|
|
  |
Mata rådjur! |
|
|
|
01-12-2010, 18:42
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Ni som har Rådjur in på knutarna ska njuta av dessa vackra djur så länge ni kan! Här omkring minskar det konstant i antal och då inta pga jaktlag med bössan i högsta hugg utan för att det är gott om lo här! Har dock ngr Rådjur som kommer på besök ibland och kollar läget i trädgården! Dom är välkomna här! Mern jag matar inte det får mina föräldrar göra 50 m härifrån!
|
|
|
|
|
01-12-2010, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2010, 10:13)  Utan att på något sätt kritisera rådjursmatare så kan jag framföra min enkla mening att jag skulle aldrig göra det. Jag har som huvudinriktning att naturen skall få klara sig själv utan inblandning från människan. Jag är djur- och naturvän men det finns gränser. En gräns finns exempelvis runt min sommarstuga som jag fått inhägna för att få ha trädgården i fred. Nu måste vi visserligen skjuta av växtätarna eftersom vi också skjuter av rovdjuren men jag är inte inblandad där. Eftersom det fritt fram för jakträttsinnehavarna att skjuta rådjur så är det bara för matarna att acceptera. Jag håller i princip med Gossen här. Men vi matar småfåglar  . Att behandla vilda djur som tamboskap tror jag helt enkelt är fel. Det är också fel, som jag ser det, att skjuta av rovdjuren. Jaktlaget här behandlar rådjuren (och vildsvinen) som tamboskap under vintern, för att ha någonting att jaga och lägga i frysen. Om det skulle bli en extremt kall och lång vargavinter, kan jag dock tycka att stödfordring kan vara motiverat, detta i skogen (inte i trädgården eller i närheten av den). Jättefina bilder
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
01-12-2010, 21:31
|
Medlem
Antal inlägg: 546
Medlem nr: 7 606

|
|
|
|
|
Olle A
|
01-12-2010, 21:46
|
Gäster

|
Jättefina! Olle
|
|
|
|
|
02-12-2010, 10:07
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122

|
Bara för er info, jag bor mitt ute på landet. Djuren bor redan här, jag lockar inte dem eller försöker göra de tama. Jag följer det råd jag får från alla relevanta myndiheter ang. stödmatning inkl. fåglar just pga att vintern har kommit så tidigt och så hård. Jag vill inte ingå i en diskussion om jag gör rätt eller fel, jag har kontaktad SOF och RSPB ang fågelmatning och enligt min åsikt vet de vad de snacka om. ---- Thalassa... helt underbara bilder!!
--------------------
|
|
|
|
Olle A
|
02-12-2010, 11:42
|
Gäster

|
Laura, varför bli så sur? Ingen har väl förbjudit oss som bor på landet att mata rådjur som ändå finns i grannskapet under kalla vintrar som den här? Jag tror inte att många som matar har som mål att djuren ska bli tama. Sitter jag i fönstret får de komma hur nära de vill, men jag har aldrig försökt vänja dem vid min närvaro utomhus. Att man inte bör locka rådjur till städer och villaområden är väl ganska självklart.
Olle
|
|
|
|
Olle A
|
02-12-2010, 21:44
|
Gäster

|
Just nu är minst tre harar framme och smakar på äpplena och höet. De är förstås också välkomna. Olle
|
|
|
|
Meriona
|
02-12-2010, 21:46
|
Gäster

|
Såklart att de är , när jag hade hus så matade vi hararna med gnagarblandning.
|
|
|
|
|
02-12-2010, 22:11
|
Medlem

|
Här delar vi tydligen också på maten  . Haren är framme och snor lite pellets från rådjuren ibland och idag ville rådjuren äta upp ändernas säd. Vi hindrade dock rådjuren från att äta upp ändernas säd genom att knacka lite lätt på fönstret, de får hålla sig till sina pellets helt enkelt, alla måste ju få något. Sedan vet jag inte om det vore så bra för dem heller, någon som vet? Om vi inte är hemma kan det ju bli lite svårt att stoppa dem kanske. Änderna matar vi dock bara en gång per dygn nuförtiden, vår å har nämligen frusit så de håller till uppe vid dammen normalt sett men tar sig en flygtur i skymningen (alla 50) för att få lite late night snacks hos oss.
Redigerat av Thalassa: 02-12-2010, 22:13
|
|
|
|
|
03-12-2010, 15:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Vilken bra tråd. Underbara bilder och tillrättalägganden om stödutfodring. Dessutom börjar vi allt oftare se hjortar (kron) på våra marker. Rådjuren brukar göra enstaka besök på själva tomten inder vintern. Vi har sluppit dem de senaste åren pga snödjupet. Hjortarna har varit på lägdan flera gånger under hösten. Men med snösmältningen kommer rådjuren in på gården. Är vi hemma håller de sig dock borta och nu när grannen har jämthuden i hundgården så håller de sig oftast på behörigt avstånd.
Älgen är däremot en värre marodör.
|
|
|
|
|
04-12-2010, 00:09
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag (vi) matar väl inte rådjur o älgar för att få dem tama! De behöver stödfoder i all denna snö, det förstår du väl?
|
|
|
|
|
04-12-2010, 10:18
|
Medlem

|
Jag inser när jag läser vad jag skrivit tidigare att det låter lite dumt, jag skrev utanför fönstret, i trädgården, inte så skygga etc. Därför vill jag understryka att jag inte försöker att tämja rådjuren, tvärtom, jag är mycket noga med att de inte ska bli vana vid människor då detta skulle vara farligt för dem. Trädgård är också lite fel i sammanhanget för min del då jag bor i skogen på en stor naturtomt. Jag tror inte att rådjuren uppfattar att vår tomt skulle vara någon skillnad för dem, förutom att det står ett hus här, och det kan jag av förklarliga skäl inte göra så mycket åt.  Visst skulle jag kunna gå längre in i skogen och mata dem, men detta skulle bli väldigt bökigt då vi fyller på mat flera gånger om dagen. Korten tar jag med ett teleobjektiv så de är inte fullt så nära som man kan uppfatta det. Dessutom är det väldigt lugnt omkring oss, det är i princip bara vi här (jag och min sambo) och vi tar stor hänsyn. Vi har nu haft riktigt sträng kyla (-20) i flera veckor och min insats behövs för att underlätta för dem, vilket märks då ryktet nu har spridit sig. Från början var de tre, nu är de sex stycken (fast bara fem på bilden). Kopia av 2010-12-03 006.jpg
Redigerat av Thalassa: 04-12-2010, 10:30
|
|
|
|
Olle A
|
04-12-2010, 22:07
|
Gäster

|
Thalassa, vad kul att du fick fem rådjur på samma bild!  Här har jag bara sett tre samtidigt än, men ryktet sprider sig säkert här också. Förra vintern var de ju betydligt fler. I morse var en fin get framme som jag tog ett par bilder på, och fler bilder blir det nog i morgon när jag faktiskt är ledig hela dagen. Hoppas att jag får fixat datorn fram i veckan, så att det går att öppna och lägga in bilderna här. Olle
|
|
|
|
|
04-12-2010, 23:04
|
Medlem

|
CITAT (Olle A @ 04-12-2010, 22:07)  Thalassa, vad kul att du fick fem rådjur på samma bild!  Här har jag bara sett tre samtidigt än, men ryktet sprider sig säkert här också. Förra vintern var de ju betydligt fler. I morse var en fin get framme som jag tog ett par bilder på, och fler bilder blir det nog i morgon när jag faktiskt är ledig hela dagen. Hoppas att jag får fixat datorn fram i veckan, så att det går att öppna och lägga in bilderna här. Olle Du behöver nog inte oroa dig för att inte få fler, rykten om mat verkar sprida sig snabbt bland rådjur.  Ska bli kul att se dina bilder sedan, de är alltid så fina!
|
|
|
|
|
04-12-2010, 23:29
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Vi ger dem sädeskross+ fodermorötter. Har tyvärr inte råd med nå´t mera. Hoppas att de klarar sej!
|
|
|
|
Olle A
|
06-12-2010, 18:45
|
Gäster

|
Nu i helgen har en vuxen, till synes ganska välnärd råget varit framme flera gånger. Några kid har jag än så länge inte sett i hennes sällskap.
R_get1.jpg ( 454.59k )
Antal nedladdningar: 29
R_get2.jpg ( 371.2k )
Antal nedladdningar: 37
R_get3.jpg ( 325.28k )
Antal nedladdningar: 47
R_get4.jpg ( 433.8k )
Antal nedladdningar: 37Vill ni ge rådjuren hö, är det hög tid att börja med det nu. Det är ingen bra mat för utsvultna rådjur, men om deras magar vänjer sig vid det nu i början av vintern går det bra att mata med det även framöver. Det bör dock kombineras med något som innehåller vätska (t ex äpplen) eftersom det är väldigt torrt. Olle
Redigerat av Olle A: 06-12-2010, 18:47
|
|
|
|
|
06-12-2010, 18:57
|
Medlem

|
Jättefina bilder Olle!
|
|
|
|
|
06-12-2010, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122

|
CITAT (Olle A @ 06-12-2010, 18:45)  Nu i helgen har en vuxen, till synes ganska välnärd råget varit framme flera gånger. Några kid har jag än så länge inte sett i hennes sällskap.
R_get1.jpg ( 454.59k )
Antal nedladdningar: 29
R_get2.jpg ( 371.2k )
Antal nedladdningar: 37
R_get3.jpg ( 325.28k )
Antal nedladdningar: 47
R_get4.jpg ( 433.8k )
Antal nedladdningar: 37Vill ni ge rådjuren hö, är det hög tid att börja med det nu. Det är ingen bra mat för utsvultna rådjur, men om deras magar vänjer sig vid det nu i början av vintern går det bra att mata med det även framöver. Det bör dock kombineras med något som innehåller vätska (t ex äpplen) eftersom det är väldigt torrt. Olle Nu har jag glömd att köpa äpplen IGEN  Men en fundering Olle, tror du att det samma gäller med renfor, alltså att man borde ställa ut vatten eller äpplen också...? Jättefina bilder förresten...  som vanligt...
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|