Full version: Är du blodgivare
Sidor: 1, 2
LasseB
har just lämnat för tvåhundraandra gången en hel del plasma också såklart.

Nu tänkte jag locka er som inte tagit steget ännu.
När man ger blod så får man en trevlig "syrra" kan numera vara en man vid namn Riad vilket jag tycker är trevlig, variationen allstå
Så får man en kaffe och macka tidigare fanns det en massa saker att välja på också glas tallrikar m.m. idag är utbudet litte tunnare så jag tog en trisslott.
Jag som ALDRIG spelar eller köper lotter skrapar fram ett litet belopp tre gånger trevligt tyckte jag och hustrun men när vi skapade fram vad vinsten skulle multipliceras med så sa vi i mun på varandra
TREVLIGT
dahla
CITAT (LasseB @ 01-02-2010, 20:18) *

När man ger blod så får man en trevlig "syrra" kan numera vara en man vid namn Riad vilket jag tycker är trevlig, variationen allstå
Så får man en kaffe och macka tidigare fanns det en massa saker att välja på också glas tallrikar m.m. idag är utbudet litte tunnare så jag tog en trisslott.
Jag som ALDRIG spelar eller köper lotter skrapar fram ett litet belopp tre gånger trevligt tyckte jag och hustrun men när vi skapade fram vad vinsten skulle multipliceras med så sa vi i mun på varandra
TREVLIGT

Grattis!

Önskar att jag fick lämna men astma och allergi sätter stopp för det hela... man borde ju få lämna blod till sig själv smile.gif
Meriona
Jag skulle verkligen vilja lämna, då blodtransfusioner räddade livet på pappa förra året. Dessutom har jag själv fått blod vid en op. Men har blivit avrådd pga lågt blodvärde. Så jag är oerhört glad för alla de som får och vill gör det! wub.gif
Gossen Ruda
Har varit, 99 ggr. Allmän risighet tillsammans med en del mediciner satte stopp.
Wilmer
Om jag minns rätt så kan du vid en planerad operation (om du är frisk nog då) lämna eget blod innan (en period innan).

Jag vill gärna puffa för blodgivning också, inte för att man får så mycket i presenter jämfört med förr utan just för att du räddar liv. Synd att de inte ger bensinersättning längre, många har faktiskt inte så bra ställt och kanske drar sig för att "betala" för att lämna blod. (Så är det här).
Hej igen
CITAT (Wilmer @ 01-02-2010, 20:56) *
Om jag minns rätt så kan du vid en planerad operation (om du är frisk nog då) lämna eget blod innan (en period innan).

Jag vill gärna puffa för blodgivning också, inte för att man får så mycket i presenter jämfört med förr utan just för att du räddar liv. Synd att de inte ger bensinersättning längre, många har faktiskt inte så bra ställt och kanske drar sig för att "betala" för att lämna blod. (Så är det här).

Det gjorde maken inna op ... lämnade eget blod.
Jag får inte lämna pga för högt HB.
Huggorm
Jag skulle gärna lämna blod, men jag har fobi för kanyler. Jag står inte ut med dom, jag har varit inne och sytt två gånger och vägrat bedövningsspruta eftersom jag upplever det värre än stygnen. Skäms lite, men jag klarar verkligen inte av kanyler unsure.gif Däremot får dom gärna ta alla mina organ ifall jag dör, det gör mig inget
Wilmer
Huggorm, alla klarar itne av det, så är det ju, men resten av oss kan ju masa oss iväg!
Motti
`Skulle också järna lämnat blod men mina mediciner sätter stopp för det.
Simplicity
Å jag har dåligt blodvärde till och från.. tror att många kvinnor har det... eh.. på grund av orsak.
4:an
Jag lämnar blod och har gjort det sedan tidigt 90-tal...känns skönt att göra det och jag har full respekt för de som inte kan, men uppmuntrar även jag till er som kan att göra det...!
Red Top
thanks.gif smiley_small_hug.gif Till alla er som ställer upp och lämnar blod. Själv har jag aldrig kunnat göra det, men har flera gånger räddats av blodtransfusioner, när inget annat hjälpt.

All heder åt er! smiley_small_hug.gif
gunvor
jag har lämnat blod o plasma i olika omgångar men det bör ha blivit regelbundet i ca 25 år. Tycker det är den bästa hälsokontroll man kan ha - skulle ngt vara fel så slår man ju larm direkt! Men detta hindrar mig inte från att vara nålrädd om det skall tas ett blodprov!
Aqvakul
Jag lämnade regelbundet blod under några år. Tyvärr blev jag övertalad att lämna väldigt ofta, typ var femte eller sjätte vecka, då jag har en ovanlig blodgrupp. Resultatet blev elakartad blodbrist och min dåvarande personalläkare avrådde mig bestämt från att fortsätta. Sen har jag tyvärr aldrig kommit igång igen.
embees

TREVLIGT

Jag har lämnat, men när jag fick svår sojaallergi slutade jag ge blod. Trist, jag hade gärna fortsatt, har jättebra blodvärden.

CITAT (Huggorm @ 01-02-2010, 21:20) *
Jag skulle gärna lämna blod, men jag har fobi för kanyler. Jag står inte ut med dom, jag har varit inne och sytt två gånger och vägrat bedövningsspruta eftersom jag upplever det värre än stygnen. Skäms lite, men jag klarar verkligen inte av kanyler unsure.gif Däremot får dom gärna ta alla mina organ ifall jag dör, det gör mig inget

Ifall du dör? Kommer du kanske att leva för evigt.....?
giggle.gif giggle.gif giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (embees @ 02-02-2010, 07:51) *
Jag har lämnat, men när jag fick svår sojaallergi slutade jag ge blod. Trist, jag hade gärna fortsatt, har jättebra blodvärden.

Kanske tänker han på en viss Monty Python-sketch när man är hemma och hämtar en lever från en donator fast han lever. laugh.gif Ur Meningen med livet?
gladepetter
Har varit givare i över 10 år. De upptäckte högt blodtryck för några månader sedan..men tanke på att pappa avled relativt ung av hjärnblödning så var denna upptäckt bra för mig. Nu ändrar jag delar av mitt leverne. Jag hoppas få fortsätta lämna blod....trots att jag äter viss medicin.
Maggan H
Jag är inne på mitt 33:e år, har alltid mått bra av det. Dessutom får man en extra kontroll på sänka, hb och blodtryck. tummenupp.gif Numera lämnar både maken, båda barnen och svärsonen blod.
ingrids
Föredrar att lämna plasma, det är enklare att planera in.
Bee
Hur är det nu. Kan man lämna blod fast man äter medicin? Jag äter båd kolesterolsänkande och blodförtunnande (Trombyl) medel och jag har trott att då kan man inte lämna blod.
Hej igen
CITAT (Bee @ 02-02-2010, 09:58) *
Hur är det nu. Kan man lämna blod fast man äter medicin? Jag äter båd kolesterolsänkande och blodförtunnande (Trombyl) medel och jag har trott att då kan man inte lämna blod.

Nej, du kan inte lämna blod då du tar dessa mediciner.
Gossen Ruda
Det är vissa mediciner som påverkar blodgivandet, det skiljer och även tiden innan. Alla salicylsyremediciner har en inkubationstid på en vecka, så var det i alla fall när jag lämnade. Paracetamol kvittade.
Aqvakul
CITAT (Hej igen @ 01-02-2010, 21:08) *

Kan man bli diskvalificerad på grund av för högt HB?
Hej igen
CITAT (Aqvakul @ 02-02-2010, 10:14) *
Kan man bli diskvalificerad på grund av för högt HB?

Ja.
sommarhumla
Jag har arbetskamrater som lämnar blod, men för min del sätter mediciner stopp, annars skulle jag gärna ha ställt upp.
Det känns rätt trist när sjukhusen nästan skriker efter blod när lagren börjar sina och jag inte kan ställa upp.
Inga från Närke
Har tidigare varit blodgivare men sedan sätter ju även åldern stopp för det i alla fall här på USÖ. Den tiden jag var blodgivare tyckte jag att jag mådde mycket bättre och var friskare. Började tro på den gamla metoden med blodiglar som sög ut blod så det kom nytt och friskt blod igen till kroppen.
Hannele

Jag har gett blod själv, och fött och uppfostrat fyra egna blodgivare. wub.gif
Huggorm
CITAT (embees @ 02-02-2010, 07:51) *

Det var inte väldigt länge sedan jag insåg att även jag var dödlig. Men i första hand menade jag ifall jag skulle dö innan jag var så gammal så organen var utslitna i alla fall santa.gif
Kaa
Blodcentralen ringde ikväll och frågade om jag kunde komma och lämna plasma.
Nästa vecka ska jag dit. smile.gif
vitavargen
Är blodgivare, och det är lika kul varje gång.
dahla
Själv är jag vampyr... smile.gif
Meriona
CITAT (dahla @ 03-02-2010, 21:09) *
Själv är jag vampyr... smile.gif

Jaha. Det kanske inte gör oss mer positivt inställda till dina jakt-skjuta-döda-inlägg? confused.gif
Eller var du ironisk och ingen fattade? whist.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 03-02-2010, 21:26) *
Jaha. Det kanske inte gör oss mer positivt inställda till dina jakt-skjuta-döda-inlägg? confused.gif
Eller var du ironisk och ingen fattade? whist.gif

Han var förhoppningsvis inte uppriktig i alla fall. Men skall man dra paralleller till vargfrågan är det väll intressantare att fråga sig om han är varulv? biggrin.gif
Piccante
Jag avstår pga för högt hbt-värde tongue.gif Men jag tar även mediciner som gör att jag inte får. Men det är tur att det finns dom som ställer upp.
Meriona
CITAT (Markus_H @ 03-02-2010, 22:44) *
Jag avstår pga för högt hbt-värde tongue.gif

bravo.gif Touché kallas sånt? Fyndigt iallafall! giggle.gif I vår stad har en kille stämt sjukhuset för att han råkat ut för hårdare kontroller/inkubation för att han tillhör den gruppen, och jag tycker att det var rätt, i vilket århundrade skapades de reglerna?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 04-02-2010, 21:15) *
bravo.gif Touché kallas sånt? Fyndigt iallafall! giggle.gif I vår stad har en kille stämt sjukhuset för att han råkat ut för hårdare kontroller/inkubation för att han tillhör den gruppen, och jag tycker att det var rätt, i vilket århundrade skapades de reglerna?

Om jag förstått saken rätt finns reglerna för att vi skall kunna byta blod med andra länder. Inte alla länder är lika liberala som Sverige
Meriona
Så kan det vara kanske, det kände jag inte till. Men dags att hjälpa dem uppgradera sig på forskningen in i 2000-talet istället kan man tycka? Eller är det för att vi är själviska och vill ha DERAS blod? unsure.gif
ylvahi
CITAT (Hej igen @ 01-02-2010, 21:08) *

Samma här, när jag bestämt att jag ville lämna var det stopp
Huggorm
CITAT (Meriona @ 04-02-2010, 21:39) *
Så kan det vara kanske, det kände jag inte till. Men dags att hjälpa dem uppgradera sig på forskningen in i 2000-talet istället kan man tycka? Eller är det för att vi är själviska och vill ha DERAS blod? unsure.gif

Tänk om dom har forskning som stöder deras ståndpunkt?
Meriona
Det är knappast sannolikt. Det är inte fler procent HBT-personer idag som har HIV än andra, så hur skulle det kunna vara så?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 04-02-2010, 22:22) *
Det är knappast sannolikt. Det är inte fler procent HBT-personer idag som har HIV än andra, så hur skulle det kunna vara så?

Du har fel faktiskt. 2007 var 130 av 500 smittade svenskar homosexuella män. Det är en kraftig överrepresentation. Det är tydligen ändå därför män som har sex med andra män inte får lämna blod.

Käla: http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1419
Piccante
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 21:35) *
Om jag förstått saken rätt finns reglerna för att vi skall kunna byta blod med andra länder. Inte alla länder är lika liberala som Sverige

Nu tänker du på adoptioner. Att män som har sex med män inte har fått lämna blod tidigare har berott på en högre frekvens HIV-smitta i den gruppen. Nu ändrades reglerna ganska nyligen så att homo/ bisexuella män får lämna blod om de har levt i avhållsamhet 6 månader före och givetvis testas blodet innan det används. I konsekvensens namn borde man kanske kräva 6 mån avhållsamhet för män som åker till Thailand och andra länder med liberal syn på prostitution!
Meriona
CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 22:25) *
Du har fel faktiskt. 2007 var 130 av 500 smittade svenskar homosexuella män. Det är en kraftig överrepresentation. Det är tydligen ändå därför män som har sex med andra män inte får lämna blod.

Käla: http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1419

Hur kan 130 män av 500 svenskar vara överrepresenterade, nu hänger jag inte med alls, jag trodde att vi bara gjordes i två kön? unsure.gif

CITAT (Markus_H @ 04-02-2010, 22:27) *
Nu tänker du på adoptioner. Att män som har sex med män inte har fått lämna blod tidigare har berott på en högre frekvens HIV-smitta i den gruppen. Nu ändrades reglerna ganska nyligen så att homo/ bisexuella män får lämna blod om de har levt i avhållsamhet 6 månader före och givetvis testas blodet innan det används. I konsekvensens namn borde man kanske kräva 6 mån avhållsamhet för män som åker till Thailand och andra länder med liberal syn på prostitution!

Ja eller 6 månader för någon som haft sex med en ny bekantskap över huvud taget! Ingen vet ju vad de haft för sig innan..... confused.gif Antingen har vi karenstid eller inte, det ska inte vara massa olika regler inte!
Huggorm

Det kanske var adoptioner ja, nu när du säger det så låter det bekant.

Drygt hälften av de 541 fall av HIV som upptäcktes 2007 var invandrare som redan var smittade vid ankomsten till landet, men alla får ju göra ett test före första blodgivandet så dessa upptäcks ju. Mindre än 10% av de drabbade fick smittan på utlandsresa, och min fördomsfullhet säger mig att det är få bland dessa människor som ger blod i alla fall. Drygt 10% av de smittade var sprutnarkomaner, och dessa ger nog inte heller något blod. Källa: wikipedia

CITAT (Meriona @ 04-02-2010, 22:31) *
Hur kan 130 män av 500 svenskar vara överrepresenterade, nu hänger jag inte med alls, jag trodde att vi bara gjordes i två kön? unsure.gif

Andelen av svenska människor som är dels homosexuella och dels män är inte stor. Därför är 130 fall i denna lilla, lilla grupp av människor en överrepresentation om man betänker att allt som allt 500 personer räknas.
Myosotis
Att män som har sex med män inte har fått lämna blod tidigare har berott på en högre frekvens HIV-smitta i den gruppen. Nu ändrades reglerna ganska nyligen så att homo/ bisexuella män får lämna blod om de har levt i avhållsamhet 6 månader före och givetvis testas blodet innan det används. I konsekvensens namn borde man kanske kräva 6 mån avhållsamhet för män som åker till Thailand och andra länder med liberal syn på prostitution!

-cry-.gif angry.gif Visste inte att det var såhär. Hur kontrollerar de det? duh.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 04-02-2010, 22:55) *
-cry-.gif angry.gif Visste inte att det var såhär. Hur kontrollerar de det? duh.gif

Jag gissar att man inte kontrollerar alls, utan att blodgivaren får ge sitt försäkrande bara
ingrids
Någon gång ibland (frekvens är jag osäker på) tar de en massa test när jag är på blodcentralen. Utgår från att de även kollar upp blodburna sjukdomar då. Sen får man inte ge blod inom sex månader efter att ha tatuerat sig, och om man fått akupuntur så kollar i alla fall min blodcentral upp att akupunktören är auktoriserad, annars gäller sex månaders karens där också, då de kollar ju upp andra riskgrupper också.
Som kvinna fick man i alla fall tidigare försäkra att man inte haft sex med en bisexuell man de senaste sex månaderna och jag har bara konstaterat att det är inget som har liksom fallit mig in att fråga.
Solstorm
Jag känner en kvinna som lämnade blod innan hon visste att det hon led av var borrelia. Man kan ju undra hur många som har borrelia och andra fästingburna sjukdomar utan att veta om det och som ger blod. Om man har fått doxyferm för borrelia så får man lov att lämna blod två veckor senare. Jag har ätit doxyferm och får lämna blod trots att bakterierna finns i mitt blod i både spiroket och cystform och kan ses med mikroskop. Jag får men tänker inte lämna blod. Jag vill heller inte ta emot blod om det inte är absolut sista utvägen för att jag håller på att dö.
Gossen Ruda
Jag vet inte hur det är nu men när jag lämnade så var det gräns för hur nära man varit i utlandet och exempelvis besökt tandläkare. Man gör givetvis en HIV-test av blodet men eftersom det dröjer ett tag från smittotillfället tills man utvecklat intikroppar kan en person vara smittad utan det syns i testet.
*Stintan*
Det är väl jättebra att det finns restriktioner och att det görs noggranna kontroller. Det är ju faktiskt för vårt eget bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon