| |
|
  |
Nu har varghatarna startat ett eget parti, "inga frilevande vargar i Sverige........" |
|
|
|
|
19-01-2010, 23:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Red Top @ 19-01-2010, 06:44)  Som rubriken säger, så finns det nu ytterligare ett missnöjesparti i Sverige. Se bif artikel: LTA, Lantbrukets affärstidningHur vet vi att det inte är samma grupp som har synpunkter både på invandrare och vargar också?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-01-2010, 23:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (vitavargen @ 19-01-2010, 23:18)  Hur vet vi att det inte är samma grupp som har synpunkter både på invandrare och vargar också? Vad menar du?
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (dahla @ 19-01-2010, 22:39)  Vart får du dina uppgifter ifrån? Alla vet nog hur välreglerad älgjakten är i Sverige. Varje år sker ca 5 000 viltolyckor med älg i Sverige, ca 8-12 människor dör varje år i viltolyckor. Ungefär 100 000 älgar brukar skjutas varje år och ändå finns det ca 2-3 gånger fler kvar i skogen efter jakten. Men älgen innebär inte bara jakt. Den har blivit en symbol för det svenska skogslandskapet och lockar även ut en mängd icke-jagande människor i skogen varje år, och har skapat en egen turistindustri. Älgjakten är den mest omfattande och mest reglerade jakten i Sverige. Cirka 250 000 av Sveriges 300 000 jägare jagar älg. Förvaltningsansvaret för älgjakten ligger på regional nivå: länsstyrelsen sköter administrationen som är en stor apparat med tillstånd, registrering, tilldelning, fällavgifter etc. Det är också länsstyrelsen som arbetar fram de övergripande regionala målen för förvaltningen av älgstammen. Man kan ju fundera på vad som skulle hända om vi inte sköt 100 000 älgar per år... Under jaktsäsongen1997/1998 beräknas hela 210 000 rådjur ha fällts i Sverige, enligt Svenska Jägareförbundets Viltövervakning. Motsvarande siffra för 2007/2008, var 119 000 djur. Räv och lodjur har ökat i stort antal sedan tiden för rävskappsepidemins toppår... nu ser man att rådjuren minskar för vart årsom går. Rådjuren dödar ytterst sällan i trafiken. Omkring 25 000-30 000 kollisioner med rådjur rapporteras varje år, men antalet är förmodligen högre. Att antalet viltolyckor nu ökar verkar dock bero påvildsvinens explosionsartade ökning i södra Sverige samt att fler nu har förstått att ALLA viltolyckor med större djur måste anmälas till polisen. Om jag inte minns fel så blev 7 vargar trafikdödade under 2009... ni skjuter 100 000 älgar och så skriker ni när vargen tar 3000.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 00:10
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 20-01-2010, 00:06)  ni skjuter 100 000 älgar och så skriker ni när vargen tar 3000. Njae... här där jag jagar har vi ingen älg... i vissa områden där dom har gott om varg finns det dock nästan inga älgar kvar... om det dessutomär ett område med lokatt så har även merparten av rådjuren försvunnit... där kan jag tänka mig att man klagar men det är som sagt i dom länen där det finns varg och lo.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 00:11
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (dahla @ 20-01-2010, 00:10)  Njae... här där jag jagar har vi ingen älg... i vissa områden där dom har gott om varg finns det dock nästan inga älgar kvar... om det dessutomär ett område med lokatt så har även merparten av rådjuren försvunnit... där kan jag tänka mig att man klagar men det är som sagt i dom länen där det finns varg och lo. Här finns gott om både lo och rådjur. Men för att rådjuren skall klara sig håller dom sig på platser som lodjuret undviker, alltså öppna fält, trädgårdar och vägar.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 00:54
|

Medlem
Antal inlägg: 255
Medlem nr: 295

|
Tänka sig hur ofattbart blinda en del folk är....ser enbart sitt egna interesse utan att för en sekund tänka sig att mötas lite i frågorna....Ser hur en del desperat provar att leta fram mer eller mindre tvivelaktiga notiser dom saxar från nätet.Hur hadde det varit om ni viste nånting utifrån EGNA erfarenheter???...Det är INGEN som fattar varför det är problem med vargen.Iaf lever dom inte i deras absoluta närhet.Ni provar hela tiden dra mer eller mindre idiotiska jämnförelser.Är det konstigt det blir en grupp som är totalt hatiska mot Varg när det inte finns en endaste liten gnutta sympati för det som dom ser som ett problem?.Dom flesta är nog hellre motståndare till jakt och jägare överhuvudtaget....inte bara till Vargjakten.Vet ni föresten Jägareförbundets policy?....Garanterat att ni inte har en aning....och...komma dragandes med..."Undrar på hur deras innställning till Innvandrare är?"....Säger inte det mest om personen som ställer frågan? Jag irriterar mig gränslöst över en del i Jägarkåren som hatiskt inte vill ha en enda Varg i Sverige...det är för mig lika absurd som hysterien det nu blev över 28 fällda Vargar...Nu finns det en modell som styr upp rovviltstammen.En modell som hela tiden justeras och följs upp...och ännu så skriker några att vargstammen utrotas..Vart ni får allt ifrån är ju ett mysterium...Ni måste fatta...lika väl som jag provar vid möten etc. när det gäller dom mest hatiska....att det går att jaga OCH ha kvar Vargen....Ett jaktstop på Vargen skulle få förödande konsekvenser tror jag.....desvärre...tjuvjakt är INGEN tjänt med...värken Jägare, Vargar eller allmänheten..och viltstammen den tåler betydligt fler vargar så där ligger inte problemet som många skulle tro.....Ang. vildsvinen så bör iaf Bönderna sluta gnälla...Hadde jag varit bonde och med så ooootroliga skador dom säger sig ha....så hadde jag satt ut en annons med "Kom jaga vildsvin gratis"Garanterat hadde bonden haft gratis bevakning av sina åkrar 365 dar i året.Men sådanna anonnser existerar inte.....Lite typiskt männskligt...//Jonny
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 06:43
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (dahla @ 19-01-2010, 23:55)  Det kan jag inte finna några siffror om i din text.
Oavsett vilket så går det inte att jämföra en skog som innehåller mellan 7 och 19 vargar med Sverige eftersom våra vargar i Sverige lever i områden där vildsvinen inte finns... Tabell 3 andra artikeln. Det finns vildsvin i hela Sverige, möjligtvis med undantag av Lappland och Öland.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 09:18
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 20-01-2010, 06:43)  Tabell 3 andra artikeln. Det finns vildsvin i hela Sverige, möjligtvis med undantag av Lappland och Öland. Det här är bara för dumt...Du bevisar att du inte har en aning om vad du pratar om.Saxa fritt och läs det du vill läsa...Det blir lite som i lumpen detta...om verkligheten inte stämmer överens med kartan så är det kartan som ska följas....Vildsvinen kan etablera sig i Sverige ungefär upp till zon 3 om en snackar i trädgårdstermer....I Kurts värld så är Sverige Zon 3 möjligens undantaget Lappland...lycka till med ditt odlande.....Jonny
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 09:52
|
Medlem

|
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 10:18)  Det här är bara för dumt...Du bevisar att du inte har en aning om vad du pratar om.Saxa fritt och läs det du vill läsa...Det blir lite som i lumpen detta...om verkligheten inte stämmer överens med kartan så är det kartan som ska följas....Vildsvinen kan etablera sig i Sverige ungefär upp till zon 3 om en snackar i trädgårdstermer....I Kurts värld så är Sverige Zon 3 möjligens undantaget Lappland...lycka till med ditt odlande.....Jonny Som med rådjuren då? De borde inte heller finnas längre norrut än vad vildsvinen"borde" göra. Men nu får ju rådjuren mat i människans närhet, och det får vildsvinen också. Det har skjutits vildsvin i Norrrbotten . Verkligheten är att vildsvinen i det vilda finns i Sibirien på samma latitud som Sundsvall, längs bottenhavskusten, och med mänsklig hjälp, kan de gå längre norrut än så! Om inte verkligheten stämmer med kartan, så blundar du alltså flyttar du alltså zon 3 till dalarna och Norrbotten? Men vad skall trädgårdsägarna i Dalarna göra när de får sina trädgårdar förstörda av vildsvin? http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=372870http://www.dt.se/nyheter/leksand/article195681.ecehttp://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5164891
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 10:02
|
Medlem

|
Tidigare trodde man att den nordliga gränsen för vildsvin gick vid ca 50-60 cm snötäcke vintertid (det är snarare växtzon 5!). Men i Ryssland finns den nu i Archangelsk och ryska Karelen, och där klarar de sig helt utan mänsklig hjälp. Så vi kan lugnt räkna med vildsvin längs hela bottenhavskusten The wild boar: an unprecedented spread or restoration of the species range? Danilkin AA. Dokl Biol Sci. 2001 Sep-Oct;380:457-60. No abstract available. PMID: 12918404 http://dx.doi.org/10.1023/A:1012323421633
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 10:12
|

Medlem

|
CITAT (KURT @ 20-01-2010, 09:52)  Som med rådjuren då? De borde inte heller finnas längre norrut än vad vildsvinen"borde" göra. Men nu får ju rådjuren mat i människans närhet, och det får vildsvinen också. Det har skjutits vildsvin i Norrrbotten . Verkligheten är att vildsvinen i det vilda finns i Sibirien på samma latitud som Sundsvall, längs bottenhavskusten, och med mänsklig hjälp, kan de gå längre norrut än så! Om inte verkligheten stämmer med kartan, så blundar du alltså flyttar du alltså zon 3 till dalarna och Norrbotten? Men vad skall trädgårdsägarna i Dalarna göra när de får sina trädgårdar förstörda av vildsvin? http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=372870http://www.dt.se/nyheter/leksand/article195681.ecehttp://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5164891Är du förvirrad???..Vad har rådjuren med vildsvinen att göra?..OCH...nu kommer det igjen ...du saxar hej vilt utan att du har en aning om vad du pratar om...Verkligheten är att exempelvis värmland...Dalarna...Jämtland..etc etc etc..aldrig i modern tid har haft vildsvin...vad gör plötsligt vildsvinen så unika nu???varför har inte Värmland stora stammar av Hjort???..OCH....Jag har nu i 15 år jagat Vildsvin i skåne...jag har ännu inte påträffat en enda som kan säga att dom har fått sin trädgård förstörd...för mig verkar det som om du är RÄDD för vildsvinen...kan det vara så att du är emot innvandring oxå???....ungefär så är deras motsvar...sakligt eller hur? Jo...en sak till..nu tillhör Vildsvinen den svenska faunan...varför vill du utrota vildsvinen????? CITAT (KURT @ 20-01-2010, 10:02)  Tidigare trodde man att den nordliga gränsen för vildsvin gick vid ca 50-60 cm snötäcke vintertid (det är snarare växtzon 5!). Men i Ryssland finns den nu i Archangelsk och ryska Karelen, och där klarar de sig helt utan mänsklig hjälp. Så vi kan lugnt räkna med vildsvin längs hela bottenhavskusten The wild boar: an unprecedented spread or restoration of the species range? Danilkin AA. Dokl Biol Sci. 2001 Sep-Oct;380:457-60. No abstract available. PMID: 12918404 http://dx.doi.org/10.1023/A:1012323421633Du saxar på som vanligt...Du snackar inte ens om samma underart av Vildsvin...du nämner heller inte vilka klimatiska förutsättningar vildsvinsstammen har på sommaren....Det enda du vill är att utrota en art som bevisligen tillhör den svenska faunan...... CITAT (KURT @ 20-01-2010, 10:02)  Tidigare trodde man att den nordliga gränsen för vildsvin gick vid ca 50-60 cm snötäcke vintertid (det är snarare växtzon 5!). Men i Ryssland finns den nu i Archangelsk och ryska Karelen, och där klarar de sig helt utan mänsklig hjälp. Så vi kan lugnt räkna med vildsvin längs hela bottenhavskusten The wild boar: an unprecedented spread or restoration of the species range? Danilkin AA. Dokl Biol Sci. 2001 Sep-Oct;380:457-60. No abstract available. PMID: 12918404 http://dx.doi.org/10.1023/A:1012323421633Knepigt att det finns Vildsvin där med så mycket varg...........
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Och kartan är inte riktigt korrekt, vi har dom på Öland också sen några år - från början fick jägarna skulden, att dom skulle ha smugglat över dom för att ha att jaga, men iår fann man på hur dom kom, dom simmade över till mellersta Öland där dom också synts mest, så nu har vi en hel del. Varg har vi inte här men trots det har älgjakten varit inställd i flera år då stammen har behövt vara intakt för att inte dö ut. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 10:21
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 20-01-2010, 10:18)  Och kartan är inte riktigt korrekt, vi har dom på Öland också sen några år - från början fick jägarna skulden, att dom skulle ha smugglat över dom för att ha att jaga, men iår fann man på hur dom kom, dom simmade över till mellersta Öland där dom också synts mest, så nu har vi en hel del. Varg har vi inte här men trots det har älgjakten varit inställd i flera år då stammen har behövt vara intakt för att inte dö ut. Anki Så sant så, kartan är inte exakt... den har några år på nacken och på vissa platser finns det givetvis grisar som blivit inplanterade... den "naturliga" utbredningen stämmer dock ganska bra med kartan och då även antalet.
Redigerat av dahla: 20-01-2010, 10:22
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 10:26
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 20-01-2010, 10:21)  Så sant så, kartan är inte exakt... den har några år på nacken och på vissa platser finns det givetvis grisar som blivit inplanterade... den "naturliga" utbredningen stämmer dock ganska bra med kartan och då även antalet. Lägg en zon 3 karta över så ser du precis som det är...Här på hemmamarkerna går majoriteten av Jägarna och lokalbefolkningen och bävar för Vildsvinsexplotionen som komma ska...att prova förklara att den inte kommer är omöjligt...."Dom får ju 3 kullar i året med 10 kultingar i varje och kan leva halva året på 4 grankottar och en skopa ljummen snö....."...inte rart det blir många då inte ;-)
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 10:58
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 10:26)  Lägg en zon 3 karta över så ser du precis som det är...Här på hemmamarkerna går majoriteten av Jägarna och lokalbefolkningen och bävar för Vildsvinsexplotionen som komma ska...att prova förklara att den inte kommer är omöjligt...."Dom får ju 3 kullar i året med 10 kultingar i varje och kan leva halva året på 4 grankottar och en skopa ljummen snö....."...inte rart det blir många då inte ;-) Vad är du rädd för?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 11:12
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2010, 10:58)  Vad är du rädd för? Jag??...absolut inget...Jag bor desvärre i ett område där Vildsvinen knappast orkar etablera sig.Innom komunen har det under dom senaste 5 åren skjutits 4 vildsvin...dom flesta i när annknytning till bostadshus (En var uppe och åt kattmat på trappen) Tydligt tecken på att dom är utsatta eller rymda från nått hägn.En dårlig lösning då det är dom grisar som inte har skyggheten för människan som ställer till problem.Vildsvinen är ...på tots av vad vissa tycker...en otrolig tillgång i faunan och som med sitt bökande som en kultivator ser till att mångfalden finns där.Varför andra gnäller på vildsvinen får stå för dom...Ska ned nu om 2 veckor till skåne och prova decimera stammen något...så blir säkert nån glad :-)........ CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 11:10)  Jag??...absolut inget...Jag bor desvärre i ett område där Vildsvinen knappast orkar etablera sig.Innom komunen har det under dom senaste 5 åren skjutits 4 vildsvin...dom flesta i när annknytning till bostadshus (En var uppe och åt kattmat på trappen) Tydligt tecken på att dom är utsatta eller rymda från nått hägn.En dårlig lösning då det är dom grisar som inte har skyggheten för människan som ställer till problem.Vildsvinen är ...på tots av vad vissa tycker...en otrolig tillgång i faunan och som med sitt bökande som en kultivator ser till att mångfalden finns där.Varför andra gnäller på vildsvinen får stå för dom...Ska ned nu om 2 veckor till skåne och prova decimera stammen något...så blir säkert nån glad :-)........ Oj jag ljög...jag är alvarligt rädd för att Mona Sahlin ska bli statsminister....men det är en helt annan fråga.......
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 11:21
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
Kvällöppet - debatt om vargjakten i TV4 på onsdagskvällen 20 januari, under ledning av Lennart Ekdal. 22.40 tror jag
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2010, 11:24
|
Medlem

|
CITAT (Jonny @ 20-01-2010, 11:12)  ... Knepigt att det finns Vildsvin där med så mycket varg........... Till skillnad från dig så tror inte jag att rovdjur utrotar sina bytesdjur! Att det inte funnits vildsvin i norra Sverige i modern tid har inget med saken att göra, det har inte funnits rådjur i norra Sverige heller i modern tid, förrän de senaste 30 åren. Och precis samma sak kommer att hända med vildsvinen.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|