Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hemlösa katter
          pejori
          Inlägg 25-02-2010, 23:57
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (smuleborg @ 25-02-2010, 20:05) *
          Ingenting är svart eller vitt tummenupp.gif blomma.gif

Men en strävan och i de bästa av världar: Ingen katt säljs under åtminstone 2´kr. Det höjer kattens status. Extremfallet: Ingen köper en sommarkatt för 2´kr, för att sedan dumpa den efter en månad eller två. Och så vidare.

Jag älskar katter. Jag tycker att alla som inte används till avel eller är utekatter ska kastreras. Detta för att mota Olle vid grind och för att höja kattens status.

Katt kostar. Det måste man vara medveten om - eller bli informerad om - när man köper katt. Har man inte råd...

Men förstår din synpunkt.

Jag älskar också katter och just därför tycker jag att kastrering är ett måste, om dom är utekatter.
          Tyvärr överlever inte alla utkastade sommarkatter, utan går en kvavfull död till mötes.
          Några lär sig att jaga och en okastrerad honkatt ger många nya ungar liv, under ett levnadsår.
          För att inte tala om, vad en okastrerad hankatt gör.
          En okastrerad hankatt, lever ett mycket hårdare liv och kan vandra långt efter en hona.
          Att den sedan matas på vägen, gör att den inte vänder hem, och blir en förvildad, trasig och skygg katt.

Ett bättre öde, än att skjutas av länstyrelsen, bli överkörd eller svälta ihjäl, kan vi väl endå enas om, att ingen katt ska behöva uppleva, eller
          att sitta i bur i tre månader för att sedan avlivas.
          Så mer kastrering, och gärna ett lägre pris för dessa ingrepp.
          Hur man ska höja katters status, har jag ingen aning om, men om katter inte föddes i samma utsträckning som idag, skulle säkert deras status höjas automatiskt.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anic
          Inlägg 26-02-2010, 19:44
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (*Stintan* @ 25-02-2010, 23:23) *
          Jo jag läste om TNR men jag är av den åsikten att vi inte ska ha förvildade katter i naturen oavsett dom är kastrerade m.m. och då faller tyvärr även TNR.

fast vitsen med ju tnr är ju att det inte ska finnas hemlösa katter i slutändan, det är bara ett steg på vägen till att alla katter ska ha ett hem. Ett tnr projekt är ju igenligen en självdöende koloni, eftersom katterna inte kan föröka sig. Det är dessutom ett mer kostnatseffektivt alternativ till avskjutning konstigt nog.

Citera
          Motti
          Inlägg 26-02-2010, 20:35
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tnr fattar jag inte alls om jag ska vara ärlig !det löser väl inge problem det rädda bara vissa populationer i ett par år vem sjutton tar hand om dom sen ?jag bara undrar om det då skulle vara försvarbart att kastrera hundratusen hemlösa katter och släppa ut dom igen ,inte sjutton mår katterna bra av det men vissa människor lär göra det om man har den uppfattningen att inte en katt får avlivas alla ska räddas oavset hur de får det sen.

Citera
          Anic
          Inlägg 26-02-2010, 21:17
          Länk hit: #124

Medlem

CITAT (Motti @ 26-02-2010, 20:35) *
          Tnr fattar jag inte alls om jag ska vara ärlig !det löser väl inge problem det rädda bara vissa populationer i ett par år vem sjutton tar hand om dom sen ?jag bara undrar om det då skulle vara försvarbart att kastrera hundratusen hemlösa katter och släppa ut dom igen ,inte sjutton mår katterna bra av det men vissa människor lär göra det om man har den uppfattningen att inte en katt får avlivas alla ska räddas oavset hur de får det sen.

Läs om det istället på länken där står allt om hur tnr projekt fungerar. Som jag skrivit flera ggr i tråden de släpp inte ut vindförvåg utan de ägs av de som sköter projekter och får till gång till mat, boende och vetetrinärvåd när de behöver, fungerar som vilken utekatt som helst skilnaden är att de inte har ett hem att gå till utan bor i krypin, inte sämre än en stallkatt har det snarare bättre efter som de flesta stallkatter inte får vård vid behoveller kastreras! Finns många ex på väl fungerade projekt i andra länder, så läs innan ni säger att det inte funderar.

Citera
          Motti
          Inlägg 26-02-2010, 21:59
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag har läst om det till leda !men kan ändå inte se någon som helst rimlighet i det ,menar du att vi ska TNR:a hundratusen katter ?Jag älskar katter men jag inser att det finns måtta på dumheter,Vi kan inte rädda varenda hemlös katt i hela Sverige genom TNR.Kastrera och släppa ut är det rätt väg ?jag tycker det är vansinne och inte ett dugg humant ,enligt mitt sätt att se så skapar vi människor en vildkattspopulation som ingen vill ha.då¨tycker jag det är bättre att avliva katter på ett humant sätt och få ner antalet hemlösa.

Citera
          Meriona
          Inlägg 26-02-2010, 22:16
          Länk hit: #126

Gäster

Och jag har vacklat i åratal. Ibland när jag läser i Djurskyddet om TNR tycker jag att det verkar vettigt och bra, men sen när jag tänker på hur många katter det finns och vad det kostar att kastrera, medicinera och mata, så verkar det mycket vettigare att avliva. Dock INTE skjuta, det känns inte bra, men att fånga in och ge insomningsmedel. Jag kan inte döma ut varken den ena eller andra metoden helt, men en katt ska INTE frysa, INTE gå hungrig och INTE vara rädd. Är den antingen eller så ska den hellre avlivas om den inte kan få annat skydd. Säger jag. Tanten argbigga.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-02-2010, 22:30
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anic @ 26-02-2010, 21:17) *
          Läs om det istället på länken där står allt om hur tnr projekt fungerar. Som jag skrivit flera ggr i tråden de släpp inte ut vindförvåg utan de ägs av de som sköter projekter och får till gång till mat, boende och vetetrinärvåd när de behöver, fungerar som vilken utekatt som helst skilnaden är att de inte har ett hem att gå till utan bor i krypin, inte sämre än en stallkatt har det snarare bättre efter som de flesta stallkatter inte får vård vid behoveller kastreras! Finns många ex på väl fungerade projekt i andra länder, så läs innan ni säger att det inte funderar.

Varför måste man tycka att TNR är ett bra sätt att lösa problemet med hemlösa katter bara för att man läser vad det går ut på. Katter är som tidigare sagts inte flockdjur så det blir ju ett för katter onaturligt liv att tvingas leva i koloni och vem kan garantera att de stannar kvar i kolonin.

Hur många stallkatter har du haft eftersom du tror att dom har det så dåligt? Jag känner bara till såna som har/har haft det bra med ägare som bryr sig om dom. Dessutom är det inte fråga om kattkolonier i ett stall. Skulle knappast tro att de flesta hemlösa katter kommer från stallkatter.

CITAT (Meriona @ 26-02-2010, 22:16) *
          Och jag har vacklat i åratal. Ibland när jag läser i Djurskyddet om TNR tycker jag att det verkar vettigt och bra, men sen när jag tänker på hur många katter det finns och vad det kostar att kastrera, medicinera och mata, så verkar det mycket vettigare att avliva. Dock INTE skjuta, det känns inte bra, men att fånga in och ge insomningsmedel. Jag kan inte döma ut varken den ena eller andra metoden helt, men en katt ska INTE frysa, INTE gå hungrig och INTE vara rädd. Är den antingen eller så ska den hellre avlivas om den inte kan få annat skydd. Säger jag. Tanten argbigga.

Så ser jag också på det tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anic
          Inlägg 27-02-2010, 11:45
          Länk hit: #128

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-02-2010, 22:30) *
          Varför måste man tycka att TNR är ett bra sätt att lösa problemet med hemlösa katter bara för att man läser vad det går ut på. Katter är som tidigare sagts inte flockdjur så det blir ju ett för katter onaturligt liv att tvingas leva i koloni och vem kan garantera att de stannar kvar i kolonin.

Hur många stallkatter har du haft eftersom du tror att dom har det så dåligt? Jag känner bara till såna som har/har haft det bra med ägare som bryr sig om dom. Dessutom är det inte fråga om kattkolonier i ett stall. Skulle knappast tro att de flesta hemlösa katter kommer från stallkatter.
          Så ser jag också på det tummenupp.gif

Man behöver inte tycka det är bra, men om man använder argument som inte allstämmer så känner man inte till hur ett sånt projekt funkar och då kan man ju inte göra en rättvis bedömning av projekten helller, om man nu tror att katter släpps ut vindförvåg efter kastering så vet man inte vad man pratar om och det är inte rättvist mot alla som kämpar för att det ska blir ett bra erkänt projekt. Använd istället argument som stämmer istället så få man tycka vad man vill, men som sagt basera tyckade på riktig fakta inte på tro. Nej man kan inte garanetera att de stannar kvar i kolonin lika mkt som man kan garantera att en utekatt kommer hem och inte flyttar vidare. Katter kanske räknas som solitör djur, men väldigt många av dem uppskattar sälskap av andra katter. Det är ju katterna som söker sig till kolonierna, man skapar inte kattkolonier av kasterade katter utan man kasterar katter som redan finns i kolonier.

Man måste inte ha egna stallkatter, hade jag haft hade jag sköt dem,och det finns många som sköter sina stallkatter med, det var det jag menade att de har de inte sämre än stallkatter som sköts ordenligt och har har det bättre än stallkatter som inte får vetvård vid behov eller kasteres. För jag antar att du knappast tror att alla stallkatter har det bra? Det är ofta man söker akut hem till stallkatter som hotas med avlivning eller överges om man löser på sidor som är inriktade på att hjälpa hemlösa katter.

Har jag sagt att katter kommer från stallkatter? Vad fick du det från? Men okasterade stallkatter och ladugårdskatter bidrar stort till problemet efter som de ofta skänks bort, om de nu inte hars ihjälp istället.

CITAT (Meriona @ 26-02-2010, 22:16) *

Nu har jag inte satt mig in i den ekonomiska frågan, men jag har hört att det konstigt nog skulle vara mer ekonomiskt med TNR än avskjutning, och ska man sedan göra en veterinsavlivning så blir det ju väldigt mkt mer pengar än avskjutning och då borde det bli ennu mer ekonomiskt.

Idags läget så kan jag trösta alla som oroa sig för den ekonomiska biten att det är privatpersoner som betalar TNRprojekten så ni betalar inget om ni inte skänker pengar till det, men vid avskjutning är det alla skattebetalare som betalar så det kostar er pengar.

Redigerat av Anic: 27-02-2010, 11:46

Citera
          Anic
          Inlägg 27-02-2010, 11:53
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Motti @ 26-02-2010, 21:59) *
          Jag har läst om det till leda !men kan ändå inte se någon som helst rimlighet i det ,menar du att vi ska TNR:a hundratusen katter ?Jag älskar katter men jag inser att det finns måtta på dumheter,Vi kan inte rädda varenda hemlös katt i hela Sverige genom TNR.Kastrera och släppa ut är det rätt väg ?jag tycker det är vansinne och inte ett dugg humant ,enligt mitt sätt att se så skapar vi människor en vildkattspopulation som ingen vill ha.då¨tycker jag det är bättre att avliva katter på ett humant sätt och få ner antalet hemlösa.

Det är omöjligt att skapa en vildkattpopulation eftersom det för det första inte finns en enda vildkatt i sverige och de hemlösa kattterna blir kasterade och när en kasterad katt dött har den inte lämnat efterlevade efter sig, alltså så försvinner populationen inom din levnadstid(antar att du har några år kvar ;P ) katter blir ju inte direkt lastgamla ute.

Tänk så här, avksjutning har ju används i många många år och hur mkt har populationen minskat? Inget, snarare blivit värre, så varför tror ni att det kommer fungerar iframtiden när det inte fungerat hittills?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-02-2010, 12:09
          Länk hit: #130

Medlem

CITAT (Anic @ 27-02-2010, 11:53) *
          Det är omöjligt att skapa en vildkattpopulation eftersom det för det första inte finns en enda vildkatt i sverige och de hemlösa kattterna blir kasterade och när en kasterad katt dött har den inte lämnat efterlevade efter sig, alltså så försvinner populationen inom din levnadstid(antar att du har några år kvar ;P ) katter blir ju inte direkt lastgamla ute.

Tänk så här, avksjutning har ju används i många många år och hur mkt har populationen minskat? Inget, snarare blivit värre, så varför tror ni att det kommer fungerar iframtiden när det inte fungerat hittills?

Att det blivit värre är väl inte så konstigt när allt fler människor fått för sig att skaffa katt utan att inse vad det innebär för ansvar utan dumpar dom när dom tröttnat.

--------------------

Citera
          Anic
          Inlägg 27-02-2010, 12:19
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 27-02-2010, 12:09) *
          Att det blivit värre är väl inte så konstigt när allt fler människor fått för sig att skaffa katt utan att inse vad det innebär för ansvar utan dumpar dom när dom tröttnat.

Ja men avskjutning har ju alltid funnits och har inte lyckats få ordning på problemen, varför tror du att det kommer lyckas nu då om folk dumpar ennu mer när det inte kunde få ordning på problemen innan?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-02-2010, 13:16
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (Anic @ 27-02-2010, 12:19) *
          Ja men avskjutning har ju alltid funnits och har inte lyckats få ordning på problemen, varför tror du att det kommer lyckas nu då om folk dumpar ennu mer när det inte kunde få ordning på problemen innan?

Ja man har skjutit av ibland när det blivit en sanitär olägenhet men det har inte varit något direkt organiserat med syfte att totalt sett minska populationen av hemlösa mer eller mindre förvildade katter utan endast punktinsatser. Jag tror tyvärr att det måste till hårdare tag än TNR för att komma tillrätta med problemen. Jag kan inte heller se vitsen med att till varje pris rädda livet på varenda förvildad katt för att sedan ändå låta dem dö en "för tidig" död. I mina ögon är det djurpålågeri att hålla katter på det sättet.

--------------------

Citera
          Dag
          Inlägg 27-02-2010, 13:56
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 12 827

Unnskyld at en nordmann blander seg inn i denne opphetede diskusjonen smile.gif Men vi har det samme problemet her i landet, og mange synes synd på de hjemløse kattene og starter med å gi dem mat. Har man begynt med det, må man være klar over at man har påtatt seg et ansvar som en må følge opp. Så det å bare gi dem mat, er ingen god idé. De er så sky og redde at det er helt umulig å komme i nærheten av dem.
          Jeg er fullt ut enig med Motti om at det er en helt feil strategi å bare kastrere alle hjemløse katter. En villkatt som dukker opp med jevne mellomrom hos meg, har frosset ørene av seg. Det er forferdelig å se på, og det hjelper ikke å kastrere en katten, fordi den lider når den aldri får noe stell. I tillegg er det helt umulig å fange dem eller å få tak i dem uten bur som er spesiallaget for det formålet.
          I Norge er det noen få kommuner som har tiltak for å fange inn hjemløse katter for så å avlive dem på en kontrollert måte. Avliving er det eneste fornuftige tiltaket når ingen vil ta ansvaret for dem. Kastrering og så overlatt til seg selv, er et håpløst utgangspunkt.
          Jeg har i mitt distrikt en pensjonert smådyrlege, og han tar på seg avliving av hjemløse katter. Jeg har leid inn bur og fanget inn hjemløse katter i mitt nabolag og tatt dem med til dyrlegen. Jeg har betalt flere tusen kroner av egen lomme for avlivingen, men så vet jeg også at disse kattene skal slippe å lide seg gjennom en vinter med kuldeperioder ned mot
          minus 35 grader.
          hilsen Dag

Redigerat av Dag: 27-02-2010, 13:57

Citera
          Anic
          Inlägg 27-02-2010, 14:46
          Länk hit: #134

Medlem

om jag inte minns fel så har redan Norge flera väl fungerande TNR-projekt och studier som visar att TNR är en kostnadsteffektiv och ger bättre resultat än avlivning.
          TNR projekt fungerar utnmärlkt i alaska som ligger i kalla bredgrade med, katterna verken lider eller svälter/fryser ihjälp där så då är det väldigt lustigt att man tror att man tror att det skulle fungera sämre i Sverige eller Norge. här lägger jag in en till länk med en sammaställning av TNR och där tas det upp studier gjorda på det

Först å främst får man skilja på hurvida man tycker utekatter är ett bra liv överhuvudtaget, tycker man inte det så kan jag förstå att man inte gillar TNR, men om man anser att TNR är dåligt för att katterna skulle lida av svält, kyla så får man även anse att alla utekatter lider samma risk och tycka att utekatter är djurplågeri.

Som sagt att bara kastrera hemlösa katter och släppa ut är djurplågeri som vilken dumpning som helst. MEN ett TNRprojekt fungerar lika djurvänligt som folk som har sina katter ute utan att släppa in dem i husen men förser dem med mat och byggnader där de kan söka skydd från kylan, ex vissa stallkatter, ladugårdskatter

Stintan jag vet inte vart du fått det till att TNR skulle ge katterna en förtidig död, det är nått du själv fått för dig, antar att du är emot alla utekatter då, för alla utekatter riskerar för tidig död i mkt större utsträckning än innekatter.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-02-2010, 17:19
          Länk hit: #135

Medlem

Anic det är inte så mycket att diskutera vidare då jag sagt min åsikt och inte tänker ändra mej.

--------------------

Citera
          Anic
          Inlägg 27-02-2010, 17:25
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 27-02-2010, 17:19) *
          Anic det är inte så mycket att diskutera vidare då jag sagt min åsikt och inte tänker ändra mej.

Ja du har sagt din åsikt offentligt vill du inte disskutera dem så skriver du inte mer, men man får räknar med att andra disskuterar det man utrycker sig om och använder argument baserat på felaktigheter nu syftar jag på dina kommentarer om TNR.

I övrigt får man ju tycka vad man vill om hur vi ska hantera hemlösa katter avliva dem genom avskjutning, insomningmedel eller hockyklubba, om man ska använda TNR eller inte göra nått alls.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-02-2010, 17:37
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (Anic @ 27-02-2010, 17:25) *
          Ja du har sagt din åsikt offentligt vill du inte disskutera dem så skriver du inte mer, men man får räknar med att andra disskuterar det man utrycker sig om och använder argument baserat på felaktigheter nu syftar jag på dina kommentarer om TNR.

I övrigt får man ju tycka vad man vill om hur vi ska hantera hemlösa katter avliva dem genom avskjutning, insomningmedel eller hockyklubba, om man ska använda TNR eller inte göra nått alls.

Det du kallar argument är mina åsikter och varför du tror att de är baserade på felaktigheter vet jag inte. Kanske beror det helt enkelt på att du tycker något annat än jag.

--------------------

Citera
          Anic
          Inlägg 27-02-2010, 18:07
          Länk hit: #138

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 27-02-2010, 17:37) *
          Det du kallar argument är mina åsikter och varför du tror att de är baserade på felaktigheter vet jag inte. Kanske beror det helt enkelt på att du tycker något annat än jag.

Nu läser du som du vill, jag sa att kommentarer om TNR var felaktiga, när du säger att det släpps ut för att dö en för tidig död, kan ju knappast räknas till en åsikt utan en faktauppgift(som jag undrar vad du fått det från) eller när du skrev att katterna tvingas leva i kolonier när det snarare är så att man använder TNR på en redan existerande koloni.
          CITAT (*Stintan* @ 25-02-2010, 22:21) *
          Precis som du säger kan de rubba balansen och gör redan idag till viss del. Att fånga in, kastrera och släppa ut dom igen tycker jag är förkastligt därför att det då skapas kolonier. Alla förvildade katter är inte självförsörjande på föda utan man måste utfordra dom och skapa skydd mot väder och vind. När kolonier skapas så är risken mycket stor att det blir diverse sjukdomar och många katter plågas och dör. Själv tycker jag att det är rent djurplågeri att utsätta katterna för detta. Då är det faktiskt bättre att de avlivas.

Att de får svälta eller frysa ihjäl, och det stämmer inte heller efter som TNR-katter får mat, bostäder och vetvård behov, också en faktamiss.
          Det är skillnad på åsikter och fakta, man kan inte ha en åsikt om att solen är turkos när den är gul, men man kan ha en åsikt om att solen är för stark.

Sen har jag redan skrivit att man får tycka vad man vill om hur man ska göra, och säger man det offentligt så får man tåla att andra säger sina åsikter och en diskusuion startar, en frivillig disskusion som man närsom helst kan dra sig ur.

Som jag ser det utekatt som utekatt, bara de får mat, skydd från vädret och vetvård vid behov. Alla katter har inget behov av männskilgkontakt och mår lika bra för det som en knäkatt om de får lite hjälp.

Redigerat av Anic: 27-02-2010, 18:09

Citera
          sqrulan
          Inlägg 27-02-2010, 18:17
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Det är synd om kattor som är hemlösa, kastrering borde vara ett måste i djurlagen! crying.gif

--------------------

Citera
          Anic
          Inlägg 27-02-2010, 18:23
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (sqrulan @ 27-02-2010, 18:17) *
          Det är synd om kattor som är hemlösa, kastrering borde vara ett måste i djurlagen! crying.gif

Ja, kastering av utekatter och id-märkning borde man kunna införa som lag åtminstonde.

Citera

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 10:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon