Åsa, mälardalen zon 2
Sitter precis och läser Runåbergs nya sortlista (de ger inte ut någon fullständig katalog iår). Det har ju tidigare varit problem med EU när det gäller äldre köksväxtfröer eftersom de bara vill att man ska handla med moderna sorter som finns på deras sortlistor. Ett tag fick ju fröfirmorna skänka frö mot friviliga donationer för att komma runt lagarna och sedan kom någon slags dispens så fröfirmor som ex. Runåbergs har kunnat erbjuda gammeldags sorter och jag trodde att allt var frid och fröjd numera. Tills jag läser detta i Runåbergs katalog

"Den välkända franska fröfirman Kokopelli som i åratal bevarat åtskilliga gamla sorter har nu nåtts av EU:s vrede och ställts inför rätta och har dömts för handel med icke registrerade fröer. Dryga böter och totalt förbud att sälja dessa äldre sorter som museeträdgårdar och friluftsmuseer, slottsträdgårdar osv. har köpt i många år"

Kanske snart dags för alla som gillar gamla köksväxter att sälla sig till Sesam och odla egna fröer och byta i smyg utan EU:s inblandning.
ängsvädd
Otroligt dåligt av EU thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif
Nauti
Det har varit en del om det på sistone. Om fröpatent och att gamla kultursorter inte skall få säljas kommersiellt. Det låter ganska illa faktiskt.
Jan Lindgren
Hej!
Handlar det inte egentligen om att det sålts en hel del dåligt frö tidigare? Nu ställer EU stora krav på säljarna när det gäller grobarhet och att fröet är fröäkta. Det orsakar problem för småhandlarna. Det kanske ska finnas två kategorier. Certifierade fröer som uppfyller alla krav samt någon form av chansartade fröer som egentligen helt saknar garantier. Det blir lätt problem när saker ska vara alltför reglerade. Man kan inte stoppa blufföretag utan att stoppa även en del ärliga småföretag. Jag tror att det är bättre att tillåta lite fröbedrägerier.
MVH
Jan Lindgren
zaaritha
Idiotiskt!
Det måtte väl vara viktigt att bevara gamla sorter?
Nauti
CITAT (zaaritha @ 30-01-2010, 20:42) *
Idiotiskt!
Det måtte väl vara viktigt att bevara gamla sorter?
Inte för storföretagen, de kan ju inte ta patent på kultursorter. Pengar är ju det enda som är viktigt här i livet.
Solstorm
EU är odemokratiskt. Vi kan välja vem som ska representera oss i riksdagen men vi kan inte välja till EU. Där blir vi överkörda, vi kan ju inte välja dem som stiftar lagar där. Jag tycker egentligen att det är viktigt att vi följer lagar och inte handlar efter eget godtycke men känner att anarkisten inom mig växer.

Våra fröbyteskedjor och annat fröbytande här på forumet är ju något som kan hjälpa till att hålla gamla odlingsvärda sorter vid liv. Eländigt att inte företag får vara med i den leken. Frihandel? En lek med ord. Bullshit, inte gynnar det varken konsumenter eller mindre företag, utan bara storföretagen.
Piccante
Vi väljer faktiskt EU-parlament. sen är EUs ministerråd indirekt valt av oss eftersom det är våra regeringar som utser ministrar. EU borde kanske få lite högre dignitet i Sverige för det är bara runt 40% som bryr sig om att rösta.
Solstorm
Ett lågt valdeltagande visar på ett lågt förtroende. Ett lågt valdeltagande har ett rakt samband med benägenheten att följa lagar. Jag gissar att du har läst statsvetenskap/juridik och känner till det.

eugenia
Åh vad dåligt. ranting.gif ranting.gif Jag blir arg och besviken på Eu. Jag röstade som alltid.
Rosmarin
Det är dåligt av EU, jag instâmmer. Tråkigt nog tycker jag att den här tendensen är genomgående allt oftare. Normer som ofta innebär en uniformitet. De små som inte har råd att anpassa sig försvinner. Och råd måste man ha i det här fallet. Detta är en bit ur en artikel i en fransk tidskrift om hållbar utveckling. (1500 euro per frösort!!!)

Så här skriver DD Magazine, Le Developpement Durable en Pratique. (Min översättning )

"I början av 2008 förlorade Kokopelli mot den franska regeringen som ställde föreningen inför rätta för utsädesförsäljning som inte ingår i den officiella katalogen. Föreningen ålades att betala böter till staten på 17 130 €, och offentliggöra ett fördömande av ordförande för föreningen i fyra tidskrifter, valda av FNPSP (riksorganisationen för yrkesverksamma odlare).

För att ett frö ska få säljas eller på annat sätt byta ägare, krävs ett intyg om växtförädlarrätt (VOC) och fröet måste registreras i den officiella katalogen över arter och sorter. Föreningen har kritiserat formalian: "Officiellt kostar varje post 250 €. Med tillkommande kostnader, kostar det i verkligheten mellan 1 000 och 1 500 €, enligt Raoul Jacquin som förkastar prodeduren och tror att staten kommer att betala för att skydda konsumenten. " Dessutom är fröna i den officiella katalogen av utsäde reserverade för amatörer. Vi berövar därmed yrkesverksamma odlare möjligheten att odla dessa grödor och därmed konsumenterna från att köpa dem", fortsatte talesmannen. Så i praktiken säljer Kokopelli utsäde olagligt."

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon