|
Full version: Amaryllisar
Hans i Mälardalen
18-12-2003, 23:26
Nu har vi tre blommande ammaryllisar som förgyller tillvaron här hemma. Jag tycker de är så vackra så jag skulle kunna stå och bara beundra dom i timmar  . Jag lovar att ta kort på dom så fort batteriet har laddats klart. Om det är någon av er som har bilder av era "juveler" så vore det kul att se. Det finns ju så många varianter så då kan man få inspiration till nästa års nyinköp. Oxå en sak till: Hur gör ni för att hålla liv i dom resten av året? Själv har vi haft två kvar på fönsterbrädan och en i den svala tvättstugan. Två överlevde (tvättstuga och en fönsterbräda) den sista dog. Vi kompletterade med en ny. MvH
Jag har några amaryllisbilder i mitt album... det är viserligen på förra årets blommor, men det är nya på gång! Vad det gäller skötseln finn det massor med tips i avdelningan krukväxter! Kolla där!
Hans i Mälardalen
19-12-2003, 00:29
ÅÅh vilka fina bilder! Jag kunde inte undgå att titta på katterna, marsvinen och de fina vinterlanskapen oxå. Vi har en grannkatt som jag tror att vi älskar mer än ägarn. Han är ofta inne på besök och så gosig. Med andra ord vet jag hur fina de är. Nu går vi i funderingar på att skaffa en egen, gärna kattunge. En fundering, hur går katterna och marsvinen ihop, är de sams. Jag har ökenråttor i en jättestor bur och det är tur det för det första Zingo gör när han kommer innanför dörren är att han rusar upp för trappan och sätter sig framför buren och slår med tassarna på gallret. Det börjar bli en vana att springa efter och lyfta ut honom och stänga dörren.  . Ja just det, amaryllisarna var välskapta de med, har du lyckats bevara dom från år till år? MvH
  Vassego' Hans!!! Här är årets premiäramaryllis hos mej! Jag vet inte vad det är för sort som börjat blomma, men nästa svällande knopp tillhör "Joker". Jag sköter dom som vanliga krukväxter - dom får vatten och gödning. När jag planterar om dom tillsätter jag benmjöl som extra godis åt. Sen får dom stå ute på sommaren och när det blir höstkallt tar jag in dom för vintervila i matkällaren. Jag brukar väcka dom i februari ungefär men nu i år blev jag "lurad" ... Det hann att bli så kallt på nätterna innan jag tog in Amaryllisarna att när jag tog in baljorna för att klippa ner torra blad och natta dom började dom skjuta knopp innan jag visste ordet av!! ..vad det gäller marsvin och katt... jag ser till att det alltid är ett burgaller emellan när dom ses, det är nog säkrast. Marsvinen är inte rädda så katterna blir lite perplexa, men jag tror att det skulle kunna bli farligt för "nisarna". Jag har också ökenråttor! Visst är dom urgulliga!! Fast dom skulle nog gå åt omedelbums om nån av katterna fick fatt på dom...
Hannele
20-12-2003, 10:59
CITAT (Hans i Mälardalen @ 18-12-2003, 23:26) Jag lovar att ta kort på dom så fort batteriet har laddats klart. Hans, skriv till Tomten och önska dej ett par extra laddningsbara batterier till kameran! Vi har en hel del knoppar, men bara en som blommar:
Fialotta
20-12-2003, 11:51
Vilken härlig knippe amaryllisar.... du har verkligen lyckats .... Grattis!
 Här har vi Joker!!!
WOOW vilket underverk,,,, joker
Ni kommer även att få stifta bekantskap med Solomon, Blushing Bride, Veneto, Ingela och några till vad det lider...
 Mina Amaryllissar står i förrådet och sover,köpte en ny den har 2 knoppar,istället blomma mina Äkta makar nu i fönstret. Inte att jämföra med dina skönheter Ina.Helt otroligt dina amaryllissar. Renate
"Äkta makar" - det är ju också en klenod Renate! Även om blommorna inte är lika spektakulära som på förädlade amaryllisar. Jag skulle inte ha nåt emot att byta till mej en sidolök om det blir en sådan någon gång..
CITAT (Ina @ 21-12-2003, 15:47) "Äkta makar" - det är ju också en klenod Renate! Även om blommorna inte är lika spektakulära som på förädlade amaryllisar. Jag skulle inte ha nåt emot att byta till mej en sidolök om det blir en sådan någon gång.. Det kan du får Ina ,det finns massor med lökar i krukan,jag har tre krukor den på bild blomma första gången.Renate
Hannele
23-12-2003, 12:00
Lagom till julafton.
*Felix matte*
23-12-2003, 12:36
Så fin den är Min nummer 2 har börjat visa färgen i ena knoppen...röd Nummer 3 i julgruppen hinner nog inte bjuda någon fägring till jul men kanske nyår.
annchapanncha
23-12-2003, 12:42
Hejsan. Alltså Äkta Makar, är det desamma som min svärfar kallar Bondlilja??? De har jag massor av, som du kan få renate. Byta ?????? Vilka stjusiga Amaryllisar. Jag har i år två st. för först gången, det skall bli spännade att försöka ha dom kvar tills nästa år. Men om skall "väcka" dom i feb, då blommar dom väl inte tills nästa jul????  eller har jag inte fattat ett dugg. Typ, liksom GOD JUL från Annchapanncha
CITAT Men om skall "väcka" dom i feb, då blommar dom väl inte tills nästa jul???? eller har jag inte fattat ett dugg. Typ, liksom Nä om du väcker domi februari blommar dom i mars - april beroende på vad det är för sort och hur snabbt dom vaknar... Det är så jag brukar göra, men Amaryllisarna hade andra planer den här vintern... Hannele - jättefina amaryllisar! Både den vita, småblommiga (?) och den rosastrimmiga!!
annchapanncha
23-12-2003, 16:42
Men..har dom en egen vilja??? Vilka ena...så då får man i fortsättninge ha Amaryllis till våren.....hur kommer det sig att dom blivit så populära till jul då??? Dom på bilderna var väldig tjusiga, jag har en helröd och en helvit, urtjusiga. Fast ingen kamera Annchapanncha
Tja, egen vilja och egen vilja... mina blev kvar ute tills det hunnit bli kallt och när jag tog in dom trodde dom att det var vår...
Hannele
28-12-2003, 19:11
Nu när de vita och rosa har blommat, är det dags för de jul röda.
*Felix matte*
28-12-2003, 20:38
Exakt likadan har jag, den öppnade första klockan på juldagens morgon  nu har den fyra vackra. Den i julgruppen ser ut att också vara röd Kameran får jag åter imorron... lovar bild
Här kan du kolla några amaryllisar: Amaryllis 2]Amaryllis 1och så min grannaste ex. just nu, Jaguar
*Felix matte*
28-12-2003, 21:11
Vet du Sylvia vad denna heter  frågar jag som är nybörjare i amaryllisernas värld  Din tvåa är en som jag gärna ser hos mig
Denna brukas säljas som "enkel strimmig", alltså utan sortnamn! "Min tvåa"??... menar du den i Amaryllis2, lägst ner?
*Felix matte*
29-12-2003, 09:46
CITAT (Sylvia @ 28-12-2003, 22:45) Denna brukas säljas som "enkel strimmig", alltså utan sortnamn! "Min tvåa"??... menar du den i Amaryllis2, lägst ner? Ja det var den jag tyckte var så vacker
Hannele
29-12-2003, 12:33
 Tre olika färger och olika höjder. De vita i glas blir höga.
Adri-Anne
29-12-2003, 13:44
I år står mina amarylisar och tjurar, men i förra året såg dom ut så här. En blommade ute i rabatten.   senare i somras. Den klara fina bilden har sonen tagit med sin monsterkamera. Vilken kamera jag har, går väl fram med all tydlighet.
Fialotta
29-12-2003, 14:40
Oj oj...vilka vackra amaryllisar ni har Mina har inte slagit ut ännu, så det blir en överasskning Var till min dotter i dag och hon hade en vit...åhh, vad snygg den var...måste ut o leta efter en sån
Ja, "min tvåa" är nog Hippeastrum 'Razzle Dazzle' fast jag minns inte riktigt säkert... det var förra årets amaryllisar.
*Felix matte*
30-12-2003, 17:16
Nu har jag fått igen kameran  Så här ser min julröda ut idag.  Den i julgruppen ser konstig utoch har små klockor
Almdalen
30-12-2003, 19:12
Underbart med Amaryllis, bilder tagna idag finns i mitt album JULGOTT NYTT ÅR Till er alla! Ingegerd
Så här ser min amaryllis ut idag. Jag hade hoppats på blomning till julhelgen-  - men den hade lust att vänta till nyårsafton i stället!
*Felix matte*
31-12-2003, 17:24
Så vacker den var när båda stänglarna blommar samtidigt tavlorna... har du broderat dem?
Ja, dom har jag broderat själv! ...på den gamla goda tiden när man tyckte sig ha tid med sånt!!!  ...innan jag hade en dator... fler bilder finns i mitt album "Broderade tavlor"...
Hannele
01-01-2004, 11:38
På en av amaryllisar är den 4:e knoppen på väg!  Den vita öppnade sej lagom till nyår!
*Felix matte*
01-01-2004, 11:49
CITAT (Betty @ 31-12-2003, 17:27) ...innan jag hade en dator... fler bilder finns i mitt album "Broderade tavlor"... Så vackra tavlor Tid  ..... ja se den gamla goda tiden det var då vi fick hålla oss tillgodo med 1 tv-kanal med svart/vit bild
Limeblossom
01-01-2004, 13:14
Hallå!
Eftersom vi verkar ha riktiga experter här så ska jag passa på att fråga varför min amaryllis har fastnat? Den är nyinköpt i höstas och alltså inte driven till att blomma vid jul men det kom ett par små spetsar upp och sen blev det inte mera...varför? För lite vatten och värme eller? Mina andra som jag spar från år till år har aldrig gjort så...
Det kan vara olika orsaker. En är för MYCKET vatten, en annan är att den kan vara virussjuk. Ser du kanske röda strimmor på löken? Jag skulle nog ta upp den och kolla hur rötterna och löken mår. De kan vara uppätna av en lus som spesialiserad sig på just amaryllislökar. Som du ser, svårt att leka amaryllisdoktor utan att ha sett patienten...
Snittamaryllisen 'Fairy Tale' i snön!  På lök 'Green Goddess'
Limeblossom
02-01-2004, 19:53
Ok, tack för svaret Sylvia...kanske jag ska ta och plocka upp den och kolla då...
Eva i Skåne
02-01-2004, 20:01
Sylvia. Din röd-vita är bara för läcker  Som den bästa polkagris
*Felix matte*
02-01-2004, 20:29
Att det fanns så många olika, otroligt vackra Amaryllisar det var en glad nyhet för mig. Nu ska här köpas lökar i massor... tacksam för tips på firma att beställa från. Nu undrar jag varför en av mina är böjd och alla blommor "pekar" åt ett och samma håll  De andra har klockorna "hängandes" neråt. Bilder finns i mitt Amaryllisalbum. Så här ser den udda ut idag
CITAT (Felix matte @ 02-01-2004, 20:29) Att det fanns så många olika, otroligt vackra Amaryllisar det var en glad nyhet för mig. Nu ska här köpas lökar i massor... tacksam för tips på firma att beställa från. Nu undrar jag varför en av mina är böjd och alla blommor "pekar" åt ett och samma håll  De andra har klockorna "hängandes" neråt. Bilder finns i mitt Amaryllisalbum. Så här ser den udda ut idag Weibulls butiker brukar ha många sorters amaryllis, kanske 20-30 olika. Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund (postorder också) har massor. Pröva att vika ner de där gröna hyllebladen, de kanske är så sega och starka att klockorna inte klarat att fördela sig jämt.
 Papillion
Fialotta
04-01-2004, 12:50
Åhhh...vilken läcker...den hade jag inte sett tidigare...måste lägga namnet på minnet
Adri-Anne
04-01-2004, 13:25
Lägga på minnet  Maudan . Hur!!!
Fialotta
04-01-2004, 14:41
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|