Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vinterträdgård, Vill ha lite tips
          bayrare
          Inlägg 24-01-2010, 22:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 17 377

Vill ha lite tips på ätbart som jag kan odla på min inglasade vinterbonade (+ 5 grader vintertid) veranda.
          Har ett citronträd och ett lagerblads som jag tar med mig dit. Är nybliven husägare i Hälsinglands inland.
          Zon 5-6 för utomhusodling.
          Anita

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-01-2010, 22:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Fikon, Oliv, Granatäpple, Passiflora, Kaki, Kiwi, Avokado, Feijoa, Mandarin, Satsuma, Apelsin, Kalamondin, Kumquat, Trädtomat, Japanskmispel är några intressanta växter som ger frukt en del kan man köpa färdiga andra sår och dessa tål/trivs att vara i en temp på vintern som inte går under +5c. under den frostfria perioden kan du odla dom ute i krukor då eller har kvar en del på verandan. växterna jag listade gillar mycket sol och gärna ha extra ljus på vintern.

sedan har du ju andra kryddor som du kan odla/övervintra där som rosmarin och timjan.

Redigerat av flaxss: 24-01-2010, 22:22

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 24-01-2010, 22:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Det är inte bara temperaturen som är viktig utan även ljuset. Själv har jag en vinterträdgård sedan ett antal år tillbaka. Så mycket tips på ätbart kan jag tyvärr inte komma med, förutom Citrusar i alla dess former och Olivträd. Sedan har även jag precis som du Lagerbladsträd
          Vintern är en naturlig viloperiod för de allra flesta växter och just i tempen +5° är det inte många växter som "växer o frodas"
          Fundera lite på hur du skall göra med ljus och om du tänker använda dig av värmefläkt för att hålla temperaturen stadigt. Jag själv har lysrörsarmaturer som tillskotts belysning Sep/okt-April/Maj. En fördel med vinterträdgård är att växterna kan komma igång snabbare på våren och att du kan övervintra en hel del växter som annars inte klarat sig. Men att just odla på vintern......det kan bli knepigare

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-01-2010, 23:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

De behöver inte extra ljus under under våren och hösten, det är naturliga ljus räcker.

H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 18:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon