Sainty

För två år sedan köpte jag Harpephyllum caffrum-kärnor och fick upp en utav dem. Den växte till sig till ca 15 cm, började grena sig men precis innan vintern så blev bladen gula, bruna och de föll av. En ensam pinne på 15 cm stod kvar fram till sommaren 2009, och då kom krukväxten till liv igen.

Men till vintern hände samma sak som vintern 08' - bladen föll av. Nu närmar sig våren och jag gissar på att växten kommer till liv åter igen. Har någon skötelråd eller tips hur plantan ska skötas för att den inte ska gå kaputt efter ett par månader? Har googlat ihjäl mig de senaste två åren men jag hittar inga vettiga tips någonstans.

Nu har jag iof börjat undra om det inte är naturligt för kaffeplantan att fälla blad under vintern, men å andra sidan så är den ju från sydafrika och där har de väl sommar året runt vilket innebär att den inte ska gå i ide?
vanjalarsa
jag har aldrig sett eller hört talas om växten förut. men du skrev "kaffeplanta" och det är det iallafall inte.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Sainty
CITAT (vanjalarsa @ 21-01-2010, 21:10) *
jag har aldrig sett eller hört talas om växten förut. men du skrev "kaffeplanta" och det är det iallafall inte.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Jag förstår inte vad du syftar på. Du får utveckla.
Alexander-VG-zon3
har inte odlat kaffebär, men den är ju städsegrön så att den tappar bladen på vintern kan ju ha att göra med att den har det för torrt och för mörkt inne på vintern, inget ljus och den fäller bladen och nya växer ut till våren. med tanke på att den är städsegrön och kommer från Sydafrika så skulle jag tro att den under vintern vill ha en temp på +15c +20c och extraljus+placering i ett ljustfönster.

och beroende på var man är i Sydafrika så skiljer tempen på högre höjd kan det bli neråt -10c -20c. och i varmare områden aldrig under +20c. men Kapstaden har ju sval och regnig vinter

mer om det kan du läsa om här; klimatet i Kapstaden
http://en.wikipedia.org/wiki/Cape_Town#Climate

klimatet i Johannesburg
http://en.wikipedia.org/wiki/Johannesburg#Climate

lycka till med ditt kaffebär tummenupp.gif
Sainty
Tack för svar flasxss.

Om någon råkar läsa detta i framtiden och odlar kaffebären ovan så får ni gärna kommentera. Thx.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon