Här i Göteborgstrakten har man nyligen uppmätt 1 meter tjäle - för att uttrycka det lite försiktigt kan man ju säga att det inte direkt tillhör vanligheterna i denna ände av landet.
Och kylan håller i sig, och snön fortsätter att falla. Man kan bli uppgiven för mindre. Mina små kronärtskockor står och hoppas under sin lysrörsramp, och själv bläddrar jag allt ivrigare i grönsaksfrökatalogerna.
Men när kylan väl släpper och det ev. börjar regna (nån gång måste det väl ändå ske...) - hur fort kan det då gå att bli av med tjälen så att man kan börja krafsa i landen? Nån som har en kvalificerad gissning? (Min tradition ser ut så att jag börjar fixa lite smått och lägga ut värmande täckduk över grönsakslanden redan vid påsk, men det lär väl knappast vara läge för det i år).
Uppmuntran någon?
Bengt i Särö
19-02-2010, 13:36
[attachment=47328:Bl_sippa.jpg][attachment=47327:Adonis_vernalis.jpeg][attachmen
t=47328:Bl_sippa.jpg][quote name='EKLO' date='19-02-2010, 10:43' post='1178113']
Här i Göteborgstrakten har man nyligen uppmätt 1 meter tjäle - för att uttrycka det lite försiktigt kan man ju säga att det inte direkt tillhör vanligheterna i denna ände av landet.
Och kylan håller i sig, och snön fortsätter att falla. Man kan bli uppgiven för mindre. Mina små kronärtskockor står och hoppas under sin lysrörsramp, och själv bläddrar jag allt ivrigare i grönsaksfrökatalogerna.
Men när kylan väl släpper och det ev. börjar regna (nån gång måste det väl ändå ske...) - hur fort kan det då gå att bli av med tjälen så att man kan börja krafsa i landen? Nån som har en kvalificerad gissning? (Min tradition ser ut så att jag börjar fixa lite smått och lägga ut värmande täckduk över grönsakslanden redan vid påsk, men det lär väl knappast vara läge för det i år).
Uppmuntran någon?
Hej Eklo.
Ja det var verkligen längesedan det var så mycket tjäle i Göteborgstrakten och problemet var att det inte
var någon snö när det var som kallast,men som tur är när det blir plussgrader och dagsmeja så kommer
värmen både uppifrån och underifrån och inte minst om det börjar blåsa från vässter så går det snappt.
För du vet väl att våren kommer från vässter.
Min Far sa alltid att om påsk kommer tidigt så blir det en tidig vår.
Så var det på den gammla goa tiden när man frågade grannens pöjk (10år) när televerket skulle sätta ner
nya stållpar i jorden,så svarade han, att när KÄRLEKEN har gåt ur jorden så kommer dom.
Hälsnigar
Bengt i Särö
[attachment=47329:Bl_sippa.jpg]
Solstorm
19-02-2010, 17:31
Jag längtar också förtvivlat efter våren och att slippa det där vita eländet. Att säga när precis går väl inte, men ändå så blir det ju någon gång i april. Jorden brukar ju reda sig i mitten, om det är sent, i slutet av april. Jag kan inte minnas annat än att jorden varit klar senast i slutet av april.
ingrid fuxwall
19-02-2010, 19:02
Menar Ni att tjälen är så djup!
Jag som fått för mig att all snö gjort att det var ganska varmt - så fel man kan få för sig
Eva 33c
20-02-2010, 10:24
Här i Falutrakten vet jag att tjälen inte är så djup som vanligt just pga snön. Vi har en bekant som är byggare och de provgrävde nånstans och konstaterade just detta. I år kom snön i riklig mängd före den riktigt stränga kylan, och sen har det inte varit en enda dag med töväder. Så det kan nog vara lite olika det där med tjäldjupet.
skogstroll
20-02-2010, 10:32
på tv-vädret sa meteorologen att det kan ta lååååång tid snyft jag dör... var ska man göra av alla plantor om den förbaskade snön ska ligga och dra sig för länge
CITAT (skogstroll @ 20-02-2010, 10:32)

på tv-vädret sa meteorologen att det kan ta lååååång tid snyft jag dör... var ska man göra av alla plantor om den förbaskade snön ska ligga och dra sig för länge
Jag har varit med om många snörika och kalla vintrar och våren har ändå varje år kommit när den skulle…..med någon veckas skillnad åt vart håll.
I fjol hade vi nästan inge tjäle alls men massor av snö. Våren kom när den skulle och i slutet av andra veckan i juni, när järnnätterna egentligen skulle ha varit över, fick vi fem grader kallt i flera nätter.
Året före när vi hade en barvinter med ganska mycket tjäle hade vi vår sista frostnatt i mitten av maj.
Fast det där gäller kanske bara för norrland hur det är längre söderut kan jag ju inte uttala mig om

.
/Anki
Tack för svar - ja då ser jag fram emot mitten av april då. Det är bara att bita ihop...
jag undrade ungefär samma sak på " allmän snack " just nu.
Min stora fundering är om jag ska starta sådder och omskolningar i vanlig tid och lita på
att solen värmer växthus-altanen i vanlig tid ( början av april) eller måste jag räkna med
en försening med värmen på våren ??
Erfarenheter från krigsåren efterlyses ?
Alla litar på att våren kommer i vanlig ordning ?
Solstorm
22-02-2010, 13:05
Ibland har vi jättemilda vintrar och sedan kommer frosten och kylan på våren ändå. Det går liksom aldrig att förutse. Minns ett år för längesedan när april var jättevarm och fin, sedan blev det -10 i maj. Det hör absolut till ovanligheterna men man kan ju aldrig säkert veta. Lite chansartat blir det ju varje år.
lemonie
26-02-2010, 12:45
Nog blir det vår!
Man kan ju alltid skotta undan snön från de områden man vill att ska tina först. Solen smälter sånt som är mörkt jättefort. Jag tänker skotta fram trädgårdslandet och sprida ut lite jord/aska över snön som är kvar så det snabbt tinar. Fast här (södra Finland) har vi i och för sig en meter snö men nästan ingen tjäle under, för snön kom före kylan i år! Kom bara ihåg att låta fleråriga växter vara kvar under snön, de behöver skyddet! Bar mark kan man nog utan problem gräva fram, det brukar jag göra då det börjar klia i fingrarna efter något att göra. Men sommaren kommer nog!!! Annars blir jag arg.
På måndag blir det KRIG för då är det vår enligt kalendern och då tar jag fram varmvatten, aska och spade!
Malin_MeL
14-03-2010, 23:30
ett par veckor senare är det samma läge, men jag hittade iaf lite knoppar igår när jag skottade snö!
Och jag som startade den här tråden såg igår blommande krokus + snödroppar längs huslängor åt söder. Men än är det förvånande mycket snö och is, och nätterna kalla så att det liksom står och stampar. Dock spå smhi värmegrader hela dygnet i mitten/slutet av veckan, och ev. till och med regn. Man hoppas! Hur ofta går man och hoppas på regn i Göteborg... ganka ovanligt läge!
Malin_MeL
15-03-2010, 09:32
Ja för oss göteborgare har denna vintern varit knasig...vi är ju rätt vana vid regn i vanliga fall

Jag har haft väldigt mycket snö på balkongen och nu smälter det och det har liksom bildat en pool under av allt smältvatten som inte sjunker undan, pga tjälen antar jag?
men igår försvann det! marken under måste ha tinat? eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.