, tro? Använder man tjära till ändarna som en tipsade mig om, så är det väl miljöfarligt? Vet ni ytterligare miljövänliga och fungerande sätt att impregnera virke på?
Fast håller obehandlat virke i flera år ändå så behövs det kanske inte? Berätta om ni har något liknande i er trädgård som ännu står bergfast i marken...
Om du bara separerar virket från marken fukt, och har utskjutande tak, så behöver du inte ha tryckimpregnerat virke.
Anemone nebulosa
15-01-2010, 14:27
CITAT (KURT @ 15-01-2010, 14:17)  Om du bara separerar virket från marken fukt, och har utskjutande tak, så behöver du inte ha tryckimpregnerat virke. Jag kommer inte ha något "tak" i dess egentliga betydelse, utan endast några förstärknings"plankor" (som visserligen är utskjutande) som håller ihop bygget. "Taket" kommer alltså huvudsakligen bestå utav klätterväxter, ettåriga liksom även fleråriga med tiden. Fast, å andra sidan tänkte jag figursy en stor presenning som kommer kunna fästas i krokar på insidan och rullas ut vid regn. När du skriver separera virket från markens fukt, menar du då att jag ska fylla med sand och småsten för att undvika direktkontakt med jorden? Förresten, tror du/ni det behövs gjutas betongklossar för stabiliteten, eller räcker det med sand och småsten nedgrävt runt om ändarna?
Ranunculus
15-01-2010, 14:41
Om du använder dig av lärkträ så behövs inte inpregnering.För fastsättning i marken behöver du nog plint, så inte virket kommer i kontakt med jord. Ulla
Tänkte just också rekommendera lärkträ vilket skall vara väldigt hållbart som jag förstått det.
Det finns ju numer impregnerat virke som är gjort med hög värme eller vad det nu var, det ska i alla fall inte vara med en massa kemikalier. Sedan är det väl så att om du använder vanligt tryckimpregnerad trall så får man det ju på handen vid beröring, inte bara i jorden. Det är därför man säger att man helst inte ska bygga sandlådor till barnen i detta material. Här är en artikel från 2008 i DN men jag antar att det fortfarande gäller: http://www.dn.se/bostad/var-sibiriska-lark...ackert-1.757665
Fågelvägen
17-01-2010, 12:15
Allt lärkträ är inte tätvuxet trä från Sibirien, utan det som importeras är ofta snabbvuxet virke från Estland, säger våra vänner i byggbranschen. Det är då inte speciellt hållbart. Tätvuxen gran eller furu kan vara betydligt hållbarare, om man nu kan hitta det. Tänk på 100 år gamla, friska fönsterbågar av noggrant utvalt virke!
Heter inte lärkträden förresten Larix sibirica? Namnet kan lätt leda till missförstånd.
Piccante
17-01-2010, 14:09
Kinesisk träolja ska ha en förmåga att tränga in djupt i trä och skydda på djupet inte bara på ytan. Vanlig träolja däremot innehåller ofta mest lacknafta och ger knappt något skydd alls. Den kinesiska träoljan är dyrare och finns nog bara hos välsorterade bygg& färghandlare.
Googla på "värmebehandlat trä". Endast värme/vatten används, tycks ge bättre skydd än vanlig impregnering. Vet ej var man köper.
lorentz
18-01-2010, 08:06
SLU I Uppsala har gjort undersökningar på Lärk Lärk är inte beständigare än vanligt tryckimpregnerat.
skogsnatt
18-04-2010, 17:11
CITAT (lorentz @ 18-01-2010, 09:06)  SLU I Uppsala har gjort undersökningar på Lärk Lärk är inte beständigare än vanligt tryckimpregnerat. Köp riktig svensksågad lärk, så får nu ett utmärkt byggmaterial, som håller minst samma kvalitet som tryckimpregnerat klass NTR-AB
malarmaster
18-04-2010, 17:24
om jag förstått saken rätt tänker du gräva ner stolparna i marken o det är inte lätt att få det att hålla.bättre att sätta på plintar så blir du av med problemet,då kan du använda vanligt virke som du impregnerar med linolja.Håller med att lärkträ generellt inte är bättre än tryckimpregnerat o nerstucket i marken duger inte heller tryckimpregnerat såvida det inte är klassat A( är till för mark o vattenkontakt,bör undvikas i trädgård).tjära nämdes också o blandar man det med linolja så får man en bra impregnering men i längden håller inte det heller nerstoppat i marken. Ulf
skogsnatt
20-04-2010, 21:40
CITAT (Fågelvägen @ 17-01-2010, 13:15)  Allt lärkträ är inte tätvuxet trä från Sibirien, utan det som importeras är ofta snabbvuxet virke från Estland, säger våra vänner i byggbranschen. Det är då inte speciellt hållbart. Tätvuxen gran eller furu kan vara betydligt hållbarare, om man nu kan hitta det. Tänk på 100 år gamla, friska fönsterbågar av noggrant utvalt virke!
Heter inte lärkträden förresten Larix sibirica? Namnet kan lätt leda till missförstånd. Om det är äkta eller ej, det kan man lätt avgöra själv. På en äkta Sibirisk lärk är årsringarna tunna som skrivarpapper och är dom mycket tjockare, så är det en annan typ av lärk, som förvisso är hållbarare än gran och fur, men inte som den sibiriska lärken. Jag jobbar själv mycket med trä, både impregnerat och obehandlat i olika träslag och jag vill påstå att lärken är en mycket bra material oavsett, om den är sibirisk eller ej. Men priset skall vara det rätta. Blomlådan på bilden är gjord av svensk lärk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|