Jag blir så trött på att all mat nu mera innehåller så mycket tillsatser. Idag skulle jag köpa bacontärningar för att göra pasta carbonara. Scan tillsätter både konserverings, antioxidationsmedel och rökarom till sina bacon!

Kan man inte röka bacon på traditionellt sätt längre, måste det vara rökarom för att ge smak och konserveringsmedel i för att det ska hålla sig då de inte är rökt?
Besviken på att allt bacon var "fuskbacon" så gick jag till det rökta fläsket. tänkte att rökt fläsk som dessutom är dyrare borde vara av högre kvalitet och bara innehålla rökt kött. Men rökt fläsk visade sig innehålla förutom fläsk, vatten och salt dessutom; antioxidationsmedlen E301 natriumaskorbat, E325 natriumlaktat, E331 natriumcitrater, Stabiliseringsmedlet E450 natrium, kalium och kalciumdifosfater och slutligen konserveringsmedlet E250 natriumnitrit. Hur kan en dyrare bit som bara bord bestå av rökt kött innehålla så mycket tillsatser? Finns nästan inte en charkprodukt som innehåller mindre än minst 2 av dessa medel, många innehåller upp till 5 st.