|
Full version: "Odlingskärl"
Hej. Jag funderar på att samplantera ett antal växter i mitt vardagsrum. Jag skulle vilja odla i ett rektangulärt kärl som är ganska stort: ca 1,5 m långt, 40-50 cm brett och kanske 40-50 cm högt. Är det någon har något liknande, var kan jag få ta på ett dylikt? Tänker mig ha kastanjevin, en kopparranka och en Philidendron och några ormbunkar eller liknande. Är även på jakt efter tråg till mina fönsterbrädor. Det gör inget om inte "kärlet" kostar skjortan och dessutom är snyggt, men det behöver inte vara det...  Tacksam för tips!
jenniepennie
09-02-2010, 22:37
Så stort, låter som du får bygga själv  Mdf kanske? Så kan du sätta små hjul på också. Eller gå till en plåtslagare! En så'n borde kunna hamra till nå't. Ingen aning om vad det skulle kosta dock.
Det är det jag fruktar  Vill undvika snickrande om jag inte måste... eventuellt har jag funderat på hypertufa som en lösning...
Det borde väl gå att få tag i sådana blomlådor som man hittar i tex väntrum, jag vet att jag sett det på blocket någongång.
Ja, det är en tanke... et borde ju finnas återförsäljare av liknande för offentliga ytor t.ex. det är en bra idé att kolla det!
ingrids
10-02-2010, 13:31
Ett råd kan vara att hålla växterna i separata mindre krukor och ställa ner dem i massor med lecakulor. Då är det lättare att ge separata och olika gödsel och vattengivor och svagare växter blir inte utkonkurrerade lika lätt samt att det är lite enklare att plantera om och så. Då kan man också ställa dit "säsongskrukor" som byts ut (julstjärna, primula etc). Detta gör dessutom att hela anläggningen väger mindre. Risken är dock att du får vatten stående i botten som blir en flugkläckningsanläggning, men om du inte har avrinning i lådan kan ju det även hända med jord. Jag gillar Lindesbergskrukan och Terrace har ungefär den form du söker men den är lite kortare (90 cm) http://www.madebyfagerdala.se .
Tack Ingrid för tipset och tankarna! Intressant. Ja, det har slagit mig att det är lättare att plantera om, om man håller växterna separerade... det är snyggare dock med en samplantering. Funderar på att bygga någotslags självbevattningssystem och det ideala tror jag är om de kan stå på ett fat av leca så dräneringen fungerar + att man får en lokal fukthöjning vilket gissar jag skulle gynna tillväxten. Men det skulle kunna gå med krukor också, bara de har samma höjd så kan man täcka upp med orkidéjord överst, så man slipper se skarvarna. Lurar på att köra ett par lådor från Ikea (39 kr st) och bygga in ett självbevattningssystem i det om det inte är för komplicerat. På så sätt kan man separera plantorna, men ändå få en snygg topline
Solstorm
11-02-2010, 16:10
Varför inte ett begagnat akvarium som du gör ett snyggt skal till?
ja, det kan vara intressant. Helst vill jag att det ska vara så klart som möjligt. Just nu lutar jag dock mot något liknande, ev. med krukor/byttor istället så slipper man att växternas rotsystem växer samman. Har man dem i samma nivå, och att de är fyrkantiga (t.ex. IKEA-lådorna), kan man lägga över orkidejord och sätta lite småplantor på så sätt får man det att se schysst ut. Men då behöver man just ett skal. kanske kan man använda en gammal bokhylla, fimpar hyllorna och så målar man lite vitt på bara...
Hej
Det är som viktigt att de har samma miljö krävande.
H :Bassam
Tack för alla tips och tankar! Har nu införskaffat ikealådor, 590 x 400 x 340 (L x B x D) som rymmer 56 liter. På så sätt kan jag separera växterna som någon tidigare i tråden föreslog och det tror jag är vettigt. Det finns standard MDF eller färdigmålat vita skivor som man kvickt snickrar ihop en front av. De bygger 400 på höjden och det blir super, då jag tänker placera en skiva av enkel kartong ovanpå, med hål för krukorna. Meningen med den är att jag då kan strö orkidéjord eller liknande på denna så det inte syns att det är 6 separata krukor under.
– "Krukorna" kostade 39 kr/st – Fronten kostar 149 kr för 2,5 meter för den vita laminerade. Finns i mindre delar med standardmått, så man slipper i princip att såga. Bara borra och sätta upp. Mått: 2500x400x19. – En variant är MDF:en, som man skulle kunna tapetsera på om man vill ha en unik look på det hela. Den kostade 189 kr för samma storlek som den vita.
Problem kvar att lösa:
1. Klurar fortfarande på "fat" att ställa dem på. Någon som kan komma på något? Helst vill jag ha ett lager lecakulor som krukorna står på så jag får bra dränering/syresättning och i bästa fall avdunstning som förbättrar miljön för växterna. "Fatet" måste ha kanter så inte det kan komma ut vatten.
2. SJälvbevattningssystem med tråd till en flaska, fungerar detta? Är det så att växten då tar upp det vatten den behöver? Kan man lyckas med detta, ja, då blir ju en ganska elegant lösning.
3. Jag behöver köpa 300 liter jord till krukorna, var kan man köpa bra blomjord för en rimlig slant?
Mailar självklart bilder när det börjar bli verklighet om intresse finns.
Tacksam för tips! Hls, Robin
Sollan A
13-02-2010, 16:16
Kanske du kan fodra insidan med plast som kan tjäna som "fat"? Eller kanske någon form av dammfolie som finns i breda bredder...
Hej! Ja, det är en god tanke, ska kolla upp materialet. Funderar på om bilmattor kan funka, det måste vara 100% vattentätt. Det är ju standardmått så det måste finnas något färdigt tänker jag mig. En sån här aluminumform för bakande vore optimal, men jag tvivlar på att det finns så stora. Jag har lite tankar kring krukbygget, som det vore toppen att få feedback på. Jag har gjort en genomskärningskiss på hur jag tänker mig. Vad som inte framgår är att jag har för avsikt attdrilla ett gäng hål i plastbyttan.Funkar inte att ladda in albumbilder med Firefox på Mac? Här är externlänken till genomskärningsskissen: http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4159//Robin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|