Tack för alla tips och tankar! Har nu införskaffat ikealådor, 590 x 400 x 340 (L x B x D) som rymmer 56 liter. På så sätt kan jag separera växterna som någon tidigare i tråden föreslog och det tror jag är vettigt. Det finns standard MDF eller färdigmålat vita skivor som man kvickt snickrar ihop en front av. De bygger 400 på höjden och det blir super, då jag tänker placera en skiva av enkel kartong ovanpå, med hål för krukorna. Meningen med den är att jag då kan strö orkidéjord eller liknande på denna så det inte syns att det är 6 separata krukor under.
– "Krukorna" kostade 39 kr/st – Fronten kostar 149 kr för 2,5 meter för den vita laminerade. Finns i mindre delar med standardmått, så man slipper i princip att såga. Bara borra och sätta upp. Mått: 2500x400x19. – En variant är MDF:en, som man skulle kunna tapetsera på om man vill ha en unik look på det hela. Den kostade 189 kr för samma storlek som den vita.
Problem kvar att lösa:
1. Klurar fortfarande på "fat" att ställa dem på. Någon som kan komma på något? Helst vill jag ha ett lager lecakulor som krukorna står på så jag får bra dränering/syresättning och i bästa fall avdunstning som förbättrar miljön för växterna. "Fatet" måste ha kanter så inte det kan komma ut vatten.
2. SJälvbevattningssystem med tråd till en flaska, fungerar detta? Är det så att växten då tar upp det vatten den behöver? Kan man lyckas med detta, ja, då blir ju en ganska elegant lösning.
3. Jag behöver köpa 300 liter jord till krukorna, var kan man köpa bra blomjord för en rimlig slant?
Mailar självklart bilder när det börjar bli verklighet om intresse finns.
Tacksam för tips! Hls, Robin
|