Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Projekt 2010, vad ska/vill ni göra iår
          Lunatrixx
          Inlägg 19-02-2010, 09:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 10 187

Själv har jag blivit inspirerad av en tråd i pallkrageforumet om beständiga odlingslådor av lecablock
          Beständiga odlingslådor länk

Så det är mitt "vårprojekt"... När nu än våren vill infinna sig och vi slipper snön dvs confused.gif

/Sandra

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 21-02-2010, 23:01
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Under rubriken "Jaha ja" så kanhugade läsa omvåra vårplaner i bloggen

Citera
          beckis
          Inlägg 03-03-2010, 12:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 3 727

Oj, jag är visst inte den enda med massor med projekt för trädgården i sommar! Ju mer jag läser om vad ni har tänkt att göra desto er käner jag att mina planer kanske är för stora. VI får väl se, planer är ju faktiskt till för att ändras på!

Vi köpte vårt hus förra året och de som sålde det hade nog tröttnat på sin trädgård för ett antal år sedan för här finns en hel del att piffa upp. Jag har en plan för hur jag vill att trädgården ska se ut en vacker dag och detta är det jag har tänkt att göra i år som ett steg på vägen:
          - gräva upp kring alla buskar, häckar och fruktträd (så småningom ska det bli stensatta kanter, men inte i år)
          - anlägga grönsaksland i pallkragar och gräva upp ett potatisland. Till detta ska vi få hjälp så vi kan göra det så tidigt att vi kan använda det i år. Ska försöka förkultivera örtkryddorna i alla fall.
          - lära oss hus man beskär t ex äppleträd...
          försöka göra oss av med en massa meningslösa grässnuttar som bara är svåra att klippa och anlägga rabatter i stället. Jag tänker mig att vi börjar plantera lite försiktigt i år och fyller på med fler växter allt eftersom när man ser hur det blir.
          - Ev köpa beg växthus... vore rolligt!!!!
          - Fixa två regnvattentunnor
          - Gräva upp den gräsliga rabatten mot muren (härligt soligt läge!) och plantera ut ettåringar som jag ska driva upp själv. Så smånignom ska det bli en härlig rabatt där med bl a låga rhododendron, men först måste muren göras om för den lutar betänkligt - och det blir inte den här sommaren.

I övrigt ska fasaden åtminstone lappas och lagas och helst målas helt och hållet och alla fönstrena ska målas. Dessutom vill jag ha tid att ta vara på alla grönsaker, bär och frukter både från trädgården och som jag ska plocka på andra ställen.

SEr så fram emot sommaren!!!!!!!! smile.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 03-03-2010, 13:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag skulle behöva sjukt mycket ny jord... & en kranbil som kan få upp'et på berget. Min blomrabatt behöver ny jord, jag måste byta jord i växthuset, vill göra pallkrageodlingar.... ja suck... synd man bor som bamses farmor

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Arrisen
          Inlägg 05-03-2010, 12:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 28 284

Ska fixa till trädgården i stugan. Lite pallkragar, ett potatisland. Fortsätta med roslandet. Åh, är fortfarande i planeringsstadiet. blush.gif

Citera
          salikons
          Inlägg 11-03-2010, 16:11
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 6 264

Halva nöjet med alla projekt är ju att planera och drömma om dem under årets vintermånader.

--------------------
          Driver webshoppen Gardenhome.se - trädgårds och inredningsbutik

Citera
          Christina i Smål...
          Inlägg 11-03-2010, 18:58
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 362

Mitt första projekt blir att göra klart mitt woodland, som påbörjades i höstas. Sedan har vi en del plattläggning som måste göras. Fler rabatter vill jag också ha. Vi får se hur mycket man orkar göra av detta. Förresten lite sten vill jag också ha in i trädgården.

--------------------
          Christina, zon 4-5

Citera
          kivaweb
          Inlägg 11-03-2010, 20:43
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 11 914

Prio 1:
          Dra ner gruset och så gräsmatta (sker direkt på våren)
          Ta bort den gamla odlingsplätten och anlägga en ny rabatt (ska satsa på mer växter en grönsaker)

Prio 2:
          Få ut alla växter som står och gror på köksbordet

Vill göra:
          Försöka ta ner det gamla huset som stod på tomten när vi tog över lotten tummenupp.gif .

Http://www.odlingslotten.se

Citera
          Nilam1
          Inlägg 12-03-2010, 21:26
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 343

sätta upp & laga växthuset vi köpt av grannen, plantera ett kärsbärsträd och fundera på hur en ädelgran kan bilda stommen i en droppformad rabatt:)

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 26-03-2010, 10:41
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (Malin_MeL @ 14-02-2010, 11:33) *
          Förra våren byggde jag ett växthus. På hösten förberedde jag halvt för en köksträdgård.

Drömmen jag har om min trädgård är ganska omfattande, men om jag ska vara realistisk så är det kanske dags att begränsa sig lite så iaf ett par grejjer faktiskt blir gjorda.

Min önskeplan för 2010 är:
          *att färdigställa 1a delen av min köksträdgård, detta ska ske på tidig vår så jag hinner bruka jorden
          *att göra iordning ett bevattningssystem för köksträdgård och växthus
          *tömma vedboden (som mest har skräp och grejjer i sig) och göra det till ett trädgårdsförråd och ev övervintringsrum

vad har ni för plan för 2010?

ibland undrar jag om jag är lite paj smile.gif
          nu har jag visst "råkat" rita upp ett växthus till, och mannen tycker det är en bra ide.
          så det blir nog ett växthusbygge under försommaren oxå....

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-03-2010, 22:59
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (Malin_MeL @ 26-03-2010, 10:41) *
          ibland undrar jag om jag är lite paj smile.gif
          nu har jag visst "råkat" rita upp ett växthus till, och mannen tycker det är en bra ide.
          så det blir nog ett växthusbygge under försommaren oxå....

Tycker du låter så sund så! biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Harvey
          Inlägg 27-03-2010, 10:51
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Sätta knott på en uteplats jag började gräva i höstas under ett stort träd på gräsmattan där vi ändå ofta sitter när det är varmt. Självklart skall det vara en massa rabatt runtom uteplatsen.
          Sedan skall jag få färdigt min damm som jag grävt på i flera år men inte tagit mig råd att köpa dammduk. Igår beställde jag den, dyrt som skall, dom där firestone borde få någon konkurrent!
          Får jag tag på mer knott till bra pris har jag ytterligare en uteplats som skulle behövas läggas. Och som vanligt har jag en del rabatt som borde grävas om.
          Jo, vi skall nog ta hit en grävare i vår också som får dränera och fixa till dom sista tusen kvadraten av tomten som nu bara är vildmark. Tänkte ha något slags woodland där i framtiden.

--------------------

Citera
          Vimsa
          Inlägg 06-04-2010, 15:29
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 9 310

Odlingsbäddar med grönsaker blir det i år. Småbarnsprojekt nummer 1. Sen skulle jag gärna ta bort 18 meter häck (rosentry) och ersätta med putsad mur i vitt, får se vad mannen i huset säger. Blir planerna verklighet så tänkte jag ordna med ett par sittplatser och plantera diverse klätterväxter som alpklematis, vildvin och lite annat mot muren.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 06-04-2010, 15:32
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Christina i Småland @ 11-03-2010, 19:58) *
          Mitt första projekt blir att göra klart mitt woodland, som påbörjades i höstas. Sedan har vi en del plattläggning som måste göras. Fler rabatter vill jag också ha. Vi får se hur mycket man orkar göra av detta. Förresten lite sten vill jag också ha in i trädgården.

spännande! jag bor också i woodland, fast det kanske beror på att jag bor i skogen confused.gif i alla fall drömmer jag om vita små söta blommor överallt...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Platinum
          Inlägg 06-04-2010, 19:11
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Malin_MeL @ 17-02-2010, 10:53) *
          I bädd? Inne i växthuset, eller ute?

jag börjar tro att jag har förlorat förståndet...men jag har börjat rita på ett växthus till...men då blir det nog ett med jordbäddar

Hade missat den frågan, permanent odlingsplats ute var tanken och faktiskt har jag redan börjat jobba lite på det projektet.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 06-04-2010, 19:39
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

skall eventuellt gjuta en trädgårdsdamm, göra en uteplats i anknytning till denna, tillverka spaljer till uteplatsen. Runt dammen blir det en dubbel häck med lavendel o buxbom. Ska ha riktigt kul med detta:-) Sedan ska jag hjälpa några andra med deras trädgårdar men där handlar det mer om design på papper och blomval, materialval och dylikt.

Citera
          ulleW
          Inlägg 10-04-2010, 16:31
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 28 445

Vad mycket roliga projekt ni har på gång, själv hade jag tänkt att ta det ganska lugn i trädgården i år... men så har det ju kommit den ena soliga dagen efter den andra och plötsligt kommer jag på mig själv med att börja planera för fler och fler saker!

Hitills har jag bestämmt att i år är året då plommonträdet ska väck (har varit på tal i flera år), sen ska jag färdigställa området runt mina pallkragar så att det blir nån form av grus mellan och runt dem samt "bygga" ihop det lilla området med grusgången som redan går längst med huset. Tänker mig att det kan bli riktigt snyggt. Jag har även planer på att bygga ut min senast anlagda rabatt då jag gjorde den ALLDELES för liten från början, i den utbyggnaden ingår bla att flytta en buskros så att den får bättre möjligheter att växa till sig!

Jag försöker att begränsa mig till dessa saker till att börja med men sen är det ju så att ju mer jag vistas ute ju mer vill jag... ....växthus, spaljer, rumsavdelare...

Citera
          Ceria
          Inlägg 11-04-2010, 11:50
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 12 087

Projekt i år...
          * Köpa en ny paviljong (den gamla blåste sönder förra hösten crying.gif) och sätta upp den
          * Anlägga en ny upphöjd rabatt med hjälp av torvblock (de skall vi köpa imorgon, trodde inte man kunde bli så glad av att veta att man skall handla en massa TORV...)
          * Plantera bambu (blir nog Simba) och prydnadsgräs i sagda rabatt
          * Fixa en pallkrage eller två att odla lite småsaker i, rabarber bland annat, mums!
          * Kanske gruslägga och fixa en ny grillplats vid paviljongen
          * Nya trädgårdsmöbler...
          Sedan kan man ju alltid försöka börja med att fixa i ordning den lilla täppan jag har på framsidan av huset, den skall bli ett litet woodland så småning om är det tänkt, med ormbunkar, Hasselört, Liljekonvaljer och annat fint smile.gif.
          Sommaren räcker inte riktigt till tycker jag smile.gif.
          Man får väl trösta sig med att det blir fint när det blir färdigt, när det än blir färdigt...

Redigerat av Ceria: 11-04-2010, 11:51

--------------------
          ~* Ceria *~

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 25-04-2010, 19:38
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (Malin_MeL @ 14-02-2010, 12:33) *
          Förra våren byggde jag ett växthus. På hösten förberedde jag halvt för en köksträdgård.

Drömmen jag har om min trädgård är ganska omfattande, men om jag ska vara realistisk så är det kanske dags att begränsa sig lite så iaf ett par grejjer faktiskt blir gjorda.

Min önskeplan för 2010 är:
          *att färdigställa 1a delen av min köksträdgård, detta ska ske på tidig vår så jag hinner bruka jorden
          *att göra iordning ett bevattningssystem för köksträdgård och växthus
          *tömma vedboden (som mest har skräp och grejjer i sig) och göra det till ett trädgårdsförråd och ev övervintringsrum

vad har ni för plan för 2010?

Hur går det för er och era projekt?

jag insåg idag att jag faktiskt redan färdigställt mina.

1a delen av köksträdgården är klar och såg när jag lyfte på fiberduken att rädisor och nån sallad redan grott. Jag har faktiskt dessutom gjort 2a delen av köksträdgården oxå, och har börjat fundera på 3e delen.
          1a delen: sallad lök potais och sånt
          2a delen: tomat och ev paprika
          3e delen: perenna kryddor och rabarber

köpte idag en massa slang-prylar och har dragit upp vatten till köksträdgården. installerat en spridare och en lös slang för manuell vattning.

vi hann även med att rensa ur vedboden, det visade sig att det var mest skräp, så vi åkte ett lass till återvinningsstationen oxå.

vår= massa energi!!!

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 27-04-2010, 08:52
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

Vi har precis satt igång projekt ny altan. Den gamla husägaren prioriterade "kontrollerat ogräs" (läs: fula buskar) före att bygga altanen så långt ut i tomtgränsen som man får här (bor i radhus). Och vi har en stoooor familj, så nu är det dags för större altan. Maken, hans pappa och två bröder rev eländet i söndags, men nu kom ju en jobbvecka, så det står still tills i helgen.
          Ska bli så fint!

Mitt andra egna projekt är redan på gång; att få ha mitt balkongväxthus. Det är inköpt och uppmonterat. Nu ska jag bara hitta bra hyllor och väntar på att temperaturen ska bli rätt så mina chilisar och änglar kan flytta ut dit.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 12:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon