Hej hej!
Mellan låtarna i årets första melodifestival Pysslade jag ihop en fröautomat av ett pringelchips rör.
Har ingen aning om hur det kommer att fungera men just nu väntar jag med stor spänning hur det kommer att bli.
Jag har alltid velat göra lite fågelgodis så jag köpte hem lite kokosfett, fågeljordnötter, solrosfrön och lite russin.
Funderade över hur jag skulle kunna servera denna godis till fåglarna. Först tänkte jag gjuta detta i en gammal schampoflaska och sedan ta bort flaskan och sticka ner godiset i ett stålnät för talgbollar som jag har.
Så fick jag syn på en pringelchips burk och tänkte att den kanske är bättre att gjuta i men den var för tjock för talgbolls hållaren.
Då växte min idé fram:
Jag tog ett pringelchips rör och längst ner på röret gjorde jag hål rak igenom burken och stack en blompinne rakt igenom= sittpinne för fåglarna.
Detta gjorde jag på två ställen till längre upp på burken.
Ovanför varje pinne tog jag en tunn spik och gjorde hål med 1 cm mellanrum i en lite avrundat fyrkant så det blir som små dörröppningar ovanför varje pinne där fåglarna sedan ska få ut godiset.
Jag ville inte göra hålen helt klara eftersom kokosfettet sedan kommer att bli flytande och då bli svårt att hålla kvar i burken.
Så satte jag bred tejp över hålen så inget kunde rinna ut.
Längst upp gjorde två hål för att sätta ett upphängningssnöre i.
Klart så långt.
Sedan gjorde jag godiset:
Jag smälte 500g kokosfett i vattenbad. Ställde ut det en stund för att det skulle bli trögflytande.
Så blandade jag i jordnötterna. (Klippte upp nätet längst ner och det fick jag användning för godiset som blev över)
i med 1½ dl russin och fyllde sedan på med solrosfrön tills massan blev så tjock att det blev som en gröt.
Så fyllde jag röret med smeten och satt dit snöret längst upp. På med locket och sedan hängde jag ut den för stelning över natten.
Nu när jag sitter och skriver kommer jag på att jag nog kommer att bli tvungen att göra fler hål i burken i morgon annars kommer nog inte fåglarna kunna få ut allt godis.
Det blev ca 1 dl godis som inte fick plats. Den hällde jag i en cremefraiche burk för att stelna. Den ska jag lägga i jordnötsnätet i morgon och hänga upp i vår "fågelbuske".
I morgon ska jag skära upp mellan spikhålen så att det bli öppningar för fåglarna att äta ur.
Tror ni att det kommer att fungera?
Någon som redan nu kan se i min beskrivning att....."Det där kommer INTE att fungera! Säg det fort så jag hinner ändra innan jag hänger ut den!
[attachment=46924:Odla.jpg]
/Anki