Jag älskar soppor och har hur mkt recept som helst jag kan dela med mig av, säkert har ni ett o annat o dela med er av också. Just den här årstiden tycker jag det är kanonmat, men det är också ett bra sätt att ta reda på rester på.
Blomkål- och köttfärssoppa
400 gr köttfärs 1 lök, hackad 1 press vitlöksklyfta 2-3 selleristjälkar i cm-stora bitar 1 brk krossade tomater 2 köttbuljongtärningar 1 l vatten 1 blomkålshuvud i buketter 2 tsk torkad dragon salt & sv.peppar
Bryn färsen med löken och pressa i vitlöken Tillsätt tomater. selleri, vatten och buljongtärningarna. Koka upp och låt sjuda i 5 min. Tillsätt blomkålen delad i små buketter. Krydda och koka 10 min.
LINSSOPPA MED TOMAT OCH FÅROST
3 dl röda linser
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
2 msk olja
1,5 l grönsaksbuljong
1 brk krossade tomater
1 lagerblad
salt & peppar
spiskummin
timjan
ca 100 gr fårost
Fräs den hackade löken och vitlöken i oljan. Tillsätt morötterna skurna i slantar. Späd med buljongen. Tillsätt linserna, tomaterna och lagerbladet. Tillsätt alla kryddor och koka försiktigt under lock i 15 min. Smaka av och krydda ev. på lite. Före servering smulas osten över soppan.
FRISSANs FINA FISKSOPPA
1 fiskblock, 400 gr
1 påse räkor, 500 gr
1 hackad gul lök
0,5 gr saffran
1 dl vatten
1 dl torrt vitt vin
2 ½ dl matlagningsgrädde
2 burkar tomatsoppa
ev lite mjölk
finskuren dill
Fräs löken i lite smör eller olja. Rör i saffran och späd med vatten, vin och grädde. Koka upp och lägg i tärningar av halvtinad fisk. Sjud 5 min. Häll i tomatsoppan, koka upp och smaka av. Späd ev med lite mjölk. Blanda sist i dill och räkor.
--------------------
|