Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är en rimlig matkostnad, per person?
          mamamaggan
          Inlägg 14-09-2011, 20:25
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vi är tre vuxna i hushållet , mina man + jag + vår vuxne son som är vegetarian. Vet exakt vad vi gör av med till mat, i snitt 4.500:- per månad.

Då är även tvättmedel , toapapper, diskmedel, hygienartiklar osv medräknat. Vi lagar i stort sett den mesta maten från grunden . Den mesta "färdigmaten" vi köper är till sonen som köper fryst vegetarisk mat och den är inte billig.

Kött /köttvaror köper vi i regel från en affär där man får rena varor . Vi vet vem som föder upp djuren , korven innehåller inga onödiga tillsatser osv.

Grönsaker och ägg köper vi av torghandlaren , äggen kommer från en lokal producent som låter sina hönor gå fritt .

Redigerat av mamamaggan: 14-09-2011, 20:44

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-09-2011, 20:39
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Vi lagar i princip all mat själva. Och odlar lite grann. Matkostnaden sjunker under odlingssäsong. Jag vet uppriktigt sagt inte vad kostnaden är i kronor och ören. Vi "storhandlar" kött hos vår KRAV-bonde.

Vi fryser in endel för vintern; bönor, persilja och vad det nu är.

Vi har ett stort förråd av fryst och torkad svamp.

Vi tar hand om egenodlad chile, tomat och kryddor. Vi slarvar ibland.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-09-2011, 20:58
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Som ensamstående handlar jag för c:a 3000kr/mån. Men då ingår allt, förutom bensin. Hygien, tvätt, städ, katt blir mer än man tror så matdelen blir kanske 2000Kr. Försöker handla klokt men är svag för goa ostar o goa korvar.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 14-09-2011, 21:23
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Frun handlar för ca 4-500 kr pr vecka på LIDL, men det är inte bara mat, utan även hygienartiklar. Till detta kommer ca 100 kr för frukt och grönsaker på torget. 4,4 x 600,- =2650 för 2 pers. Av detta står kanske 250-300 för hygien. Alltså ungefär 1200.- per person/månad. Inget bak, mycket husmanskost, men också lite "lyx" emellanåt. Vi älskar soppa, så det blir det 1 gång/vecka, utom under sommaren.

Citera
          Motti
          Inlägg 14-09-2011, 21:34
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Just nu de sista månaderna har vi ju haft lägre matkostnader efter som vi odlar mycket själva !potatis morötter lök gurka tomater persilja dill ärtor paprika chilli sallad .Gubben jagar så köttdelen fylls på då och då .Men 5000 i månaden på vintern gör vi åt ungefär vi äter mycket skaldjur och unnar oss en del gott, just nu är vi väl nere på 4 000 i månaden tack vare allt egen odlat ..och då räknar jag in sällskapslivet i det barn barnbarn släkt vänner mm.

Redigerat av Motti: 14-09-2011, 21:36

Citera
          Natur liv
          Inlägg 15-09-2011, 08:41
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

Här gör vi av med runt 1 500 kronor per person och månad på mat och en extra femhundring för bonusdottern som kommer varannan helg (och lite till). Vi har alltid frukt och grönsaker hemma så det kostar ju lite om den egna skörden är begränsad.

Vi räknar högt och sätter in 4 500 kronor på COOP-kortet och då räcker pengarna även till hygienartiklar, bonusdotterns chips och lite snickeriprylar när så behövs. Pengarna räcker även till de helger barnbarnet är hos oss, så vi har väl tagit i lite i överkant.

Bonuspengarna från COOP använder vi så att vi kan "slösa" lite på mat sommartid för att ha tid med annat än långkok.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          malcolm
          Inlägg 15-09-2011, 09:19
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag handlar för ca. 600 kr/vecka på Willys till mig och min 22-åriga son men då ingår även annat än mat och så blir det pizza ett par gånger i månaden.

Citera
          katah
          Inlägg 15-09-2011, 21:54
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag funderar rätt ofta hur stor del av matkontot är grönsaker?

När jag läser så funderar jag högt här hemma.

Om jag bortser 500kr / månad /person ( vilket vi nog gick runt med 15 år sedan när barnen var små och vi hade en väldigt pengarfattig ettårsperiod i livet)

så verkar många klara sig 1200-2000kr/ person / månad.
          Någon skrev att man handlar påLIDL en annan i närbutiken.

Vi äter som jag nämnde tidigare över 90% ekologist. Ost och korv är oftast svårt att hitta eko med smak vi gillar. Men kött är krav från bonden, ägg kommer direkt från en annan bonde ( utehöns med bra mat), mjölkprodukter ekologist och fisk ska vara vildfångat och hållbart fiskat , räkor är lite svåare men försöker hitta sånt som är märkt enligt MSC ( heter märkningen så).
          Havsalt, eko-kryddor, eko-ketshup , eko-kakao eko---

Vi är 5 " vuxna" ( läs 2 vuxna och 3 tonåringar) så om vi skulle räkna siffrona ovan till oss blir det
          6000-10 000kr / månad.
          Denna månad var ICA-räkningen 3500kr+ vi kanske har handlat i någon annan butik också1500kr+
          1700kr / månad till kött från bonden + 600kr för ägg = 7300kr

Vi köper mycket jordgubbar och amerikanska blåbär under sommaren ca. 4000kr så pluss 300kr / månad till.

7600kr / månad ( Då äter tre alla måltider hemifrån och två får skolmat under skoldagar)
          Vi köper nästan aldrig grönsaker utan klarar från midsommar fram till mars-april med det som vi har odlat själva. Komplitterar lite från butiken på våren.

Jag kan bara konstatera att egna grönsaker måste göra en hel del...

Citera
          LottaPB
          Inlägg 16-09-2011, 14:23
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 8 403

Årets "Koll på pengarna" med en litet högre matbudget från KV: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsu...ov_kpp_2011.pdf

Man kan också titta på riksnormen som ligger till grund för beräkning av försörjningsstöd: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artike.../2010-12-28.pdf

Jag vet att det finns familjer som klarar sig mycket bra på belopp som ligger långt under normen. Men även att det finns de som ligger på det dubbla.

En del planerar sina inköp och en del har varken tid eller ork att tänka till, kan man förmoda.

Vi är en vuxen och två tonårspojkar och vi ligger mycket lågt i matkostnader och i kostnader över huvud taget. Jag bunkrar torrvaror, kött, fisk, bröd och annat till frysen, hygien, toa- och hushållspapper, rengöring och annat också när det är riktigt billigt på lagerrensning, utförsäljning, kampanj, medlemsrabatter och liknande.
          Det går utmärkt att leva jättebilligt, i synnerhet om man odlar och /eller jagar/fiskar också. Om man dessutom inte röker eller dricker blir det en summa att spendera på annat.

Citera
          tomas99
          Inlägg 26-09-2011, 09:11
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Mellan 1500-2000 per person

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 08:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon