| |
|
  |
Hjälp nu vill jordbruksministern tillåta GMO i Sverige!, Vill du äta genmodifierad mat? Vi måste säga NEJ! |
|
|
|
|
17-01-2010, 14:58
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 2 619

|
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2010, 14:41)  Man knyter alltså det egna företagets kemiska preparat till utsädet och låser marknaden till det egna produkterna.
Monsanto har idag monopol på GMO marknaden genom att sälja 85% av världens GMO utsäde.
Det är tredje världen, de fattigaste länderna som som hittills varit måltavla för strategierna...EU har hittills orkat stå emot eftersom Europas befolkning i upprepade opinionsundersökningar sagt nej till GMO. Jag tror inte på tesen "stora elaka företaget Monsanto" mot det goda lilla folket, typ. Jag tycker föraktet mot Monsanto lutkar lite -68 vänstern . Jag tycker också att din hänvsining till att företaget skapar GMO för att kunna sälja mer bekämpningsmedel är lite väl konspiratorisk. Med det inte sagt att detta är en enkel fråga, långt ifrån. Ny teknik och forskning möts inte sällan av en stor motvilja hos allmänheten och det är vanligt att man polariserar och att konspirationsteorier förekommer. Min poäng är enkel. Om SLU till en majoritet anser att GMO är bra och ofarligt då ska vi också lita på dem och inte på folktron eller konspirationsteorier.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-01-2010, 15:02
|
Gäster

|
Vad du tror eller inte tror är egalt och konspiratoriska tankar är nog inte min starka sida.
Jag har läst på...finns hur mycket som helst att läsa om detta.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 15:27
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Har för mig jag också läst att det går inte att samla utsäde för nästa års skördar av GMO-grödorna utan du måste köpa nytt av Monsanto varje år. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Dessa grödor har tagits fram av en enda orsak, tjäna pengar, kontrollera marknaden och konkurera ut andra aktörer. Grödorna har egentligen inget existensberättigande utan är ett verk för att öka kontrollen av vilka grödor som sås och därmed likrikta utbudet. Det kan räcka med ett år med dåliga skördar för att världen skall uppleva en global svält. Världen behöver grödor med olika egenskaper. En sorts back-up inför dåliga skördeår.
Tyvärr har vi nog redan låst fast oss. Att återgår till ekologisk odling skulle troligen innebära massvält i världen. Gifter o pretoliumprodukter är en nödvändighet för dagens stora skördar.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:01
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 12 065

|
Och vi hade stora företag, MYNDIGHETER, regeringar och småföretagare som tyckte att DDT och HORMOSLYR, för att bara nämna några saker, var bra för alla. Och hur gick det Inte så bra, eller hur
Slutsattsen blir att GMO måste testas i långa serier för att vi ska kunna dra några slutsattser. Innan detta sker säger jag NEJTACK. Liksom jag idag säger nejtack till industribakat bröd och andra hel och halvfabrikat
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 14:58)  Jag tror inte på tesen "stora elaka företaget Monsanto" mot det goda lilla folket, typ. Jag tycker föraktet mot Monsanto lutkar lite -68 vänstern . Jag tycker också att din hänvsining till att företaget skapar GMO för att kunna sälja mer bekämpningsmedel är lite väl konspiratorisk.
Min poäng är enkel. Om SLU till en majoritet anser att GMO är bra och ofarligt då ska vi också lita på dem och inte på folktron eller konspirationsteorier. Jag tycker snarare att det är naivt att INTE se ett sådant samband än att det är konspiratoriskt. Fungerar inte mer eller mindre vartenda företag på det viset att de vill få mer av sina produkter sålda? Det är väl ändå folket som bestämmer. Det är vi som konsumerar och känner vi oss inte bekväma med GMO-produkter så kommer de inte att finnas på marknaden. Som sagt, vi har inget behov av GMO så frågan är varför man vill ta sådana risker när det inte ens behövs? CITAT (Anki på Öland @ 17-01-2010, 15:27)  Har för mig jag också läst att det går inte att samla utsäde för nästa års skördar av GMO-grödorna utan du måste köpa nytt av Monsanto varje år. Anki Japp, men det är nog bara en slump för något sådant skulle ju aldrig det stora snälla Monsanto göra bara för att få upp sina försäljningssiffror
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:21
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 27 350

|
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 12:30)  Har du någon källa till det? Det lät intressant. Det var ett tv program för ngr mån sedan där Japanerna me mänsklig hand kontollerade hur lång tid pollineringen skulle ta då man har stora farhågor om att polinerande insekter kommer att minska kraftigt eller försvinna helt.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:25
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 17-01-2010, 15:36)  Dessa grödor har tagits fram av en enda orsak, tjäna pengar, kontrollera marknaden och konkurera ut andra aktörer. Grödorna har egentligen inget existensberättigande utan är ett verk för att öka kontrollen av vilka grödor som sås och därmed likrikta utbudet. Det kan räcka med ett år med dåliga skördar för att världen skall uppleva en global svält. Världen behöver grödor med olika egenskaper. En sorts back-up inför dåliga skördeår.
Tyvärr har vi nog redan låst fast oss. Att återgår till ekologisk odling skulle troligen innebära massvält i världen. Gifter o pretoliumprodukter är en nödvändighet för dagens stora skördar. Kanske om det sker över en natt. Men en avfasning av det konventionella jordbruket där man ersätter med ekologiskt odling tror jag skulle fungera  Det finns mycket intressant att läsa på om inom permakultur och det har gjort mig mer eller mindre övertygad om att vi skulle kunna odla tillräckligt med mat genom ekologisk odling  Dagens konventionella jordbruk är ju inte så effektivt som man ofta tänker på det som, energieffektivt är det då inte för fem öre.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 16:52
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 27 350

|
CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 13:19)  Mycket känslor och en hel del okunskap i denna tråd. Om nu en samlad forskarkår anser att genmodifierad mat inte på något sätt är skadlig för vare sig människor eller natur, varför ska vi då skrika oss hesa i att förbjuda den?
Jag litar på vetenskapen framför folktron.
Svenskar har en förkärlek för att grunda sina åsikter på folktro snarare än fakta. Tänker särksilt på omröstningnen om kärnkraft samt den om euron där resultatet i båda omröstningarna gick stick i stäv med forskning, kunskap och vetenskap då en majoritet av svenskarna istället förlitade sig på sin folktro.
Dessutom, genmodifierad mat kräver mindre bekämpningsmedel och mindre näringstillförsel och eftersom det ger större skördar är det en bidragande möjlighet att minska världssvälten och är dessutom bra för miljön! När det gtäller min oro för genetiskt modifierade grödor så gäller det i första hand den gröda som ex majs där majsens gen korsats med ex en jordbakterie för att på så sätt få majs som är mycket tålig mot insektsgift, eller den majs som korsats för att själva majsen skall tillverka sitt eget insektsgift och eventuellt även antibiotika. De kemiföretag som framställer bekämpningsmedel genmanipulerade grödor och liknande har tagit patent på både fröer och tekniken och låter inte oberoende forskare undersöka. Däremot kan man se effekterna i naturen efter ca 13 års användande i bland annat i Indien. Det har inte blivit större grödor istället har bonden fått köpa mer bekämpning och på grund av patentet Monsanto har på grödan får han inte spara utsädet från år till år. Dessa ofta mycket fattiga bönder har lurats in i en skuldfälla det är inte så här vi skall hjälpa fattiga länder.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-01-2010, 17:14
|
Gäster

|
CITAT (Anki på Öland @ 17-01-2010, 15:27)  Har för mig jag också läst att det går inte att samla utsäde för nästa års skördar av GMO-grödorna utan du måste köpa nytt av Monsanto varje år. Anki Det finns ett projekt, kallat Transcontainer där GMO grödor är möjliga att spara för att använda som utsäde men....för att utsädet skall börja växa måste en aktiv substans tillföras som "väcker upp" grödorna Denna substans skall bönderna köpa från GMO företagen och spreja över åkrarna. En perfekt lösning för företagen, de slipper den dyra hanteringen med nytt utsäde varje år men har fullständig kontroll genom försäljningen av kemikalier varje år. Bönderna sparar utsädet men blir i prakriken livegna. Visst blir man mörkrädd över vad som håller på att ske med vår matproduktion....?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Nauti @ 17-01-2010, 16:25)  Kanske om det sker över en natt. Men en avfasning av det konventionella jordbruket där man ersätter med ekologiskt odling tror jag skulle fungera  Det finns mycket intressant att läsa på om inom permakultur och det har gjort mig mer eller mindre övertygad om att vi skulle kunna odla tillräckligt med mat genom ekologisk odling  Dagens konventionella jordbruk är ju inte så effektivt som man ofta tänker på det som, energieffektivt är det då inte för fem öre. Nej, energieffektivt är det ju inte eftersom det bygger på en ändlig resurs, oljan. Men visst har vi avkastning på våra skördar som tidigare generationer bara kunde drömma om.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:30
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 17-01-2010, 17:22)  Nej, energieffektivt är det ju inte eftersom det bygger på en ändlig resurs, oljan. Men visst har vi avkastning på våra skördar som tidigare generationer bara kunde drömma om. Jag tänkte mer på att man i genomsnitt pumpar in tio gånger mer energi i form av fossila bränslen i odlingen än man får ut tillbaka. Det vi gör är ju att vi odlar med hjälp av jorden som man gjorde förr, nu för tiden odlar man med fossila bränslen. Hela dagens jordbruk bygger ju på det och det är inte hållbart. Jag är övertygad om att man kan få ut mycket större avkastning på dagens skördar även om vi går tillbaka till ett mer småskaligt ekologiskt jordbruk. Nu för tiden har vi mycket mer kunskap, nya sorter, nya tekniker o.s.v. Jag kan rekommendera dig att se på samma filmer som jag nämnde tidigare. De är väldigt intressanta
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Varje gång man pratar om GMO dyker Stora Stygga Vargen upp och han heter Monsanto. Visst sysslar dom mycket med GMO men dom är inte ensamma så det finns inget likhetstecken. För en gång skull skulle det vara roligt att läsa en opartisk beskrivning av företaget och dess produkter och marknadsföring. OPARTISK alltså. Beträffande just GMO-grödor så har jag inget emot att äta dom bara dom testats ordentligt men nu har man hållit på så länge att det borde vara färdigtestat på vissa.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 18:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 27 427

|
Förstår att du är upprörd, jag är också biodlare och i min biodlarförening försöker vi få så mycket faktainfo som möjligt. Dom flesta personer man träffar på är precis som du inte direkt insatta men mycket oroliga, man vet inte riktigt vad man ska göra. När det gäller våra bin så har vi ju haft några tuffa år med att försöka bekämpa varroakvalstret, att nu försöka freda våra bin från provanläggningar med genmanipulerade grödor är inte helt enkelt. I Sverige har vi inga kommersiella odlingar av GMO ännu däremot har vi ett 20 tal försöksodlingar med genmanipulerad majs,raps,sockerbeta,potatis,asp,backtra,samt grundstammar på äplen och päron. Vi försöker nu få reda på exact var provodlingarna finns för att se om det kan ha inverkat på den stora bidöden vi haft i Sverige senaste 3-4 åren. Från jordbruksverkets sida har man bestämt att ett säkerhetsavstån till en försöksodling ska vara 100 m 3m för potatis. Våra bin polloinerar ett område på minst 3 km och gör ingen skillnad på gmo försök eller krav odling. Många av de gmo grödor man vi odla i Sverige är inte tänkt som människoföda potatis t.ex. skall man använda i papperstillverkning, men det vet ju inte bina om. Pollen från alla växterna bina besöker hamnar i honungen även GMO grödans pollen........ man behöver inte vara varken forskare eller speciellt smart för att förstå konsekvenserna. Honung innehållande gmo pollen får inte säljans som människoföda här gäller nolltolerans. Om biodlaren inte kan sälja sin honung eller sin pollen kommer han inte att vilja fortsätta med denna för naturen viktiga uppgift, nämnligen att uppföda och vårda många hundra tusen pollinerare. Vad händer då? Vi får mindre skördar av alla växter som är beroende av inskekts pollination ca 85%. Skulle det dessutom vara så att Genetiskt modifierade organismer slår ut binas även dom vilda binas känsliga kompassystem så står världen inför sitt största hot någonsin, inga pollinerare ingen skörd. Vi är många som oroas tillsammans med dig men vi tror och hoppas att miljödepartimentet gör som dom flesta länder i Europa, förbjuder denna typ av genmodifiering och hövdar försiktighetsprincipen. Vi kommer aldrig att kunna stoppa svälten i världen med gmo, det handlar om att dela med sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 18:41
|

Medlem

|
Men... Honung kommer från blommornas nekter och det är en sockerlösning utan genetiskt matarial. Pollen använder bina för larvuppfödningen. Visst kan det komma med ett och annat pollenkorn i honungen men knappast i några mängder. Bina lär inte påverkas heller av att äta GMO-pollen, det är ju bara frågan om lite annorlunda sekvenser av befintliga kvävebaser i DNA-kedjan. Förstår inte riktigt upprördheten.
Redigerat av Gossen Ruda: 17-01-2010, 18:42
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2010, 19:25
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 27 427

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2010, 18:41)  Men... Honung kommer från blommornas nekter och det är en sockerlösning utan genetiskt matarial. Pollen använder bina för larvuppfödningen. Visst kan det komma med ett och annat pollenkorn i honungen men knappast i några mängder. Bina lär inte påverkas heller av att äta GMO-pollen, det är ju bara frågan om lite annorlunda sekvenser av befintliga kvävebaser i DNA-kedjan. Förstår inte riktigt upprördheten. Det är helt riktigt honungen kommer från växtens nektar i tillägg samlar bina pollen för larv uppfödning och egen mat dessa läggs i samma bikakor fast i olika celler, när man sedan slungar bikakorna kommer både de två sockerarterna som nu är tillsatta med olika ezymer från biets mage med samt pollen och vax. Därefter silar man hela massan antingen med grovsil eller finsil helt efter önskemål. Den produkt som nu erhålls kallas honung och innehåller ett stort antal pollenkorn. Dessutom är det många människor som vill ha enbart bibröd det vill säga rent pollen som är torkat, för att få detta sätter man en liten skiva framför ingången till bikupan där lite pollen från binas "byxor" fasnar varje gång dom passerar in. Så är det med honungen, och enligt livsmedelsverket är det nolltolerans som gäller på livsmedel och honung är livsmedel enligt gällande regelr.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 09:58
|

Medlem

|
Ok, jag förstår problematiken. Men problemen existerar bara om man bryr sig om dom. Jag betvivlar högeligen att någon kommer att analysera honung i jakt på GMO-pollen. Kom ihåg att det kan finnas pollen från en mängd olika växter i honungen. Förmodligen kommer nog reglerna för GMO-innehåll också att ändras. Utvecklingen går hela tiden framåt och att försöka hålla emot kommer inte att lyckas på sikt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2010, 09:58)  Ok, jag förstår problematiken. Men problemen existerar bara om man bryr sig om dom. Jag betvivlar högeligen att någon kommer att analysera honung i jakt på GMO-pollen. Kom ihåg att det kan finnas pollen från en mängd olika växter i honungen. Förmodligen kommer nog reglerna för GMO-innehåll också att ändras. Utvecklingen går hela tiden framåt och att försöka hålla emot kommer inte att lyckas på sikt.
Det är väl för att folk resonerar som du som vi har så mycket skit i maten. Hur skulle det se ut om alla bara resignerade för "det är meningslöst att protestera" ?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2010, 10:17
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
En okunnig mans fråga! Vad är skillnanden mellan normal sk växtförädling och GMO. Är inte det i princip samma sak? I växtförädling försöker man väl förstärka vissa egenskaper hos växten som ökar avkastningen. Är inte bara GMO en snabbare väg?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|