CITAT (Simplicity @ 18-02-2010, 17:38)

Handlar ju mycket om nån sorts moral när det gäller mat och att inte äta mat...
Man är duktig om man äter allt och om man äter upp... och om man äter mycket...
Om man är petig i maten anser tydligen vissa att man är en sämre människa. Eller vill åtminstone framställa sig själva som bättre.
Mina barn har lätt för att lägga på sig och jag och deras far, som jag är separerad ifrån, har fått påtryckningar från skolläkaren om att vi bör tänka på hur mycket och vad de får i sig innan det har gått för långt.
Detas far är dock av den gamla bondestammen där mycket mat är bra och att inte äta upp borde beläggas med spöstraff. Han har väldigt svrt att ta till sig läkarens ord. Han förstår inte. Istället vill han att de ska röra sig mer, och det är ju ok, men allt de stoppar i sig kan inte förbrännas på det viset... Senast när sonen kom hit hade han en halvkilos godispåse med sig. För att förbränna den räknade jag ut att han måste promenera ca tre mil...
Det är inte kräsenheten som är problemet med fetma utan vad du äter.
köper man hem, ursäkta uttrycket ...skitmat så går man upp i vikt.
Gräddsåser, pizza, mac.donalds, godis, chips och läskedryck är inte bra mat.
mat med bra råvaror och att ungarna rör på sig, är det bästa.
Är också uppvuxen i "bondesamhället" och där ingick inte godis som mat.
Ungar äter det man köper hem.
Tonåringar är för lata för att handla själva och äter det dom hittar i skåpet när det suger.
Finns inte skräpmat med massor av transfetter hemma, äter dom det dom hittar.
Släng påsen och ge honom en banan.
Nu går säkert ett gäng igång och skriker på generalisering och så vidare.
Jag vet det, alla är inte lika men bra grundmat är viktigt om man har lätt att gå upp i vikt.
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2010, 17:54)

I viss mån moral ja men det har inget med att vilja framställa sig själv som bättre att göra. För mig handlar det till stor del om pengar. /..../
Här med.
Det gäller att hitta bra och nyttig mat för dom kronor man har.
Visst skulle jag tycka att continental frukost är toppen, men plånboken säger havregrynsgröt.
That´s it.