Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sötselråd för Harpephyllum caffrum?, Vilda kaffebär från Sydafrika
          Sainty
          Inlägg 21-01-2010, 16:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 11 069

För två år sedan köpte jag Harpephyllum caffrum-kärnor och fick upp en utav dem. Den växte till sig till ca 15 cm, började grena sig men precis innan vintern så blev bladen gula, bruna och de föll av. En ensam pinne på 15 cm stod kvar fram till sommaren 2009, och då kom krukväxten till liv igen.

Men till vintern hände samma sak som vintern 08' - bladen föll av. Nu närmar sig våren och jag gissar på att växten kommer till liv åter igen. Har någon skötelråd eller tips hur plantan ska skötas för att den inte ska gå kaputt efter ett par månader? Har googlat ihjäl mig de senaste två åren men jag hittar inga vettiga tips någonstans.

Nu har jag iof börjat undra om det inte är naturligt för kaffeplantan att fälla blad under vintern, men å andra sidan så är den ju från sydafrika och där har de väl sommar året runt vilket innebär att den inte ska gå i ide?

--------------------
          HAVE NO FEAR OF PERFECTION
          - You will never reach it.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon