|
|
  |
Vad är en rimlig matkostnad, per person? |
|
|
|
13-02-2010, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Du får ursäkta mig Skånepåg men det låter jäkligt torftigt,man behöver mer än potatis och korv för att hålla kroppen i balans och för att orka med arbete osv.
|
|
|
|
|
13-02-2010, 22:18
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
CITAT (Motti @ 13-02-2010, 22:07)  Du får ursäkta mig Skånepåg men det låter jäkligt torftigt,man behöver mer än potatis och korv för att hålla kroppen i balans och för att orka med arbete osv. Hehe jo det stämmer säkert, men jag är sjukpensionerad så rör mej bara mellan datorn och soffan ^^ Men även som en fattig student förr itiden fick man klara sej på runt 500 spänn i månaden ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
13-02-2010, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag tror att just det faktum att jag inte anser att man måste äta kött eller fisk varje dag håller mina kostnader nere det finns en massa goda vegetariska rätter med linser/bönor grönsaker och liknande. +Jag kollar efter bra priser på bra råvaror ex. när de säljer lax till ett bra pris köper jag och fryser in portionsbitar. Billig falukorv och liknande brukar jag inte köpa men det har hänt att jag köpt billig blodpudding ibland men annars köper jag inte så mycket billigt ifall jag misstänker att råvarorna nog inte var de bästa precis. Jag tycker själv att jag äter bättre än de flesta andra jag gör egen riktigt god müsli med dinkelflingor, osvavlade aprikoser, nötter, kryddor och en massa annat gott som jag äter till frukost. Troligtvis kostar den mer per kg än köpevarianterna men den smakar inte damm som butikernas + jag slipper de sockrade frukterna och russina som jag inte vill ha. Jag äter inte en massa konstiga tllsater vill jag ha kakor och dyl. kan jag baka dem själv +chips och sånt har vi aldrig ätit hemma hos mig så jag har inget behov av det. +Jag föredrar att dricka hembubblat vatten för det mesta.
Kyckling köper jag sällan jag säger som en av damerna i Big fat ladies -En skiva wellpapp smakar mer än kycklingarna i matbutiken. Möjligtvis att det kan funka i en gryta el. dyl. där såsen kan ge smak.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
13-02-2010, 22:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Jag har inte orkar räkna ut vad det kostar per månad, men definitivt mer än 500:- iaf. Jag handlar i den närmaste affären som har stort sortiment av KRAV-märkta produkter och det är Konsum. Det blir dyrare att köpa KRAV-märkt. Kött har jag slutat köpa, möjligtvis att jag skulle kunna köpa renkött om det finns. Jag köper fisk och räkor, mjölkprodukter, flingor, nötter, sparsamt med bröd, massor med frukt o grönt. Om jag orkar ska jag börja spara alla kvitton o räkna ut månadskostnaden.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
13-02-2010, 22:39
|

Medlem

|
500 kr går det åt i veckan här och mer där till !men som sakt vi har en del vänner barn osv som också äter här och vi har gäster i stort set varje helg här .
|
|
|
|
Hej igen
|
13-02-2010, 22:48
|
Gäster

|
Vi ... 2 vuxna lägger nog ca 4.500 - 5000 kr på mat/mån. Lagar allt från grunden ... inga halvfabrikat ... allt bröd bakas hemma. Kött/köttfärs/korv/fisk i någon form äter vi 14 ggr/vecka. Ang kostnad korv/köttfärs ... korven betalar vi ca 100kr/kg ... färsen oftast 69 -89 kr/kg. Ekologiskt el kravmärkt köper vi aldrig ... är inte beredd att betala hutlösa priser som de har nu. Kött och korv köps så gott som alltid närproducerat. Grönsaker blir mest frysta vintertid, förutom sallat, tomater o gurka ... älskar körsbärstomater ... äter dem som godis ... kostar i regel ca 17kr/250 gram ... men är ändå billigare än lösgodis. och nyttigare. Edit: glömde fisk
Redigerat av Hej igen: 14-02-2010, 08:54
|
|
|
|
|
13-02-2010, 23:04
|

Medlem

|
Kan ju tillägga att vi äter en hel del vilt som vi har i frysen,älg vildsvin rådjur och en hare då och då, fisk också oftast Gös.Vi köper aldrig färdigmat, nja det kan bli en docktor Ötkers Pizza någon gång ,kanske en gång i månaden.Fram för svensk husmanskost !och grytor.I morgon kommer barna och barnbarna då blir det Älgstek i gärngryta :)potatis och sallad
|
|
|
|
|
13-02-2010, 23:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Jag lägger ungefär 3000:- på mat, hygien,städ och bensin i månaden. Som sjukpensionär kör jag inte så mycket bil så 2000:- är nog vad alla inköp på Ica kostar. Och för det äter jag gott tycker jag. Och extrapriser är jag svag för. Och god glass. Mums.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
13-02-2010, 23:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (skånepåg @ 13-02-2010, 22:04)  Jadu jag får potatis av min pappa så där tjänar man säkert 200 i månaden sen äter jag typ bara 2ggr om typ middag och kvällsmat, så det blir mycket pasta och potatismos med köttbullar och falukorv som man hittar för 40 spänn för 1,6 kilot men nu i veckan tar de 30 spänn för det Och lite bröd och ost ibland med kanske lite andra tillbehör om man har råd ^^ Jag ställer mig lite frågande till din mathållning. Äter du ingen frukost t.ex. och aldrig frukt och grönsaker? Om du käkar potatis för 200 i månaden så måste du ju i stort sett leva på potatis.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
13-02-2010, 23:37
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Har nog en matkostnad på ca 800 kr i månaden!! Köper inte kött eller fläsk!! Inte heller frukt pga priset!! Är enmanshushåll!!
|
|
|
|
|
14-02-2010, 00:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2010, 23:36)  Jag ställer mig lite frågande till din mathållning. Äter du ingen frukost t.ex. och aldrig frukt och grönsaker? Om du käkar potatis för 200 i månaden så måste du ju i stort sett leva på potatis. Nja när det blir nyttigt e mest med mackor med olika grönsaker annars rätt basisk måltid, äter sällan frukost så det bli middag och kvällsmat annars ^^
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
14-02-2010, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Hur man skulle kunna klara sig på 500 kr. i matkostnader en hel månad förstår jag inte.
Vi äter mycket grönsaker och sambon även mycket frukt. Bara det kostar mera. Sedan vill han gärna ha kött eller något med köttfärs men även fisk äter vi mycket.
Fisk köper vi också när det är extrapris och fryser in, även kött. Vi äter även ofta en blandad sallad till middagen.
Söta dricker köper vi inte, kanske någon gång cola. Godis försöker vi att undvika.
Elisabeth
|
|
|
|
|
14-02-2010, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Vi kom ner på 300kr i veckan när vi veckohandlade, så 1200 i månaden på två personer. Det tyckte jag var väldigt billigt med tanke på att vi båda gillar mat  Nu orkar vi inte veckohandla och med ett mycket större utbud av veganska produkter så ligger förmodligen kostnaderna litet högre. En rimlig matkostnad beror ju helt på inkomsten och hur viktig maten är för en själv. Vissa äter bara för att bli mätta och bryr sig inte mer än så medan andra värderar en god måltid ganska högt. Hemsk tråd det här på ett sätt  I ena tråden konsumerar alla så medvetet och inser sambandet mellan kvalitet på djurhållning och pris, då är det bara ekologiskt och KRAV-märkt som gäller. När en sådan här tråd kommer upp då köper tydligen(ibland samma personer) de billigaste alternativen.
Redigerat av Nauti: 14-02-2010, 12:28
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
14-02-2010, 12:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 14-02-2010, 12:27)  Vi kom ner på 300kr i veckan när vi veckohandlade, så 1200 i månaden på två personer. Det tyckte jag var väldigt billigt med tanke på att vi båda gillar mat  Nu orkar vi inte veckohandla och med ett mycket större utbud av veganska produkter så ligger förmodligen kostnaderna litet högre. En rimlig matkostnad beror ju helt på inkomsten och hur viktig maten är för en själv. Vissa äter bara för att bli mätta och bryr sig inte mer än så medan andra värderar en god måltid ganska högt. Hemsk tråd det här på ett sätt  I ena tråden konsumerar alla så medvetet och inser sambandet mellan kvalitet på djurhållning och pris, då är det bara ekologiskt och KRAV-märkt som gäller. När en sådan här tråd kommer upp då köper tydligen(ibland samma personer) de billigaste alternativen. Billigt måste inte vara = hemskt! Det beror väldigt mycket på vilka produkter man ser på. Jag håller med om att billigt kött och charkprodukter kommer från djur som fötts upp under sämre förhållanden. En glad gris som får böka ute och glada höns som får sprätta omkring kostar mer. Dels gör de åt mer energi när de rö sig mer och "kostar" mer foder dels kan man inte ha lika många djur/ ytenhet när de är frigående. Men när det gäller annan man kan billigt faktiskt vara hyfsat bra ibland. Jag har tröttnat på alla onödiga och märkliga tillsatser i allt och har hittat juice för 12kr/l som INTE innehöll sötningsmedel eller aromämnen samtidigt som dyrare juice kan innehålla det. Har även hittat pastasås, buljongtärning, mjukost mm som är både billig och fri från tillsatser. Ibland är billig mat helt enkelt okonstlad för att allt syntetiskt är fördyrande.
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
14-02-2010, 15:30
|
Gäster

|
Parentes: Jag har tillochmed hittat bacon som faktiskt är rökt och inte bara innehåller rökarom. Det är E301 som jag kunde vara utan (rödhetstabilistatorn) men iallafall.
Förlåt TS, det var bara en parentes. Det var inte dyrare heller...
Jag köper en del dyr mat (svenskt/krav/ekologiskt osv) och en del billig mat, men jag köper inte mat som jag inte tycker håller måttet. Hellre dyr spaghetti som är god än billig som faller i småbitar.
|
|
|
|
|
17-02-2010, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 20 189

|
Jag behöver bara visa mig i affären för att göra av med en femhundring.. Storhandlar en gång i mån för ca 2000, sen veckohandlar jag för 5-600 kr. Minst. Vi är två i hushållet + vovvarna såklart. Så några grisöron och ben är ju såklart med i beräkningarna, men deras mat har jag inte räknat med här.
--------------------
|
|
|
|
|
14-09-2011, 17:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Tyckte den här tråden var så spännande så tänker återuppliva den  Vi gör av med 3500 kr i månaden på mat och där ingår förutom mat för 5 i princip vuxna individer (tre ungdomar 17, 18 och 20 år som äter som hästar) + våra vänner och kompisar samt pojk- och flickvänner till ungdomarna. . Hund och kattmat ingår såklart samt hygienartiklar och tvättmedel och liknande hushållsartiklar. Jag odlar dock mycket grönsaker och frukt själv, saftar och syltar osv. vilket tar mycket tid och ork för att klara budgeten. Jag veckohandlar med kompletterar oftast med mer mjölk för den har en otäck benägenhet att ta slut väldigt fort  .
|
|
|
|
|
14-09-2011, 19:07
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Tycker inte att maten behöver vara så dyr men är inte uppdaterad på hur mycket jag gör av med, dyrast är nog ost och smör
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|