Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beställningar, I full gång??
          gulmåra
          Inlägg 27-01-2010, 22:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 256
          Medlem nr: 13 397

Grattis Thé! Så kul!

Ezereht idé var utmärkt! Eller så får du placera solstolen med ryggen åt hörnet och låta någon annan bestämma och fixa hörnet. Allt medan du sitter under rosor som doftar. flirting.gif Visst har dina buskar vuxit på sig så pass?

Citera
          Thé
          Inlägg 28-01-2010, 09:13
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Ha ha, gulmåra, nej, det har de inte... Möjligen Mme Alfred Carrière och Albertine, de har fått lite höjd. Allt annat är så nytt, det känns som om det var otroligt länge sedan jag planterade längs hela staketet, men det var hösten -08, så de har bara fått en växtsäsong egentligen.

Ja, Ezereths idé är bra och beprövad, men jag är nog för otålig. Den innebär flera år till med rabatter i träda, glesa rabatter, osv. Allt tar ju tid, och jag vill skaffa en hammock att ställa upp i det där hörnet. Åh, vilka drömmar. Nu längtar jag verkligen till våren!

Ett problem är att min man har så mycket att göra. Vi höll på att bygga ett uterum i höstas, men vintern slog till och det blev svinkallt mycket tidigare än det brukar, så vi hann inte med det vi hade tänkt. Så där är ett halvfärdigt projekt. Sedan är det muren som ska tvättas och målas innan alltför mycket planteras framför den. Det kanske jag kan klara i och för sig, även om jag nog börjar bli otymplig till våren. Sedan ska det läggas någon form av plattor där hammocken ska stå samt längs gångarna, och det fixar jag inte. Så vi får se vad som hinns med.

Jag hittade en bild på en blommande liten iris, den var från den 17 mars. Bara två månader till... Fast det känns oändligt när man tittar ut på snön.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Ezereht
          Inlägg 28-01-2010, 11:59
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Mm vi hade värdlens snöoväder i går. Jag skottade två gånger, grannen en gång och maken en gång. Ogjort. I morse när maken skulle till jobbet fick han ändå skotta för att ta sig ut. ^^

Den gräna vinterväven blåste bort på mina "stamrosor" :/ Och nu är det så djup snö så jag orkar inte kava dit och gräva fram dom för att fixa. De mesta i marknivå har i alla fall ett rejält lager snö över sig. Såg dock att det verkligen är vintunnel mellan husen där min Awakening står. Där har snön blåst bort nästan ner till marknivå. Läge att planera vindskydd alltså...

Redigerat av Ezereht: 28-01-2010, 12:00

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          flouee
          Inlägg 28-01-2010, 12:38
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

CITAT (gulmåra @ 25-01-2010, 23:23) *
          Ja pallkragar är räddningen!! Mina står fint på rad i skyddat norrläge. Dubbla pallkragar och så fyllda till hälften med 50% jord från påse eller kompost och 50% grus. Så gräver jag ner krukorna där och ev. toppar med lite björklöv. I år kom ju snön som extra täcke!

Det där med pallkragar... Jag planterade fyra stycken barrotade rosor (härdighet zon 3-5) i pallkragar (tre stycken på varandra, jord ca 1½, resten som vindskydd) i höstas. Sedan kom snön som jag även skottade upp extra, men räcker det? Det var ju som kallast ca -20 grader, och jag har trott att mina rosor frysit ihjäl, men de kanske har klarat sig? Jag tänkte att kylan kommer från sidan av pallkragarna, genom trät så att säga, där det inte är så mycket snö? Vad tror ni?

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          Ezereht
          Inlägg 28-01-2010, 13:56
          Länk hit: #25

Medlem

Om dom inte klarat sig är det inte för du inte gjort ditt bästa i alla fall, låter som dom har det ganska ombonat därinne. Skulle vara förvånad om inte zon 5 rosorna klarat sig. Är det zon 3 saker däremot vet jag inte.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          eugenia
          Inlägg 01-02-2010, 13:48
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

CITAT (susehn @ 23-01-2010, 13:36) *
          Det är så väldigt tyst på forumet, studerar alla kataloger, webbutiker mm för beställningar eller vad??
          Såg att tex Peter Beales har 25%, nån som ska nappa på det? Fick katalogen i veckan och det finns förvisso en hel del drömbara alternativ........

Varifrån ska ni beställa och vad? crazy.gif Här verkar självbehärskningen verkligen att sättas på hårda prov, det finns ju SÅÅÅ många ljuvliga must have!!!!! Försöker febrilt komma i håg att ska jag köpa, måste jag gräva nya rabatter, det är FULLT i de gamla.......tragiskt med kort minne!!

Just precis, studerar webbutiker för jag är sugen på att utöka rosinslaget i min trädgård . Den här Peter Beales, är det ett bra ställe att handla ifrån? Man vill ju köpa bra kvalitet. De hade onekligen bra priser. Tillkommer mycket frakt, moms osv?

Citera
          susehn
          Inlägg 01-02-2010, 17:47
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 14 719

Jaaa, du Eugenia, jag har aldrig beställt från just Peter Beales, så jag kan inte svara på dina frågor. Däremot vet jag att 25% rabatten tog slut i går och jag lyckades avhålla mej från att beställa, en prestation i sig med tanke på att jag dräglat i katalogen varje ledig stund.....

Citera
          eugenia
          Inlägg 01-02-2010, 20:53
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Ojdå, ja lika bra var väl det... Flora Linnea har ju ett jättesortiment, så det får väl bli där jag handlar. Koggens server svarar inte. Det är ett nytt ställe för mig. Raskarum har varit toppenbra. De av mina önskesorter som de har ska jag köpa därifrån, definitivt. Roskraft kommer också att få besök. Jag har blivit sugen på pimpinellrosor, Staffa, Stanwell Perpetual mfl.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 09-02-2010, 11:36
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Så fick jag veta av Koggens att dom inte kunde leverera Austinrosor i vår, inte heller Jan Spek så jag hoppade av min beställning igår. Kan man inte köpa Austinrosor på postorder av företaget är jag inte road av annat heller.
          Ev. beställer jag av Rosenposten då ?

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Dag
          Inlägg 09-02-2010, 18:17
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 12 827

Kajsa - nå er det slutt med alle piratene på markedet. Det betyr at det er bare noen ganske få i hvert land som kan selge Austin-roser. Fra 2009 blir alle Austinroser som selges, plomberte. I Danmark, f.eks. er det bare 3 som har licens til å foröke Austinroser (Knud Pedersen er en av dem) Med dette, vil Austin alle de useriøse til livs, og det kan jeg godt forstå. En planteskole i Danmark har allerede gått konkurs på grunn av disse restriksjonene.
          Og den store kjeden Bilka har sluttet å selge Austin-roser av samme grunn.
          Dag

Citera
          Kajsa
          Inlägg 09-02-2010, 18:27
          Länk hit: #31

Medlem

Oj då, vi hoppas inte Austinrosorna blir ändå dyrare nu, senaste sorterna kostar redan en del. Tur att Rosenposten säljer som vanligt dom har alltid fina ex.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          stennie
          Inlägg 19-02-2010, 12:22
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet det senaste halvåret...Vet inte men det kändes lite som om jag "tröttnade" men nu har lusten börjat vakna igen...
          Jag beställde en del rosor på Hortogren för några veckor sedan, man fick rabbat om man beställde tidigt...sen ska jag hämta dom själv....då finns det kanske en shans att man gör andra fynd också!!!

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Kajsa
          Inlägg 19-02-2010, 15:05
          Länk hit: #33

Medlem

Trevligt om fler vaknar stennie ! Vad blev det för rosor hos Hortogreen ? Beställer av dom mest varje år men i år blev det mest perenner och klematis, men allt är alltid bra från den firman.

men på tal om rosor på AOT/Rosforum beställde man Rugosa rosor från en tysk firma och det bara måste jag hänga med på så glad som jag är i Rugosa rosor, så det blev för mig helt okända rosorna
          Wild Eagle, Wild Fox och Wild Emmy.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          stennie
          Inlägg 19-02-2010, 18:11
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

EDEN ROSE
          FEUERWERK
          HANSALAND
          LICHTKÖNIGIN LUCIA
          HEATHER
          FLAMING COVER
          SEA FOAM
          KORDES ROSE ALOHA
          ALBA MAXIMA

Det blev ju några stycken...... whist.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          susehn
          Inlägg 20-02-2010, 09:16
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 14 719

Håhå! Nu får det faktiskt börja bli lite varmare, så jag inte sitter vid datorn och spenderar årslönen i rosbeställningar, räknade just ut att jag är uppe i 39 rosor just nu.....bla de där rugosorna som Kajsa också föll för......å jag som skulle vara återhållsam detta år!!!???

Fina rosor Stennie å va kul att lusten återkommit! Nån som vet vart Svennis försvunnit? Snöat in eller ide?

Citera
          Kajsa
          Inlägg 20-02-2010, 14:16
          Länk hit: #36

Medlem

39 rosor, det var inte dåligt, nätet är farligt rose.gif
          Många härliga rosor där stennie som du beställde.
          Har mejlat svennis, vi hoppas han snart kommer tillbaka. Vintern börjar kännas oändlig nu, snöstorm idag och - 12 grader.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          AnnammA
          Inlägg 20-02-2010, 18:01
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Hejsan alla rosentokar!

Jag har inte heller varit så aktiv på odla senaste tiden; dels har jag fastnat i bloggosfären, och sedan så tycker jag att odla forumet varit såååå seeeegt, så jag har växlat till annan aktivitet på datorn...
          Jag håller på att uppdatera min rosenlista, och sedan får vi se hur det blir med fler rosor i rabatterna. Det blev över 30 st planterade förra året, så det finns även en del att se fram emot till sommaren...

Och Thé ska ha en egen lite rosenknopp! Ett stort GRATTIS blomma.gif från mig med! En kul tid med småfolk - de växer bara upp så fort...

Och så lite blomster från mig, att få lite energi ifrån, nu när snön knycker en del av den varan.
          Ha det gott allihopa!Besök gärna min rossida HÄR

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  r_drsn_r_dkcopweb.JPG ( 121.02k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  guldiktcollcopweb.JPG ( 74.14k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  rosrandetljusblkcopweb.JPG ( 121.14k ) Antal nedladdningar: 22

--------------------

Citera
          Thé
          Inlägg 21-02-2010, 14:29
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Tack, AnnammA, och tack för de fina bilderna smile.gif

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Ezereht
          Inlägg 21-02-2010, 18:34
          Länk hit: #39

Medlem

Vad är de rosa fluffiga sakerna på sista bilden för blomma anamma? Jättefina bilder biggrin.gif

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Kajsa
          Inlägg 22-02-2010, 18:22
          Länk hit: #40

Medlem

Läckra bilder Anna, vi ser dig gärna lite mer här det vet du kram2.gif

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 23:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon