CITAT (Huggorm @ 27-08-2010, 14:51)

Är det inte väl sent på året för att ruva? Kommer ungarna verkligen vara stora nog att klara sig när kylan kommer då? Jag hade tänkt ge mig ut och göra rent holkarna snart, men man kanske borde vänta då?
Fick det här svaret av Steve när jag mejla honom och frågade:
Jo, jag tycker det verkar vara lite sent nu för ringduvan att häcka, men det kan bero på att förra häckningen kanske misslyckades och nu gör de ett nytt försök.
Ringduvan brukar inte skita ner lika mycket som en tamduva. Möjligen att ringduvans sångplats kan bli nersmutsad. Bor man i villa så brukar sångplatsen ofta vara uppe på en tv-antenn och då kan taket bli ganska nersmutsat.
Att fler duvpar kommer till tomten är uteslutet eftersom de duvor som nu häckar där motar bort alla andra duvpar. Däremot kan samma duvpar återkomma nästa år.
Något att tänka på.........kanske att hålla katten inne

Hälsningar Steve Dahlfors!
Så egentligen är det synd om detta duvpar, tänkte på dem igår när det regnade precis nästan hela dagen och så får de ligga där och ruva bara lite rönnbärsgrenar som skydd. Har inte heller sett när de byter plats honan och hanen men någon gång gör de väl det under dagen eller natten för de måste ju äta också.
Lite underligt att de vill vara så nära vårt hus och med vår hund som skäller mycket, men vi får hoppas att det ordnar sig. Vet inte hur länge de ruvar och de har varit där nu i ca 2 veckor så det kan bli knappt om det nu är några ägg men det verkar ju så eftersom hon/han ligger där.