Det är dåligt av EU, jag instâmmer. Tråkigt nog tycker jag att den här tendensen är genomgående allt oftare. Normer som ofta innebär en uniformitet. De små som inte har råd att anpassa sig försvinner. Och råd måste man ha i det här fallet. Detta är en bit ur en artikel i en fransk tidskrift om hållbar utveckling. (1500 euro per frösort!!!)
Så här skriver DD Magazine, Le Developpement Durable en Pratique. (Min översättning )
"I början av 2008 förlorade Kokopelli mot den franska regeringen som ställde föreningen inför rätta för utsädesförsäljning som inte ingår i den officiella katalogen. Föreningen ålades att betala böter till staten på 17 130 €, och offentliggöra ett fördömande av ordförande för föreningen i fyra tidskrifter, valda av FNPSP (riksorganisationen för yrkesverksamma odlare).
För att ett frö ska få säljas eller på annat sätt byta ägare, krävs ett intyg om växtförädlarrätt (VOC) och fröet måste registreras i den officiella katalogen över arter och sorter. Föreningen har kritiserat formalian: "Officiellt kostar varje post 250 €. Med tillkommande kostnader, kostar det i verkligheten mellan 1 000 och 1 500 €, enligt Raoul Jacquin som förkastar prodeduren och tror att staten kommer att betala för att skydda konsumenten. " Dessutom är fröna i den officiella katalogen av utsäde reserverade för amatörer. Vi berövar därmed yrkesverksamma odlare möjligheten att odla dessa grödor och därmed konsumenterna från att köpa dem", fortsatte talesmannen. Så i praktiken säljer Kokopelli utsäde olagligt."
Redigerat av Rosmarin: 02-02-2010, 16:54