|
Beställningar, I full gång?? |
|
|
|
23-01-2010, 13:36
|
Medlem
Antal inlägg: 198
Medlem nr: 14 719

|
Det är så väldigt tyst på forumet, studerar alla kataloger, webbutiker mm för beställningar eller vad?? Såg att tex Peter Beales har 25%, nån som ska nappa på det? Fick katalogen i veckan och det finns förvisso en hel del drömbara alternativ........ Varifrån ska ni beställa och vad?  Här verkar självbehärskningen verkligen att sättas på hårda prov, det finns ju SÅÅÅ många ljuvliga must have!!!!! Försöker febrilt komma i håg att ska jag köpa, måste jag gräva nya rabatter, det är FULLT i de gamla.......tragiskt med kort minne!!
|
|
|
|
|
23-01-2010, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Ja säger det samma vad tyst det var här nu.
Jag beställde dessa av Koggens i höstas The Alexandra Rose, William Shakespeare, Snow Goose ( Austinrosor ) 2 st Jan Speek Charles Albanel ( Kanadaros )
Jag åker till David Austins rosfirma i vår och jag kommer säkert köpa rosor med mig hem. Så blir det säkert annat med.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
23-01-2010, 21:47
|
Medlem

|
Å Kajsa, lyckliga dej som ska till Austin!!! Det är en drömresa för rosenfanatiker! Du kommer väl i håg att ta mycket bilder och dela med dej av reseintryck, gärna också om där finns bra klängväxtlösningar... Fina rosor du har beställt, har bara William Shakespeare och honom gillar jag.
Apråpå resor, är det nån som är på väg på Älvsjömässan? Jag har ännu inte beställt resa, men har nog tänkt mej en sväng. I maj är det aktuellt med en Göteborgsresa, via bla Rångedala plantskola och i sommar ska vi med familjen ut och bila i Norge, bla till Molde, är det inte känt som rosornas stad? Sista juli ska trädgårdsföreningen ut på resa till Åbo, bla Pionien koti och Vakka-taimi, så ni hör...... det kommer högst sannolikt att bli ett år med många många rosköp och mycket vackert att titta på. Tar gärna emot tips på trädgårdsintressanta saker på vägen mellan Stockholm och Oslo!
|
|
|
|
|
24-01-2010, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Jag har nog ett par beställningar på ingång i vår, det är nog Gallican Robert de Diablo av en forumist, två rosa av svennis, en låg och en klättrande.
Sen har jag tänkt beställa en klätterros. Men vilken... hmm.. Lutar just nu åt Austinrosen Constance Spry.
Andra kandidater till samma plats är Rhapsody in blue (test av zon), Alexander Mackenzie (den har fin form och är härdig), Quadra (jag har varit nyfiken av den länge, härdig, men kanske är den lite tråkig?), Alchemyst (uuuuuuuuuuuuuunderbara färger, men jag tror det är kört, den är så finkänslig så den har jag nog räknat bort).
Sen på önskelistan kvar sen förut:Le eveque (gallica), Louis-Philippe, Litte Gem (mossros), Louise Odier (doften!!), Little Rambler (gud vad söt, men zon 3-4), Hansaland (sypersnygg), Wasagaming (vart ska manha ett sånt taggmonster?), Madame Gregorie de stachelin (coola nypon), och den där låga lilla lila gallican som Svennis jämt frestar oss med..minns inte namnet nu.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
24-01-2010, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 256
Medlem nr: 13 397

|
Ja, alla är nog lite vintertrötta! Har nyss varit ute och pulsat i snön. Ingen rolig syn! Rådjuren knäcker rosgrenar och hararna verkar kaläta barken på många grenar! Särskilt L'eveque såg utsatt ut!! Jag borde hålla mig ifrån beställningar då fortfarande runt 30 rosor finns i planteringskön, men jag kunde inte låta bli att beställa lite från Cedergrens nu i januari. Lite rosor som funnits på önskelistan men aldrig blivit av att köpa. Bl.a lite klätterrosor, som jag inte har så många. Det blev Veilchenblau, Russeliana,Gloire de Dijon(ska prova en gång till) Splendens. Centifolian Unique Alba, som har funnits på listan från allra första början. Parvifolia, som nog är Svennis-rosen du menar Ezereht?! Souvenir de la Malmasion, som jag denna gång ska ha omaket med att ha i kruka. Förra gången dog den bara efter ett par år. Greta Persson är dax att prova! Plus några till jag försöker glömma! Det blev lite många. Hoppas de har några rosor kvar trots vårbeställning!? Sedan finns vi beställningen hos Oulujoen Taimisto. Hur kunde jag glömma?! Ezereht, Robban rotskott står i pallkrage under snödrivorna. Hoppas att det går bra. Även några L'Eveque,som finns där hoppas jag mår bra! Susehn, nog ligger väl Löta handelsträdgård i Ärla(Eskilstuna) ganska bra till vid resa Stockholm - Oslo?? Du vet där rosorna står och trängs på stora fält stora som fotbollsplaner! http://www.lota.seÄlvsjömässan brukar jag vara på varje år. Förra året var första gången som rådgivare i Sv. Rosensällskapets monter. Jättekul!! Annars har jag några år varit med och byggt montern. Har anmält mig i år men inte hört något så jag får se hur det blir med det. Sedan brukar jag och syster bl.a, ha en egen heldag med matsäck och foträta skor! Vad är väl en resa till David Austin??!! Jo, helt underbar!! Lyckliga dig Kajsa!!
|
|
|
|
|
24-01-2010, 15:13
|

Medlem

|
Om du står i montern på Älvsjömässan, Svenska Rosensällskapet, ja då måste vi rostokar som kommer hälsa på dig. Visst har ni sålt en del rosor också. Annars kommer Blomqvist dit i år.
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2010, 16:13
|

Medlem

|
Ja, om jag har turen att få vara med i år också så måste ni absolut komma förbi och heja! Vi brukar sälja rosor från Löta i montern. Hur det blir i år vet jag inte ännu.
|
|
|
|
|
24-01-2010, 19:43
|

Medlem

|
Jo visst är det Parvifolia jag tänkte på, och det låter bra med din pallkrage Gulmåra
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
24-01-2010, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 104
Medlem nr: 8 409

|
Jag har en beställning på åtta från Koggens, tänker nöja mig med det. Några hål att fylla i det som jag verkar anse vara mitt basutbud. Känns redan gammal. Där fick jag med Frülingsduft, Suaveolens, Hurdal, Jacques Cartier, Mulliganii, Venusta Pendula, Comte de Champagne och Anais Segalas. Det känns lite proppat hos mig, trädgården som kanske möjligen börjar likna något åt det hållet, behöver en smula struktur, lite mer tanke. Och inte bara rosor... Alla förra årets inköp och rossådder har det trångt. Men Gulmåra.. det är ju en väldigt god idé att ha en roskö i pallkragar. Ska börja med det. Gör du något särskilt för att de ska klara sig där, eller bara gräver ner dem? Tråkigt nog blir det ingen mässa i år för mig.. Japan i stället.
|
|
|
|
|
25-01-2010, 17:55
|
Medlem

|
Oj vad mycket intressant ni har på gång och vad skönt att man inte är den enda som förköper sig! Ingen dum ide det där med pallkrage, då kanske det inte syns hur många nya köp man gör.... Ajaj, Gulmåra, farligt att frestas med sådana länkar (Löta), nu blir det att ta sig via Eskilstuna i sommar. Det fanns några av de Austin jag funderar att tillägna mej, nämligen! Bland mycket annat intressant!!
Och det är klart att vi kommer att hälsa på dej i montern på mässan, ta dit mycket rosor, så är vi säkert där och gör dina monterkompisar konfunderade med våra Gulmåraförfrågningar. Kul!!
Jaha, vad jättesynd det är om Mimika som inte får komma på mässa, utan måste åka till Japan!!!! Lyckost där! Fast ok, något rosenparadis är det väl inte, men i alla fall........ å mässa blir det ju varje år, så lite grön är man allt!
|
|
|
|
|
25-01-2010, 18:11
|

Medlem

|
Jag har en grand master plan! Jag har kommit på att "Trädgårn i Söderfors" Trädgår'n och Wij trädgårdar i Ocklebo Roslista Wij inte är allför långt från Gävle faktiskt, och till Gävle har en av mina kusiner nyss flyttat. Man kanske skulle hälsa på en helg i Juli och tvinga henne till lite trädgårdsbotaniserande  Mmmm.... Jag ska i alla fall undersöka saken.
Redigerat av Ezereht: 25-01-2010, 18:15
--------------------
|
|
|
|
|
25-01-2010, 23:23
|

Medlem

|
Ja pallkragar är räddningen!! Mina står fint på rad i skyddat norrläge. Dubbla pallkragar och så fyllda till hälften med 50% jord från påse eller kompost och 50% grus. Så gräver jag ner krukorna där och ev. toppar med lite björklöv. I år kom ju snön som extra täcke! Ha,ha, Susehn! Tänk om det blir pannkaka av min "ros-rådgivningsmedverkan" i år. Då kommer de verkligen undra vem gulmåra är... Japan låter härligt! Nästan så att jag skulle kunna byta med Älvsjömässan. Rätt så Ezereht! Man väljer alltid semestermål efter omgivande handelsträdgårdar! Särskilt med betoning på rosor! Kusinen kanske har blivit med trädgård och behöver lite ros-tips??
|
|
|
|
|
26-01-2010, 09:06
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
Jag är faktiskt rätt trött på att gräva och har inte beställt någonting. Jag planterade ju en massa i höstas. Det fattas en del rosor som jag får se om jag beställer från Rosenposten, de ska stå framför en mur som ska målas och jag vet inte om den blir målad tillräckligt tidigt för att jag ska kunna beställa barrotat. Jag vet inte riktigt hur det blir med trädgårdsarbetet i vår/sommar då jag är gravid och beräknad att föda i början av juli. Så jag får kanske vara tacksam om jag orkar gå ett varv och gödsla alla rosor jag redan har.
Kajsa, härligt med en resa till David Austin! Jag hade tänkt köpa med mig hem när jag var där, men det jag ville ha fanns inte och allt jag såg stod i kruka, så de tar mycket plats (stora krukor).
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
26-01-2010, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 104
Medlem nr: 8 409

|
Thé, vad roligt!! Din sommar är inmutad kan man säga.. du kan lugnt gå där och lukta och knipsa lite och behöver inte alls plantera, det kommer bli svettigt nog ändå för dig. Om ni läste om mina intentioner i inlägget ovan, så har jag redan brutit dem. Pallkragarna.. det blev tolv rosor från Matti Kulju, klick, klick, iväg. Med några alternativ, då jag är intresserad av vad han föreslår. Jag har en rätt stor tomt och 2/3 av den förblir ganska vildvuxen ängsmark, så där kommer de nog passa.
|
|
|
|
|
26-01-2010, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 334
Medlem nr: 11 357

|
Och jag vill shoppa "live" ja, blir Trägår´n i Söderfors och Löta som vanligt. Och Burgers i Köping måste jag försöka ta en tur till i sommar och då svänger jag naturligtvis in på åsby i Hallstahammar också. Tja så mycket mera får jag inte plats med.... Iof gapar det väl tomt både här och där i vår/sommar efter denna fruktansvärda vinter,och dom som överlevt dom kommer klara allt....
|
|
|
|
|
26-01-2010, 17:58
|

Medlem

|
Och då måste du komma förbi mig Erika !
--------------------
|
|
|
|
|
26-01-2010, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag har inte beställt några rosor ännu,det börjar blir full här.Jag åker ner till Helsingborg till våren och besöker Flora Linnea och Cedergren,det lär väl slinkar med en och annan ros då.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
26-01-2010, 23:32
|

Medlem

|
Grattis Thé  Låter bra att inte ha så stora ambitioner första sommaren med bäbis. Du har ju gjort så mycket redan, nu ska det väl mest växa på sig
--------------------
|
|
|
|
|
27-01-2010, 09:27
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
CITAT (Ezereht @ 26-01-2010, 23:32)  Grattis Thé  Låter bra att inte ha så stora ambitioner första sommaren med bäbis. Du har ju gjort så mycket redan, nu ska det väl mest växa på sig  Tack, ja det är precis vad jag försöker intala mig. Men vi har ett helt hörn barmark som kommer att växa igen av ogräs om jag inte gör någon form av insats...
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
27-01-2010, 20:31
|

Medlem

|
Lägga svart plast över och några stenar?
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|