|
|
  |
Klimathotet överdrivet |
|
|
|
19-02-2010, 19:40
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Samtidigt känns det rätt meningslöst att vara miljövänlig i Sverige när man ser hur det grisas ner utomlands. Vad spelar det för roll om 9 miljoner svenskar gör sitt bästa när 1,2 miljarder indier skiter högaktningsfullt i det, och 1,4 miljarder kineser också. Man kan ju hävda att vi skall föregå med gott exempel, men det hjälper ju inte. Dom skrattar inte ens åt oss, för dom skiter fullständigt i hur vi gör här.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 20:46
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
När det har pratats om att jordens medeltemperatur har höjts så har jag försökt finna ut var mätpunkterna finns, men utan framgång. Jag har undrat över om man har haft lika många mätpunkter ovanför som under ekvatorn, har de varit lika långt från ekvatorn? Har de varit på samma höjd över havet? Jag har helt enkelt varit nyfiken på hur mätningarna görs. Jag har inte funnit något svar på mina frågor. Nu har de mätningarna sågats pga att många mätpunkter varit i storstäder och där vet man att temperaturen är varmare än i omgivningen. Fast jag är fortfarande nyfiken på var de mätpunkterna fanns. En svensk professor säger att vi kan förvänta oss ett kallare klimat de närmsta 30 åren och han är beredd att slå vad om pengar på det. Gud give att han har fel. Jag vill inte ha något kallare klimat utan vill hellre ha medelhavsklimat som vi har haft här tidigare. Önska kan man ju. Tidigt 70-tal fick vi höra att det bara fanns olja kvar på jorden så det skulle räcka i 25 år till. Då gick vi mot en ny istid. Vilken tur att det var fel. Vi behöver i alla fall inte vara så hysteriskt oroliga, för klimatet kommer att bli kallare eller varmare ändå. Klimatet har aldrig varit konstat. Att en meterolog inte kan ställa en säker femdygnsprognos har vi ju vant oss vid. Olika klimatforskares prognoser har visat sig vara ännu osäkrare fast de får vänta 20-30 år innan de får feedback på sina prognoser. http://www.youtube.com/watch?v=XBG3QsuWEvk (hittade inte orginalet) Det vi kan göra är att låta bli att skita ner i onödan. Välja bort gifter, återanvända i stället för slit och släng mm. Och vi kan sluta vara så förtvivlat desperata och oroliga. Vi kan lägga vår energi på annat. Fred kanske? Börja sopa framför vår egen dörr.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 20:55
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
När man talar om medeltemperatur så finns det inga fasta mätpunkter. Man kan uppskatta jordens temperatur utifrån flera parametrar. Stockholm och London har bland världens äldsta obrutna väderdata med temperaturer sedan 1700-talet då termometern uppfanns av Anders Celcius i Sverige). Före 1700-talet finns inga mätningar med termometer men man kan beräkna temperaturen utifrån flera olika metoder som dendrokronologi (årsringar), isborrkärnor, halter av syreisotoper och koldioxid som är inlagrat i sediment mm. Temperaturen har varit högre då halten CO2 har varit högre i atmosfären och då har också kolinlagringen varit högre.
--------------------
|
|
|
|
|
19-02-2010, 20:57
|

Moderator

|
Man har hittat fossil av värmekrävande träd som tex. platan på grönland så nog har det varit varmare. Sedan får man dock komma ihåg att kontinenterna rör på sig så man får ju hålla reda på vart dom befann sig vid tidpunkten
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:16
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-02-2010, 20:55)  Stockholm och London har bland världens äldsta obrutna väderdata med temperaturer sedan 1700-talet då termometern uppfanns av Anders Celcius i Sverige). Men det säger ju inget om klimatet. Både London och Stockholm har vuxit som städer, fler bostäder som värms upp, fler människor som värmer upp, fler bilar som avger värme. Att storstäder har högre värme än omgivningen är ju solklart, att storstäder avger mer värme nu än på 1700-talet är ju solklart. Sådan statistik säger ju inget om klimatet. Sådana mätpunkter måste vara på stort säkerhetsavstånd från storstäder.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:22
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 19-02-2010, 21:16)  Men det säger ju inget om klimatet. Både London och Stockholm har vuxit som städer, fler bostäder som värms upp, fler människor som värmer upp, fler bilar som avger värme. Att storstäder har högre värme än omgivningen är ju solklart, att storstäder avger mer värme nu än på 1700-talet är ju solklart. Sådan statistik säger ju inget om klimatet. Sådana mätpunkter måste vara på stort säkerhetsavstånd från storstäder. Jovisst finns det urbana värmeöar i storstäder men Stockholm hade väl 10000inv på 1700-talet? så jag tror inte det har påverkat speciellt mycket och man kan ju beräkna hur stor differensen är mellan stad och landsbygd. Koldioxidhalten i havet säger mer om det globala klimatet eftersom gasers löslighet i vatten beror på tryck och temperatur.
--------------------
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:22
|

Moderator

|
Finns det inte någon mätstation utanför Kiruna som var igång riktigt länge? Katterjåkk eller Abisko eller någonstans däromkring. Det torde ge mera tillförlitliga siffror.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:23
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 20:57)  Man har hittat fossil av värmekrävande träd som tex. platan på grönland så nog har det varit varmare. Sedan får man dock komma ihåg att kontinenterna rör på sig så man får ju hålla reda på vart dom befann sig vid tidpunkten Fniss, visst har du rätt. Jag ser framför mig kontinenter som snurrar runt och velar och inte kan bestämma sig för om de ska åka iväg ensamna eller krocka och växa ihop. Det finns ju teorier om att alla kontinenter ska samlas igen. Men trots det så är det faktiskt inte så himla längesedan som vi hade medelhavsklimat här. Sverige låg nog väldigt nära på samma plats som nu, den kan inte skilja på så många decimeter. Om meterologernas prognoser är osäkra så är klimatforskarnas ännu mer osäkra. Prognoserna från dem som försöker förutse hur kontinenterna flyttar sig är ännu mycket mer osäkra och de kommer definitivt inte få någon feedback på sina teorier i detta livet i alla fall.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:27
|

Moderator

|
CITAT (Solstorm @ 19-02-2010, 21:23)  Men trots det så är det faktiskt inte så himla längesedan som vi hade medelhavsklimat här. Sverige låg nog väldigt nära på samma plats som nu, den kan inte skilja på så många decimeter. Japp, även här har hittats fossil av värmekrävande träd. Norrland täcktes av skogar av ek, lind och hassel, av dessa skogar kan man ännu hitta kvarvarande bestånd på sydslänter där dom lyckats klara vintrarna. Och detta har hänt sedan det var istid sist för 10000 år sedan. Det går upp och det går ner.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:31
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 19-02-2010, 21:22)  Jovisst finns det urbana värmeöar i storstäder men Stockholm hade väl 10000inv på 1700-talet? så jag tror inte det har påverkat speciellt mycket och man kan ju beräkna hur stor differensen är mellan stad och landsbygd. Koldioxidhalten i havet säger mer om det globala klimatet eftersom gasers löslighet i vatten beror på tryck och temperatur. De innvånarna bodde med största sannolikt inte lika tätt som de gör nu. Inte var det lika många våningar på husen då, man höll inte samma temperatur inomhus och biltrafiken var inte lika tät. Koldioxidhalten i havet begriper jag mig inte på. Hur länge har man mätt där och var finns mätpunkterna? CITAT (Huggorm @ 19-02-2010, 21:27)  Japp, även här har hittats fossil av värmekrävande träd. Norrland täcktes av skogar av ek, lind och hassel, av dessa skogar kan man ännu hitta kvarvarande bestånd på sydslänter där dom lyckats klara vintrarna. Och detta har hänt sedan det var istid sist för 10000 år sedan. Det går upp och det går ner. Jag önskar innerligt att vi går åt det hållet igen. Och isbjörnar och pingviner är väl inga nya påfund, de levde säkert då också.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:36
|

Moderator

|
Några isbjörnar hit eller dit spelar förstås ingen roll i det stora sammanhanget. Problemet blir om klimatet rubbas som tex. monsunen förändras. Eller golfströmmen för den delen. Det kanske blir en ny folkvandringstid.
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:40
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 19-02-2010, 21:31)  De innvånarna bodde med största sannolikt inte lika tätt som de gör nu. Inte var det lika många våningar på husen då, man höll inte samma temperatur inomhus och biltrafiken var inte lika tät.
Koldioxidhalten i havet begriper jag mig inte på. Hur länge har man mätt där och var finns mätpunkterna? Jag önskar innerligt att vi går åt det hållet igen. Och isbjörnar och pingviner är väl inga nya påfund, de levde säkert då också. Hur mkt CO2 som kan lösas i havet beror på tryck och temperatur. Kallt vatten löser gaser bättre än varmt. Genom att undersöka sediment på havsbottnar kan man se hur stor produktionen har varit i havet eftersom skalbildande organismer lagrar koldioxid i sina kalciumkarbonatskal dvs mer koldioxid och varmare vatten = fler smådjur. Fast det stämmer bara till en viss gräns för löses för mycket CO2 i vatten så blir det kolsyra och då skadas organismer med kalkskal istället. Man behöver inga mätpunkter i havet utan man tar bottenprov och beroende på hur djupt man kan borra sig ned ju längre tillbaka i tiden kommer man.
--------------------
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:50
|
Medlem

|
Nånting ligger det säkert i de mätningarna men man ska nog inte dra för stora växlar av det heller. Det räcker ju att titta på ett akvarium. Om man tillför kolsyregödning till växterna så förintas ju eventuella snäckskal mycket fort. Jag är nog övermåttan kritisk förstår och det går säkert att utläsa massor. Men jag vägrar att bekänna mig till någon katastrofteori åt vilket håll den än vara månde.
Som en dåre så fortsätter jag: Plantera träd och ge fan i att kriga!
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:53
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Solstorm @ 19-02-2010, 21:50)  Som en dåre så fortsätter jag: Plantera träd och ge fan i att kriga! Det är definitivt ingen dum strategi..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
19-02-2010, 21:58
|

Medlem

|
är man intresserad kan man läsa om paleoclimatology eller paleoklimatologi som det heter på svenska.
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2010, 03:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Ser man på olika djurarter så se rman ett rörelsemönster iochmed på att medeltempraturen ökar. Detta gäller främst arter som lever i kallare områden. Flera arktiska fjärilsarter tex rör sig allt längre norrut eller högre upp i de bergsområden för att det är kallare där uppe. Samma mönster kan man se hos vissa amfibier som lever i kallare områden. Blir det alltför varmt så tar ju bergstoppen sedan slut och då finns inget alternativ. Blir det varmare med så är hotar det dessutom tex reptiler där värmen avgör vad det bir för kön på individen. Över tex 22,8 grader så blir det uteslutande hannar hos många arter. Det kan man själv ganska lätt räkna ut hur det slutar.
Smälter isarna så förlorar krillen sina områden då de förökar sig och lever av alger som sitter på isarnas undersida. Försvinner krill, så då försvinner pingviner, sälar, valar fiskar, sjöfåglar och allt annat eftersom krillen är basfödan för många arter i haven. 90 % av reven runt australien är döda främst pga av en ökning av temperaturen. Det är bara en sak av många och listan kan göras lång på vad som redan hänt... Lite synd att folk är så blinda och inte bry sig, men i takt med att de med i slutet dör ut samt deras barn och barnbarn pga av sin dumhet kanske de iaf borde få en Darwin award. Hahaha
|
|
|
|
|
20-02-2010, 07:25
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Simplicity @ 19-02-2010, 19:34)  Miljö handlar mer om åsikter än om rena fakta. kan det bli mer fakta då man med blotta ögat kan se allt bli skitigare och farligare, djur, växter och människor dör?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
20-02-2010, 07:44
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (herkules @ 20-02-2010, 07:25)  kan det bli mer fakta då man med blotta ögat kan se allt bli skitigare och farligare, djur, växter och människor dör? visst dör människor (evigt liv finns inte), men vi har aldrig tidigare levt så länge eller varit så många som vi är nu. Gita
|
|
|
|
|
20-02-2010, 08:03
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gita @ 20-02-2010, 07:44)  visst dör människor (evigt liv finns inte), men vi har aldrig tidigare levt så länge eller varit så många som vi är nu. Gita en riktigt bra ursäkt för att kunna skita ner! förmodar att hälften av världens alla apor som är hotade av regnskogsskövling och tjyvjakt tänker precis som du.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
20-02-2010, 08:33
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Solstorms funderingar har jag också funderat över. Hur mäter man sådana små temperatur skillnader. Hur har man mätt i Sovjet och kina genom tiderna? Har mätstationerna flyttats? Hur kalibrerar man instrumenten. Antar att man bytt mät instrument genom tiderna osv. Många frågor som vill ha svar på.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|