Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är du blodgivare, det är jag
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 22:25
          Länk hit: #41

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Meriona @ 04-02-2010, 22:22) *
          Det är knappast sannolikt. Det är inte fler procent HBT-personer idag som har HIV än andra, så hur skulle det kunna vara så?

Du har fel faktiskt. 2007 var 130 av 500 smittade svenskar homosexuella män. Det är en kraftig överrepresentation. Det är tydligen ändå därför män som har sex med andra män inte får lämna blod.

Käla: http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1419

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-02-2010, 22:27
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 21:35) *
          Om jag förstått saken rätt finns reglerna för att vi skall kunna byta blod med andra länder. Inte alla länder är lika liberala som Sverige

Nu tänker du på adoptioner. Att män som har sex med män inte har fått lämna blod tidigare har berott på en högre frekvens HIV-smitta i den gruppen. Nu ändrades reglerna ganska nyligen så att homo/ bisexuella män får lämna blod om de har levt i avhållsamhet 6 månader före och givetvis testas blodet innan det används. I konsekvensens namn borde man kanske kräva 6 mån avhållsamhet för män som åker till Thailand och andra länder med liberal syn på prostitution!

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-02-2010, 22:31
          Länk hit: #43

Gäster

CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 22:25) *
          Du har fel faktiskt. 2007 var 130 av 500 smittade svenskar homosexuella män. Det är en kraftig överrepresentation. Det är tydligen ändå därför män som har sex med andra män inte får lämna blod.

Käla: http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1419

Hur kan 130 män av 500 svenskar vara överrepresenterade, nu hänger jag inte med alls, jag trodde att vi bara gjordes i två kön? unsure.gif

CITAT (Markus_H @ 04-02-2010, 22:27) *
          Nu tänker du på adoptioner. Att män som har sex med män inte har fått lämna blod tidigare har berott på en högre frekvens HIV-smitta i den gruppen. Nu ändrades reglerna ganska nyligen så att homo/ bisexuella män får lämna blod om de har levt i avhållsamhet 6 månader före och givetvis testas blodet innan det används. I konsekvensens namn borde man kanske kräva 6 mån avhållsamhet för män som åker till Thailand och andra länder med liberal syn på prostitution!

Ja eller 6 månader för någon som haft sex med en ny bekantskap över huvud taget! Ingen vet ju vad de haft för sig innan..... confused.gif Antingen har vi karenstid eller inte, det ska inte vara massa olika regler inte!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 22:37
          Länk hit: #44

Moderator

Det kanske var adoptioner ja, nu när du säger det så låter det bekant.

Drygt hälften av de 541 fall av HIV som upptäcktes 2007 var invandrare som redan var smittade vid ankomsten till landet, men alla får ju göra ett test före första blodgivandet så dessa upptäcks ju. Mindre än 10% av de drabbade fick smittan på utlandsresa, och min fördomsfullhet säger mig att det är få bland dessa människor som ger blod i alla fall. Drygt 10% av de smittade var sprutnarkomaner, och dessa ger nog inte heller något blod. Källa: wikipedia

CITAT (Meriona @ 04-02-2010, 22:31) *
          Hur kan 130 män av 500 svenskar vara överrepresenterade, nu hänger jag inte med alls, jag trodde att vi bara gjordes i två kön? unsure.gif

Andelen av svenska människor som är dels homosexuella och dels män är inte stor. Därför är 130 fall i denna lilla, lilla grupp av människor en överrepresentation om man betänker att allt som allt 500 personer räknas.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-02-2010, 22:55
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Att män som har sex med män inte har fått lämna blod tidigare har berott på en högre frekvens HIV-smitta i den gruppen. Nu ändrades reglerna ganska nyligen så att homo/ bisexuella män får lämna blod om de har levt i avhållsamhet 6 månader före och givetvis testas blodet innan det används. I konsekvensens namn borde man kanske kräva 6 mån avhållsamhet för män som åker till Thailand och andra länder med liberal syn på prostitution!

-cry-.gif angry.gif Visste inte att det var såhär. Hur kontrollerar de det? duh.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 23:51
          Länk hit: #46

Moderator

CITAT (Myosotis @ 04-02-2010, 22:55) *
          -cry-.gif angry.gif Visste inte att det var såhär. Hur kontrollerar de det? duh.gif

Jag gissar att man inte kontrollerar alls, utan att blodgivaren får ge sitt försäkrande bara

Citera
          ingrids
          Inlägg 05-02-2010, 10:32
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Någon gång ibland (frekvens är jag osäker på) tar de en massa test när jag är på blodcentralen. Utgår från att de även kollar upp blodburna sjukdomar då. Sen får man inte ge blod inom sex månader efter att ha tatuerat sig, och om man fått akupuntur så kollar i alla fall min blodcentral upp att akupunktören är auktoriserad, annars gäller sex månaders karens där också, då de kollar ju upp andra riskgrupper också.
          Som kvinna fick man i alla fall tidigare försäkra att man inte haft sex med en bisexuell man de senaste sex månaderna och jag har bara konstaterat att det är inget som har liksom fallit mig in att fråga.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Solstorm
          Inlägg 05-02-2010, 10:37
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag känner en kvinna som lämnade blod innan hon visste att det hon led av var borrelia. Man kan ju undra hur många som har borrelia och andra fästingburna sjukdomar utan att veta om det och som ger blod. Om man har fått doxyferm för borrelia så får man lov att lämna blod två veckor senare. Jag har ätit doxyferm och får lämna blod trots att bakterierna finns i mitt blod i både spiroket och cystform och kan ses med mikroskop. Jag får men tänker inte lämna blod. Jag vill heller inte ta emot blod om det inte är absolut sista utvägen för att jag håller på att dö.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-02-2010, 10:50
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag vet inte hur det är nu men när jag lämnade så var det gräns för hur nära man varit i utlandet och exempelvis besökt tandläkare. Man gör givetvis en HIV-test av blodet men eftersom det dröjer ett tag från smittotillfället tills man utvecklat intikroppar kan en person vara smittad utan det syns i testet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-02-2010, 11:11
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är väl jättebra att det finns restriktioner och att det görs noggranna kontroller. Det är ju faktiskt för vårt eget bästa.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-02-2010, 11:25
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 05-02-2010, 11:11) *
          Det är väl jättebra att det finns restriktioner och att det görs noggranna kontroller. Det är ju faktiskt för vårt eget bästa.

Jo. Personligen tycker jag att den doppat sleven i okänd gryta eller ställt upp som gryta för okänd slev av självbevarelsedrift borde tänka på saken och hålla sig borta från blogivningen ett tag.

--------------------

Citera
          LasseB
          Inlägg 05-02-2010, 17:49
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

För att få lämna (jag lämnade för en vecka sedan) så ska man intyga att man inte varit utanför norden, inte har ny sexpartner sedan 6 månader inte tattureat sig, varit hos tandläkare/hyienist, inte besökt prostituerade inte haft sex mäe män eller med person som köpt sex av prostituerade, inte ätit medicin, inte är gravid, inet har Jacob Krutzfelts sjukdom i släkten, puhhh har säkert glömt några av alla x-rutor

Om jag förstått det hela rätt så testas allt blod efter en mall som säger att SÅHÄR ska ett fiskt blod se ut. Sedan kan man hamna utanför om man inte passar in i testmallen, vilket jag gjorde för några år sedna. Nu är testet bytt och jag klassas som frisk pronto.

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-02-2010, 20:56
          Länk hit: #53

Gäster

wacko.gif Blir lite pinsamt att trycka upp det frågeformuläret i ansiktet på pojk/flickvän kan jag tro. Och skulle man få ärliga svar på om pojkvännen varit med en prostituerad nyligen? Knappast. crying.gif Med andra ord är de där frågeformulären inte värda ett skit.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-02-2010, 21:04
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 20:56) *
          wacko.gif Blir lite pinsamt att trycka upp det frågeformuläret i ansiktet på pojk/flickvän kan jag tro. Och skulle man få ärliga svar på om pojkvännen varit med en prostituerad nyligen? Knappast. crying.gif Med andra ord är de där frågeformulären inte värda ett skit.

yes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-02-2010, 16:08
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Meriona @ 05-02-2010, 20:56) *

Nej precis. Och jag begriper fortfarande inte varför män som lever i ett stabilt förhållande med andra män inte ska kunna ge blod.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-02-2010, 17:09
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Myosotis @ 06-02-2010, 16:08) *
          Nej precis. Och jag begriper fortfarande inte varför män som lever i ett stabilt förhållande med andra män inte ska kunna ge blod.

Det kanske beror på att många, dock givetvis inte alla, homosexuella manliga par inte är så stabila utan snedsprång inträffar ganska ofta. Källa: En tidningsartikel jag läste nån gång som i sin tur refererade till någon undersökning.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-02-2010, 17:11
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2010, 17:09) *
          Det kanske beror på att många, dock givetvis inte alla, homosexuella manliga par inte är så stabila utan snedsprång inträffar ganska ofta. Källa: En tidningsartikel jag läste nån gång som i sin tur refererade till någon undersökning.

låter mer som gamla unkna fördomar... thumbdown.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-02-2010, 17:36
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 06-02-2010, 17:11) *
          låter mer som gamla unkna fördomar... thumbdown.gif

Fast det var en ganska färsk undersökning. En del har svårt att ta åt sig saker som inte passar in på dom egna föreställningarna...

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-02-2010, 18:28
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2010, 17:09) *
          Det kanske beror på att många, dock givetvis inte alla, homosexuella manliga par inte är så stabila utan snedsprång inträffar ganska ofta.

Det kan väl hända att det procentuellt inträffar fler, men det inträffar ju inte noll i heterosexuella par. Jag vill få 0% aids om jag skulle bli tvungen att ta emot blod någon gång. Detta låter som en kalkylerad risk, "om bara en viss sorts människor får ge blod så går det nog bra" blink.gif Och jag som trodde att det var tryggt att få blod.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-02-2010, 18:51
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Myosotis @ 06-02-2010, 18:28) *
          Det kan väl hända att det procentuellt inträffar fler, men det inträffar ju inte noll i heterosexuella par. Jag vill få 0% aids om jag skulle bli tvungen att ta emot blod någon gång. Detta låter som en kalkylerad risk, "om bara en viss sorts människor får ge blod så går det nog bra" blink.gif Och jag som trodde att det var tryggt att få blod.

Givetvis så KAN det inträffa att du eller någon annan får smittat blod, och inte bara med HIV, men risken är synnerligen liten med alla kontroller som sker. Då är nog risken att stryka med utan blodtransfusion större. För att hålla smittorisken så låg som möjligt försöker blodcentralerna givetvis att undvika att riskgrupper för lämna blod. Beträffande frekvensen heterosexuella som skulle kunna vara smittade med HIV utan att det syns i testerna så är den synnerligen låg, annat är det bland homosexuella män. Smittfrekvensen är högre och även smittspridningen. Ur den synpunkten är det nog klokt att undvika att den gruppen som blodgivare. Det är ingen rättighet att få lämna blod, och ingen diskriminering om man utesluts pga att tillhöra någon utpekad grupp i samhället så länge det finns en påtaglig smittorisk.

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 00:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon