Full version: Beställningar
Sidor: 1, 2
susehn
Det är så väldigt tyst på forumet, studerar alla kataloger, webbutiker mm för beställningar eller vad??
Såg att tex Peter Beales har 25%, nån som ska nappa på det? Fick katalogen i veckan och det finns förvisso en hel del drömbara alternativ........

Varifrån ska ni beställa och vad? crazy.gif Här verkar självbehärskningen verkligen att sättas på hårda prov, det finns ju SÅÅÅ många ljuvliga must have!!!!! Försöker febrilt komma i håg att ska jag köpa, måste jag gräva nya rabatter, det är FULLT i de gamla.......tragiskt med kort minne!!
Kajsa
Ja säger det samma vad tyst det var här nu.

Jag beställde dessa av Koggens i höstas
The Alexandra Rose, William Shakespeare, Snow Goose ( Austinrosor )
2 st Jan Speek
Charles Albanel ( Kanadaros )

Jag åker till David Austins rosfirma i vår och jag kommer säkert köpa rosor med mig hem.
Så blir det säkert annat med.
susehn
Å Kajsa, lyckliga dej som ska till Austin!!! Det är en drömresa för rosenfanatiker! Du kommer väl i håg att ta mycket bilder och dela med dej av reseintryck, gärna också om där finns bra klängväxtlösningar...
Fina rosor du har beställt, har bara William Shakespeare och honom gillar jag.

Apråpå resor, är det nån som är på väg på Älvsjömässan? Jag har ännu inte beställt resa, men har nog tänkt mej en sväng. I maj är det aktuellt med en Göteborgsresa, via bla Rångedala plantskola och i sommar ska vi med familjen ut och bila i Norge, bla till Molde, är det inte känt som rosornas stad? Sista juli ska trädgårdsföreningen ut på resa till Åbo, bla Pionien koti och Vakka-taimi, så ni hör...... det kommer högst sannolikt att bli ett år med många många rosköp och mycket vackert att titta på. Tar gärna emot tips på trädgårdsintressanta saker på vägen mellan Stockholm och Oslo!
Ezereht
Jag har nog ett par beställningar på ingång i vår, det är nog Gallican Robert de Diablo av en forumist, två rosa av svennis, en låg och en klättrande.

Sen har jag tänkt beställa en klätterros. Men vilken... hmm.. Lutar just nu åt Austinrosen Constance Spry.

Andra kandidater till samma plats är Rhapsody in blue (test av zon), Alexander Mackenzie (den har fin form och är härdig), Quadra (jag har varit nyfiken av den länge, härdig, men kanske är den lite tråkig?), Alchemyst (uuuuuuuuuuuuuunderbara färger, men jag tror det är kört, den är så finkänslig så den har jag nog räknat bort).

Sen på önskelistan kvar sen förut:Le eveque (gallica), Louis-Philippe, Litte Gem (mossros), Louise Odier (doften!!), Little Rambler (gud vad söt, men zon 3-4), Hansaland (sypersnygg), Wasagaming (vart ska manha ett sånt taggmonster?), Madame Gregorie de stachelin (coola nypon), och den där låga lilla lila gallican som Svennis jämt frestar oss med..minns inte namnet nu.
gulmåra
Ja, alla är nog lite vintertrötta! Har nyss varit ute och pulsat i snön. Ingen rolig syn! Rådjuren knäcker rosgrenar och hararna verkar kaläta barken på många grenar! ranting.gif
Särskilt L'eveque såg utsatt ut!!

Jag borde hålla mig ifrån beställningar då fortfarande runt 30 rosor finns i planteringskön, men jag kunde inte låta bli att beställa lite från Cedergrens nu i januari. Lite rosor som funnits på önskelistan men aldrig blivit av att köpa. Bl.a lite klätterrosor, som jag inte har så många. Det blev Veilchenblau, Russeliana,Gloire de Dijon(ska prova en gång till) Splendens.
Centifolian Unique Alba, som har funnits på listan från allra första början. Parvifolia, som nog är Svennis-rosen du menar Ezereht?!
Souvenir de la Malmasion, som jag denna gång ska ha omaket med att ha i kruka. Förra gången dog den bara efter ett par år. Greta Persson är dax att prova! Plus några till jag försöker glömma! Det blev lite många. Hoppas de har några rosor kvar trots vårbeställning!?

Sedan finns vi beställningen hos Oulujoen Taimisto. Hur kunde jag glömma?!

Ezereht, Robban rotskott står i pallkrage under snödrivorna. Hoppas att det går bra. Även några L'Eveque,som finns där hoppas jag mår bra!

Susehn, nog ligger väl Löta handelsträdgård i Ärla(Eskilstuna) ganska bra till vid resa Stockholm - Oslo??
Du vet där rosorna står och trängs på stora fält stora som fotbollsplaner! flirting.gif
http://www.lota.se

Älvsjömässan brukar jag vara på varje år. Förra året var första gången som rådgivare i Sv. Rosensällskapets monter. Jättekul!! Annars har jag några år varit med och byggt montern. Har anmält mig i år men inte hört något så jag får se hur det blir med det. Sedan brukar jag och syster bl.a, ha en egen heldag med matsäck och foträta skor! biggrin.gif

Vad är väl en resa till David Austin??!! Jo, helt underbar!! Lyckliga dig Kajsa!!

Kajsa
Om du står i montern på Älvsjömässan, Svenska Rosensällskapet, ja då måste vi rostokar som kommer hälsa på dig. Visst har ni sålt en del rosor också. Annars kommer Blomqvist dit i år.
gulmåra
Ja, om jag har turen att få vara med i år också så måste ni absolut komma förbi och heja! biggrin.gif

Vi brukar sälja rosor från Löta i montern. Hur det blir i år vet jag inte ännu.
Ezereht
Jo visst är det Parvifolia jag tänkte på, och det låter bra med din pallkrage Gulmåra tummenupp.gif
Mimika
Jag har en beställning på åtta från Koggens, tänker nöja mig med det. Några hål att fylla i det som jag verkar anse vara mitt basutbud. Känns redan gammal. Där fick jag med Frülingsduft, Suaveolens, Hurdal, Jacques Cartier, Mulliganii, Venusta Pendula, Comte de Champagne och Anais Segalas. Det känns lite proppat hos mig, trädgården som kanske möjligen börjar likna något åt det hållet, behöver en smula struktur, lite mer tanke.
Och inte bara rosor...
Alla förra årets inköp och rossådder har det trångt. Men Gulmåra.. det är ju en väldigt god idé att ha en roskö i pallkragar. Ska börja med det. Gör du något särskilt för att de ska klara sig där, eller bara gräver ner dem?
Tråkigt nog blir det ingen mässa i år för mig.. Japan i stället.
susehn
Oj vad mycket intressant ni har på gång och vad skönt att man inte är den enda som förköper sig! Ingen dum ide det där med pallkrage, då kanske det inte syns hur många nya köp man gör....
Ajaj, Gulmåra, farligt att frestas med sådana länkar (Löta), nu blir det att ta sig via Eskilstuna i sommar. Det fanns några av de Austin jag funderar att tillägna mej, nämligen! Bland mycket annat intressant!!

Och det är klart att vi kommer att hälsa på dej i montern på mässan, ta dit mycket rosor, så är vi säkert där och gör dina monterkompisar konfunderade med våra Gulmåraförfrågningar. Kul!!

Jaha, vad jättesynd det är om Mimika som inte får komma på mässa, utan måste åka till Japan!!!! Lyckost där! Fast ok, något rosenparadis är det väl inte, men i alla fall........ å mässa blir det ju varje år, så lite grön är man allt!
Ezereht
Jag har en grand master plan! Jag har kommit på att "Trädgårn i Söderfors" Trädgår'n och Wij trädgårdar i Ocklebo Roslista Wij inte är allför långt från Gävle faktiskt, och till Gävle har en av mina kusiner nyss flyttat. Man kanske skulle hälsa på en helg i Juli och tvinga henne till lite trädgårdsbotaniserande biggrin.gif Mmmm.... Jag ska i alla fall undersöka saken.
gulmåra
Ja pallkragar är räddningen!! Mina står fint på rad i skyddat norrläge. Dubbla pallkragar och så fyllda till hälften med 50% jord från påse eller kompost och 50% grus. Så gräver jag ner krukorna där och ev. toppar med lite björklöv. I år kom ju snön som extra täcke!

Ha,ha, Susehn! Tänk om det blir pannkaka av min "ros-rådgivningsmedverkan" i år. Då kommer de verkligen undra vem gulmåra är... biggrin.gif

Japan låter härligt! Nästan så att jag skulle kunna byta med Älvsjömässan.

Rätt så Ezereht! Man väljer alltid semestermål efter omgivande handelsträdgårdar! Särskilt med betoning på rosor! biggrin.gif
Kusinen kanske har blivit med trädgård och behöver lite ros-tips??
Thé
Jag är faktiskt rätt trött på att gräva och har inte beställt någonting. Jag planterade ju en massa i höstas. Det fattas en del rosor som jag får se om jag beställer från Rosenposten, de ska stå framför en mur som ska målas och jag vet inte om den blir målad tillräckligt tidigt för att jag ska kunna beställa barrotat. Jag vet inte riktigt hur det blir med trädgårdsarbetet i vår/sommar då jag är gravid och beräknad att föda i början av juli. Så jag får kanske vara tacksam om jag orkar gå ett varv och gödsla alla rosor jag redan har.

Kajsa, härligt med en resa till David Austin! Jag hade tänkt köpa med mig hem när jag var där, men det jag ville ha fanns inte och allt jag såg stod i kruka, så de tar mycket plats (stora krukor).
Mimika
Thé, vad roligt!! Din sommar är inmutad kan man säga.. du kan lugnt gå där och lukta och knipsa lite och behöver inte alls plantera, det kommer bli svettigt nog ändå för dig.
Om ni läste om mina intentioner i inlägget ovan, så har jag redan brutit dem. Pallkragarna.. det blev tolv rosor från Matti Kulju, klick, klick, iväg. Med några alternativ, då jag är intresserad av vad han föreslår.
Jag har en rätt stor tomt och 2/3 av den förblir ganska vildvuxen ängsmark, så där kommer de nog passa.
Erika i Sandviken
Och jag vill shoppa "live" ja, blir Trägår´n i Söderfors och Löta som vanligt.
Och Burgers i Köping måste jag försöka ta en tur till i sommar och då svänger jag naturligtvis in på åsby i Hallstahammar också.
Tja så mycket mera får jag inte plats med....
Iof gapar det väl tomt både här och där i vår/sommar efter denna fruktansvärda vinter,och dom som överlevt dom kommer klara allt....
Kajsa
Och då måste du komma förbi mig Erika !
renate
Jag har inte beställt några rosor ännu,det börjar blir full här.Jag åker ner till Helsingborg till våren och besöker Flora Linnea och Cedergren,det lär väl slinkar med en och annan ros då.
Ezereht
Grattis Thé biggrin.gif Låter bra att inte ha så stora ambitioner första sommaren med bäbis. Du har ju gjort så mycket redan, nu ska det väl mest växa på sig biggrin.gif
Thé
CITAT (Ezereht @ 26-01-2010, 23:32) *
Grattis Thé biggrin.gif Låter bra att inte ha så stora ambitioner första sommaren med bäbis. Du har ju gjort så mycket redan, nu ska det väl mest växa på sig biggrin.gif

Tack, ja det är precis vad jag försöker intala mig. Men vi har ett helt hörn barmark som kommer att växa igen av ogräs om jag inte gör någon form av insats...
Ezereht
Lägga svart plast över och några stenar?
gulmåra
Grattis Thé! Så kul!

Ezereht idé var utmärkt! Eller så får du placera solstolen med ryggen åt hörnet och låta någon annan bestämma och fixa hörnet. Allt medan du sitter under rosor som doftar. flirting.gif Visst har dina buskar vuxit på sig så pass?
Thé
Ha ha, gulmåra, nej, det har de inte... Möjligen Mme Alfred Carrière och Albertine, de har fått lite höjd. Allt annat är så nytt, det känns som om det var otroligt länge sedan jag planterade längs hela staketet, men det var hösten -08, så de har bara fått en växtsäsong egentligen.

Ja, Ezereths idé är bra och beprövad, men jag är nog för otålig. Den innebär flera år till med rabatter i träda, glesa rabatter, osv. Allt tar ju tid, och jag vill skaffa en hammock att ställa upp i det där hörnet. Åh, vilka drömmar. Nu längtar jag verkligen till våren!

Ett problem är att min man har så mycket att göra. Vi höll på att bygga ett uterum i höstas, men vintern slog till och det blev svinkallt mycket tidigare än det brukar, så vi hann inte med det vi hade tänkt. Så där är ett halvfärdigt projekt. Sedan är det muren som ska tvättas och målas innan alltför mycket planteras framför den. Det kanske jag kan klara i och för sig, även om jag nog börjar bli otymplig till våren. Sedan ska det läggas någon form av plattor där hammocken ska stå samt längs gångarna, och det fixar jag inte. Så vi får se vad som hinns med.

Jag hittade en bild på en blommande liten iris, den var från den 17 mars. Bara två månader till... Fast det känns oändligt när man tittar ut på snön.
Ezereht
Mm vi hade värdlens snöoväder i går. Jag skottade två gånger, grannen en gång och maken en gång. Ogjort. I morse när maken skulle till jobbet fick han ändå skotta för att ta sig ut. ^^

Den gräna vinterväven blåste bort på mina "stamrosor" :/ Och nu är det så djup snö så jag orkar inte kava dit och gräva fram dom för att fixa. De mesta i marknivå har i alla fall ett rejält lager snö över sig. Såg dock att det verkligen är vintunnel mellan husen där min Awakening står. Där har snön blåst bort nästan ner till marknivå. Läge att planera vindskydd alltså...
flouee
CITAT (gulmåra @ 25-01-2010, 23:23) *
Ja pallkragar är räddningen!! Mina står fint på rad i skyddat norrläge. Dubbla pallkragar och så fyllda till hälften med 50% jord från påse eller kompost och 50% grus. Så gräver jag ner krukorna där och ev. toppar med lite björklöv. I år kom ju snön som extra täcke!

Det där med pallkragar... Jag planterade fyra stycken barrotade rosor (härdighet zon 3-5) i pallkragar (tre stycken på varandra, jord ca 1½, resten som vindskydd) i höstas. Sedan kom snön som jag även skottade upp extra, men räcker det? Det var ju som kallast ca -20 grader, och jag har trott att mina rosor frysit ihjäl, men de kanske har klarat sig? Jag tänkte att kylan kommer från sidan av pallkragarna, genom trät så att säga, där det inte är så mycket snö? Vad tror ni?
Ezereht
Om dom inte klarat sig är det inte för du inte gjort ditt bästa i alla fall, låter som dom har det ganska ombonat därinne. Skulle vara förvånad om inte zon 5 rosorna klarat sig. Är det zon 3 saker däremot vet jag inte.
eugenia
CITAT (susehn @ 23-01-2010, 13:36) *
Det är så väldigt tyst på forumet, studerar alla kataloger, webbutiker mm för beställningar eller vad??
Såg att tex Peter Beales har 25%, nån som ska nappa på det? Fick katalogen i veckan och det finns förvisso en hel del drömbara alternativ........

Varifrån ska ni beställa och vad? crazy.gif Här verkar självbehärskningen verkligen att sättas på hårda prov, det finns ju SÅÅÅ många ljuvliga must have!!!!! Försöker febrilt komma i håg att ska jag köpa, måste jag gräva nya rabatter, det är FULLT i de gamla.......tragiskt med kort minne!!

Just precis, studerar webbutiker för jag är sugen på att utöka rosinslaget i min trädgård . Den här Peter Beales, är det ett bra ställe att handla ifrån? Man vill ju köpa bra kvalitet. De hade onekligen bra priser. Tillkommer mycket frakt, moms osv?
susehn
Jaaa, du Eugenia, jag har aldrig beställt från just Peter Beales, så jag kan inte svara på dina frågor. Däremot vet jag att 25% rabatten tog slut i går och jag lyckades avhålla mej från att beställa, en prestation i sig med tanke på att jag dräglat i katalogen varje ledig stund.....
eugenia
Ojdå, ja lika bra var väl det... Flora Linnea har ju ett jättesortiment, så det får väl bli där jag handlar. Koggens server svarar inte. Det är ett nytt ställe för mig. Raskarum har varit toppenbra. De av mina önskesorter som de har ska jag köpa därifrån, definitivt. Roskraft kommer också att få besök. Jag har blivit sugen på pimpinellrosor, Staffa, Stanwell Perpetual mfl.
Kajsa
Så fick jag veta av Koggens att dom inte kunde leverera Austinrosor i vår, inte heller Jan Spek så jag hoppade av min beställning igår. Kan man inte köpa Austinrosor på postorder av företaget är jag inte road av annat heller.
Ev. beställer jag av Rosenposten då ?
Dag
Kajsa - nå er det slutt med alle piratene på markedet. Det betyr at det er bare noen ganske få i hvert land som kan selge Austin-roser. Fra 2009 blir alle Austinroser som selges, plomberte. I Danmark, f.eks. er det bare 3 som har licens til å foröke Austinroser (Knud Pedersen er en av dem) Med dette, vil Austin alle de useriøse til livs, og det kan jeg godt forstå. En planteskole i Danmark har allerede gått konkurs på grunn av disse restriksjonene.
Og den store kjeden Bilka har sluttet å selge Austin-roser av samme grunn.
Dag
Kajsa
Oj då, vi hoppas inte Austinrosorna blir ändå dyrare nu, senaste sorterna kostar redan en del. Tur att Rosenposten säljer som vanligt dom har alltid fina ex.
stennie
Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet det senaste halvåret...Vet inte men det kändes lite som om jag "tröttnade" men nu har lusten börjat vakna igen...
Jag beställde en del rosor på Hortogren för några veckor sedan, man fick rabbat om man beställde tidigt...sen ska jag hämta dom själv....då finns det kanske en shans att man gör andra fynd också!!!
Kajsa
Trevligt om fler vaknar stennie ! Vad blev det för rosor hos Hortogreen ? Beställer av dom mest varje år men i år blev det mest perenner och klematis, men allt är alltid bra från den firman.

men på tal om rosor på AOT/Rosforum beställde man Rugosa rosor från en tysk firma och det bara måste jag hänga med på så glad som jag är i Rugosa rosor, så det blev för mig helt okända rosorna
Wild Eagle, Wild Fox och Wild Emmy.
stennie
EDEN ROSE
FEUERWERK
HANSALAND
LICHTKÖNIGIN LUCIA
HEATHER
FLAMING COVER
SEA FOAM
KORDES ROSE ALOHA
ALBA MAXIMA

Det blev ju några stycken...... whist.gif
susehn
Håhå! Nu får det faktiskt börja bli lite varmare, så jag inte sitter vid datorn och spenderar årslönen i rosbeställningar, räknade just ut att jag är uppe i 39 rosor just nu.....bla de där rugosorna som Kajsa också föll för......å jag som skulle vara återhållsam detta år!!!???

Fina rosor Stennie å va kul att lusten återkommit! Nån som vet vart Svennis försvunnit? Snöat in eller ide?
Kajsa
39 rosor, det var inte dåligt, nätet är farligt rose.gif
Många härliga rosor där stennie som du beställde.
Har mejlat svennis, vi hoppas han snart kommer tillbaka. Vintern börjar kännas oändlig nu, snöstorm idag och - 12 grader.
AnnammA
Hejsan alla rosentokar!

Jag har inte heller varit så aktiv på odla senaste tiden; dels har jag fastnat i bloggosfären, och sedan så tycker jag att odla forumet varit såååå seeeegt, så jag har växlat till annan aktivitet på datorn...
Jag håller på att uppdatera min rosenlista, och sedan får vi se hur det blir med fler rosor i rabatterna. Det blev över 30 st planterade förra året, så det finns även en del att se fram emot till sommaren...

Och Thé ska ha en egen lite rosenknopp! Ett stort GRATTIS blomma.gif från mig med! En kul tid med småfolk - de växer bara upp så fort...

Och så lite blomster från mig, att få lite energi ifrån, nu när snön knycker en del av den varan.
Ha det gott allihopa!Besök gärna min rossida HÄR
Thé
Tack, AnnammA, och tack för de fina bilderna smile.gif
Ezereht
Vad är de rosa fluffiga sakerna på sista bilden för blomma anamma? Jättefina bilder biggrin.gif
Kajsa
Läckra bilder Anna, vi ser dig gärna lite mer här det vet du kram2.gif
Kajsa
Så kom då Flora Linneas nya hemsida och vips ramlar man dit.
Det blev dessa beställda idag

Wild Edric, Austinrugosa ( vill ha en till på vår framsida )
Snowdon, Austinrugosa
Charles Albanel, rugosa/Kanadaros
Lac Majeau, rugosa/Kanadaros
Munstead Wood, Austinros

Lägger sedan till Geschwinds Nordlandrose på min beställning !
Thé
Hur sent kan man bestämma sig? Den här våren blir körig och jag behöver en del rosor om jag vill gå vidare med att göra vid hörnet bakom garaget, men det känns som om jag först måste se hur saker och ting utvecklar sig. Och jag måste be min mamma komma och gräva åt mig.

Jag förstår att rosor kan ta slut, förstås, men man kanske kan chansa och beställa ända in i april, eller?
skogstroll
jag har gjort mina beställningar av frön för länge sen så nu blir det inga fler!!! sådeså!!! whistling.gif

Igår köpte jag iofs en grensåg. Nästa inköpsrunda blir trädgårdsmässan! bravo.gif
Kajsa
The
Jag beställde rosor sent förra våren i april från Rosenposten när jag grävt bort en del rosor, det var inga problem jag fick dom rosor jag ville i maj.
På Flora Linneas nya hemsida står för varje ros om den finns i lager, det ska väl vara aktuellt hoppas vi.

Thé
Tack, Kajsa! Då kan jag slappna av på den punkten smile.gif
gulmåra
Jahaja så har man mitt i vintertröttheten shoppat några rosor till!? crazy.gif Denna gång från Flora Linnea
efter tips från någon här flirting.gif om ny hemsida! Jag kunde inte låta bli att beställa när jag hittade en sedan länge efterlängtad ros, Wardii Culta . En ensam ros blir lite dyrt man "måste" ju ha lite fler att fördela frakten på?! MEN jag lyckades sätta stopp efter 3!
Bara att skaffa fler pallkragar....
....och snön ligger fortfarande djup i HELA trädgården!

Thé
CITAT (gulmåra @ 19-03-2010, 20:49) *
....och snön ligger fortfarande djup i HELA trädgården!

Så var det här också fram till i går. Någon gång mellan lördagen och söndagen smälta nästan all snö bort som i ett trollslag. Nu ser jag vad jag har planterat igen och ska beställa lite mer.
susehn
Det är SÅÅÅ tröstansfullt att ni där söderöver ÄNTLIGEN börjar tala om töväder och att trädgårdarna börjar synas under alla drivor!!! Mera sånt!! Här uppe väntar vi fortsättningsvis..... fortfarande endast topparna på de högsta buskarna som sticker upp och dem kalasarna hararna på varje natt...

I dag kom besked från Tyskland att min beställning HADE kommit fram, så snart kommer väl en sats till neddimpandes mitt i vintern...å nu spekulerar jag hej vilt på FloraLinneabeställning IGEN! Nån Ö-bottnare som vill va me?
Kajsa
Så har ni väl sett att Odla.nu säljer rosor till oss, kom meil idag

Så det blev två jag inte hade

Rugosan, Blanc Double de Coubert
Gallican, Duchesse de Montebello
Thé
CITAT (susehn @ 22-03-2010, 15:43) *
Det är SÅÅÅ tröstansfullt att ni där söderöver ÄNTLIGEN börjar tala om töväder och att trädgårdarna börjar synas under alla drivor!!! Mera sånt!! Här uppe väntar vi fortsättningsvis..... fortfarande endast topparna på de högsta buskarna som sticker upp och dem kalasarna hararna på varje natt...

Idag när jag gick en runda såg jag att det är ett skott på gång på Louis XIV som jag planterade i höstas. Kanske bäst att täcka den, det är ju en känslig sak och jag börjar undra om den kanske är känslig just för att den kommer så tidigt. Det kommer ju garanterat att bli minusgrader igen, åtminstone någon natt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon