Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag har gjort en fröautomat !, Årets fågelräkning inspirerade mig till ett litet bygge
          Anki
          Inlägg 06-02-2010, 22:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 407

Hej hej!

Mellan låtarna i årets första melodifestival Pysslade jag ihop en fröautomat av ett pringelchips rör.

Har ingen aning om hur det kommer att fungera men just nu väntar jag med stor spänning hur det kommer att bli.

Jag har alltid velat göra lite fågelgodis så jag köpte hem lite kokosfett, fågeljordnötter, solrosfrön och lite russin.
          Funderade över hur jag skulle kunna servera denna godis till fåglarna. Först tänkte jag gjuta detta i en gammal schampoflaska och sedan ta bort flaskan och sticka ner godiset i ett stålnät för talgbollar som jag har.
          Så fick jag syn på en pringelchips burk och tänkte att den kanske är bättre att gjuta i men den var för tjock för talgbolls hållaren.

Då växte min idé fram:

Jag tog ett pringelchips rör och längst ner på röret gjorde jag hål rak igenom burken och stack en blompinne rakt igenom= sittpinne för fåglarna.
          Detta gjorde jag på två ställen till längre upp på burken.
          Ovanför varje pinne tog jag en tunn spik och gjorde hål med 1 cm mellanrum i en lite avrundat fyrkant så det blir som små dörröppningar ovanför varje pinne där fåglarna sedan ska få ut godiset.
          Jag ville inte göra hålen helt klara eftersom kokosfettet sedan kommer att bli flytande och då bli svårt att hålla kvar i burken.
          Så satte jag bred tejp över hålen så inget kunde rinna ut.

Längst upp gjorde två hål för att sätta ett upphängningssnöre i.

Klart så långt.

Sedan gjorde jag godiset:
          Jag smälte 500g kokosfett i vattenbad. Ställde ut det en stund för att det skulle bli trögflytande.
          Så blandade jag i jordnötterna. (Klippte upp nätet längst ner och det fick jag användning för godiset som blev över)
          i med 1½ dl russin och fyllde sedan på med solrosfrön tills massan blev så tjock att det blev som en gröt.

Så fyllde jag röret med smeten och satt dit snöret längst upp. På med locket och sedan hängde jag ut den för stelning över natten.

Nu när jag sitter och skriver kommer jag på att jag nog kommer att bli tvungen att göra fler hål i burken i morgon annars kommer nog inte fåglarna kunna få ut allt godis.

Det blev ca 1 dl godis som inte fick plats. Den hällde jag i en cremefraiche burk för att stelna. Den ska jag lägga i jordnötsnätet i morgon och hänga upp i vår "fågelbuske".

I morgon ska jag skära upp mellan spikhålen så att det bli öppningar för fåglarna att äta ur.

Tror ni att det kommer att fungera?
          Någon som redan nu kan se i min beskrivning att....."Det där kommer INTE att fungera! Säg det fort så jag hinner ändra innan jag hänger ut den!
          Bifogad fil  Odla.jpg ( 124.84k ) Antal nedladdningar: 90

/Anki

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anki   Jag har gjort en fröautomat !   06-02-2010, 22:31
          Anki   Oj jag lade inlägget fel...... Jag skulle ju lägg...   07-02-2010, 00:58
          vitavargen   Det är jätte fint. I den svåra vintern kommer fåg...   07-02-2010, 07:58
          *Stintan*   Kul idé men du får nog som sagt göra fler hål så a...   07-02-2010, 08:38
          Orkidétjuven   Smart, billigt och bra med att återanvända saker :...   07-02-2010, 08:58
          Anki   Gomorgon. Nu har jag hängt ut mitt lilla bygge. ...   07-02-2010, 11:09
          Chamomille   Gomorgon. Nu har jag hängt ut mitt lilla bygge. ...   26-02-2010, 01:47
          *Stintan*   :bravo:   07-02-2010, 13:14
          Aqvakul   Tjusigt jobb, Anki! :tummenupp: :yahoo:   07-02-2010, 13:31
          Nostalgia   Smart Anki och kul design :yes: :tummenupp:   07-02-2010, 13:49
          Myosotis   Nu har ju blåmesarna redan talat om för dig att de...   07-02-2010, 14:52
          Anki   :thanks: för all positiv respons. Jag tror att j...   07-02-2010, 15:20
          Ingela i Segersberg   Bra idé och jag ser att fåglarna tycker detsamma...   07-02-2010, 15:24
          Freyas   Bra gjort! :bravo: Härligt med kreativa männ...   07-02-2010, 18:03
          Peztis   Bra idé! Och där kan ju nötväckan försöka sprä...   07-02-2010, 18:24
          Eva i Höga   En jättebra idé att återanvända chipsburken, jag s...   07-02-2010, 18:50
          Motti   Mitt 8 åriga barnbarn och jag gjorde en fågelmatar...   23-02-2010, 00:42
          Meriona   Vilken fiffig återanvändning! Chipsburk blir f...   23-02-2010, 17:38
          vildvittra   Åh!!!vad smart!! en sån ska ja...   25-02-2010, 20:46
          Wilmer   Så "fint" och så glada blåmesarna ser ut...   27-02-2010, 22:17
          Motti   Tyvär har jag inte lärt mig lägga in bilder :thum...   01-03-2010, 18:41
          Laura   helt helt underbart! det skall jag också göra...   01-03-2010, 18:47
          Laura   När jag skulle göra detta så hade jag inte tillräc...   14-03-2010, 15:59
          Laura   här kommer några bilder på försvinnandet (och de ä...   22-03-2010, 16:55

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 11:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon