Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

32 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2010-års, fågelbilder
          Orkidétjuven
          Inlägg 10-06-2010, 12:44
          Länk hit: #341

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Är det din gulparv som spökar igen? hahah

Citera
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 10-06-2010, 12:49
          Länk hit: #342

Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem nr: 20 750

Vild gissning! Gulärla?? Eller kan det vara blåmesungar??

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-06-2010, 16:48
          Länk hit: #343

Gäster

Ja blåmes var min nästa gissning också...

Citera
          Berith
          Inlägg 10-06-2010, 17:20
          Länk hit: #344

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Nu har några (två tror jag?) sädesärleungar precis lärt sej flyga här utanför fönstret. Dom är nere på marken och uppe på taket där boet var, landar på trappräcket och i rosenbusken som är jätteotäck när grenarna böjer sej. Häftigt att kolla in! bravo.gif

Men så plötsligt dök det upp (ner...) tre andra fågelungar, och jag misstänker att dom kommer från just rosenbusken. Dom var framme på gräsmattan ett bra tag, men nu har dom krupit in i rosen igen. Bor dom där tro? När ena sädesärlan kom för nära blev dom jätteglada och sprang mot den med öppna munnar. Sädesärlan däremot blev sk-skraj och flög upp i busken.

Vad är det för fågelungar?

Bifogad fil  F_gelungarx.jpg ( 946.03k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-06-2010, 17:29
          Länk hit: #345

Gäster

Kan det vara ärlungar fast ett annat pars kull?

*gissning*

Underbar bild Berith! wub.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 10-06-2010, 17:41
          Länk hit: #346

Medlem

Tackar! kompiskram.gif

Jag tänkte också på sädesärlor, för visst är bakändan lite svartvit? Men så tyckte jag att dom var lite lite större än dom andra två som just lärt sej flyga och for omkring högt och lågt.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-06-2010, 21:07
          Länk hit: #347

Gäster

De är kanske bara mer fluffiga för att de är bebisar?

Citera
          Berith
          Inlägg 11-06-2010, 05:24
          Länk hit: #348

Medlem

Ja så kan det kanske vara... g.gif Hoppas iaf att dom hade nånstans att ta vägen i natt för det har regnat precis hela natten. 20mm sa nån för en stund sen...

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-06-2010, 09:24
          Länk hit: #349

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Söta sädesärlebebisar! wub.gif

CITAT (Ingela i Segersberg @ 10-06-2010, 13:49) *
          Gulärla??

Mycket nära! Bra gissning! Det är riktigt svårt faktiskt. Här är mamman så blir det lite lättare:

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Berith
          Inlägg 11-06-2010, 10:06
          Länk hit: #350

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 10:24) *
          Söta sädesärlebebisar! wub.gif

Menar du att mina fågelungar är sädesärlor? blink.gif

Då måste du förklara för mej hur det hänger ihop! *fattar noll* Det flög omkring fyra fem sädesärlor - som såg ut som sädesärlor i fjädrarna - varav två tre verkade väldigt osäkra på sin flygning och landning och vimsade mest omkring överallt. Antog att två av dom andra var föräldrarna som höll koll och kom med glada tillrop.

Menar du att dom där på marken egentligen var ungarna? Men när dom där vimsepluttarna kom för nära dom där på marken blev ju v-p jätterädda. Hade det varit föräldrarna skulle dom väl kommit med mat och sett till att dom inte satt där och frös.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-06-2010, 10:07
          Länk hit: #351

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 10:24) *
          Mycket nära! Bra gissning! Det är riktigt svårt faktiskt. Här är mamman så blir det lite lättare:

Forsärla?

Redigerat av Huggorm: 11-06-2010, 10:08

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-06-2010, 10:11
          Länk hit: #352

Medlem

Det kan nog vara som Meriona säger att det är två kullar. Att föräldrarna blev rädda för ungarna har jag svårt att tänka mig, det har du nog feltolkat. Vad är v-p?
          Det kanske var ett dumt/farligt ställe att sitta på, kan det ha varit stressade föräldrar som försökte locka sina ungar därifrån? Du skriver ju själv att de tiggde mat av sädesärlorna, då är det ju sädesärlor.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-06-2010, 10:22
          Länk hit: #353

Medlem

CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 11:07) *
          Forsärla?

yes.gif yaay.gif blomma.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Berith
          Inlägg 11-06-2010, 10:46
          Länk hit: #354

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 11:11) *
          Det kan nog vara som Meriona säger att det är två kullar. Att föräldrarna blev rädda för ungarna har jag svårt att tänka mig, det har du nog feltolkat. Vad är v-p?
          Det kanske var ett dumt/farligt ställe att sitta på, kan det ha varit stressade föräldrar som försökte locka sina ungar därifrån? Du skriver ju själv att de tiggde mat av sädesärlorna, då är det ju sädesärlor.

Nu blir jag jätteivrig! yahoo.gif Tar det från början...

Jo vi såg fyra fem sädesärlor precis utanför fönstret - svartvita som vuxna sädesärlor - men två tre av dom såg ut att vara väldigt ovana flygare. Flaxade mest omkring och landade ovant och lyfte ovant. Vinglade när dom landade i tex rosenbusken för att grenarna var ostadiga. Tappade balansen och såg ut att tycka det var väldigt otäckt. Dom flög upp till taket där boet var (har förut sett vuxna krypa in under pannorna), satte sej i takrännan och vinglade. Ner på trappräcket och upp igen... Kallade dom för v-p = vimsepluttar.

Efter nån timma fick vi se dom där små fågelungarna i gräset. Små förresten, dom var ju större än sädesärlorna som landade runt dom på marken och i rosenbusken. Dom var tre, men den tredje kröp in under rosenbusken när vi tog kort på dom två på gräsmattan. Om dom också hade föräldrar där, varför fanns inte dom runt sina små ungar? Dom satt jättelänge där, och försökte ty sej till varandra. En satt ensam kvar i regnet när klockan var halv tio... crying.gif Varför hade bara dom flygfärdiga ungarna sina föräldrar med sej? Det var när dom flygande ungarna landade som dom små tiggde mat.

Är det troligt att dom minsta har sitt bo under rosenbusken? Kryper dom fram så där kan jag inte garantera att katten eller hundarna låter bli dom...

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-06-2010, 11:07
          Länk hit: #355

Medlem

CITAT (Berith @ 11-06-2010, 11:46) *
          v-p = vimsepluttar

rotfl.gif Och jag som trodde att jag hade missat någon gängse förkortning...

Alltså. Man får inte svar på alla frågor, det kan hända att du aldrig får reda på vad som hänt här. Bo under rosenbuske låter inte så troligt för sädesärlor. De skulle helt enkelt kunna vara syskon allihopa, men det verkar ju konstigt med 3 mindre utvecklade. Kan ha kläckts lite senare och varit lite klenare, därför fått mindre mat och hamnat på efterkälken. Bara gissningar. Det finns arter som kan värpa i andra honors bon. Bara för att jag inte har hört talas om det hos sädesärla (eller kanske ingen annan heller) betyder inte att det är uteslutet, bara att det är sällsynt och kanske hittils oobserverat, så det skulle rent teoretiskt kunna vara något sånt; naturligtvis helt omöljigt att avgöra i efterhand. Eller så är det 2 par med olika stora ungar helt enkelt, men då borde du ju ha sett 4 adulta. dunno.gif Fortsätt observera och räkna så kanske det klarnar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Berith
          Inlägg 11-06-2010, 11:29
          Länk hit: #356

Medlem

Ja jag har inte sett en enda sädesärla idag. Varken ung eller gammal. Hur många av dom jag såg igår som var vuxna är jag inte säker på. Kanske det var mamma och pappa, och så moster Greta som hälsade på när ungdomarna hade examen i flygskolan.

Men jag ska hålla ögonen öppna och rapportera in om jag ser nåt mer misstänkt! blink.gif

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-06-2010, 18:44
          Länk hit: #357

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Här är det precis som vanligt. Koltrasten har boat mitt bland alla trädgårdsredskapen och ringduvan försöker bygga ett bo i björken, men så slarvigt att de flesta pinnarna ramlar ner..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-06-2010, 12:05
          Länk hit: #358

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:44) *
          Här är det precis som vanligt. Koltrasten har boat mitt bland alla trädgårdsredskapen och ringduvan försöker bygga ett bo i björken, men så slarvigt att de flesta pinnarna ramlar ner..

Undrar varför de bygger så slarvigt, är det ungdomar tro? När jag var på Liseberg och gick i trädgårdsavdelningen där så fick jag nästan en pinne i skallen. Där var två skator som byggde lika tafatt som din ringduva. unsure.gif

Citera
          Olle A
          Inlägg 17-06-2010, 21:31
          Länk hit: #359

Gäster

Vid Gavleån i Gävle finns det gott om skrattmåsar.

Bifogad fil  Gavle_n.jpg ( 564.52k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  Skrattm_s1.jpg ( 318.57k ) Antal nedladdningar: 18

Bifogad fil  Skrattm_s2.jpg ( 253.38k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  Skrattm_s3.jpg ( 356.9k ) Antal nedladdningar: 21

Olle

Redigerat av Olle A: 17-06-2010, 21:32

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 18-06-2010, 06:35
          Länk hit: #360

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Så fina. Vi har en mås som påminner om skrattmås här hos oss down under. Samma läte typ och utseende, dock utan svart huva. Nästan som ungfåglar i vinterdräkt.
          Kallas för red billed gull.
          Bifogad fil  gull.jpg ( 112.17k ) Antal nedladdningar: 18

På tal om det så har skrattmåsarna sakta börjat komma tillbaka till "våran" å hemma efter att ha blivit bortjagade av kommunen. Grannes klagade att de skitade ner hans samling fina gamla bilar. Slutade med att de sabotarade allt fågeliv i hela åträsket och istället har vi numera kråkor och kajor istället för måsar och sävsångare. Kommunen satte upp fågelskrämmor med fluorescerande klädsel, typ brandmans kläder. Jag simmade ut ngra nätter irad med en såg och fällde ngra i protest, men året senare satt det nya, tillsammans med påsar på pinnar som svajade i vinden. Tror inte de hade klartecken från länsstyrelsen av vad jag hört, men det ska jag ta tag i när jag kommer hem. Om inte så är det iaf skönt att höra att ngra måsar har vågat sig tillbaka och börjat häcka igen.

Citera

32 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 20:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon