Om två månader är det dags - vi ska bygga en pergola och längs med heeela långsidan ska det klättra vita (möjligen svagt svagt rosa) rosor gärna hela vägen upp mot taket. Detta kommer att bli en viktig del i vår trädgård, pergolan kommer att synas ordentligt och kostar en slant att ordna så det är viktigt att det blir bra!
Förutsättningarna känns lovande: lerjord, syd-sydvästläge, litet skyddat men inte instängt så det kommer att fläkta litet vind igenom från syd-sydväst (kalla nordvindar tar själva huskroppen hand om). Vi bor söder om Uppsala uppskattningsvis i zon III. Det enda som oroar är att de buskrosor vi har precis intill huset får bladlusangrepp, (det får dock inte de vilda rosorna som står längre ut i trädgården, och denna placering är uppskattad till någonting mittemellan).
Efter en kort undersökning på internet visade det sig att det minsann inte bara var att ta nån vit klätterros och plantera, att välja rosor kräver en expertis jag inte kan skryta med så jag ber nu mina kära forummedlemmar om hjälp - vilka sorter tror ni kan passa? Jag behöver ca 14 plantor och blandar gärna. Sorter som är friska, doftar gott och remonterar uppskattas särskilt, taggar eller inte spelar ingen roll. Vet ni var de kan köpas blir jag självfallet extra glad...
Med hopp om vägledning, erfarenheter eller helt enkelt vilka rosor som liknar de jag söker och som är era favoriter,
Victoria
|