CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 11:11)

Det kan nog vara som Meriona säger att det är två kullar. Att föräldrarna blev rädda för ungarna har jag svårt att tänka mig, det har du nog feltolkat. Vad är v-p?
Det kanske var ett dumt/farligt ställe att sitta på, kan det ha varit stressade föräldrar som försökte locka sina ungar därifrån? Du skriver ju själv att de tiggde mat av sädesärlorna, då är det ju sädesärlor.
Nu blir jag jätteivrig!

Tar det från början...
Jo vi såg fyra fem sädesärlor precis utanför fönstret - svartvita som vuxna sädesärlor - men två tre av dom såg ut att vara väldigt ovana flygare. Flaxade mest omkring och landade ovant och lyfte ovant. Vinglade när dom landade i tex rosenbusken för att grenarna var ostadiga. Tappade balansen och såg ut att tycka det var väldigt otäckt. Dom flög upp till taket där boet var (har förut sett vuxna krypa in under pannorna), satte sej i takrännan och vinglade. Ner på trappräcket och upp igen... Kallade dom för v-p = vimsepluttar.
Efter nån timma fick vi se dom där små fågelungarna i gräset. Små förresten, dom var ju större än sädesärlorna som landade runt dom på marken och i rosenbusken. Dom var tre, men den tredje kröp in under rosenbusken när vi tog kort på dom två på gräsmattan. Om dom också hade föräldrar där, varför fanns inte dom runt sina små ungar? Dom satt jättelänge där, och försökte ty sej till varandra. En satt ensam kvar i regnet när klockan var halv tio...

Varför hade bara dom flygfärdiga ungarna sina föräldrar med sej? Det var när dom flygande ungarna landade som dom små tiggde mat.
Är det troligt att dom minsta har sitt bo under rosenbusken? Kryper dom fram så där kan jag inte garantera att katten eller hundarna låter bli dom...