|
gladepetter
27-01-2010, 09:12
Idag för exakt 65 år sedan blev Auschwitz-Birkenau befriat av ryssarna. Tre gånger har jag varit och besökt lägret där pappa fick utstå, som ung 26 åring, en förnedring av sällan skådat vansinne. I år fick mina barn besöka Auschwitz-Birkenau och besöka sin farfars mardrömsplats. Ni som aldrig varit där...åk och besök platsen. http://en.auschwitz.org.pl/m/
Aqvakul
27-01-2010, 09:39
Jag har besökt Auschwitz-Birkenau, Dachau, Theresienstadt och Saxenhausen, fruktansvärda monument över mänsklig grymhet. I mer modern tid så har vi massakern i Ruanda 1994 där nästan en miljon människor systematiskt slogs ihjäl under 100 dagar eller Srebrenica 1995 där 8000 män mördades på några dagar. Låt oss gemensamt försöka dra goda lärdomar av dessa händelser.
Meriona
27-01-2010, 09:41
Tack Gladepetter för att du påminde oss! Jag har inte varit där, men visst borde man!
Gunilla T
27-01-2010, 10:24
Ja, det är bra att påminnas om detta och att förstå vilka mekanismer som möjliggjorde Förintelsen.
Vi skulle åkt dit förra året i augusti, men Norwegian valde att lägga ner flyget dit fast vi redan bokat, hittade inget alternativt flyg den helgen så då blev det London istället. Men i år ska vi försöka komma i väg.
gladepetter
27-01-2010, 10:40
CITAT (Anma @ 27-01-2010, 10:25)  Vi skulle åkt dit förra året i augusti, men Norwegian valde att lägga ner flyget dit fast vi redan bokat, hittade inget alternativt flyg den helgen så då blev det London istället. Men i år ska vi försöka komma i väg. Vi åkte till Krakow, en verklig guldstad, som ligger nära de tre koncentrationslägren (6 mil). Vi åkte från Skavsta med Ryanair, billigt, snabbt och bra. Hyr man ingen egen bil så finns det turistresor från centrala Krakow till lägren.
CITAT (gladepetter @ 27-01-2010, 10:40)  Vi åkte till Krakow, en verklig guldstad, som ligger nära de tre koncentrationslägren (6 mil). Vi åkte från Skavsta med Ryanair, billigt, snabbt och bra. Hyr man ingen egen bil så finns det turistresor från centrala Krakow till lägren. Jo, det är Krakow vi ska och skulle till. Då fanns inga ryanairflyg som passade med hotellbokningen så vi bokade av det också. Hur är vädret i mitten av mars där? Våren måste väl ha kommit längre än här då? Ska nog åka då, få se.
Vi var och tittade på ett koncentrationsläger i Tyskland när jag var liten - något så fruktansvärt!
Såg att tv-serien Band of Brothers går i repris på 4:an nu. Ett av de starkaste intrycken jag har från denna serie (som är suveränt bra!) är just när amerikanerna för första gången kliver in i ett läger och inte förstår något - vad ÄR detta?!?! Vi har ju växt upp med kunskapen och vetskapen om att de fanns men tänk att vara bland de första att stiga in genom grindarna...
Det är något så vidrigt när vissa systematiskt utrotar och förföljer andra. Blir alltid så upprörd över människans brist på... ja, vad har man egentligen brist på när man kan agera så?
CITAT (gladepetter @ 27-01-2010, 09:12)  Idag för exakt 65 år sedan blev Auschwitz-Birkenau befriat av ryssarna. Tre gånger har jag varit och besökt lägret där pappa fick utstå, som ung 26 åring, en förnedring av sällan skådat vansinne. I år fick mina barn besöka Auschwitz-Birkenau och besöka sin farfars mardrömsplats. Ni som aldrig varit där...åk och besök platsen. http://en.auschwitz.org.pl/m/En dag som denna kan/ska man aldrig förtränga, det borde vara förbjudet, men jag tycker nog du kunde gjort rubriken mer "förståerlig", så att alla förstog vad det handlar om
ängsvädd
27-01-2010, 11:29
För några år sedan hörde jag på en skola en man (har tyvärr glömt namnet) som berättade om sin tid i koncentrationsläger. Det var en gripande föreläsning - det var så tyst i lokalen, förutom mannen som talade, så man kunde höra en knappnål falla. Han visade de siffror som tatuerats in i armen och jag minns än alla som stirrade på dessa siffror som om man tänkte att det kan bara inte vara sant, att någon fått utstå detta hemska. Efter föreläsningen fick vi köpa en signerad bok. Det kändes bara som man ville veta mera och mera.
Denna dag får aldrig glömmas.
Myosotis
27-01-2010, 11:58
Har varit och besökt Theresienstadt, det blir ju mer påtagligt än att bara läsa om det, och jag måste helt ärligt säga att jag klarar inte mer. Jag tänker inte besöka Auschwitz. Det finns ingen som helst risk att jag kan glömma det hemska, alla filmer man har sett och böcker man har läst; det beror inte på bristande intresse eller medkänsla att jag inte orkar med mer. Helt otroligt att det finns förintelseförnekare, de borde åka dit, man borde försöka få dem att förstå.
Hur gick det förresten med skylten som stals, den hittades väl?
CITAT (gladepetter @ 27-01-2010, 09:12)  Idag för exakt 65 år sedan blev Auschwitz-Birkenau befriat av ryssarna. Tre gånger har jag varit och besökt lägret där pappa fick utstå, som ung 26 åring, en förnedring av sällan skådat vansinne. I år fick mina barn besöka Auschwitz-Birkenau och besöka sin farfars mardrömsplats. Ni som aldrig varit där...åk och besök platsen. http://en.auschwitz.org.pl/m/ Tack, det var en bra påminnelse, det borde vi göra snarast. Svärfar blev fängslad på sin 20-årsdag och satt bl.a. i Auschwitz. Han ville aldrig berätta för sin familj vad han varit med om, men led av svår epelepsi efter vistelsen i koncentrationslägren. ( misshandel vid förhör) Blev räddad av de vita bussarna efter drygt ett år.
ninnisky
27-01-2010, 12:21
Min far dog 1945 i ett krigsfängelse nära Krakow. Av den anledning besökte vi Auschwitz-Birkenau för några år sedan. Jag hade oerhört svårt att se det hela och dagarna i Krakow därefter var mycket tunga. Det är fortfarande ett tungt minne, men jag är tacksam över att ha varit där.
Ja, Polen fick verkligen lida av att ha två grymma diktaturer som grannar. I Sovjet fanns väl lägren kvar tills Stalin dog. Hur man kan behandla människor så illa övergår mitt förstånd. Och ändå sker det än idag. Genom att besöka lägren kan man kanske få en mer nyanserad bild av staten Israel.
ninnisky
27-01-2010, 12:28
CITAT (Malvia @ 27-01-2010, 12:18)  Tack, det var en bra påminnelse, det borde vi göra snarast. Svärfar blev fängslad på sin 20-årsdag och satt bl.a. i Auschwitz. Han ville aldrig berätta för sin familj vad han varit med om, men led av svår epelepsi efter vistelsen i koncentrationslägren. ( misshandel vid förhör) Blev räddad av de vita bussarna efter drygt ett år. Med hjälp av de vita bussarna kom min mor, mormor och jag, då 4 år, också till Sverige. Det finns en mycket inrtessant bok - "Vi åker till Sverige - de vita bussarna 1945" av Sune Persson. Om någon vill läsa mer om ämnet.
Meriona
27-01-2010, 12:49
Jag kan även rekommendera Zenia Larssons trilogi som handlar om hennes liv före, i och efter koncentrationslägren. Första boken heter Skuggorna vid träbron. De är mycket fint skrivna. Första gången jag läste dem var jag 15 år, sedan har jag läst om dem många många gånger. Ninnisky, om du kommer på Odla-väst-träffen den 6:e, så får du gärna låna dem av mig. Förresten är jag oerhört tacksam att du kom hit med bussarna, så att vi får ha dig här!
Myosotis
27-01-2010, 12:53
CITAT (ninnisky @ 27-01-2010, 12:28)  Det finns en mycket inrtessant bok - "Vi åker till Sverige - de vita bussarna 1945" av Sune Persson. Tack för tipset! Fler relaterade boktips någon? Aq har tidigare tipsat om "Molnfri bombnatt" av Vibeke Olsson som jag då läste, den är jättebra, jag kan också rekommendera den. Själv minns jag "Als Hitler das rosa Kaninchen stahl", det var kanske en barnbok, jag minns inte, det var så länge sen, men den var bra tyckte jag då, har alltid tänkt att jag borde läsa om den, så jag får väl ta reda på vem som skrivit den. CITAT (Meriona @ 27-01-2010, 12:49)  Jag kan även rekommendera Zenia Larssons trilogi som handlar om hennes liv före, i och efter koncentrationslägren. Första boken heter Skuggorna vid träbron. Vad bra, där kom det ett tips till medan jag skrev!
Meriona
27-01-2010, 12:58
CITAT (Myosotis @ 27-01-2010, 12:53)  Tack för tipset! Fler relaterade boktips någon? Aq har tidigare tipsat om "Molnfri bombnatt" av Vibeke Olsson som jag då läste, den är jättebra, jag kan också rekommendera den. Själv minns jag "Als Hitler das rosa Kaninchen stahl", det var kanske en barnbok, jag minns inte, det var så länge sen, men den var bra tyckte jag då, har alltid tänkt att jag borde läsa om den, så jag får väl ta reda på vem som skrivit den. Vad bra, där kom det ett tips till medan jag skrev! Se där! Om inte Ninnisky vill låna dem så tar jag med dem till våren. Eller så får hon läsa dem lite snabbt så går det ändå....  Det är inte säkert att de går att få tag på på biblioteket nämligen, här kammade jag noll i alla fall. Jag har köpt mina på antikvariat.
CITAT (Aqvakul @ 27-01-2010, 09:39)  Jag har besökt Auschwitz-Birkenau, Dachau, Theresienstadt och Saxenhausen, fruktansvärda monument över mänsklig grymhet. I mer modern tid så har vi massakern i Ruanda 1994 där nästan en miljon människor systematiskt slogs ihjäl under 100 dagar eller Srebrenica 1995 där 8000 män mördades på några dagar. Låt oss gemensamt försöka dra goda lärdomar av dessa händelser. Ja, det borde vi. Att inte upprepa det genom att systematisera det oavsett om det är mänskliga eller icke-mänskliga arter borde ju då vara en självklarhet, för likheterna är ofta många.
ängsvädd
27-01-2010, 13:06
CITAT (ninnisky @ 27-01-2010, 12:28)  Med hjälp av de vita bussarna kom min mor, mormor och jag, då 4 år, också till Sverige. ...... Mannen jag berättade om heter Sioma Zubicky, han är 83 år och har skrivit boken Med förintelsen i bagaget.
Myosotis
27-01-2010, 13:17
CITAT (Meriona @ 27-01-2010, 12:58)  Se där! Om inte Ninnisky vill låna dem så tar jag med dem till våren. Eller så får hon läsa dem lite snabbt så går det ändå....  Det är inte säkert att de går att få tag på på biblioteket nämligen, här kammade jag noll i alla fall. Jag har köpt mina på antikvariat. Jag lånar dem gärna!
Det finns hur mycket litteratur som helst om nazismens framfart och deras utrotning av judarna om man bara vill och törs läsa. Alla fick vi väl " ...om detta må ni berätta...", en bok om förintelsen i europa 1933-1945? Den, bland andra, har jag sparat för att visa mina barnbarn den dagen då de kanske, ev, skulle få för sig att dementera fakta. Det är både min vilja och plikt att föra historien vidare. Min farfar dog på hemväg från Auschwitz våren 1945. Fartyget var "felflaggat" och blev bombat av USA  . Varför han satt där? Jo, han tillhörde underrättelsetjänsten och hade judar gömda i familjens källare. Han har alltid varit min "idol". För övrigt undrar jag om det var något annat land i europa som slogs så öppet för "sina" judar som Holländarna faktiskt gjorde? Förutom Danskarna kanske?
Myosotis
27-01-2010, 13:35
CITAT (Gillan @ 27-01-2010, 13:22)  Alla fick vi väl " ...om detta må ni berätta...", en bok om förintelsen i europa 1933-1945? Japp. CITAT (Gillan @ 27-01-2010, 13:22)  Min farfar dog på hemväg från Auschwitz våren 1945. Fartyget var "felflaggat" och blev bombat av USA  .  så onödigt!
ninnisky
27-01-2010, 14:04
CITAT (Meriona @ 27-01-2010, 12:49)  Jag kan även rekommendera Zenia Larssons trilogi som handlar om hennes liv före, i och efter koncentrationslägren. Första boken heter Skuggorna vid träbron. De är mycket fint skrivna. Första gången jag läste dem var jag 15 år, sedan har jag läst om dem många många gånger. Ninnisky, om du kommer på Odla-väst-träffen den 6:e, så får du gärna låna dem av mig. Förresten är jag oerhört tacksam att du kom hit med bussarna, så att vi får ha dig här!  tack  goa dig ! Och tack för omtanken med böckerna som jag läste för några år sedan. Det är först på på gamla dagar som jag tycker mig ha kraft att läsa om allt detta elände.
Hej
Jag har besökt Dachau. Men det var länge sen, i början på nittitalet.
Hälsn Tepa
Det tragiska är ju att även idag finns personer, ja till och med stater som troligen inte skulle tveka att utföra samma dåd som nazismen gjorde sig skyldiga till. Som till och med förnekar att det hänt. Hur dom är funtade kan man ju undra, men det är skrämmande nog att dom finns även idag och troligen även framledes.
CITAT (gnon49 @ 27-01-2010, 15:26)  Det tragiska är ju att även idag finns personer, ja till och med stater som troligen inte skulle tveka att utföra samma dåd som nazismen gjorde sig skyldiga till. Som till och med förnekar att det hänt. Hur dom är funtade kan man ju undra, men det är skrämmande nog att dom finns även idag och troligen även framledes. Du har så rätt! Och därför måste vi som vet att det faktiskt hände göra vår röst hörd. Det är vår plikt att i möjligaste mån försöka informera omgivningen så att detta inte händer igen  CITAT (Myosotis @ 27-01-2010, 13:35)  Japp.  så onödigt! Ja, men han dog åtminstonde för nåt han trodde på
Meriona
28-01-2010, 12:35
jag såg att den gamla serien "Förintelsen" finns att köpa för 99 kronor, men jag kommer inte ihåg om den var bra, någon som minns?
När jag var 10 år träffade jag en dam i ett trapphus i Stockholm( där jag va på besök hos min moster )Den damen hette Paula Tischler jag fick komma in till henne och hon hade en massa häfftiga saker som hon visade mig,hon berättade att hela hennes familj blev utrotade i läger hon var den enda som klarade sig tack vare Bernadott som tog henne hit till Sverige,jag kom i håg hennes tatuerade numer på armen så väl.Jag fick en fin elefant av henne som alltid kommer att påmina mig om henne,jag var ju bara 10 år då och förstog nog inte allvaret i det hon berättade för än jag blev äldre.Tänk att det finns människor som påstår att det aldrig hände  Mina tankar gick till den lilla vithåriga rara damen i Stockholm i går .
Meriona
28-01-2010, 16:02
Vilket fint och viktigt minne att bevara Motti!
Aqvakul
28-01-2010, 16:04
CITAT (Meriona @ 28-01-2010, 12:35)  jag såg att den gamla serien "Förintelsen" finns att köpa för 99 kronor, men jag kommer inte ihåg om den var bra, någon som minns? Den är jättebra!
Ja det lär jag aldrig glömma !utan bära med mig ödmjukt
sommarhumla
28-01-2010, 19:18
Jag har inte besökt något av lägren, men skulle gärna göra det. Har inte träffat någon som överlevt detta helvete. En bok jag läst som handlar om förintelselägret Buna i Auschwitz är Primo Levis "Är detta en människa". Schindlers list har jag sett, men både när jag läser boken och tittar på filmen måste jag ha mängder av näsdukar i beredskap. Något jag har rätt svårt att förstå är hur man kan ta sig rätten att behandla sina medmänniskor som om de är värda noll och intet, att bestämma vem som får leva och vem som inte får leva.
Aqvakul
28-01-2010, 19:41
Vi får aldrig glömma Förinitelsen, men tyvärr så har världen lärt läxan dåligt. I Rwanda dödades människor lika systematiskt och i en ännu snabbare takt - nästan en miljon på 100 dagar. FN, världssamvetet, gjorde inte ett piss!!
Meriona
28-01-2010, 21:34
Nä men det var ju Afrika, det är inte samma sak...  Och för de som älskar att göra trådar otäcka så kan jag poängtera att det var en ironi! Slå gärna upp det i ett lexikon.
Aqvakul
28-01-2010, 21:35
CITAT (Meriona @ 28-01-2010, 21:33)  Nä men det var ju Afrika, det är inte samma sak...  Precis, långt bort och svarta människor... (OBS! ironi)
Piccante
28-01-2010, 22:22
Det riktigt otäcka med Rwanda är att vissa rykten säger att Frankrike och USA inte brydde sig om massakrerna först eftersom man gärna såg ett maktskifte som kunde bli till deras favör. Det är mycket geopolitik i östafrika eftersom rebellgrupper där kontrollerar metallhandeln från Kongo.
Aqvakul
28-01-2010, 22:24
CITAT (Markus_H @ 28-01-2010, 22:22)  Det riktigt otäcka med Rwanda är att vissa rykten säger att Frankrike och USA inte brydde sig om massakrerna först eftersom man gärna såg ett maktskifte som kunde bli till deras favör. Det är mycket geopolitik i östafrika eftersom rebellgrupper där kontrollerar metallhandeln från Kongo. det är nog tyvärr mer än rykten...
Jag har läst en bok som heter "Pianot" som var väldigt bra men naturligtvis sorglig ,den har också filmatiserats .Anne Franks dagbok ger ju en ganska stark inblick i vad som hände med det judiska folket.sen ska vi inte glöma att det var inte bara judar som förintades utan förståndshandikappade och Zigenare också.
vitavargen
29-01-2010, 00:05
Biblioteken har E-böcker som kan lånas som en fil - sökte nu på andra världskriget och fick 4136 träffar(engelska böcker också).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|