Jag har läst på lite om odling och har lärt mig att det går bra att odla inomhus bara det finns mycket ljus av rätt kvalité
De mer seriösa odlarna kör med metallhalogenlampor (MH) eller högtrycks natrium (HPS) men de drar 250W eller mer. Båda har sina för och nackdelar.
I lite mindre skala går det bra även med lysrör. Jag har valt Osram fluora 77 som har finfint spektra för växter. mycket blått och rött ljus. Lite grönt.
Har testat i ganska liten skala än så länge, byggde en odlingshylla med två plan 60 bred, 60 djup och varje plan är ca 70 cm högt. Vardera plan har en ljusramp med 4 st 18W lysrör. Nedre plan har 2 st kallvita ljusrör och två st fluora. Överskottsljuset fungerar som ljuskälla i rummet. Blev riktigt mysigt.
Fuskade lite och köpte färska kryddor i butiken som jag odlar vidare i hydrokultur. (behållare med näring och destillerat vatten samt en akvariepump som syresätter vattnet som rötterna är i)
De stortrivs verkligen och har växt till sig mycket. Färska kryddor i butik är för övrigt uppodlade i hydrokultur.
Köpte en autopot med två krukor
http://www.autopot.co.uk smidig sak fungerar ungefär som en självvattnande kruka men med skillnaden att den fuktar upp jorden/odlingsmediet låter växten få ta upp det, när det precis har torkat ut så fylls det automatiskt på osv. all vatten är i en separat tank på 30 liter (eller valfri storlek förstås). ska köra de större tomatplantorna i dem, också hydrokultur. Första året blir utomhus, men jag ska bygga till lite så att jag kan ha större plantor inomhus.
Hydro har fördelen att det växer väldigt bra i det i förhållande till jord, nackdelen är att man måste ha koll på näringshalt och ph värde i lösningen. Uppenbarligen är det inte helt petnoga eftersom jag ännu inte har varken ph mätare eller ec mätare.
Hela rasket kommer använda autopotsystem sen, dels för att det är praktiskt och dels för att det finns gott om positiva resultat med det.