Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Minne över denna dag
          gladepetter
          Inlägg 27-01-2010, 09:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Idag för exakt 65 år sedan blev Auschwitz-Birkenau befriat av ryssarna. Tre gånger har jag varit och besökt lägret där pappa fick utstå, som ung 26 åring, en förnedring av sällan skådat vansinne. I år fick mina barn besöka Auschwitz-Birkenau och besöka sin farfars mardrömsplats. Ni som aldrig varit där...åk och besök platsen.

http://en.auschwitz.org.pl/m/

Redigerat av gladepetter: 27-01-2010, 09:28

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-01-2010, 09:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag har besökt Auschwitz-Birkenau, Dachau, Theresienstadt och Saxenhausen, fruktansvärda monument över mänsklig grymhet.
          I mer modern tid så har vi massakern i Ruanda 1994 där nästan en miljon människor systematiskt slogs ihjäl under 100 dagar eller Srebrenica 1995 där 8000 män mördades på några dagar. Låt oss gemensamt försöka dra goda lärdomar av dessa händelser.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-01-2010, 09:41
          Länk hit: #3

Gäster

Tack Gladepetter för att du påminde oss!
          Jag har inte varit där, men visst borde man!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-01-2010, 10:24
          Länk hit: #4

Gäster

Ja, det är bra att påminnas om detta och att förstå vilka mekanismer som möjliggjorde Förintelsen.

Citera
          Anma
          Inlägg 27-01-2010, 10:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Vi skulle åkt dit förra året i augusti, men Norwegian valde att lägga ner flyget dit fast vi redan bokat, hittade inget alternativt flyg den helgen så då blev det London istället. Men i år ska vi försöka komma i väg.

Citera
          gladepetter
          Inlägg 27-01-2010, 10:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

CITAT (Anma @ 27-01-2010, 10:25) *
          Vi skulle åkt dit förra året i augusti, men Norwegian valde att lägga ner flyget dit fast vi redan bokat, hittade inget alternativt flyg den helgen så då blev det London istället. Men i år ska vi försöka komma i väg.

Vi åkte till Krakow, en verklig guldstad, som ligger nära de tre koncentrationslägren (6 mil). Vi åkte från Skavsta med Ryanair, billigt, snabbt och bra. Hyr man ingen egen bil så finns det turistresor från centrala Krakow till lägren.

Citera
          Anma
          Inlägg 27-01-2010, 10:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (gladepetter @ 27-01-2010, 10:40) *
          Vi åkte till Krakow, en verklig guldstad, som ligger nära de tre koncentrationslägren (6 mil). Vi åkte från Skavsta med Ryanair, billigt, snabbt och bra. Hyr man ingen egen bil så finns det turistresor från centrala Krakow till lägren.

Jo, det är Krakow vi ska och skulle till. Då fanns inga ryanairflyg som passade med hotellbokningen så vi bokade av det också. Hur är vädret i mitten av mars där? Våren måste väl ha kommit längre än här då? Ska nog åka då, få se.

Citera
          Peztis
          Inlägg 27-01-2010, 11:02
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vi var och tittade på ett koncentrationsläger i Tyskland när jag var liten - något så fruktansvärt!

Såg att tv-serien Band of Brothers går i repris på 4:an nu. Ett av de starkaste intrycken jag har från denna serie (som är suveränt bra!) är just när amerikanerna för första gången kliver in i ett läger och inte förstår något - vad ÄR detta?!?!
          Vi har ju växt upp med kunskapen och vetskapen om att de fanns men tänk att vara bland de första att stiga in genom grindarna...

Det är något så vidrigt när vissa systematiskt utrotar och förföljer andra. Blir alltid så upprörd över människans brist på... ja, vad har man egentligen brist på när man kan agera så?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Gillan
          Inlägg 27-01-2010, 11:13
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (gladepetter @ 27-01-2010, 09:12) *
          Idag för exakt 65 år sedan blev Auschwitz-Birkenau befriat av ryssarna. Tre gånger har jag varit och besökt lägret där pappa fick utstå, som ung 26 åring, en förnedring av sällan skådat vansinne. I år fick mina barn besöka Auschwitz-Birkenau och besöka sin farfars mardrömsplats. Ni som aldrig varit där...åk och besök platsen.

En dag som denna kan/ska man aldrig förtränga, det borde vara förbjudet, men jag tycker nog du kunde gjort rubriken mer "förståerlig", så att alla förstog vad det handlar om yes.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-01-2010, 11:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag hörde en fantastisk man på radion som suttit i koncentrationsläger och överlevt! Han är över 80 år och har fortfarande mardrömmar. Han åker runt i skolorna och berättar om sina upplevelser, han har gjort en film tror jag, han orkar inte berätta allt varje gång.

Det står om honom i vår lokaltidning, jag ska läsa den artikeln. Djupt imponerad av honom. Han har jobbat med socialt arbete, på fängelser tror jag det var och som psykoterapeut.

Jag sänder alla offer en tanke! rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Alba
          Inlägg 27-01-2010, 11:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

För några år sedan hörde jag på en skola en man (har tyvärr glömt namnet) som berättade om sin tid i koncentrationsläger.
          Det var en gripande föreläsning - det var så tyst i lokalen, förutom mannen som talade, så man kunde höra en knappnål falla.
          Han visade de siffror som tatuerats in i armen och jag minns än alla som stirrade på dessa siffror som om man tänkte att det kan bara inte vara sant, att någon fått utstå detta hemska.
          Efter föreläsningen fick vi köpa en signerad bok. Det kändes bara som man ville veta mera och mera.

Denna dag får aldrig glömmas.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-01-2010, 11:58
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har varit och besökt Theresienstadt, det blir ju mer påtagligt än att bara läsa om det, och jag måste helt ärligt säga att jag klarar inte mer. Jag tänker inte besöka Auschwitz. Det finns ingen som helst risk att jag kan glömma det hemska, alla filmer man har sett och böcker man har läst; det beror inte på bristande intresse eller medkänsla att jag inte orkar med mer. Helt otroligt att det finns förintelseförnekare, de borde åka dit, man borde försöka få dem att förstå.

Hur gick det förresten med skylten som stals, den hittades väl?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Malvia
          Inlägg 27-01-2010, 12:18
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

CITAT (gladepetter @ 27-01-2010, 09:12) *

Tack, det var en bra påminnelse, det borde vi göra snarast.
          Svärfar blev fängslad på sin 20-årsdag och satt bl.a. i Auschwitz. Han ville aldrig berätta för sin familj vad han varit med om, men led av svår epelepsi efter vistelsen i koncentrationslägren. ( misshandel vid förhör) Blev räddad av de vita bussarna efter drygt ett år.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          ninnisky
          Inlägg 27-01-2010, 12:21
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Min far dog 1945 i ett krigsfängelse nära Krakow. Av den anledning besökte vi Auschwitz-Birkenau för några år sedan. Jag hade oerhört svårt att se det hela och dagarna i Krakow därefter var mycket tunga. Det är fortfarande ett tungt minne, men jag är tacksam över att ha varit där.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          gnon49
          Inlägg 27-01-2010, 12:23
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja, Polen fick verkligen lida av att ha två grymma diktaturer som grannar. I Sovjet fanns väl lägren kvar tills Stalin dog. Hur man kan behandla människor så illa övergår mitt förstånd. Och ändå sker det än idag. Genom att besöka lägren kan man kanske få en mer nyanserad bild av staten Israel.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          ninnisky
          Inlägg 27-01-2010, 12:28
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Malvia @ 27-01-2010, 12:18) *
          Tack, det var en bra påminnelse, det borde vi göra snarast.
          Svärfar blev fängslad på sin 20-årsdag och satt bl.a. i Auschwitz. Han ville aldrig berätta för sin familj vad han varit med om, men led av svår epelepsi efter vistelsen i koncentrationslägren. ( misshandel vid förhör) Blev räddad av de vita bussarna efter drygt ett år.

Med hjälp av de vita bussarna kom min mor, mormor och jag, då 4 år, också till Sverige.

Det finns en mycket inrtessant bok - "Vi åker till Sverige - de vita bussarna 1945" av Sune Persson.
          Om någon vill läsa mer om ämnet.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-01-2010, 12:49
          Länk hit: #17

Gäster

Jag kan även rekommendera Zenia Larssons trilogi som handlar om hennes liv före, i och efter koncentrationslägren. Första boken heter Skuggorna vid träbron. De är mycket fint skrivna. Första gången jag läste dem var jag 15 år, sedan har jag läst om dem många många gånger.

Ninnisky, om du kommer på Odla-väst-träffen den 6:e, så får du gärna låna dem av mig. Förresten är jag oerhört tacksam att du kom hit med bussarna, så att vi får ha dig här! wub.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-01-2010, 12:53
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (ninnisky @ 27-01-2010, 12:28) *
          Det finns en mycket inrtessant bok - "Vi åker till Sverige - de vita bussarna 1945" av Sune Persson.

Tack för tipset! Fler relaterade boktips någon?
          Aq har tidigare tipsat om "Molnfri bombnatt" av Vibeke Olsson som jag då läste, den är jättebra, jag kan också rekommendera den. Själv minns jag "Als Hitler das rosa Kaninchen stahl", det var kanske en barnbok, jag minns inte, det var så länge sen, men den var bra tyckte jag då, har alltid tänkt att jag borde läsa om den, så jag får väl ta reda på vem som skrivit den.

CITAT (Meriona @ 27-01-2010, 12:49) *
          Jag kan även rekommendera Zenia Larssons trilogi som handlar om hennes liv före, i och efter koncentrationslägren. Första boken heter Skuggorna vid träbron.

Vad bra, där kom det ett tips till medan jag skrev!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-01-2010, 12:58
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Myosotis @ 27-01-2010, 12:53) *
          Tack för tipset! Fler relaterade boktips någon?
          Aq har tidigare tipsat om "Molnfri bombnatt" av Vibeke Olsson som jag då läste, den är jättebra, jag kan också rekommendera den. Själv minns jag "Als Hitler das rosa Kaninchen stahl", det var kanske en barnbok, jag minns inte, det var så länge sen, men den var bra tyckte jag då, har alltid tänkt att jag borde läsa om den, så jag får väl ta reda på vem som skrivit den.
          Vad bra, där kom det ett tips till medan jag skrev!

Se där! Om inte Ninnisky vill låna dem så tar jag med dem till våren. Eller så får hon läsa dem lite snabbt så går det ändå.... smile.gif Det är inte säkert att de går att få tag på på biblioteket nämligen, här kammade jag noll i alla fall. Jag har köpt mina på antikvariat.

Citera
          Nauti
          Inlägg 27-01-2010, 13:01
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Aqvakul @ 27-01-2010, 09:39) *
          Jag har besökt Auschwitz-Birkenau, Dachau, Theresienstadt och Saxenhausen, fruktansvärda monument över mänsklig grymhet.
          I mer modern tid så har vi massakern i Ruanda 1994 där nästan en miljon människor systematiskt slogs ihjäl under 100 dagar eller Srebrenica 1995 där 8000 män mördades på några dagar. Låt oss gemensamt försöka dra goda lärdomar av dessa händelser.
          Ja, det borde vi. Att inte upprepa det genom att systematisera det oavsett om det är mänskliga eller icke-mänskliga arter borde ju då vara en självklarhet, för likheterna är ofta många.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 06:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon