[attachment=47328:Bl_sippa.jpg][attachment=47327:Adonis_vernalis.jpeg][attachmen
t=47328:Bl_sippa.jpg][quote name='EKLO' date='19-02-2010, 10:43' post='1178113']
Här i Göteborgstrakten har man nyligen uppmätt 1 meter tjäle - för att uttrycka det lite försiktigt kan man ju säga att det inte direkt tillhör vanligheterna i denna ände av landet.
Och kylan håller i sig, och snön fortsätter att falla. Man kan bli uppgiven för mindre. Mina små kronärtskockor står och hoppas under sin lysrörsramp, och själv bläddrar jag allt ivrigare i grönsaksfrökatalogerna.
Men när kylan väl släpper och det ev. börjar regna (nån gång måste det väl ändå ske...) - hur fort kan det då gå att bli av med tjälen så att man kan börja krafsa i landen? Nån som har en kvalificerad gissning? (Min tradition ser ut så att jag börjar fixa lite smått och lägga ut värmande täckduk över grönsakslanden redan vid påsk, men det lär väl knappast vara läge för det i år).
Uppmuntran någon?
Hej Eklo.
Ja det var verkligen längesedan det var så mycket tjäle i Göteborgstrakten och problemet var att det inte
var någon snö när det var som kallast,men som tur är när det blir plussgrader och dagsmeja så kommer
värmen både uppifrån och underifrån och inte minst om det börjar blåsa från vässter så går det snappt.
För du vet väl att våren kommer från vässter.
Min Far sa alltid att om påsk kommer tidigt så blir det en tidig vår.
Så var det på den gammla goa tiden när man frågade grannens pöjk (10år) när televerket skulle sätta ner
nya stållpar i jorden,så svarade han, att när KÄRLEKEN har gåt ur jorden så kommer dom.
Hälsnigar
Bengt i Särö
Bl_sippa.jpg ( 28.26k )
Antal nedladdningar: 62