| |
|
  |
Hemlösa katter |
|
|
|
|
27-02-2010, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Anic @ 27-02-2010, 18:07)  Nu läser du som du vill, jag sa att kommentarer om TNR var felaktiga, när du säger att det släpps ut för att dö en för tidig död, kan ju knappast räknas till en åsikt utan en faktauppgift(som jag undrar vad du fått det från) eller när du skrev att katterna tvingas leva i kolonier när det snarare är så att man använder TNR på en redan existerande koloni. Att de får svälta eller frysa ihjäl, och det stämmer inte heller efter som TNR-katter får mat, bostäder och vetvård behov, också en faktamiss. Det är skillnad på åsikter och fakta, man kan inte ha en åsikt om att solen är turkos när den är gul, men man kan ha en åsikt om att solen är för stark.
Sen har jag redan skrivit att man får tycka vad man vill om hur man ska göra, och säger man det offentligt så får man tåla att andra säger sina åsikter och en diskusuion startar, en frivillig disskusion som man närsom helst kan dra sig ur.
Som jag ser det utekatt som utekatt, bara de får mat, skydd från vädret och vetvård vid behov. Alla katter har inget behov av männskilgkontakt och mår lika bra för det som en knäkatt om de får lite hjälp. Redan existerande kolonier säger du ja då beror det väl på att någon redan matar dom eller hur för katter skulle väl knappast skapa kolonier i det fria om det inte var något som lockade. Nu är det ju långt ifrån alla hemlösa katter som lever i befintliga kolonier och vad hade du tänkt göra med alla som inte gör det? Var ska du hitta alla dessa människor som ska sköta kolonierna och alla som ska bekosta det hela? Hur lång tid ska det hela få ta innan problemen är lösta? Katter i det fria blir mycket sällan lika gamla som tamkatter som sköts om på ett helt annat sätt. Hur ska man få kolonin att hålla ihop för man ska väl inte hägna in dom? Ingen vet väl hur många hemlösa katter det egentligen finns i Sverige men för några år sen hörde jag att det uppskattades till ca 100.000. Tror knappast antalet minskat sen dess utan tvärtom ökat. Hur många katter kan man ha i en koloni?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2010, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Meriona @ 26-02-2010, 22:16)  ... vettigare att avliva. Dock INTE skjuta, det känns inte bra, men att fånga in och ge insomningsmedel... Avlivning eller TNR är väl en åsiktsfråga, vissa tycker det är okej att avliva friska katter, jag tycker det inte, men jag kan acceptera att andra tycker det. Men OM man nu ska avliva hemlösa katter kan vi väl vara överens om att de inte ska behöva lida eller känna skräck i onödan. Att fånga dem i en fälla och ta dem till veterinären är fruktansvärd stress för en katt som är rädd för människor, inte ens tama katter brukar gilla det. Det är rättfärdigat om vi gör det för kattens bästa om den ska få ett hem till exempel, då har den förhoppningsvis många stressfria år framför sig; men ska den ändå dö har den väl åtminstone rätt att göra det på ett så värdigt sätt som möjligt?! Vi får inte förmänskliga utan ska tänka på katten. Jag tror faktiskt att avskjutning, så hemskt det låter, är humanare än avlivning hos veterinär. Varför ska man plåga dem i onödan? Ska det sista de känner i livet vara panik och illamående? En sådan katt går ju inte att hantera för avlivning heller utan får hällas över i en tvångsbur med flyttbart galler som man kan klämma fast katten med för att kunna ge den sprutan. Då är det väl bättre att få god mat på den plats man är van vid, känna sig lite sömnig och lägga sig ner för att aldrig vakna mer. Det allra bästa hade väl varit att förgifta dem eller söva dem via maten, problemet där är att man inte har koll vem som äter hur mycket, skulle en katt bara äta lite gift och sen gå därifrån skulle den också lida i onödan, liksom eventuellt skadeskjutna katter. Men en rejäl dos sövande och sedan snabb och tyst avlivning på plats är det bästa jag kan komma på.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2010, 19:40
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Myosotis @ 27-02-2010, 19:00)  Avlivning eller TNR är väl en åsiktsfråga, vissa tycker det är okej att avliva friska katter, jag tycker det inte, men jag kan acceptera att andra tycker det. Men OM man nu ska avliva hemlösa katter kan vi väl vara överens om att de inte ska behöva lida eller känna skräck i onödan. Att fånga dem i en fälla och ta dem till veterinären är fruktansvärd stress för en katt som är rädd för människor, inte ens tama katter brukar gilla det. Det är rättfärdigat om vi gör det för kattens bästa om den ska få ett hem till exempel, då har den förhoppningsvis många stressfria år framför sig; men ska den ändå dö har den väl åtminstone rätt att göra det på ett så värdigt sätt som möjligt?! Vi får inte förmänskliga utan ska tänka på katten. Jag tror faktiskt att avskjutning, så hemskt det låter, är humanare än avlivning hos veterinär. Varför ska man plåga dem i onödan? Ska det sista de känner i livet vara panik och illamående? En sådan katt går ju inte att hantera för avlivning heller utan får hällas över i en tvångsbur med flyttbart galler som man kan klämma fast katten med för att kunna ge den sprutan. Då är det väl bättre att få god mat på den plats man är van vid, känna sig lite sömnig och lägga sig ner för att aldrig vakna mer. Det allra bästa hade väl varit att förgifta dem eller söva dem via maten, problemet där är att man inte har koll vem som äter hur mycket, skulle en katt bara äta lite gift och sen gå därifrån skulle den också lida i onödan, liksom eventuellt skadeskjutna katter. Men en rejäl dos sövande och sedan snabb och tyst avlivning på plats är det bästa jag kan komma på. Håller med dej fullt ut.. Tyväär är det ibland det bästa att skjuta, om den som skjuter, vet vad den gör. Hade en sådan katt här, som inte gick att fånga i bur. Länstyrelsens skytt kom och...ett snabbt skott, när katten satt på uteplatsen och åt. Ingen onödig stress, inget onödigt lidande för katten.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2010, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2010, 18:34)  Redan existerande kolonier säger du ja då beror det väl på att någon redan matar dom eller hur för katter skulle väl knappast skapa kolonier i det fria om det inte var något som lockade. Nu är det ju långt ifrån alla hemlösa katter som lever i befintliga kolonier och vad hade du tänkt göra med alla som inte gör det? Var ska du hitta alla dessa människor som ska sköta kolonierna och alla som ska bekosta det hela? Hur lång tid ska det hela få ta innan problemen är lösta?
Katter i det fria blir mycket sällan lika gamla som tamkatter som sköts om på ett helt annat sätt. Hur ska man få kolonin att hålla ihop för man ska väl inte hägna in dom?
Ingen vet väl hur många hemlösa katter det egentligen finns i Sverige men för några år sen hörde jag att det uppskattades till ca 100.000. Tror knappast antalet minskat sen dess utan tvärtom ökat. Hur många katter kan man ha i en koloni? Det känns inte som du läser vad jag skriver för jag har redan svarat på en del av frågerna, men svara snällt på dem igen, även om jag trodde att du inte ville disskuterar det mer, men jag är glad att du ångra dig. Kolonier startar inte alltid för att nån matar även om det är vanligt, utan där det finns mkt mat därimot oavsett det är en matare eller en ladugård med mkt möss. Om någon redan matar brukar de kunna ställa upp som volontärer sedan också, att få volontäraer är ett litet problem det är många som vill hjälpa katter. Det är väl ekonomin som är svårast att få ihop, men som jag redan skrivit så är det konstigt nog så att det ska vara mer kostnadseffektivt att ha en TNR-koloni än avskjutning, hur det går ihop är jag inte särskilt insatt i. Men i dagsläget är det kattälskare som skramlar ihop pengar till det, inte skattepengar som betalar tillskillnad från avskjutningar där skattepengar betalar kalaset. Sen tror jag inte att TNR löser alla problem heller vilket jag aldrig påstått, men det är en bra början, som kompliment till de redan överfulla katthemmen. Det får helt enkelt ta den tid det tar, jag har inte funderat på tidsaspekter är mer upptagen att tänka på kattens bästa. Och jag tror absolut inte att bara avskjutning skulle lösa särskilt mycket heller. Tror du att avskjutning skulle fungera ekonomiskt, snabbt och lätt? Ska vi gå ut och ha ihjäl alla katter vi ser ute imorgon, eller hur hade du tänkt dig att det skulle fungera? hur långt tid tycker du det ska får ta med avskjutningar? Du tror inte att det skulle kosta en hel del att skilja ut de katter som är hemlösa från de som bara är utekatter, ammunition, tid av anställda kommunjägare? För du kan inte bara kolla om de är skygga eller inte, många tamkatter är rädda för främmande människor, mina katter skulle få panikattacker om man fångade in dem och bete sig som vilken förvildad katt som helst, allstå måste man lägga tid och pengar på att upplysa allmänheten om att de kommer ske avskjutningar så, sen finns det ju katter som smitit så man måste ta sig tid att fånga in dem och kolla om de har märkning vilket inte är lätt för en klösade och fräsande rädd katt. Och jag tvivlar på att kattälskare skulle ställa upp frivilligt att hjälpa vid infågning eller skänka pengar till nått sånt, men åandra sidan skulle de som redan lägger massor av tid och pengar på att hjälpa de hemlösa få mer fritid och bättre ekonomi då Nej utekatter blir inte lika gamla som innekatter, vare sig de har hem eller finns i TNR-projekt, men är du mot utekatter överlag så kan du väl säga det istället, då förstår jag hur du resonerar. Men du kan inte jämnföra TNR-katter med andra hemlösa katter. Nu är inte jag av den åsikten att rädda varje katt till vilket pris som helst, utan är en katt skadad/sjuk och hemlös så idagsläget tycker jag det vettiga är att avliva även om man kan med stora kostnader kan rädda den. Hade läget varit ett annat att det inte fanns så många hemlösa hade jag dock tyckt att man skulle försöka rädda den om chansen till ett bra liv var tillräckligt stora. Man säger fortfarande att det finns ca 100.000 hemlösa katter. Hur många katter man kan ha i en koloni beror på hur många katter som bosätter sig i kolonin, det tror jag naturen sköter rätt bra själv och meningen är ju att kolonin ska avvecklas efterhand, bla genom att katter avlider och genom att man får hem till dem. Jag har ingen aning om hur många katter den största existerande katt kolonin har. Man kan inte tvinga en katt att stanna kvar i en koloni lika lite som man kan tvinga en tamkatt att komma hem om man släpper ut den.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2010, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
100,000 hemlösa och plussa på några hundra efter som katthemmen är överfulla och inte tar in fler så får man räkna två kulla på varje fertilhona inom ett år har dom katterna fördubblats, i sin tur får dom kattungar som inom sex månader också är ferila och får i sin tur sex kullar osv !ja det är bara att tänka till !
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2010, 02:24
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 28-02-2010, 00:29)  100,000 hemlösa och plussa på några hundra efter som katthemmen är överfulla och inte tar in fler så får man räkna två kulla på varje fertilhona inom ett år har dom katterna fördubblats, i sin tur får dom kattungar som inom sex månader också är ferila och får i sin tur sex kullar osv !ja det är bara att tänka till ! Till och med tre kullar per år och hona. Det drar fort ihop ett gäng.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
28-02-2010, 12:54
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 27-02-2010, 19:40)  Håller med dej fullt ut.. Tyväär är det ibland det bästa att skjuta, om den som skjuter, vet vad den gör. ... Det är av den anledningen jag inte tror på skytte (de vet inte vad de gör), det skadesköts flera katter här under sista skyttegillet på katt (förra hösten när en privatperson lyckats åstadkomma en rejäl kattkoloni genom att mata och sen inte bry sig om övrig vård), de hade ett helvete att fånga in dessa blödande katter sen, det var INTE trevligt för de kringboende kan jag säga. En kröp in i ett smalt skrymsle under banvallen och kommunen ville sedan aldrig uttala sig om de fick tag i den eller inte, så troligen låg den där och självdog. Mannen som matade blev före detta hände även åtalad för att han inte tog katterna till veterinär (de flesta var i usel kondition), vår lokala Kattslussen ville inte hjälpa honom för han lyssnade inte till deras råd, inte heller hade de plats för alla dessa katter. Vet inte hur denna rättsprocess slutade, det har inte stått nåt om det. Nä skytte är ingen bra lösning, om man såklart inte lyckas söva dem före. Men söver man dem så kan man lika gärna fortsätta med spruta två.
Redigerat av Meriona: 28-02-2010, 12:56
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2010, 13:06
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 28-02-2010, 12:54)  Det är av den anledningen jag inte tror på skytte (de vet inte vad de gör), det skadesköts flera katter här under sista skyttegillet på katt (förra hösten när en privatperson lyckats åstadkomma en rejäl kattkoloni genom att mata och sen inte bry sig om övrig vård), de hade ett helvete att fånga in dessa blödande katter sen, det var INTE trevligt för de kringboende kan jag säga. En kröp in i ett smalt skrymsle under banvallen och kommunen ville sedan aldrig uttala sig om de fick tag i den eller inte, så troligen låg den där och självdog.
/..../ Usch Stackars katter... Tråkigt när det blir så...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2010, 14:26
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 28-02-2010, 00:29)  100,000 hemlösa och plussa på några hundra efter som katthemmen är överfulla och inte tar in fler så får man räkna två kulla på varje fertilhona inom ett år har dom katterna fördubblats, i sin tur får dom kattungar som inom sex månader också är ferila och får i sin tur sex kullar osv !ja det är bara att tänka till ! Ja precis, därför man ska kastera  Men det är ju inte ju inte riktigt så lätt som du säger, det är inte lätt för en hemlös mammakatt att föda upp sina ungar så det blir ju inte som att jämnföra med andra katter, kullarna överlever inte på samma sätt och de klara inte av att få lika tätt, en fördubbling av de hemlösa blir det inte på ett år. Det dör ju av en hel del katter pga av svält, kyla och sjukdom/skada. Jag förstår inte hur du menar att man ska plussa på ett par hundra för att katterna i katthemmen är överfulla :/ vad har det med saken att göra? Sen tas det in massor av hemlösa katter av katthemmen, i den mån de katter de har slussas ut till nya hem, och många privat personer tar in och placerar om, tyvärr inte i tillräckligt stor mängd för att hemlösa ska minska eller låta bli att öka. Man säger att en honkatt kan få ca 120 ungar under sin livstid, men det gäller ju okastrerade sälskapskatter där de har bra tillgång till mat och mamman redan är i rätt bra skick.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 19:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (*Stintan* @ 27-02-2010, 18:34)  Redan existerande kolonier säger du ja då beror det väl på att någon redan matar dom eller hur för katter skulle väl knappast skapa kolonier i det fria om det inte var något som lockade. Nu är det ju långt ifrån alla hemlösa katter som lever i befintliga kolonier och vad hade du tänkt göra med alla som inte gör det? Var ska du hitta alla dessa människor som ska sköta kolonierna och alla som ska bekosta det hela? Hur lång tid ska det hela få ta innan problemen är lösta?
Katter i det fria blir mycket sällan lika gamla som tamkatter som sköts om på ett helt annat sätt. Hur ska man få kolonin att hålla ihop för man ska väl inte hägna in dom?
Ingen vet väl hur många hemlösa katter det egentligen finns i Sverige men för några år sen hörde jag att det uppskattades till ca 100.000. Tror knappast antalet minskat sen dess utan tvärtom ökat. Hur många katter kan man ha i en koloni? Först, jag kan nu inte ta ställning för eller emot TNR, eftersom det verkar betyda att katten efter kastrering hålls i koloni. Katten är som sagt en solitär; katten är inget flockdjur. Håller med Stintan här. Nu tjatar jag om (för detta är som jag ser det kärnan): Kattens status måste öka, detta bla genom en högre prislapp på katt; obligatorisk märkning i kombination med "ägarregister"; kastrering av utekatter och katter som inte används i avel (katt kostar, det måste man veta innan man tar det stora ansvaret att köpa katt). Och - naturligtvis - att djurskyddslagen tillämpas. Någon skrev tidigare lite "nedlåtande" om hållande av stallkatter. Stallkatten får leva enligt sin natur, samtidigt som den har en människas omsorg, tak över huvudet när den vill o.s.v. Är det något fel i det? Kanske bättre att rikta ljuset mot en, för katten, mardröm: Kattsamlaren. Vi läser om det i tidningarna ibland: 30 katter i en lägenhet.... Det finns nog ett stort mörkertal här. Jag vågar inte tänka på det.
Redigerat av smuleborg: 01-03-2010, 19:54
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 19:35
|
Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 01-03-2010, 19:29)  Först, jag kan nu inte ta ställning för eller emot TNR, eftersom det verkar betyda att katten efter kastrering hålls i koloni. Katten är som sagt en solitär; katten är inget flockdjur. Håller med Stintan här.
Nu tjatar jag om (för detta är som jag ser det kärnan): Kattens status måste öka, detta bla genom en högre prislapp på katt; obligatorisk märkning i kombination med "ägarregister"; kastrering av utekatter och katter som inte används i avel (katt kostar, det måste man veta innan man tar det stora ansvaret att köpa katt). Och - naturligtvis - att djurskyddslagen tillämpas.
Någon skrev tidigare lite "nedlåtande" om hållande av stallkatter. Stallkatten får leva enligt sin natur, samtidigt som den har en människas omsorg, tak över huvudet när den vill o.s.v. Är det något fel i det?
Kanske bättre att rikta ljuset mot en, för katten, mardröm: Kattsamlaren. Vi läser om det i tidningarna ibland: 30 katter i en lägenhet.... Det finns nog ett stort mörkertal här. Jag vågar inte tänka på det. Håller med om att kolonier inte är det ultimata som jag ser det. Katter söker sig till maten. Ett steg att öka statusen, är att ha samma lagar och regler för katt, som för hund.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2010, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Anic @ 27-02-2010, 20:25)  Kolonier startar inte alltid för att nån matar även om det är vanligt, utan där det finns mkt mat därimot oavsett det är en matare eller en ladugård med mkt möss. Om någon redan matar brukar de kunna ställa upp som volontärer sedan också, att få volontäraer är ett litet problem det är många som vill hjälpa katter. Det är väl ekonomin som är svårast att få ihop, men som jag redan skrivit så är det konstigt nog så att det ska vara mer kostnadseffektivt att ha en TNR-koloni än avskjutning, hur det går ihop är jag inte särskilt insatt i. Men i dagsläget är det kattälskare som skramlar ihop pengar till det, inte skattepengar som betalar tillskillnad från avskjutningar där skattepengar betalar kalaset.
Man säger fortfarande att det finns ca 100.000 hemlösa katter. Hur många katter man kan ha i en koloni beror på hur många katter som bosätter sig i kolonin, det tror jag naturen sköter rätt bra själv och meningen är ju att kolonin ska avvecklas efterhand, bla genom att katter avlider och genom att man får hem till dem. Jag har ingen aning om hur många katter den största existerande katt kolonin har.
Man kan inte tvinga en katt att stanna kvar i en koloni lika lite som man kan tvinga en tamkatt att komma hem om man släpper ut den. Jag har kortat ner Anic:s inlägg ganska kraftigt. Att kolonier kan uppstå om människor lägger ut mat till katter, kan vi vara överens om, detta med kattkolonins alla baksidor i form av stressrelaterade sjukdomar, kattpest, "katthiv" (det kallades så förr)... Jag har inte en enda "egen" erfarenhet att katter självmant bildar kolonier runt en "ladugård med mycket möss". På landet finns mat överallt; sorkar, möss, fåglar... Och, som sagt, katten är inget flockdjur. Jag sitter och funderar. Om jag skulle upptäcka en förvildad katt här ute på landet? Jag blir svaret skyldig, för närvarande.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03-2010, 11:49
|

Medlem

|
Tycker problemet med att katter bildar kolonier överdrivs kraftigt. Kan man läsa om stressrelaterade sjukdomar som orsakas av själva flocklivet någonstans? Katter kan bilda flockar när omständigheterna är sådana. Att de skulle vara uteslutande solitära stämmer inte. När jag avlivade min honkatt för ett år sen, blev min lille hankatt helt konstig och förändrad, skrek mycket och verkade olycklig. Sedan skaffade jag en ny katt, en vuxen hankatt till, båda var ca. 1 - 1½ år gamla när jag släppte ihop dem. Folk trodde att det skulle bli problem, men de är överlyckliga! Nr. 1 har slutat skrika helt, de gör allt tillsammans, jag kan se hur de går på utflykter tillsammans när de är ute, de leker, sover ihop osv. fast det finns hur mycket plats som helst om de hade velat undvika varandra, då hade de ju bara träffats vid matskålen någon gång.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03-2010, 21:38
|

Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 01-03-2010, 19:29)  Först, jag kan nu inte ta ställning för eller emot TNR, eftersom det verkar betyda att katten efter kastrering hålls i koloni. Katten är som sagt en solitär; katten är inget flockdjur. Håller med Stintan här.
Nu tjatar jag om (för detta är som jag ser det kärnan): Kattens status måste öka, detta bla genom en högre prislapp på katt; obligatorisk märkning i kombination med "ägarregister"; kastrering av utekatter och katter som inte används i avel (katt kostar, det måste man veta innan man tar det stora ansvaret att köpa katt). Och - naturligtvis - att djurskyddslagen tillämpas.
Någon skrev tidigare lite "nedlåtande" om hållande av stallkatter. Stallkatten får leva enligt sin natur, samtidigt som den har en människas omsorg, tak över huvudet när den vill o.s.v. Är det något fel i det?
Kanske bättre att rikta ljuset mot en, för katten, mardröm: Kattsamlaren. Vi läser om det i tidningarna ibland: 30 katter i en lägenhet.... Det finns nog ett stort mörkertal här. Jag vågar inte tänka på det. Vem skrev nedlåtande om stallkatter? Om du syftar på det jag skrev så får du läsa igen, men det är inte alla som tar hand om sina stallkatter ska man komma ihåg, men om de har en ägare som tar hand om dem vid och till vet behov så. Och det är väldigt vanligt att den samlas katter runt ladugårdar och andra farmar, där man väljer att skjuta av de vuxna och oftas slå ihjäl ungarna(och ja det är vanligt att kattungar slås ihjäl, man räcknar med ca 10 000 om året som blir ihjäl slagna) Tycker det är väldigt konstigt att fock hela tiden hävdar att katter inte är flockdjur, nej de är kanske inga flockdjur i den bemärkelsen som ett lejon eller en hund, men nog sjutton uppskattar de flesta katter andra katters sällskap, det är rätt få som inte gör det, ffa om de får växa upp med andra katter. Att säga att det är solitärer som ex snöleoparden är lika felaktigt. Sen kolonier är ju inte direkt hundratalskatter ofta, det är ibland bara ett 10 tal. Och de tvingas ju inte att trampas på vandra på liten yta direkt. Vad gäller djursamlare så är det här en intressant artikel.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-03-2010, 23:18
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Anic @ 02-03-2010, 21:38)  Och det är väldigt vanligt att den samlas katter runt ladugårdar och andra farmar, där man väljer att skjuta av de vuxna och oftas slå ihjäl ungarna(och ja det är vanligt att kattungar slås ihjäl, man räcknar med ca 10 000 om året som blir ihjäl slagna) Det kanske är tur att det finns människor som inte är så blödiga. Hur skulle det annars se ut på kattfronten? Våra katter jagade alltid bort eventuella inkräktare och ville inte ha främmande besök på gården (inom sitt revir). Var har du källan till ditt påstående ovan?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2010, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Det där att ladugårdskatter har det så dåligt och att ungar slås ihjäl är nog i stort set en myt nu mer,de flesta som har katter på landet ger sina kattor p-piller eller kastrerar sina katter just för att slippa slå ihjäl kattungar,jag känner många som bor på landet som har katter och att de slår ihjäl kattungar förekommer inte hos dom i alla fall.Då är det värre med dom som skaffar katt och inte vet eller lär sig om katter utan låter dom få kull på kull som sedan säljes mot en krona tassen eller ges bort till vem som helst.Tror inte att alla tänker på hur många katter en hona kan generera på en kull bara på ett år,de flesta bara släpper ut sina katter och blundar för faktumet att katter förökar sig väldigt snabbt.Att stallkatter och ladugårdskatter skulle ha det sämre är en myt annser jag de blir ofta väldigt väl omhändertagna får mat och omtanke ,att en katt bor i ett stall är inget konstigt det är varmt o gott där plus att de får utlopp för sin jaktinstinkt,det var i ladugårdar och stall som vi började hålla katter för att hålla efter råttor och möss.Många av dom som har innekatter tänker inte hur katterna levde innan de blev innekatter utan tror en katt som inte får vara inomhus lider fryser och svälter.Har själv en katt på 9år som hellre är ute på dagarna och kvällarna än ligger inne och blir soffpotatis vilket heller inte katten mår bra av,kattens naturliga habitat har ju nästan försvunnit under åren,man ska inte glömma bort att de flesta "bondkatter"är väldigt kapabla att klara sig ute och det är ju det mest naturliga betende en katt har att få vara ute och annvända alla sina sinnen vilket många katter berövas i dag genom att avlas sönder och hållas inne hela sitt liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2010, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
stämmer nog... fast min katt är frivillig soffpotatis och går inte gärna ut, utan springer och gömmer sig när man ropar "kisse, vill du gå uuuut?"
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2010, 15:40
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 03-03-2010, 15:20)  Det där att (...) ungar slås ihjäl är nog i stort set en myt nu mer... Man behöver inte gå långt här i alla fall för att komma till en gård där kattungar slås ihjäl regelbundet, jag känner själv flera som säger att de gör det.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-03-2010, 15:47
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
yes, det händer
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|