|
|
  |
Mata rådjur! |
|
|
Olle A
|
06-12-2010, 19:36
|
Gäster

|
Tack allihop!  Vad är renfor? Numera tycks de flesta vara överens om att ensilage är bättre än hö, särskilt när djuren börjar bli svultna. Vätskebrist är dock ett ständigt problem under kalla vintrar, så hackade äpplen eller rotfrukter (inte hela när det är kallt) är alltid bra. Olle
|
|
|
|
|
06-12-2010, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 22 122

|
CITAT (Olle A @ 06-12-2010, 19:36)  Tack allihop!  Vad är renfor? Numera tycks de flesta vara överens om att ensilage är bättre än hö, särskilt när djuren börjar bli svultna. Vätskebrist är dock ett ständigt problem under kalla vintrar, så hackade äpplen eller rotfrukter (inte hela när det är kallt) är alltid bra. Olle Renfor säljs på bl.a. Granngården och är speciell foder för vilt (torra pellets). Jag har en bäck på tomten men jag ser att det är nästan helt frusen nu. Förra året lade jag även ut hackade äpplen.
Redigerat av Laura: 06-12-2010, 20:09
--------------------
|
|
|
|
Olle A
|
06-12-2010, 20:19
|
Gäster

|
Okej, då är renfor och hackade äpplen säkert en utmärkt kombination!  Olle
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-12-2010, 14:39
|
Gäster

|
Vi matar också sedan kylan och snön kom. Renfor, havre, hackade äpplen och hackade morötter går åt.
I höstas satte vi stängsel runt hela trädgården eftersom vi fick så mycket förstört under den svåra och kalla vintern ifjol. En lång historia men vi anlitade ett företag som skull sätta upp viltstängsel åt oss, fick löfte om att de skulle göra det i oktober men de bara flyttade fram tiden så vi var tvungna att göra det själva.
Det blev snabbt och enkelt - ett rådjursnät och det har fungerat bra tills i natt. Då hade de tagit sig igenom på ett ställe där vi skarvat nätet. Det var inte så svårt att åtgärda i morse men på dagen när jag kom från hundpromenaden såg jag ett rådjur springa av och an innanför stängslet. Jag öppnade den enda porten men den ligger nära huset så dit vågade sig inte rådjuret. Gick bakom stängslet och försökte mota mot porten men det blev så stressat och bara slängde sig mot nätet.
Usch så rädd jag blev att det skulle skada sig, det var en årsunge som gått här med sin mamma och ätit.
Min man var borta så jag kunde inget göra, bara vänta.
När min man kom hem gick vi ut och tänkte lossa nätet en bit på baksidan men då var kiden borta! Inga skador på nätet så den måste iaf ha hittat porten.
Nu håller min man på att förstärka med fårnät här på framsidan där de gått in, jag matar fåglarna också på ett ställe innanför nätet så det var nog fågelmaten som lockade.
|
|
|
|
Olle A
|
27-12-2010, 19:51
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
27-12-2010, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Thalassa @ 27-12-2010, 19:49)  Idag har jag varit och handlat hösilage till rådjuren. Förra vintern, och hittills den här vintern, har jag ju utfodrat dem med renfor från granngården men det är en dyr historia. Förra vintern blev slutnotan cirka 6000:- och den här vintern såg inte ut att bli billigare så något var tvunget att göras. Efter att ha läst på ordentligt på nätet* kom jag fram till att det inte ska vara något problem att byta foder från pellets till hösilage och jag gjorde därför slag i saken och shoppade en liten plastförpackning sådant 500kg hösilage i garaget Så nu bor en stor bal hösilage i vårt garage. Jag la ut lite till rådjuren för någon timme sedan och min sambo rapporterade precis att de första provsmakarna har anlänt. * http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...aglar-och-vilt/ * http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Vilda...illskottsfoder/Äter de hösilage eller ensilage så är det bara att gratulera! Vi köpte hem ensilage förra vinter och rådjuren åt inte av det. Däremot av de dyrbara höet, havren och kraftfodret vi har till hönsen och gässen. De tycks dock ha överlevt bra, med tanke på att de är 5 stycken nu som varje kväll väntar på att jag ska utfodra dom på 5 ställen med havre. O detta trots ett ovettigt förfarande av kommun och Svevia i just deras del av världen, skogen. Sedan finns det också en del äpplen kvar från vildapeln nere på ängen och dessa får man skotta fram.
|
|
|
|
|
27-12-2010, 20:20
|
Medlem
Antal inlägg: 546
Medlem nr: 7 606

|
CITAT (CillaM @ 27-12-2010, 20:16)  Äter de hösilage eller ensilage så är det bara att gratulera! Vi köpte hem ensilage förra vinter och rådjuren åt inte av det. Däremot av de dyrbara höet, havren och kraftfodret vi har till hönsen och gässen. De tycks dock ha överlevt bra, med tanke på att de är 5 stycken nu som varje kväll väntar på att jag ska utfodra dom på 5 ställen med havre. O detta trots ett ovettigt förfarande av kommun och Svevia i just deras del av världen, skogen. Sedan finns det också en del äpplen kvar från vildapeln nere på ängen och dessa får man skotta fram. Det hoppas jag verkligen att de gör, vore väldigt tråkigt annars. Jag rapporterar när jag vet hur det har gått.
|
|
|
|
|
28-12-2010, 10:04
|
Medlem

|
Just nu ser det inte så hoppfullt ut, har man skämt bort rådjuren med lyxpellets från granngården så går det tydligen inte att komma dragandes med konserverat hö sedan... Men jag tänker inte ge upp, jag hoppas fortfarande att de ska våga prova och att de sedan förstår att det är gott. Jag antar att det är en doft som de inte är vana vid och att det skrämmer dem. Kanske kan lägga pellets ovanpå hösilaget? Andra tips mottages tacksamt! Jag vill verkligen få dem att äta detta eftersom jag har 500kg och inte råd att utfodra med pellets, dessutom rekommenderas det ju som stödutfodring till rådjur, men det bryr sig visst inte rådjuren om
|
|
|
|
Olle A
|
28-12-2010, 10:20
|
Gäster

|
När temperaturen sjunker och snön ligger djup har rådjuren inte råd att vara kräsna i längden. I början är de säkert försiktiga, men blir de tillräckligt hungriga kommer de att smaka på hösilaget och upptäcka att det är gott. Pellets ovanpå hösilaget är nog inte så bra, då kommer de nog att plocka russinen ur kakan (ta vad de är vana vid). Men finns det inget annat, är jag ganska säker på att de kommer att tycka om ditt hösilage.
Olle
|
|
|
|
|
28-12-2010, 10:37
|
Medlem

|
CITAT (Olle A @ 28-12-2010, 10:20)  När temperaturen sjunker och snön ligger djup har rådjuren inte råd att vara kräsna i längden. I början är de säkert försiktiga, men blir de tillräckligt hungriga kommer de att smaka på hösilaget och upptäcka att det är gott. Pellets ovanpå hösilaget är nog inte så bra, då kommer de nog att plocka russinen ur kakan (ta vad de är vana vid). Men finns det inget annat, är jag ganska säker på att de kommer att tycka om ditt hösilage.
Olle Tack för uppmuntringen! Jag fortsätter servera hösilage så får vi se vad som händer.
|
|
|
|
Gunilla T
|
28-12-2010, 10:43
|
Gäster

|
Jag är också intresserad av hur det går...
Vi har åtminstone 11 rådjur här som vi matar tre ggr/dygn, vi köper renfor och havrekross samt äpplen och morötter och jag gissar att det redan i år har kostat ca 5000 kr och vintern har bara börjat.
Vad fick du betala för ensilaget?
|
|
|
|
|
28-12-2010, 11:01
|
Medlem

|
Jag meddelar så fort jag vet. Jag ska prova Olles linje så får vi se, förhoppningsvis äter de om det inte finns annat. Jag betalade 400:- för hösilaget, köpte det av en bonde som min syster känner men jag tror att det priset är ungefär vad man får ge. Vilket ju är betydligt billigare än renfor som jag känner är alldeles för dyrt. Jag har inte kommit upp i dina summor i år ännu men 2000:- har det nog gått åt, så hösilaget är verkligen mycket mycket billigare.
|
|
|
|
|
28-12-2010, 20:16
|
Medlem

|
Jag har nog rejält hungriga rådjur nu, men ändå äts det inte av hösilaget. Det har kommit och gått rådjur hela dagen utan att någon visat intresse. Jag förstår det inte riktigt, jag tycker det verkar vara hösilage av riktigt bra kvalitet, det ser gott och fräscht ut men rådjuren ratar det. Det gör verkligen ont i hjärtat på mig att se dem komma och sedan besviket gå igen, så jag hoppas verkligen att det blir någon ordning på det här snart. Det här var verkligen inte den reaktion som jag väntade mig. Jag trodde att jag gjorde något riktigt bra för rådjuren, att de nu skulle kunna få äta sig riktigt mätta och inte vara begränsade av de portioner som jag tvingades lägga ut av pelletsen (pga priset).
|
|
|
|
|
28-12-2010, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gunilla T @ 07-12-2010, 14:39)  Vi matar också sedan kylan och snön kom. Renfor, havre, hackade äpplen och hackade morötter går åt.
I höstas satte vi stängsel runt hela trädgården eftersom vi fick så mycket förstört under den svåra och kalla vintern ifjol. En lång historia men vi anlitade ett företag som skull sätta upp viltstängsel åt oss, fick löfte om att de skulle göra det i oktober men de bara flyttade fram tiden så vi var tvungna att göra det själva.
Det blev snabbt och enkelt - ett rådjursnät och det har fungerat bra tills i natt. Då hade de tagit sig igenom på ett ställe där vi skarvat nätet. Det var inte så svårt att åtgärda i morse men på dagen när jag kom från hundpromenaden såg jag ett rådjur springa av och an innanför stängslet. Jag öppnade den enda porten men den ligger nära huset så dit vågade sig inte rådjuret. Gick bakom stängslet och försökte mota mot porten men det blev så stressat och bara slängde sig mot nätet.
Usch så rädd jag blev att det skulle skada sig, det var en årsunge som gått här med sin mamma och ätit.
Min man var borta så jag kunde inget göra, bara vänta.
När min man kom hem gick vi ut och tänkte lossa nätet en bit på baksidan men då var kiden borta! Inga skador på nätet så den måste iaf ha hittat porten.
Nu håller min man på att förstärka med fårnät här på framsidan där de gått in, jag matar fåglarna också på ett ställe innanför nätet så det var nog fågelmaten som lockade. Hur högt är staketet? Ett rådjur hoppar över staket på 2 meters höjd om det får anledning.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Gunilla T
|
29-12-2010, 09:29
|
Gäster

|
Ja, det ligger väl på ca 2 m skulle jag tro. Hittade stället där det tagit sig in, marken är stenig och ojämn så på några ställen har det blivit en glipa nertill och där har rådjuret krupit in. Vi satte några bräder nertill mellan stolparna och fäste nätet i brädorna så nu fungerar det. Den enda som tar sig en promenad i trädgården ibland är räven. Den kryper in under vedboden som står i ena hörnet och ut i trädgården.... Dethär är en provisorisk lösning för i vinter eftersom firman som skulle sätta viltstängsel runt hela vår tomt och trädgård inte gjorde det dom lovade....vi kom överens om kostnaden 75.000 kr och det skulle fixas under oktober månad  För dom pengarna tycker jag man kan kräva att de håller sitt löfte.
|
|
|
|
|
29-12-2010, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Om rådjuren redan har lärt sig att det finns mumsig mat i trädgåden är det en kamp att hålla dem utanför, minsta lita glipa och de tar sig in. Efter en tid när de antingen glömt bort saken eller inkräktarna försvunnit via naturlig avgång blir det lättare. Då kan det räcka med några uppspända trådar, rådjur är normalt ganska fega och försiktiga.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Gunilla T
|
29-12-2010, 10:31
|
Gäster

|
Ja, jag har nog tolkat det så att de har glömt. I början, när vi satt upp nätet så var de väldigt nyfikna, en upptrampad stig runt hela nätet, nu är där inga spår längre. De håller sig till matplatserna och där de hittar spill från fågelmaten.
Det enda som oroar mig är att Helge får för sig att gå in i trädgården, han går ju bara rakt igenom nätet. I fjol stod tre stycken älgar på dammisen och käkade på äppelträdet. Hade inte isen hållit så hade de säkert punkterat gummiduken i dammen.
De åt upp alla mina barrträd.
|
|
|
|
Meriona
|
30-12-2010, 14:18
|
Gäster

|
Katastrofal vinter för viltetDet här stod i tidningen här idag. Svea skog formligen vräker ut ensilage, sockerbetor och havre för att hålla djuren vid liv. Nu är det ju inte bara rådjur som matas, utan även hjortar och älg, men jag blev iallafall glad när jag läste att det läggs såpass energi och pengar på viltet. Oavsett av vilken anledning.
|
|
|
|
Gunilla T
|
30-12-2010, 15:06
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 30-12-2010, 14:18)  Katastrofal vinter för viltetDet här stod i tidningen här idag. Svea skog formligen vräker ut ensilage, sockerbetor och havre för att hålla djuren vid liv. Nu är det ju inte bara rådjur som matas, utan även hjortar och älg, men jag blev iallafall glad när jag läste att det läggs såpass energi och pengar på viltet. Oavsett av vilken anledning.  Ja, det är jättebra! Vi har gått långpromenader med hundarna (och fika korg) här i skogarna den senaste veckan och även in på jägarnas områden. Ingen där verkar bry sig.. Var nyss ute med hackade morötter och äpplen, havre, renfor och havrekross till våra egna matställen. Nu tar hungern över rädslan och de springer fram ur skogen när jag kommer med mat. Nio st. räknade jag in - en del av årets kid som såg ganska härjade ut. Jag sätter maten på fyra, fem olika ställen för annars blir de svagaste utan. Önskar att fler hjälpte till...
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|