Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vänja sig vid stark chili
          Aqvakul
          Inlägg 26-01-2010, 21:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

akta dig så inte "tävlingsdjäveln" tar dig... crazy.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          dahla
          Inlägg 26-01-2010, 21:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (Aqvakul @ 26-01-2010, 21:23) *
          akta dig så inte "tävlingsdjäveln" tar dig... crazy.gif

Ahh... jäklars vad det bränner... tungan känns som om den är stekt i olja... nää... inge mer chili för mig idag... åhh!

Nu känner jag mig ganska ödmjuk... innocent.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-01-2010, 08:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

nån tävling är det väl inte men man bygger ju upp lite tolerans och vill gå vidare heheh devil.gif men det ´är ju så olika. Jag kan glatt pudra på mitt habaneropulver på maten men att äta en vindaloo på indisk restaurang kan vara omöjligt. Det hänger väl lite på matingredienser och hur mycket man vräker på.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          smuleborg
          Inlägg 28-01-2010, 20:19
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (dahla @ 25-01-2010, 16:31) *
          Chili är ju gott... jag har dock nu på senaste tid fått upp ögonen och insett att det finns en uppsjö olika sorter... dom flesta är dock på tok för starka för mig men jag vill absolut kunna njuta av smaken även från dom starkare sorterna...

Så hur gör ni chiliheads för att vänja kroppen vid het chili?

Jag har ätit chili ett tag, inte så länge, och nu kan jag inte leva utan chili. Jag blev rätt snabbt beroende. Tidigare tyckte jag i stort sett allt på asiatiska restauranger kändes starkt eller för starkt. Så fick jag då för mig att köpa hem (färsk) chili för att testa mig fram. Jag köpte det som kallas för spansk peppar på ICA. Min premiär hemma i köket: En spansk peppar, petnoga avskalad från frön och innerväggar. Olja i stekpannan, ner med chilin (skuren på längden ett par gånger). Jag vevade runt för att chilin skulle ge smak åt oljan. Sen ner med potatis skuren i klyftor, lite salt. Jag åt "chilipotatisen" med nån biff eller vad det var. Jag tyckte det var jättestarkt och jättegott. Pö om pö har jag ökat dosen. Till min första chili con carne använde jag en urkärnad spansk peppar till ett halvt kilo högrev, idag använder jag ett par/tre med kärnor och innerväggar (Min grundvariant av chili con: Putsad och nedskuren högrev hastigt stekt i smör på hög värme, vitlök som svettats i panna i rapsolja tills den får färg och doftar; ös över i gryta, i med färsk nedskuren chili, salt och vatten; låt puttra på lägsta värme i ett par timmar. Varför krångla till det?).

Piri-piri har jag använt någon gång, blev lite besviken. Förmodligen hanterade jag den inte på rätt sätt.

Jag var här och gluttade i tråden igår och inspirerad av skogstroll har jag idag - för första gången - använt habanero. Till en inläggning, som kommer att avnjutas till helgen. Vilken underbar doft! Jo, jag har läst att den är superstark. Tack skogstroll.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 28-01-2010, 20:34
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (skogstroll @ 26-01-2010, 16:11) *
          nej men smaken finns ju i de olika chilisorterna. Habanero är ju supergott!!! Sen är det väl olika vilken mage man har smile.gif

Det är först idag jag använt habanero, och jag har för mig att det står att läsa här och där (allt är inte sant som googlas fram) att smaken förstörs vid längre upphettning (det blir bara starkt). Det var väl bl.a. därför jag - i min premiär - gjorde en inläggning idag. Vill du dela med dig? Hur använder du habanero? Tacksam smile.gif

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 28-01-2010, 20:46
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (smuleborg @ 28-01-2010, 20:19) *
          Jag köpte det som kallas för spansk peppar på ICA.

Jag har ju köpt en chili på konsum som bara heter röd chili... det brukar vara 3 frukter i ett paket... i början tyckte jag att den var väl stark men nu har jag inga problem med att äta den rå... Jag vet dock inte vad den heter på latin eller vart den kan tänkas hamna på scovilleskalan... nån som vet?

Citera
          smuleborg
          Inlägg 28-01-2010, 21:06
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (dahla @ 28-01-2010, 20:46) *
          Jag har ju köpt en chili på konsum som bara heter röd chili... det brukar vara 3 frukter i ett paket... i början tyckte jag att den var väl stark men nu har jag inga problem med att äta den rå... Jag vet dock inte vad den heter på latin eller vart den kan tänkas hamna på scovilleskalan... nån som vet?

Det är nog det som kallas "spansk peppar" (jag har också köpt trågvarianten). Dutch Chile. Kan variera i styrka.

CITAT (dahla @ 28-01-2010, 20:46) *

2500-5000 enligt "Eat the Heat". Mild med andra ord. I sammanhanget.

Habanero 100 000-300 000.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 28-01-2010, 21:07
          Länk hit: #28

Medlem

Det verkar ju ändå gå ganska fort att vänja sig vid hettan... nu känns färsk habanero hanterbar i mindre skivor utan att jag vill hoppa ut i en snödriva... men nu är det matdags på svt1

Citera
          smuleborg
          Inlägg 28-01-2010, 21:32
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (dahla @ 28-01-2010, 21:07) *
          Det verkar ju ändå gå ganska fort att vänja sig vid hettan... nu känns färsk habanero hanterbar i mindre skivor utan att jag vill hoppa ut i en snödriva... men nu är det matdags på svt1

Jo det är ju det. Mat på TV. Gluttar. Smakade precis en sked av "lagen" som blev över av Habaneroinläggningen. Starkt och gott. Vansinnigt gott.

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 29-01-2010, 09:45
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (smuleborg @ 28-01-2010, 20:34) *
          Det är först idag jag använt habanero, och jag har för mig att det står att läsa här och där (allt är inte sant som googlas fram) att smaken förstörs vid längre upphettning (det blir bara starkt). Det var väl bl.a. därför jag - i min premiär - gjorde en inläggning idag. Vill du dela med dig? Hur använder du habanero? Tacksam smile.gif

jag kör på låg värme i varmluftsugnen vääldigt länge och de får inte bli för torra men lagom så man kan mala dem. Mina behåller i alla fall smaken. Jag har bara gjort pulver hittills.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-01-2010, 19:29
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Hettan hör ju till och det blir ju någonting speciellt med en riktigt het chiligryta, men såklart måste det vara smak också. Jag gillar inte när hettan tar över allting och när jag inte känner någon som helst smak av grytan, men det är väl där toleransen kommer in antar jag.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 30-01-2010, 09:21
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Nauti @ 29-01-2010, 19:29) *
          Hettan hör ju till och det blir ju någonting speciellt med en riktigt het chiligryta, men såklart måste det vara smak också. Jag gillar inte när hettan tar över allting och när jag inte känner någon som helst smak av grytan, men det är väl där toleransen kommer in antar jag.

jag tror det, jag känner samma smak av t.ex. en gryta även om jag har lite chili på (jag öser inte på direkt utan bara lite puder). De som inte gillar chili eller klarar så mycket styrka förstår nog inte riktigt

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          dahla
          Inlägg 30-01-2010, 16:05
          Länk hit: #33

Medlem

Jag hackade ner en halv habanero i 400 gram älgfärs idag och stekte på det till en köttfärssås... NOLL hetta... men ganska god smak om jag får säga det själv... smile.gif Det verkar ju som om kraftig värme dämpar hettan.

Citera
          Vippan
          Inlägg 30-01-2010, 16:30
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Älskar chili och man blir faktiskt lite beroende av hettan.
          Dessutom ökar den förbränningen i kroppen, inte illa att sitta framför datan och bränna kalorier tummenupp.gif

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-01-2010, 20:43
          Länk hit: #35

Medlem

Idag åt jag rå färsk chili för första gången, i o för sig det som säljs som spansk peppar men ändå. Upplevde den inte som särskilt stark. Jag hade förmodligen dött (eller hoppat ut i en snödriva) för typ ett halvår sedan.

Är nyfiken på chipotle, ska testa i veckan.

Habaneroinläggningen blev förresten kalas.

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 01-02-2010, 20:39
          Länk hit: #36

Medlem

Okej... ibland ska man nog lita på det folk skriver på nätet... jag har ju läst att folk föreslår att man ska ha plasthandskar när man handskas med habanero... mesar tänkte jag... smile.gif

Jag fick för mig att jag skulle göra en marinad på whisky, enbär, timjan, honung och habanero... jag tog en halv habanero som jag försäkerhets skull kärnade ur... sen hackade jag halva frukten och blandade ihop marinaden...

Jag kände ju att det var lite konstigt på fingrarna... jag spolade av undervarmt vatten och fortsatte pyssla... efter ett tag tog jag ett par klunkar öl... och fummlade lite så jag fick torka mig om munnen vilket jag givetvis gjorde med med den handen som hade hanterat habaneron när den var hackad... Jag kan ju lugnt säga att det började bränna...

Nu har jag i alla fall tvättat händerna ordentligt med en massa Yes diskmedel... men det sticker ändå lite i fingrarna smile.gif

Tror ni det blev för mycket att marinera med en halv habanero till 400 gram grytbitar?

Köttet ska brynas och sen ner i en gryta under eftermiddagen i morgon...

Citera
          smuleborg
          Inlägg 01-02-2010, 21:08
          Länk hit: #37

Medlem

Vet inte (beror i mångt och mycket på målgrupp), men om det blir för starkt kan du dämpa styrkan genom att röra ner cream fresch (inte så kul, eftersom andra smaker också dämpas).

--------------------

Citera
          dahla
          Inlägg 01-02-2010, 21:17
          Länk hit: #38

Medlem

För säkerhets skull spolar jag nog av köttet under rinnande vatten innan jag bryner det smile.gif Det ska ju ändå i enbär och färsk timjan i grytan.. förhoppningsvis blir hettan "hanterbar"

Om grytan skulle ha för lite hetta kan jag ju alltid slå i lite av marinaden i grytan...

Citera
          skogstroll
          Inlägg 04-02-2010, 15:17
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (dahla @ 01-02-2010, 20:39) *
          Tror ni det blev för mycket att marinera med en halv habanero till 400 gram grytbitar?

En halv urkärnad habanero låter ju inte så farligt rolleyes.gif men det är ju som sagt olika vilken tolerans man har

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Chamomille
          Inlägg 04-02-2010, 15:52
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Oj... Här äter vi jalapenos som godis. Med kärnhus och allt. Jag lägger in enligt recept i recepttråden. Den har vi till Tacos mm. Sen kryddar vi ofta maten med chili ifrån Thailand, och den är rätt het om man säger så. Vi blev nog vana med stark chili i just Thailand. Där höll sambons ögon på att pluppa ur en gång när han smakade på en liten färsk chili biggrin.gif

Vi älskar chili!

Kokar man chili länge så dämpas hettan så vi lägger i den på slutet i matlagningen.

Redigerat av Chamomille: 04-02-2010, 15:54

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-01-2026, 10:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon