Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429
Exakt likadan har jag, den öppnade första klockan på juldagens morgon nu har den fyra vackra. Den i julgruppen ser ut att också vara röd Kameran får jag åter imorron... lovar bild
Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24
Här kan du kolla några amaryllisar: Amaryllis 2]Amaryllis 1 och så min grannaste ex. just nu, Jaguar
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
Medlem
Denna brukas säljas som "enkel strimmig", alltså utan sortnamn! "Min tvåa"??... menar du den i Amaryllis2, lägst ner?
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
Medlem
Antal inlägg: 3 731
Medlem nr: 49
Oj oj...vilka vackra amaryllisar ni har Mina har inte slagit ut ännu, så det blir en överasskning Var till min dotter i dag och hon hade en vit...åhh, vad snygg den var...måste ut o leta efter en sån
Medlem
Ja, "min tvåa" är nog Hippeastrum 'Razzle Dazzle' fast jag minns inte riktigt säkert... det var förra årets amaryllisar.
--------------------
Sylvia, zon 1
Medlem
Antal inlägg: 586
Medlem nr: 1 371
Hallå!
Eftersom vi verkar ha riktiga experter här så ska jag passa på att fråga varför min amaryllis har fastnat? Den är nyinköpt i höstas och alltså inte driven till att blomma vid jul men det kom ett par små spetsar upp och sen blev det inte mera...varför? För lite vatten och värme eller? Mina andra som jag spar från år till år har aldrig gjort så...
Medlem
Det kan vara olika orsaker. En är för MYCKET vatten, en annan är att den kan vara virussjuk. Ser du kanske röda strimmor på löken? Jag skulle nog ta upp den och kolla hur rötterna och löken mår. De kan vara uppätna av en lus som spesialiserad sig på just amaryllislökar. Som du ser, svårt att leka amaryllisdoktor utan att ha sett patienten...
--------------------
Sylvia, zon 1