Anki
Hej hej!

Mellan låtarna i årets första melodifestival Pysslade jag ihop en fröautomat av ett pringelchips rör.

Har ingen aning om hur det kommer att fungera men just nu väntar jag med stor spänning hur det kommer att bli.

Jag har alltid velat göra lite fågelgodis så jag köpte hem lite kokosfett, fågeljordnötter, solrosfrön och lite russin.
Funderade över hur jag skulle kunna servera denna godis till fåglarna. Först tänkte jag gjuta detta i en gammal schampoflaska och sedan ta bort flaskan och sticka ner godiset i ett stålnät för talgbollar som jag har.
Så fick jag syn på en pringelchips burk och tänkte att den kanske är bättre att gjuta i men den var för tjock för talgbolls hållaren.

Då växte min idé fram:

Jag tog ett pringelchips rör och längst ner på röret gjorde jag hål rak igenom burken och stack en blompinne rakt igenom= sittpinne för fåglarna.
Detta gjorde jag på två ställen till längre upp på burken.
Ovanför varje pinne tog jag en tunn spik och gjorde hål med 1 cm mellanrum i en lite avrundat fyrkant så det blir som små dörröppningar ovanför varje pinne där fåglarna sedan ska få ut godiset.
Jag ville inte göra hålen helt klara eftersom kokosfettet sedan kommer att bli flytande och då bli svårt att hålla kvar i burken.
Så satte jag bred tejp över hålen så inget kunde rinna ut.

Längst upp gjorde två hål för att sätta ett upphängningssnöre i.

Klart så långt.

Sedan gjorde jag godiset:
Jag smälte 500g kokosfett i vattenbad. Ställde ut det en stund för att det skulle bli trögflytande.
Så blandade jag i jordnötterna. (Klippte upp nätet längst ner och det fick jag användning för godiset som blev över)
i med 1½ dl russin och fyllde sedan på med solrosfrön tills massan blev så tjock att det blev som en gröt.

Så fyllde jag röret med smeten och satt dit snöret längst upp. På med locket och sedan hängde jag ut den för stelning över natten.

Nu när jag sitter och skriver kommer jag på att jag nog kommer att bli tvungen att göra fler hål i burken i morgon annars kommer nog inte fåglarna kunna få ut allt godis.

Det blev ca 1 dl godis som inte fick plats. Den hällde jag i en cremefraiche burk för att stelna. Den ska jag lägga i jordnötsnätet i morgon och hänga upp i vår "fågelbuske".

I morgon ska jag skära upp mellan spikhålen så att det bli öppningar för fåglarna att äta ur.

Tror ni att det kommer att fungera?
Någon som redan nu kan se i min beskrivning att....."Det där kommer INTE att fungera! Säg det fort så jag hinner ändra innan jag hänger ut den!
[attachment=46924:Odla.jpg]

/Anki
Anki
Oj jag lade inlägget fel......

Jag skulle ju lägga detta inlägg under byggadelen här på forumet också började jag läsa här på Naturforumet och glömde det när jag skulle skriva inlägget.... Någon som vet om man kan flytta på inägget!?
vitavargen
Det är jätte fint.

I den svåra vintern kommer fåglarna att älska denna räddningsplan som du har för deras liv.

(lyssna inte om Alliansen kommer och säger att det är "bidrag". Du vet väl att fåglarna just nu har svårt att hitta mat.) smile.gif
*Stintan*
Kul idé men du får nog som sagt göra fler hål så att fåglarna kan komma åt allt foder.
Orkidétjuven
Smart, billigt och bra med att återanvända saker smile.gif
Anki
Gomorgon.

Nu har jag hängt ut mitt lilla bygge.

I går när godiset hade stelnat gjorde jag om de små dörrarna till stora "kyrkfönster" så hålen gick ända upp till nästa sittpinne.
Breddade dem gjorde jag också så att de kan äta åt alla håll.

Det var skoj att sitta och kolla på fåglarnas reaktion.
En blåmes satt och inspekterade chipsburken läääänge innan den till slut hoppade dit och började äta. Nu vill den inte äta av någonting annat.
De trodde väl att jag blivit galen som hängt ut chips till dem flirting.gif

[attachment=46930:IMG_8379.JPG]

[attachment=46931:IMG_8378.JPG]

Tyvärr var det slut på batteri i min "bästing kamera" så jag tog sambons kamera.
Glömde ställa in högre upplösning, barnen hängde och drog i mig och fotografering genom fönstret gjorde att det blev lite oskärpa.
Så det blev att försöka ta om dem. Då fick sambons kamera slut på batteri också.
Men ni kan ändå se att det blev populärt.
Den är ju inte så snygg. Men det är bara vi och fåglarna som ser den.....

*Stintan*
bravo.gif
Aqvakul
Tjusigt jobb, Anki! tummenupp.gif yahoo.gif
Nostalgia
Smart Anki och kul design yes.gif tummenupp.gif
Myosotis
Nu har ju blåmesarna redan talat om för dig att det funkar. Kul idé! Admin kan flytta inlägg till en annan avdelning, men det passar väl jättebra här? Jag hade nog missat tråden om den hade legat under bygga.
Anki
thanks.gif
för all positiv respons.

Jag tror att jag låter bli att flytta inlägget! Vi trivs bra här både jag och inlägget! flirting.gif wub.gif

Än så länge har jag bara blåmesarna i chipsburken. Trodde talgoxarna skulle gilla kokosfettet men icke!
En koltrast var fram och kollade lite men var lite skeptisk och flög sin väg.

/Anki
Ingela i Segersberg
Bra idé och jag ser att fåglarna tycker detsamma! bravo.gif
Freyas
Bra gjort! bravo.gif

Härligt med kreativa människor!
Peztis
Bra idé! Och där kan ju nötväckan försöka sprätta i väg fröna! Det gör den vid mitt fågelbord men där är det ju fråga om "lösgodis".

Där fick jag ett bra förslag på vad jag kan göra med mina Pringles-rör som jag inte förmår mig slänga!

tummenupp.gif
Eva i Höga
En jättebra idé att återanvända chipsburken, jag ska "tjuva" din idé, eller har du tagit patent på den? naughty.gif
Motti
Mitt 8 åriga barnbarn och jag gjorde en fågelmatare efter "Pettson och Findus "pysselbok ,en mjölkpaket som man sågade en linje snett upp nästan igenom på kortsidan veck in lite ovanför och trädde i en pinne igenom,vi testade och nästa dag var det kö rolleyes.gif så enkelt och så funksionellt.Och barnbarnet stålade !
Meriona
Vilken fiffig återanvändning! Chipsburk blir fågelbord. bravo.gif

Det hade varit kul att se Mjölkpakets-mataren på bild också Motti! smile.gif
vildvittra
Åh!!!vad smart!! en sån ska jag också göra smile.gif
enkel men genial!

biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Anki @ 07-02-2010, 11:09) *
Gomorgon.

Nu har jag hängt ut mitt lilla bygge.

I går när godiset hade stelnat gjorde jag om de små dörrarna till stora "kyrkfönster" så hålen gick ända upp till nästa sittpinne.
Breddade dem gjorde jag också så att de kan äta åt alla håll.

Det var skoj att sitta och kolla på fåglarnas reaktion.
En blåmes satt och inspekterade chipsburken läääänge innan den till slut hoppade dit och började äta. Nu vill den inte äta av någonting annat.
De trodde väl att jag blivit galen som hängt ut chips till dem flirting.gif
[attachment=46930:IMG_8379.JPG]

[attachment=46931:IMG_8378.JPG]

Tyvärr var det slut på batteri i min "bästing kamera" så jag tog sambons kamera.
Glömde ställa in högre upplösning, barnen hängde och drog i mig och fotografering genom fönstret gjorde att det blev lite oskärpa.
Så det blev att försöka ta om dem. Då fick sambons kamera slut på batteri också.
Men ni kan ändå se att det blev populärt.
Den är ju inte så snygg. Men det är bara vi och fåglarna som ser den.....

tummenupp.gif Så fint.. Vem kan motstå en burk pringles?? Påhittigt! Grattis till glada fåglar wub.gif
Wilmer
Så "fint" och så glada blåmesarna ser ut angel_not.gif
Motti
Tyvär har jag inte lärt mig lägga in bilder thumbdown.gif Men Mjölkpaket fungerar det var fåglar och åt där hela tiden.Pringels var ock så smart !tänker man till lite så kan man hitta på en hel del kompiskram.gif
Laura
helt helt underbart! det skall jag också göra!! bravo.gif
Laura
När jag skulle göra detta så hade jag inte tillräckligt med ingredienser för att fylla en hel pringles burk, och då hällde jag godisen i små plastburkar.

Problemet bara var att jag hade inte tänkte längre än så, alltså hur skall jag hänga upp dem och var fåglarna skulle sitta... blush.gif Jag löste det med en massa snörre och metalsnörre, men de blev inte jättebra. De gick dock åt biggrin.gif

Men idag gjorde jag en ny omgång och denna gång var jag förbered. Plast såkrukor, snörre & grillpinnar:

Bild134b.jpg

Bild135b.jpg

Bild136b.jpg

Bild137b.jpg

Bild138b.jpg

Bild139b.jpg

Jag gjorde 7 stycken och jag har precis fotat en hackspett hängades på en av dem giggle.gif Han såg inte särskilt stabil ut... Denna bild tagits dock med kameran och det tar mig en liten stund att ladda över från kameran (jämfört med telefonen alltså)...
Laura
här kommer några bilder på försvinnandet (och de är nästan borta allihop redan!!):

woodpecker.jpg

woodpecker2.jpg

bluetit.jpg

bluetit2.jpg

bluetit3.jpg

blåmes3.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon