Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp nu vill jordbruksministern tillåta GMO i Sverige!, Vill du äta genmodifierad mat? Vi måste säga NEJ!
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-01-2010, 10:19
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (*Stintan* @ 18-01-2010, 10:06) *
          Det är väl för att folk resonerar som du som vi har så mycket skit i maten. Hur skulle det se ut om alla bara resignerade för "det är meningslöst att protestera" ?

Jag är rätt så pragmatisk och finner ingen anledning att angagera mig för saker som inte går att hejda. Jag sparar energin till sånt där det går att påverka. GMO:n är här för att stanna, vad man kan påverka är smådetaljer.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2010, 10:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Carl @ 18-01-2010, 10:17) *
          En okunnig mans fråga! Vad är skillnanden mellan normal sk växtförädling och GMO. Är inte det i princip samma sak? I växtförädling försöker man väl förstärka vissa egenskaper hos växten som ökar avkastningen. Är inte bara GMO en snabbare väg?

Det får du nog läsa dig till och du kan ju börja här därt det även finns diverse länkar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Genetiskt_modifierad_organism

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-01-2010, 11:29
          Länk hit: #43

Gäster

Ca 80% av världens GMO odlingar är herbicidtoleranta - okänsliga för bekämpningsmedel, oftast glyfosat. När fälten besprutas dör ogräset men GMO grödan överlever. När ogräset dör finns ingen mat till insekter och när det inte finns insekter så hittar inte heller fåglarna mat och när fåglarna inte hittar mat så...osv..såhär går det vidare i hela kedjan eftersom allt i naturen hänger ihop.

Resterande 20% av GMO grödorna gör dem giftiga för fjärilslarver som säkert är viktig föda för någon annan i naturen...

Nästan alla GMO växter innehåller även en antibiotika resistensgen - hur det påverkar oss människor och de problem vi redan har med antibiotikaresistens vet jag inte...kanske någon annan som vet?

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...-mat/genteknik/

Redigerat av Gunilla T: 18-01-2010, 11:29

Citera
          Miro
          Inlägg 18-01-2010, 16:32
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

Rent generellt undviks på labb resistensgener där den motsvarande antibiotikan används i praktik. så långt det går.

Min erfarenhet är att många av de som är rädda för gmo dåligt insatta. Jag har iaf hört helt absurda argument

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2010, 17:44
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Miro @ 18-01-2010, 16:32) *
          Rent generellt undviks på labb resistensgener där den motsvarande antibiotikan används i praktik. så långt det går.

Min erfarenhet är att många av de som är rädda för gmo dåligt insatta. Jag har iaf hört helt absurda argument

Och du är väldigt insatt i problematiken då eller? Vet du hur Monsanto jobbar och varför?

--------------------

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 18-01-2010, 18:14
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

CITAT (Bilbo i Trollbäcken @ 17-01-2010, 13:19) *
          Mycket känslor och en hel del okunskap i denna tråd. Om nu en samlad forskarkår anser att genmodifierad mat inte på något sätt är skadlig för vare sig människor eller natur, varför ska vi då skrika oss hesa i att förbjuda den?

Jag litar på vetenskapen framför folktron.

Svenskar har en förkärlek för att grunda sina åsikter på folktro snarare än fakta. Tänker särksilt på omröstningnen om kärnkraft samt den om euron där resultatet i båda omröstningarna gick stick i stäv med forskning, kunskap och vetenskap då en majoritet av svenskarna istället förlitade sig på sin folktro.

Dessutom, genmodifierad mat kräver mindre bekämpningsmedel och mindre näringstillförsel och eftersom det ger större skördar är det en bidragande möjlighet att minska världssvälten och är dessutom bra för miljön!

Håller med fullständigt. Verkar som många förkastar alla "nymodigheter" för att de inte orkar anpassa sig till nya tider.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 18-01-2010, 18:28
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vi har haft det vi kallar GMO sedan 1964. Under denna tid har det inte inträffat några kända skador. Tack vare GMO så får vi en massa mediciner och enzymer. En av användningen av dessa enzymer är att bryta ner cellulosa till socker så att vi kan göra alkohol av trädråvara i stället för av mat. Vill vi ha biobränsle så får vi acceptera GMO. Vill vi minska användandet av växtskyddsmedel så måste vi förmodligen också använda GMO. Exempelvis så har bönderna i Indien ökat sina bomullsskördar markant samtidigt som användandet av växtskyddsmedel minskat.

Det går självfallet att missbruka GMO likaväl som man kan slå ihjäl någon med en spade. Än så länge har vi dålig kunskap om växternas genom så många av försöken är lite "trial and error". Det är därför viktigt att nya sorter testas grundligt innan de saluförs. Detsamma bör ske med alla nya sorter av ätliga grödor då vi aldrig vet vilka mutationer som eventuellt är skadliga. Troligen är dock genmodifierade grödor säkrare än grödor som kommit till genom spontana mutationer.

Alla nya växtsorter har en ägare och det är inte tillåtet att spara utsäde och så det på nytt utan att betala en avgift till sortägaren. Det är alltså ingen skillnad när det gäller GMO. Alla vi som har trädgård är självfallet väl medvetna om att vi inte får föröka sortskyddade växter. En stor del av våra trädgårdsväxter är sortskyddade.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2010, 18:36
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 18-01-2010, 18:28) *
          Hej!
          Vi har haft det vi kallar GMO sedan 1964. Under denna tid har det inte inträffat några kända skador. Tack vare GMO så får vi en massa mediciner och enzymer. En av användningen av dessa enzymer är att bryta ner cellulosa till socker så att vi kan göra alkohol av trädråvara i stället för av mat. Vill vi ha biobränsle så får vi acceptera GMO. Vill vi minska användandet av växtskyddsmedel så måste vi förmodligen också använda GMO. Exempelvis så har bönderna i Indien ökat sina bomullsskördar markant samtidigt som användandet av växtskyddsmedel minskat.

Det går självfallet att missbruka GMO likaväl som man kan slå ihjäl någon med en spade. Än så länge har vi dålig kunskap om växternas genom så många av försöken är lite "trial and error". Det är därför viktigt att nya sorter testas grundligt innan de saluförs. Detsamma bör ske med alla nya sorter av ätliga grödor då vi aldrig vet vilka mutationer som eventuellt är skadliga. Troligen är dock genmodifierade grödor säkrare än grödor som kommit till genom spontana mutationer.

Alla nya växtsorter har en ägare och det är inte tillåtet att spara utsäde och så det på nytt utan att betala en avgift till sortägaren. Det är alltså ingen skillnad när det gäller GMO. Alla vi som har trädgård är självfallet väl medvetna om att vi inte får föröka sortskyddade växter. En stor del av våra trädgårdsväxter är sortskyddade.
          MVH
          Jan Lindgren

Sortskyddade växter får man ju ta frö och sticklingar ifrån till eget bruk. Så har iallafall jag förstått det när det gäller blommor.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-01-2010, 18:54
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 18-01-2010, 18:28) *
          MVH
          Jan Lindgren

Visst får vi föröka sortskyddade växter Jan, vi får bara inte namnsätta dom med det ursprungliga namnsorten.

Och så delar jag inte din uppfattning om att GMO grödor så lättvindigt låter sig jämföras med vilken växt som helst.

Percy Schmeiser i Kanada har drivit en femårig process mot Monsanto eftersom han oönskat fick in GMO grödor i sina odlingar. Det kostade honom 5 miljoner kanadensiska dollar och han förlorade och tvingas betala till Monsanto för de GMO grödor som nu växer i hans odlingar.

Han var talare på matmässan i Göteborg och hävdar att det inte längre finns någon ren raps i Kanada, allt är uppblandat med GMO grödor. Kemikalieanvändningen har ökat kraftigt och jätteogräs dyker upp överallt som är omöjliga att utrota.

"Det var aldrig meningen att öka tillgången på mat utan det (GMO) är till för att ta kontroll över världens matproduktion! ..säger han.

http://www.epochtimes.se/articles/2009/05/20/17193.html

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 18-01-2010, 19:13
          Länk hit: #50

Medlem

Hej Gunilla!
          Tvivlar på att det är tillåtet att föröka sortskyddade växter. Det kostar i Sverige ca 60 000 kronor att sortskydda en växt. Jag pysslar lite med växtodling och när jag pratar med sortägare så blir de mycket upprörda om någon förökar utan att betala. De finns tom äppelsorter som organisationer köpt rätten till och därför bara får odlas av medlemmar. Det är definitivt inte tillåtet att odla sortskyddad säd utan att betala licensavgift till ägaren.

Jag såg en intervju med kandensaren på TV. Han påstod på fullt allvar att det var en ren olyckshändelse att 95% av hans raps var sorter som Monsanto ägde. Jag har sällan sett någon producera så många svepskäl.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-01-2010, 19:33
          Länk hit: #51

Gäster

Om jag vill föröka min djävulsbuske så gör jag det men jag får inte kalla den "Diabolo" eftersom det namnet är skyddat.

När du säljer på växtmarknader, håller du då reda på vem som äger namnet och betalar licensavgift på varje växt? Om du dessutom fått in oönskade växter i din trädgård och fick krav på att betala licensavgift till ägaren.....

Har svårt att tro att vi skulle ha några växtmarknader öht där vi säljer plantor för 25 kr och därtill skulle administrera och betala en licensavgift.

Betr. Indien och deras s.k. framgångar så har en Greenpeace en helt annan uppfattning; men de kanske inte är trovärdiga...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2010, 19:44
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 18-01-2010, 19:13) *
          Hej Gunilla!
          Tvivlar på att det är tillåtet att föröka sortskyddade växter. Det kostar i Sverige ca 60 000 kronor att sortskydda en växt. Jag pysslar lite med växtodling och när jag pratar med sortägare så blir de mycket upprörda om någon förökar utan att betala. De finns tom äppelsorter som organisationer köpt rätten till och därför bara får odlas av medlemmar. Det är definitivt inte tillåtet att odla sortskyddad säd utan att betala licensavgift till ägaren.

Jag såg en intervju med kandensaren på TV. Han påstod på fullt allvar att det var en ren olyckshändelse att 95% av hans raps var sorter som Monsanto ägde. Jag har sällan sett någon producera så många svepskäl.
          MVH
          Jan Lindgren

Tyvärr har du fel Jan Lindgren.
          Jag hittade följande svar på en fråga ang detta på nätet på tal om äpplen:

Hur går det till när man registrerar en äppelsort?

Här är det svar som jag har fått hjälp med av professor Hilde Nybom på Balsgård, SLU:

Allting beror på hur man vill ha sorten registrerad. Man kan söka om växtförädlarrätt, vilket innebär att ingen annan kan föröka sorten ifråga.

Denna växtförädlarrätt kan man söka för bara Sverige (hos växtsortnämnden, se email adress nedan) eller för hela EU eller för ytterligare delar av världen. Sorten måste då prövas i odling på en av växtsortnämnden godkänd plats, vanligen East Malling i England. Då kollar man om sorten är unik, dvs inte identisk med en tidigare känd och saluförd sort. Kvaliteten bedömer man dock inte utan den får sortägaren själv ta ansvar för.

Man kan även ansöka om bara namnskydd. Då kan sorten förökas av andra, men saluföras under det registrerade och skyddade namnet.Detta är ett billigare men inte lika effektivt skydd. Mer info kan erhållas från: info@vaxtsortnamnden.se

Att registrera kostar pengar (här är priserna 2003): 3300 Kr för ansökningsavgiftför växtförädlarrätt i Sverige, och sedan tillkommer avgifter för prövningen; 240 pund per år, och det lär väl ta 3-4 år.... Dessutom måste man betala en årlig avgift för att upprätthålla skyddet, just nu är den 2 750 kr för svensk sortskydd. Initialkostnaden för ett EU-skydd ligger på 900 Euro!!!

Men spridd kan en ju en sort bli i alla fall, även om man inte registrerat några sorträttigheter. Det är 'bara' att försöka intressera några plantskolor för att sälja den.... Där sitter flaskhalsen oftast, inte i själva registreringen utan i marknadsföringen. Är sorten så bra att den går att sprida? Hur får man in pengar på den? Inga lätta frågor...!
          ---------

Jag skulle knappast tro att något annat gäller för övriga växter.

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 18-01-2010, 20:23
          Länk hit: #53

Medlem

Hej!
          Jag försöker att inte sälja sortskyddade växter. När jag köper nya plantor så står det ofta om de är sortskyddade och då brukar jag ofta låta bli att köpa dem. Det är dock ett problem med att hitta vilka plantor som är skyddade så det sker ganska många misstag. På växtmarknade så får jag ofta frågor om jag inte har den eller den plantan och då får jag berätta att jag har inte rätt att föröka den. Ibland så köper jag in småplantor och betalar då licensavgiften, drar upp plantorna till vettig storlek och säljer dem sedan.

Stintan!
          Jag är ganska ofta på Balsgård. Jag köper mycket ympkvistar där bla av Hilde men även från Elitplantstationen. Jag har i höst haft en del diskussioner med Balsgård om några av deras bärsorter som jag provodlar. Det finns en del av dessa sorter som många kunder frågar om men jag får inte föröka och sälja. Jag har velat att de ska släppa sorterna så att jag kan betala licensavgift och föröka dem. Tyvärr så är det inte lönsamt att registrera dem vilket innebär att de förmodligen aldrig kommer ut på marknaden. I vissa fall kan jag eventuellt få tillstånd att föröka plantor för eget bruk mot en avgift.
          I höstas tillbringade jag en eftermiddag i Balsgårds genbank för äpplen. Fick låna nyckeln och härja fritt. Smakade och fotograferade. Alla sorter som är äldre än 30 år är fria att köpa ympkvister från. Det fanns också en massa yngre sorter från olika delar av världen som jag skulle vilja ha men det är omöjligt för en amatör att få tag på ympkvistar.
          Sortskydd gäller en längre period än ett vanligt patent.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-01-2010, 20:41
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 18-01-2010, 20:23) *
          Hej!
          Jag försöker att inte sälja sortskyddade växter. När jag köper nya plantor så står det ofta om de är sortskyddade och då brukar jag ofta låta bli att köpa dem. Det är dock ett problem med att hitta vilka plantor som är skyddade så det sker ganska många misstag. På växtmarknade så får jag ofta frågor om jag inte har den eller den plantan och då får jag berätta att jag har inte rätt att föröka den. Ibland så köper jag in småplantor och betalar då licensavgiften, drar upp plantorna till vettig storlek och säljer dem sedan.

Stintan!
          Jag är ganska ofta på Balsgård. Jag köper mycket ympkvistar där bla av Hilde men även från Elitplantstationen. Jag har i höst haft en del diskussioner med Balsgård om några av deras bärsorter som jag provodlar. Det finns en del av dessa sorter som många kunder frågar om men jag får inte föröka och sälja. Jag har velat att de ska släppa sorterna så att jag kan betala licensavgift och föröka dem. Tyvärr så är det inte lönsamt att registrera dem vilket innebär att de förmodligen aldrig kommer ut på marknaden. I vissa fall kan jag eventuellt få tillstånd att föröka plantor för eget bruk mot en avgift.
          I höstas tillbringade jag en eftermiddag i Balsgårds genbank för äpplen. Fick låna nyckeln och härja fritt. Smakade och fotograferade. Alla sorter som är äldre än 30 år är fria att köpa ympkvister från. Det fanns också en massa yngre sorter från olika delar av världen som jag skulle vilja ha men det är omöjligt för en amatör att få tag på ympkvistar.
          Sortskydd gäller en längre period än ett vanligt patent.
          MVH
          Jan Lindgren

Fortfarande kan du föröka för eget behov men inte sälja. Har man kommit över en planta som inte ens är namnskyddad och registrerad så kan man ju göra vad man vill med den i princip.

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 18-01-2010, 20:53
          Länk hit: #55

Medlem

Hej Stintan!
          Jag får inte föröka vad som helst för eget bruk. Det är dock i princip omöjligt att kontrollera vad du gör i din egen privata trädgård så därför kan du föröka illegalt. I en av mina två trädgårdar har jag guidade turer och massor med besök även av enstaka sortägare och där kan jag inte föröka sortskyddade plantor hur som helst.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Motti
          Inlägg 19-01-2010, 00:18
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag vill absolut inte stoppa i mig genmodefierad mat vem vet vad det tar oss om några år ?ingen.Fick till min förtytelse höra att vi har Belgien blue här i sverige och att de flesta av oss troligtvis redan har ätit det på ett eller annat sätt,då blir man riktigt riktigt ilsken och känner sig lurad och förd bakom ljuset.Här försöker man äta svenskt kött till varje pris läser etiketter på köttpaket osv och så visar det sig att man igentligen inte ha något val att man blir påprackad kött som man inte vill äta,det ska ta mig F:n stå på packetet vad det är du stoppar i dig för kött,jädrans mygel är det,när Willys eller Ica har Irländskt eller Brazilianskt kött står det ju på paketen,jag vill kunna välja vad jag vill köpa för kött och Belgien Blue vill jag inte ha !tala om vad det är för kött vi äter så vi har chans att välja vad vi ska stoppa i oss.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 19-01-2010, 04:48
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Fick höra idag att monsanto tydligen äger round up.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 19-01-2010, 05:52
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Det här kan vara intressant läsning :

Monsanto's GMO Corn Linked To Organ Failure, Study Reveals
          http://www.huffingtonpost.com/2010/01/12/m...d_n_420365.html

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2010, 08:50
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är kanske dags att hålla isär begreppen lite. GMO innebär att växterna eller djuren får nya genom insatta i arvanlagen. Detta har ingen direkt betydelse ur födosynpunkt eftersom inga nya ämnen tillförs eller förändras, bara ordningen i DNA-kedjan. Växter som klarar besprutning med glyfosat har förmodligen fått receptet på ett enzym som klarar av att bryta ner detta. Glyfosat är ju egentligen inte giftigt i sig, det bara blockerar vissa processer i växten. Det är inte så att växterna plötsligt blir giftiga i sig. Men när man lär växterna att producera egna insektsgifter som skydd är man inne på en osäker väg som måste undersökas noga. Dels så måste man vara säker på att inte dom som egentligen skall äta produkterna påverkas, vi exempelvis, och dels så får inte dessa kunskaper spridas i naturen till andra växter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KRT
          Inlägg 19-01-2010, 09:31
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2010, 08:50) *
          Det är kanske dags att hålla isär begreppen lite. GMO innebär att växterna eller djuren får nya genom insatta i arvanlagen.

Vanligen sätter man inte ens in genom i växterna, utan enstaka gener. Alternativt slår man ut eller förstärker befintliga gener. T.ex. kan man förstärka/slå ut anlag som påverkar tillväxt, eller göra växten mere salttålig genom att sätta in en gen som ger detta.

Förstår inte heller varför alla likställer GMO=monsanto, visserligen håller de på med detta, och är stora, MEN det finns andra applikationer av GMO i välden, områden där det kan göra stor nytta!

T.ex. finns det vissa svampsjukdomar som angriper spannmål, de har spritts så långt att det slagit ut skördarna i stora delar av mellanöstern och afrika. Kan man då hitta spannmål som är resistenta mot denna svampsjukdom, genom att lägga in enstaka gener från resistenta arter (som kanske inte ger några större skördar och därför är ointressanta ur odlingssynpunkt) har man vunnit massor i fråga om att föda befolkningar.

Läste nyligen att man lyckats framställa (kommer inte ihåg om det var i lab eller via växtförädling) en rissort som kan växa till längdmässigt om fältet blir översvämmat, till skillnad från vanligt ris som i så all dränks och ruttnar. Denna nya typen av ris skulle kunna innebära att risbönder i t.ex. asien inte svälter om det kommer översvämningar vid"fel" tillfälle till skillnad om de odlar vanligt ris. Oavsett hur denna sort har framställts, så är den oerhört värdefull för de bönder som lever på att odla ris och som har problem med nyckfullt väder och översvämningar, vilket vi ser mer av nu och troligen kommer se mer av i framtiden.

Det är viktigt at man tänker på detta också, och inte bara gastar onyanserat om GMO och hur farligt det är, aööt är intebara svart och vitt utan det finns oändligt många nyanser av grått också....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 12:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon