Full version: 2010-års
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Inga från Närke
Gör en egen tråd för fåglar som vi tar bilder på så slipper vi bläddra så mycket bland olika fåglar.

[attachment=46780:2010_01_28_Bl_mes.JPG] Blåmes
[attachment=46781:2010_01_...t_bild_1.JPG] Koltrast
[attachment=46782:2010_01_...elbordet.JPG] Gulfink och Gråsparv
Irene_L
Den här fågeln tog jag kort på genom köksfönstret när den åt av vinbären:

[attachment=46814:f_gel.jpg]

Jag är sååå dålig på fåglar så jag vet inte vad den heter...men det vet säkert någon av er!!! flirting.gif

.................
Nu har jag hittat min fågelbok...kan det vara en Björktrast???
Inga från Närke
CITAT (Irene_L @ 02-02-2010, 16:41) *
Den här fågeln tog jag kort på genom köksfönstret när den åt av vinbären:
Jag är sååå dålig på fåglar så jag vet inte vad den heter...men det vet säkert någon av er!!! flirting.gif
.................
Nu har jag hittat min fågelbok...kan det vara en Björktrast???

Jo det är en björktrast eller som den heter också snöskata. Mina bilder är också tagna genom köksfönstret så de är lite suddiga tyvärr.
Ingela i Segersberg

Talgen är verkligen poppis hos mesarna Bilden tagen genomfönsterruta, därav oskärpan.

Lokan
Min lilla blåmes! smile.gif [attachment=46817:IMG_8135...erad_1_o.jpg]
Ingela i Segersberg

Svartmes

Rossi
Då kommer här ett par storkbilder men det är lite fusk för bilderna tog jag ifjor .... Hoppas ni har överseende!

[attachment=46849:Storkar.jpg]

[attachment=46856:Stork2.jpg]
Inga från Närke
Här är några nya bilder från mitt matställe. Tyvärr inte så bra kvalite eftersom jag hade för hög upplösning och tagna genom fönstret men här kommer de:

[attachment=46873:2010_02_...e_bild_1.JPG] Domherrehane
[attachment=46874:2010_02_...errehona.JPG] Domherrehona
[attachment=46875:2010_02_...s_bild_2.JPG] Steglits
[attachment=46876:2010_02_...g_bild_1.JPG] Gråsiska eller Hämpling någon som kan se trots dålig bild.
Olle A
Jättefina bilder allihop! tummenupp.gif Inga, den sista är en gråsiska, som ofta kommer i stora flockar på senvintern. Hämplingen är en flyttfågel.

Olle
Meriona
Kanonbilder Inga! wub.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 20:48) *

Instämmer med Meriona! wub.gif
Lokan
[attachment=46892:DSC_0008...igerad_2.jpg]

Busväder för svartmesen och blåmesen sad.gif
Orkidétjuven
Här ser vi en Nya Zeelänsk kungsfiskare eller Kotare som de heter här sittandes i sin bohåla. Det är honan som sitter inne i boet och ruvar medan hannen flög fram och tillbaka med föda till henne.
Det var precis när han lämnade boet och flög iväg som jag sprang fram och tog några bilder. smile.gif
Detta var i förrgår.
Inga från Närke
CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 20:48) *

Tack för det. Alla ni andra tar också fina bilder.
Irene_L
En okänd liten fågel:

Sååå söt!

Tyvärr lite suddiga bilder men jag har tagit på långt håll genom fönstret!

Jag är sååå dålig på vad det kan vara för fågel! Hoppas att någon av er vet det!
Olle A
En sån söt liten rödhake! wub.gif

Olle
Irene_L
Åhhh är det en rödhake! Den är sååå söt! wub.gif

thanks.gif för svar, Olle!
Nostalgia
Vilka härliga fågelbilder ni lagt ut allihop smile.gif tummenupp.gif
Monarda
Full fart på skatorna denna härliga vinterdag som vi haft idag med solsken och 3 grader kallt.
Stolt och vacker i toppen på grannens jättegran där dom bygger bo varje år.

[attachment=46951:P2070914.jpg]
Inga från Närke
Lite nytt utanför fönstret:
[attachment=47040:2010_02_...t_bild_2.JPG]
Koltrast
[attachment=47041:2010_02_...d_bild_2.JPG][attachment=47042:2010_02_...e_bild_3.
JPG]
Domherre

Sedan har jag en koltrast utan stjärtpennor som nästan bor vid matstället, kan han vara utstött av de andra tro?
Olle A
Fina bilder igen Inga! Domherrarna är jag lite avundsjuk på, för det har jag inga här. Koltrasten utan stjärtpennor har nog med knapp nöd undkommit något rovdjur (katt, räv, hök...) och är nog inte utstött utan har snarare svårt att hänga med på grund av sitt handikapp.

I eftermiddag har vinterns första stjärtmesar varit framme här. Lägg märke till blåmesen som de körde iväg till höger.

[attachment=47079:Stj_rtmesar.jpg]

Olle
eugenia
Pilfinkar
Inga från Närke
CITAT (Olle A @ 11-02-2010, 17:42) *
Fina bilder igen Inga! Domherrarna är jag lite avundsjuk på, för det har jag inga här. Koltrasten utan stjärtpennor har nog med knapp nöd undkommit något rovdjur (katt, räv, hök...) och är nog inte utstött utan har snarare svårt att hänga med på grund av sitt handikapp.

I eftermiddag har vinterns första stjärtmesar varit framme här. Lägg märke till blåmesen som de körde iväg till höger.

Olle

Denna fågel skulle jag gärna vilja ha här har aldrig sett dem mer än på bild. Är de stora?
Olle A
Nej, de är pyttesmå! Säkert en av de minsta i Sverige. Allra minst är kungsfågeln och näst minst är gärdsmygen. Vilken som är trea vet jag inte, men misstänker att stjärtmesen är en god kandidat. De är i alla fall klart mindre än blåmesarna.

Olle
Meriona
Men är inte grönsiskorna förfärligt små också?
Olle A
Jodå, de kan nog också tävla om tredjeplatsen. Tyvärr har jag inte sett dem bredvid varandra.

Olle
zissi
CITAT (Olle A @ 11-02-2010, 17:42) *

[attachment=47079:Stj_rtmesar.jpg]

Olle

Vad häftigt Olle att få en stjärtmes på bild bravo.gif det trodde jag inte skulle gå. Skulle så gärna vilja se dem igen. Två gånger har jag lyckats få syn på dem. Helt fantastiska små fåglar wub.gif
Olle A
Stjärtmesar är faktiskt ganska orädda och inte så svåra att få på bild. De här är alltså mina första denna vintern, men förra vintern fick jag liknande bilder när de var här flera gånger. Problemet är att de drar runt och sällan stannar någon längre tid på samma plats, så när de väl kommer får man passa på.

Olle
Eva i Höga
Kul att se stjärtmesarna Olle. Jag har inte sett några hemma (men jag är ju inte hemma i dagsljus mer än på helgen) och det är ju som du säger att de inte stannar utan drar iväg snabbt. Så man får nästan ha tur och titta ut just när de är där. De är så gulliga!
skogstroll
CITAT (Inga från Närke @ 10-02-2010, 17:10) *
[attachment=47041:2010_02_...d_bild_2.JPG][attachment=47042:2010_02_...e_bild_3.
JPG]
Domherre

Sedan har jag en koltrast utan stjärtpennor som nästan bor vid matstället, kan han vara utstött av de andra tro?

Vilka fina domherrar! Själv har jag nog inte sett en sen jag var liten, undrar var de tagit vägen sad.gif
Lokan
[attachment=47088:IMG_8247...erad_1_o.jpg]Jättesöta stjärtmesar och fina domherrar! Jag ser dom väldigt sällan ... no.gif
Den här gynnaren ser jag däremot dagligen - nötskrikan! Bilderna tagna genom fönster så dom är inte så tydliga ....[attachment=47087:IMG_8405...erad_1_o.jpg]
Oj, blev lite rörigt...
Ingela i Segersberg
CITAT (Lokan @ 12-02-2010, 15:04) *
[attachment=47088:IMG_8247...erad_1_o.jpg]Jättesöta stjärtmesar och fina domherrar! Jag ser dom väldigt sällan ... no.gif
Den här gynnaren ser jag däremot dagligen - nötskrikan! Bilderna tagna genom fönster så dom är inte så tydliga ....[attachment=47087:IMG_8405...erad_1_o.jpg]
Oj, blev lite rörigt...

Bra fotat, tycker jag. Nötskrikorna är ju så skygga, att det räcker med att man visar sig
i fönstret för att dom ska flyga iväg. Åtminstone hemma hos mig!
skogstroll
Jag har talgoxar, nötväckor, tofsmesar och nu (i skillnad från tidigare år) blåmesar. Och ett gäng feta koltrastar som sitter lojt och jäser i snön smile.gif Rådjuren gillar tydligen också fågelfrö
Myosotis
Lite bilder som jag tagit genom fönstret idag:

Bergfinkar, stenknäckar, entita, domherre och gulsparv

Bofink tittar på sparvhök?

Nötväcka och bergfink

Gulsparv

Domherre

Stenknäck

Meriona
Det var då för väl att du namnat dem Myo, för enititan hade jag inte klarat! Blåmesen var då för söt! wub.gif
Ingela i Segersberg
Jättefina bilder, Myostis! tummenupp.gif
Lokan
Åååååå va fina!!! wub.gif Härliga bilder!
anne-li i olofstorp
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 21:58) *

Nötväcka och bergfink

Gulsparv

Domherre

Stenknäck

Vilka bilder!!!! och vilka fåglar!!!!!! stenknäck är jag otroligt fascinerad av.... Resten är också mina gäster, men Stenknäck ser jag bara någon gång per år.....
Myosotis
CITAT (anne-li i olofstorp @ 12-02-2010, 22:16) *
...Stenknäck ser jag bara någon gång per år.....

Här var det 8 samtidigt idag smile.gif
Meriona
Myo, gulsparven på din bild verkar äta solrosfrön, något som de påstås har svårt för att tillgodogöra sig. Är det ett tokigt antagande, KAN de äta solrosfrön? För då är de ju mycket energirikare än havre! unsure.gif
Orkidétjuven
Dina bilder Myosotis tar priset w00t.gif Suveräna. Bra kvalite, färgsättning och bra närbilder.

Ngt lite mer exotiskt från gårdagen ute på ön där jag är ranger över fabruari/mars.
De är inne i andra omgången denna säsong.
En Red crowned Kakariki med två kycklingar, den tredje har inte vågat lämna holken ännu.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 22:27) *
Myo, gulsparven på din bild verkar äta solrosfrön, något som de påstås har svårt för att tillgodogöra sig. Är det ett tokigt antagande, KAN de äta solrosfrön? För då är de ju mycket energirikare än havre! unsure.gif

Nej, den äter vete.
Red Top
CITAT (Olle A @ 11-02-2010, 21:37) *
Nej, de är pyttesmå! Säkert en av de minsta i Sverige. Allra minst är kungsfågeln och näst minst är gärdsmygen. Vilken som är trea vet jag inte, men misstänker att stjärtmesen är en god kandidat. De är i alla fall klart mindre än blåmesarna.

Olle

Vad bra att jag fick veta detta. Jag hade sådana i ekarna utanför huset i går (i södra Sthlm). Undrade verkligen vad det var för miniatyrfåglar. Trodde att jag sett fel, men sen frågade min mamma också vad det kunde vara för pyttesmå fåglar. Har aldrig sett sådana förut.

CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 21:58) *

Nötväcka och bergfink

Gulsparv

Domherre

Stenknäck

Fantastiska bilder Myo! smiley_small_hug.gif bravo.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 13-02-2010, 01:34) *
Nej, den äter vete.

Aha, tack! Så då har jag inte sagt så fel då när jag tyckt att det är synd att bara mata med solrosfrön. sweatingbullets.gif
Inga från Närke
CITAT (Lokan @ 12-02-2010, 22:15) *
Åååååå va fina!!! wub.gif Härliga bilder!

Instämmer med alla om dina bilder Myosotis .

En bedjan till er i alla välmening försök att inte låta tråden bli för lång utan när ni citerar ta bort bilderna för vi har ju sett dem en gång och man vet vem det är ändå när inlägget citeras.
Tack på förhand.
Inga från Närke
Denna gynnaren hade vi på besök idag vid matstället utanför köksfönstret.
[attachment=47210:2010_02_...t_bild_3.JPG][attachment=47211:2010_02_...t_bild_5.
JPG]

Det är väl stor hackspett eller?
Myosotis
Ja, det är en Större hackspett. Ser ut att vara en hona, hannen är röd i nacken. Fast ibland kan det ju vara ljuset som gör att man ser fel färger.
Aqvakul
Vilka härliga fågelbilder... wub.gif wub.gif wub.gif
Irene_L
Några nya fåglar som hittat till min trädgård:

[attachment=47295:bl_mes_ev.jpg]
Blåmes

[attachment=47294:f_glar.jpg]
Grönfink (tror jag)

[attachment=47293:f_gel2.jpg]
Ingen aning!

(tyvärr lite dåliga bilder, tagit på långt håll genom fönstret)
Myosotis
Grönfinkarna är mycket riktigt grönfinkar och den sista är en grönsiska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon