Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Odla tomater innomhus, Hur odlar man tomater i en lägenhet?
          F.Plast
          Inlägg 13-12-2003, 10:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 2 615

Jag vet inte riktigt vart jag ska placera det här meddelandet så en moderator får gärna flytta det om det hör hemma i en annan kategori.

Till att börja med kan jag säga att jag kan inte något om odling men skulle gärna vilja odla lite kryddväxter och framför allt någon udda tomatplanta. Något jag har funderat på i många år men det har inte blivit av.

Jag bor i en etta utan balkong så tyvärr är möjligheterna begränsade.

Men jag har en idé som bör vara testad tidigare och som jag skulle vilja ha lite tips om.
          Odla tomater inomhus kräver en hel del ljus misstänker jag så att det kanske skulle gå att ta en garderob och klä den invändigt med t.ex aluminiumfolie, sätta x antal lågenergilampor eller några lysrör för att ge den tillräckligt med ljus? Det må bli dyra tomater men det gör inget, kul grej i alla fall. Dessutom brygger jag en del vin och öl ibland så att det blir en del koldioxid som jag kan tillföra garderoben om det är till hjälp. Är det bra att tillföra koldioxid?

O andra sidan är det lite synd att inte ha den öppet heller eftersom det är en trevlig och udda "krukväxt". Går det att odla tomat som vanlig krukväxt inne med hjälp av tillräckligt ljus?
          Hur mycket ljus behövs?

Om det blir garderob så blir den ventilerad förstås. Dessutom är det lättare att styra luftfuktigheten där inne.

Jag skulle uppskatta tips om sidor som har mer information om hur man odlar bäst (eller svar här förstås) saker jag behöver tänka på osv. eller någon bok som går in mer på djupet. Helst någon med lite mer teknisk natur om vilka våglängder som är mest lämpad, fotosyntes, näring och osv. Jag behöver ha mer kunskap om hur växten fungerar kort sagt smile.gif

Kortfattat det jag önskar veta:
          Är det möjligt att odla tomat som krukväxt inne utan hjälp av "växthus"?
          garderob med reflektorer, bra eller dålig ide? Värt besväret?

MVH

/Nyfiken

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-12-2003, 10:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Garderobsodling av tomat tror jag inte på däremot kan man odla tomat på fönsterbrädan. Fast vänta tills det blir lite bättre ljus runt feb-mars då sår du och ger extra belysning i ett vanligt fönster. Välj någon låg kompakt sort som passar för krukodling ex. Tiny Tim. Pollinera tomaten genom att snärta till blommorna.

Även kryddväxter går bra att odla inomhus på fönsterbrädan, speciellt basilika brukar vara lättodlad fast vänta även där ett par månader med sådden.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          F.Plast
          Inlägg 13-12-2003, 11:09
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för ditt svar, kan du gå in närmare på vad nackdelarna med garderob är?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-12-2003, 22:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tror det lätt blir för varmt och för hög luftfuktighet i en garderob (=svampsjukdomar) tomat gillar torr luft. +Tomater blir frodiga växter så enbart lågenergilampor räcker nog inte längden.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 19-12-2003, 13:36
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

Hej!

jag odlar Tiny Tim i köksfönstret varje år. Med bra resultat trots minimalt med ansträngning.
          Jag petar ner fröna så tidigt som möjligt jan-feb och planterar om dom 2-3 gånger.
          Vattna vattna vattna. pollinera med pensel men som tidigare sa... det räcker nog med att snärta till dom.

Lycka till!
          Kram Tittiluringen wub.gif

Citera
          F.Plast
          Inlägg 19-04-2004, 01:32
          Länk hit: #6

Medlem

Jag har läst på lite om odling och har lärt mig att det går bra att odla inomhus bara det finns mycket ljus av rätt kvalité

De mer seriösa odlarna kör med metallhalogenlampor (MH) eller högtrycks natrium (HPS) men de drar 250W eller mer. Båda har sina för och nackdelar.

I lite mindre skala går det bra även med lysrör. Jag har valt Osram fluora 77 som har finfint spektra för växter. mycket blått och rött ljus. Lite grönt.

Har testat i ganska liten skala än så länge, byggde en odlingshylla med två plan 60 bred, 60 djup och varje plan är ca 70 cm högt. Vardera plan har en ljusramp med 4 st 18W lysrör. Nedre plan har 2 st kallvita ljusrör och två st fluora. Överskottsljuset fungerar som ljuskälla i rummet. Blev riktigt mysigt.

Fuskade lite och köpte färska kryddor i butiken som jag odlar vidare i hydrokultur. (behållare med näring och destillerat vatten samt en akvariepump som syresätter vattnet som rötterna är i)
          De stortrivs verkligen och har växt till sig mycket. Färska kryddor i butik är för övrigt uppodlade i hydrokultur.

Köpte en autopot med två krukor http://www.autopot.co.uk smidig sak fungerar ungefär som en självvattnande kruka men med skillnaden att den fuktar upp jorden/odlingsmediet låter växten få ta upp det, när det precis har torkat ut så fylls det automatiskt på osv. all vatten är i en separat tank på 30 liter (eller valfri storlek förstås). ska köra de större tomatplantorna i dem, också hydrokultur. Första året blir utomhus, men jag ska bygga till lite så att jag kan ha större plantor inomhus.

Hydro har fördelen att det växer väldigt bra i det i förhållande till jord, nackdelen är att man måste ha koll på näringshalt och ph värde i lösningen. Uppenbarligen är det inte helt petnoga eftersom jag ännu inte har varken ph mätare eller ec mätare.

Hela rasket kommer använda autopotsystem sen, dels för att det är praktiskt och dels för att det finns gott om positiva resultat med det.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon