Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ytterligare ett beslut från FÖRSÄKRINGSKASSAN, Så här slår det nya reglerna:
          herkules
          Inlägg 01-03-2010, 09:12
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

sjukförsäkringen

Redigerat av herkules: 01-03-2010, 09:13

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anma
          Inlägg 01-03-2010, 09:57
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Ja men det där visste ju de flesta sjuka redan, det är bara de flesta andra som vägrar se det.
          På tal om ersättningen, en sänkning på mer än hälften, det ni, från 10500:- efter skatt till 4048:-. 4048:- är mindre än en normal hyra. Är jag bitter? Ja. Är det konstigt? Nej.

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-03-2010, 10:11
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Och här är en länk till det ursprungliga debattinlägget:

DN debatt

De flesta tänkande människor, som lever i verkligheten, bl a de sjuka och deras anhöriga visste ju detta redan.

Om jag inte minns fel, så protesterade även FK:s nya generaldirektör Adriana Lender, redan i höstas mot vilka konsekvenser regeringens beslut skulle få när de nya reglerna slog till med full kraft den 1 januari i år.

Heder åt henne, men regeringen lyssnade förstås inte utan skyllde konsekvenserna på Försäkringskassans handläggare.

Ibland undrar jag om ledamöterna i regeringen någonsin lämnat småskolan, med tanke på det barnsliga "skylla- ifrån-sig"-beteendet de ägnar sig åt.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          lorentz
          Inlägg 02-03-2010, 10:40
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Jag skulle nog inte vilja jobba på FK.Tänk att få ta så mycket skit varje dag

Citera
          Anma
          Inlägg 02-03-2010, 12:37
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (lorentz @ 02-03-2010, 10:40) *
          Jag skulle nog inte vilja jobba på FK.Tänk att få ta så mycket skit varje dag

Om hela FKs personal unisont ställde sig upp och sa att de inte ställer upp på detta så skulle de slippa en hel del skit.
          I för sig är just jag noga med att påpeka att det inte är personen på FK jag är arg på, utan regeringen som beslutat skiten, men jag är nog en av de få som gör så.

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-03-2010, 09:42
          Länk hit: #66

Gäster

AB igår

Det här gjorde mig också oerhört ledsen. Och arg!

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 03-03-2010, 10:11
          Länk hit: #67

Gäster

Hela den här historien är ju vansinnig. Tur att någon (=AFhandläggaren) som faktiskt sitter på en post där han kanske har någonting att säga till om reagerade logiskt. bravo.gif

Att skriva till ansvariga ministrar tror jag också kan vara bra. Rekommenderade brev i det fallet.

CITAT (Red Top @ 01-03-2010, 10:11) *
          .......

Ibland undrar jag om ledamöterna i regeringen någonsin lämnat småskolan, med tanke på det barnsliga "skylla- ifrån-sig"-beteendet de ägnar sig åt.

Man undrar ju ofta vilken värld de lever i. Inte i samma värld som vi verkar det som...

Citera
          Alba
          Inlägg 03-03-2010, 13:47
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Meriona @ 03-03-2010, 09:42) *
          AB igår

Det här gjorde mig också oerhört ledsen. Och arg!

Jag läste också det igår - förskräckligt.
          Lagar och lagar - det måste ju finnas mänsklighet bakom besluten. Ingen regel utan undantag. Vad är det för värld vi lever i ?

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-03-2010, 11:01
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Vill bara säga att inte blev jag friskare av att börja jobba från 50% till 100% ibland så vill jag bara döööö!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2010, 11:27
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 11:01) *
          Vill bara säga att inte blev jag friskare av att börja jobba från 50% till 100% ibland så vill jag bara döööö!

trostar.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-03-2010, 11:32
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 05-03-2010, 11:27) *
          trostar.gif

thanks.gif Gulliga du! kram1.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 05-03-2010, 11:36
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 11:01) *

Jag begriper inte, hur dom tror att den som är sjuk, skulle bli friskare av att man drar in ersättningen.
          Skulle värk och andra symptom försvinna tror dom?
          Eller är alla fuskare i deras ögon?
          Rehabilitering, ja, MEN kan inte den åtgärden införas samtidigt med sjukskrivningen?
          Som nu, sök jobb, gå på arbetsträning osv, men ha kvar sjukskrivningen i botten.
          NU blir folk inte bara sjuka fysiskt utan man spär på med psykiska problem, när man inte vet hur man får pengar till mat och hyra.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-03-2010, 12:07
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har skummat igenom era inlägg och kan bara hålla med om det är helt sjukt hela det nya systemet. Vet så väl eftersom nu senast min man manglats igenom det.

Det här med att AF säger ifrån vet jag många som råkat ut för , gudskelov !! I flera fall har då den sjuke fått sjukpenning igen , annars blir det socialen .

Men , hur snett får det vara ? Våra läkare skriver intyg , FK bedömer men den som i slutändan kan bestämma om du ska få sjukpenning kan vara en handläggare på AF !!!

Någon skrev om tidsbegränsad sjukpension ( tidsbegränsad sjukersättning ) den har tagits bort nu . Den som ska få " riktig " sjukpension ( icke tidsbegränsad sjukersättning ) numera vet jag inte hur sjuk den ska vara , knappt någon får sådan.

Nu håller jag tummarna för den person som detta inlägg handlar om och hoppas att den personen med stöd av en god vän kan ordning på det här eländet. Lycka till !!!

Ett tillägg : Många som inte är sjuka imponeras av talet om den nya rehabkedjan ! " Oj men titta de sjuka får hjälp !" Rehabkedjan består av att den sjuke sparkas ut från FK och sk gå över till AF , vilken rehabilitering !!

Redigerat av mamamaggan: 05-03-2010, 12:09

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anma
          Inlägg 05-03-2010, 12:38
          Länk hit: #74

Medlem

Uppdatering:
          Handläggaren på AF har efter mycket bråk och många samtal till FK fått till ett möte med en handläggare på FK. Dessutom rådde AF handläggaren att läkaren ska sjukskriva personen trots att denne är utförsäkrad, så nu ska detta ske. Mer vet jag inte i dagsläget. Återkommer.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-03-2010, 12:45
          Länk hit: #75

Medlem

smiley_small_hug.gif Hoppas att det sker för min överläkare/spesialist var riktigt besviken. Han sa: Vad är det för ide att jag försöker att hjälpa folk att bli friska då outbildade inte har en aning om sjukdomen? Jag kan endast ge medicin och goda råd?

--------------------

Citera
          katah
          Inlägg 06-03-2010, 10:55
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Vilken AF-handläggare !
          När jag har läst om olika fall, har jag fått lite av den uppfattningen att AF-personal reagerar och agerar !
          När de inte jobbar dagligen med sjukförsäkringsfrågor, dess paragrafer och lusläser läkarintyg,
          ser de alltihopa fortfarande med " friska" ögon.
          Dom fattar att de inte har något jobb åt den sjuke.
          För det finns inte jobb och det finns inte arbetsförmåga i den meningen som dages samhälle kräver.

Hela samhället är så effektiviserad. När jag lyssnade på förklaringar om banverket , SJ och snökaoset.
          Fattade jag hur dom har privatiserad och effektiviserad allt. Dom har så många olika aktörer kring vår tågtrafik och alla måste gå på vinst, vansinngt !
          Någon minister lyste glad om hur många mer räls man hinner hållar ordning nu jämfört med förut.

Jag såg framför mig en medarbetare där som jobbar som en skållad rotta, hinner knappt sova och sedan rusar i väg till banan igen .
          Alla områden i samhället är slimmade så, ingenstans finns lite extra folk för enklare uppgifter. Ingenstans finns det " luft " i systemet och tidsplaneringen i fall någon skulle bli förkyld och stanna hemma ett par dagar.
          Skolor / dagis får inte ta vikarier, banverket har inte extrafolk som kan hugga i när kaoset bryter loss.
          Isbrytarna är uthyrda till Antarktis för det är lönsammast där, medan båtar här fastnar i isen.

Det ser så snyggt ut på papper, alla dessa planer, men i praktiken är mer nyanserad, det finns alltid en mänsklig faktor.
          Den mänskligheten har jobbats bort nu från arbetsmarknaden, det finns inte plats åt dom som inte orkar producera max hela tiden.

Jag skulle vilja sitta bredvid sängen på dessa ministrar dom bestämmer över sjukförsäkringen den dagen dom ligger på 39 graders feber och ständig hosta och säga :
          " vi är inte intresserade av hur sjuk du är utan din arbestförmåga"
          " dina barn ska inte få mat idag om du inte omedelbart duschar, klär på dig och går till jobbet"
          " om du inte kommer till jobbet , måste ni flytta nästa vecka till andra änden av Sverige för där finns ett halvtidsjobb som du kan göra i alla fall !"
          " blev du frisk nu, oj ,ditt jobb har redan gått till en annan som orkar bättre, du får välja något enklare jobb"
          " du får vara nu påhittig och aktiv och leta efter en enklare jobb, använd din kontaktnät !"
          " oj då har du fortfarande 39, 8 graders feber, det var ju meningen att du skulle bli frisk !"

angry.gif Ugh, nu har jag sagt vad jag tycker !

Citera
          netha
          Inlägg 17-04-2010, 22:11
          Länk hit: #77

Gäster

32-åring misstänks ha fejkat cp-skada

När man läser artikeln och ser att FK inte ens haft underlag för bedömning ...
          då undrar iaf jag ... Får det gå till på detta vis!?

Samtidigt blir svårt sjuka nekad ersättning och hänvisas till Arbetsförmedlingen
          trots att de saknar arbetsförmåga och trots att läkare skrivit intyg och det finns medicinskt underlag
          för bedömningen.

Hårresande!

Detta är inte heller helt unikt ...fler exempel har hittats.

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 17:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon