Till att börja med kan jag säga att jag kan inte något om odling men skulle gärna vilja odla lite kryddväxter och framför allt någon udda tomatplanta. Något jag har funderat på i många år men det har inte blivit av.
Jag bor i en etta utan balkong så tyvärr är möjligheterna begränsade.
Men jag har en idé som bör vara testad tidigare och som jag skulle vilja ha lite tips om.
Odla tomater inomhus kräver en hel del ljus misstänker jag så att det kanske skulle gå att ta en garderob och klä den invändigt med t.ex aluminiumfolie, sätta x antal lågenergilampor eller några lysrör för att ge den tillräckligt med ljus? Det må bli dyra tomater men det gör inget, kul grej i alla fall. Dessutom brygger jag en del vin och öl ibland så att det blir en del koldioxid som jag kan tillföra garderoben om det är till hjälp. Är det bra att tillföra koldioxid?
O andra sidan är det lite synd att inte ha den öppet heller eftersom det är en trevlig och udda "krukväxt". Går det att odla tomat som vanlig krukväxt inne med hjälp av tillräckligt ljus?
Hur mycket ljus behövs?
Om det blir garderob så blir den ventilerad förstås. Dessutom är det lättare att styra luftfuktigheten där inne.
Jag skulle uppskatta tips om sidor som har mer information om hur man odlar bäst (eller svar här förstås) saker jag behöver tänka på osv. eller någon bok som går in mer på djupet. Helst någon med lite mer teknisk natur om vilka våglängder som är mest lämpad, fotosyntes, näring och osv. Jag behöver ha mer kunskap om hur växten fungerar kort sagt

Kortfattat det jag önskar veta:
Är det möjligt att odla tomat som krukväxt inne utan hjälp av "växthus"?
garderob med reflektorer, bra eller dålig ide? Värt besväret?
MVH
/Nyfiken