|
|
  |
Sömnproblem |
|
|
|
05-03-2010, 14:13
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Du har fått en hel del tips redan men vad jag kan rekommendera är :
svalt i sovrummet , helst inte mer än 17 grader
lyssna på ljudbok
Hjälper inte det här så kan du be din läkare att skriva ut ett ganska nytt preparat som heter Circadin . En kur som man tar under tre veckor och som normaliserar melatoninet , inget farligt , inte vanebildande. Har hjälpt mig riktigt bra.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
05-03-2010, 17:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag minns inte när jag sov en hel natt... Har svårt att somna, vaknar ofta en gång i timmern och måste upp ofta tidigt p.g.a. värk. Men, som jag har sagt många gånger förut, ljudböcker och radion hjälper mig mycket. Min walkman är alltid med i sängen, en gammaldags en med kasetter och radio. Har många böcker på kasett, men dom får inte vara för spännande och inte får uppläsaren höja och sänka rösten hela tiden. Mån - fre lyssnar jag till karlavagnen, är min bästa sömntablett Och samtidigt som den hjälper mig för mina sömnbesvär, så hjälper det också mot min tinnitus. Två flugor i ett smäll also.... Elisabeth
|
|
|
|
|
05-03-2010, 19:20
|
Medlem
Antal inlägg: 166
Medlem nr: 27 325

|
Kan nog inte sagt det bättre själv KARLAVAGNEN
|
|
|
|
|
05-03-2010, 19:47
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Lite OT. Men jag skulle testa ljudbok som avslappning och för att sova. Klämde i med en bra bok och inte somnade jag inte Torsten Wahlund läste, och den var så spännande så jag låg och stirrade upp i taket, för att inte missa ett ord. Så väljer ni talbok, välj något tråkigt inläst av Kristina Lugn.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-03-2010, 20:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Jag måste vara ytterst noga för att sova bra men förra vintern när vi gick på gymmet tre gånger i veckan så var det inga problem. Jag sov som en stock! Har dock genom åren läst mig följande strategier.
- Lägga mig samma tid varje kväll.
- Vädrat och svalt i sovrummet.
- Se till att komma isäng i god tid innan sömntåget går. Läsa något lättsamt så att jag varvar ner. Det konstiga är att om jag lägger mig för sent så vaknar jag ofta alldeles för tidigt på morgonen.
- En promenad en stund före läggdags förbättrar sömnen.
- När det inte är för kallt har jag fönstret öppet. På sommaren kan jag vakna av att det är för kvavt och då är det lögn i helsike att somna om. Går jag då upp och öppnar mer så att luften kommer in så somnar jag igen.
- Om jag sitter och ser på TV eller gör något annat stillsamt och sedan går och lägger mig så funkar det inte alls.
- Om lakanen behöver bytas så sover jag dåligt. Kan det vara utandningsluften från kvalstren månne...
|
|
|
|
|
05-03-2010, 20:30
|

Medlem

|
pejori det är mycket berående vilken talbok man lyssnar till.
Den bäst för att sova till är något av Stefan Andhe. Jag har t. ex. mormor och jag och till den har jag försökt att somna nu i minst i ett år.
Lorentz jag gillar karlavagn, speicellt när ämnet är fritt. Men jag har så lågt ljud att ja inte hör riktig va dom säger, s.a.s. bara hat ett bakgrundsljud.
Men det händer också att jag lyssnar på hela programmet.
Elisabeth
|
|
|
|
|
05-03-2010, 20:42
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2010, 20:30)  pejori det är mycket berående vilken talbok man lyssnar till.
Den bäst för att sova till är något av Stefan Andhe. Jag har t. ex. mormor och jag och till den har jag försökt att somna nu i minst i ett år.
Lorentz jag gillar karlavagn, speicellt när ämnet är fritt. Men jag har så lågt ljud att ja inte hör riktig va dom säger, s.a.s. bara hat ett bakgrundsljud.
Men det händer också att jag lyssnar på hela programmet.
Elisabeth Måste kolla om jag har någon bok, han har läst in. Deckardåre som jag är, så blir det ju så spännande efter en stund, så jag vill inte missa något. Nu kommer nästa ljudbok. "Döden skall du tåla" Av Karin Fossum. vem läser??? Uppläsare: Torsten Wahlund Självklart. Jag läser/lyssnar bara på deckare och verkliga berättelser. Har kommit på mej med, att stå stilla med dammsugaren på, för det är så spännande...
Redigerat av pejori: 05-03-2010, 20:43
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-03-2010, 20:46
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 05-03-2010, 20:42)  Måste kolla om jag har någon bok, han har läst in. Deckardåre som jag är, så blir det ju så spännande efter en stund, så jag vill inte missa något. Nu kommer nästa ljudbok. "Döden skall du tåla" Av Karin Fossum. vem läser??? Uppläsare: Torsten Wahlund Självklart. Jag läser/lyssnar bara på deckare och verkliga berättelser. Har kommit på mej med, att stå stilla med dammsugaren på, för det är så spännande...  Ja men det kan man inte somna till..... Min sambo läser ju bara deckare, jag gillar inte det. Och i sängen vill jag ha något att somna till. Kanske jag skall kolla lite närmare vad jag har allt, lånar gärna ut Elisabeth
|
|
|
|
|
05-03-2010, 21:00
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2010, 20:46)  Ja men det kan man inte somna till.....
Min sambo läser ju bara deckare, jag gillar inte det. Och i sängen vill jag ha något att somna till. Kanske jag skall kolla lite närmare vad jag har allt, lånar gärna ut
Elisabeth Testa Jan Mårtensson.(dödssynden) Han är decklarförfattare, MEN när har är på t.ex ett galleri, får du hela konstnärens levnadshitoria på köpet. Hur Och varför slottet är byggt där det är och var ordet/drinken " Manhattan" har sitt ursprung. Mer historia än deckare... Inte F*N sover jag. Tinituser= låg CD-spelare med bra musik på lågt ljud.
--------------------
|
|
|
|
|
05-03-2010, 21:22
|

Medlem

|
pejori mig hjälper tal, lågt , bättre än musik mot min tinnitus. Köpte avslappningsband, havsbrus med musik t.ex. Något så irriternade kan jag bara säga. 2 gånger, aldrig mera. Om man skall lyssna en halv timma eller 3/4 timma på det då får man nippran. Men jag har en annan CD här som jag har aldrig lyssnat på. Min gamla walkman med kasett och radio är bäst och hjälper mig bäst, han ligger sedan många år bredvis mig Elisabeth
|
|
|
|
|
05-03-2010, 21:37
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2010, 21:22)  pejori mig hjälper tal, lågt , bättre än musik mot min tinnitus. Köpte avslappningsband, havsbrus med musik t.ex. Något så irriternade kan jag bara säga. 2 gånger, aldrig mera. Om man skall lyssna en halv timma eller 3/4 timma på det då får man nippran. Men jag har en annan CD här som jag har aldrig lyssnat på. Min gamla walkman med kasett och radio är bäst och hjälper mig bäst, han ligger sedan många år bredvis mig Elisabeth  Nog skvalpade det ... Kan du skicka över hjälpen hit tror du?????? Jag hade/fick "delfiner" Sist sa min doktor att jag ska prova ett nytt test, nämligen att stirra på digitalklockans siffror. Han påstod att allt annat var (skit)...om det inte fungerar. Motion stressar upp folk, kallt sovrum= fryser och kan inte sova...osv.) Det nya är, att man ska tömma skallen, och stirra på digitalklockan... Okay... Sa jag, men Jag kan inte somna och jag vaknar, varje gång jag vänder mig i sängen, för det gör ont... Sedan är jag vaken (efter pinkturen) Vad gör jag då, efter två timmar??? Hjälp har jag fått, men inget jag skriver här.
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2010, 19:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Christa @ 05-03-2010, 20:18)  Jag måste vara ytterst noga för att sova bra men förra vintern när vi gick på gymmet tre gånger i veckan så var det inga problem. Jag sov som en stock! Har dock genom åren lärt mig följande strategier.
- Lägga mig samma tid varje kväll.
- Vädrat och svalt i sovrummet.
- Se till att komma isäng i god tid innan sömntåget går. Läsa något lättsamt så att jag varvar ner. Det konstiga är att om jag lägger mig för sent så vaknar jag ofta alldeles för tidigt på morgonen.
- En promenad en stund före läggdags förbättrar sömnen.
- När det inte är för kallt har jag fönstret öppet. På sommaren kan jag vakna av att det är för kvavt och då är det lögn i helsike att somna om. Går jag då upp och öppnar mer så att luften kommer in så somnar jag igen.
- Om jag sitter och ser på TV eller gör något annat stillsamt och sedan går och lägger mig så funkar det inte alls.
- Om lakanen behöver bytas så sover jag dåligt. Kan det vara utandningsluften från kvalstren månne... Hade skrivit läst mig istället för lärt mig. Detta är alltså strategier som fungerar på mig och som jag själv utvecklat för att kunna sova.
|
|
|
|
|
06-03-2010, 21:39
|
Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 25 503

|
Jag har "kroniska" sömnproblem och minns inte att jag sovit en natt i mitt (korta) liv innan jag började äta melatonin.
Finns säkert massor med invändningar mot detta tips, men för de som har provat varenda metod och inte hittat lindring, Köp melatonin, är inte ens receptbelagt utanför sverige så det finns att köpa online.
|
|
|
|
|
06-03-2010, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
En skål med naturell yoghurt skulle hjälpa ett par timmar innan du lägger dig. Jag undviker yoghurt på morronen av den enkla anledningen, blir sömnig av den. Lite annat om dess effekter: http://www.nymedicin.com/news/2005/03/22/Y...ner_i_vikt.html
|
|
|
|
|
07-03-2010, 13:21
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Smarterchild @ 06-03-2010, 21:39)  Jag har "kroniska" sömnproblem och minns inte att jag sovit en natt i mitt (korta) liv innan jag började äta melatonin.
Finns säkert massor med invändningar mot detta tips, men för de som har provat varenda metod och inte hittat lindring, Köp melatonin, är inte ens receptbelagt utanför sverige så det finns att köpa online. Det finns ju i Sverige också , visserligen på recept men varför skulle en läkare vägra skriva ut det ? Som jag redan skrivit så heter det Cirkadin och man äter bara en tre veckors kur så normaliserar det ditt melatonin. Har funkat otroligt bra för mig om man betänker att jag inte sovit mer än 2 - 3 timmar åt gången p g a värk de senaste 9 åren. Nu kan jag sova upp till 5 - 6 timmar åt gången och sover på " riktigt " , djupt och avslappnat . Åt kuren i månadsskiftet nov - dec förra året .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-03-2010, 15:08
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
På Systemet finns det hjälp mot sömnproblem. Ett av dom bästa heter" Islay Mist", och för en direkt in i "dimman". En "nattfösare" är himmelriket, om man inte sover i sängen bredvid förstås - snarkningar är en vanlig orsak till skilda sovrum. Kom inte med moralkakor nu bara....
|
|
|
|
|
07-03-2010, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Jobbigt att inte kunna sova har själv stora insomningsbesvär, som en sa här Melatonin det e skitbra ^^ Jag får dem fortfarande och det hjälper bättre en de imovane/stilnoct som jag fick innan, jag trodde inte det skulle hjälpa så bra för mej iallafall ^^ Googla på Melatonin och läs får man ska tydligen få längre liv av dem oxå men får se hur bra det stämmer
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
07-03-2010, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
Jag jobbar natt sen 6-7 veckor tillbaka och ibland har det varit svårt att sova på dagen. Något som vi pratat om på jobbet. En kollega tar en Alvedon varje fm när han ska sova och han somnar som en stock. Tydligen blir kroppen avslappnad och är man redan lite halvtrött så hjälper den till. Har dock inte provat själv för jag kollar på web-tv och brukar somna gott av det.
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
07-03-2010, 19:22
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 07-03-2010, 13:21)  Det finns ju i Sverige också , visserligen på recept men varför skulle en läkare vägra skriva ut det ? Som jag redan skrivit så heter det Cirkadin och man äter bara en tre veckors kur så normaliserar det ditt melatonin. Har funkat otroligt bra för mig om man betänker att jag inte sovit mer än 2 - 3 timmar åt gången p g a värk de senaste 9 åren.
Nu kan jag sova upp till 5 - 6 timmar åt gången och sover på " riktigt " , djupt och avslappnat . Åt kuren i månadsskiftet nov - dec förra året . Kan man mäta halten av melatonin på något sätt? Annars kan jag inte förstå, att läkare inte testar detta medel, innan stilnoct (vidriga biverkningar hos mej) och imovane (hjälper inte alls) först. Jag ska ta en diskusion med min läkare om detta är något jag ska testa. Det finns bara ett preparat jag kan sova på (utan svåra biverkningar)och det är hårt styrt av socialstyrelsen, när det gäller förskrivning och andvändning. Att inte kunna somna och sedan få sova en hel natt, leder till mängder av biverkningar i livet. Många depressioner, beror på just sömnbrist. Att somna vid tre-fyra på morgonen och sedan vakna skitpigg kl sex, är ingen bra dygnsrytm, eller att vara vaken i två dygn, för att sedan somna av ren utmattning.
Redigerat av pejori: 07-03-2010, 19:24
--------------------
|
|
|
|
|
07-03-2010, 19:28
|
Medlem

|
CITAT (Smarterchild @ 06-03-2010, 21:39)  Jag har "kroniska" sömnproblem och minns inte att jag sovit en natt i mitt (korta) liv innan jag började äta melatonin.
Finns säkert massor med invändningar mot detta tips, men för de som har provat varenda metod och inte hittat lindring, Köp melatonin, är inte ens receptbelagt utanför sverige så det finns att köpa online. Vet inte hur gammal du är, men jag har fått samma diagnos (kroniska) och att det beror på, signaler i hjärnan, som slår till. (vaknar precis innan jag går ner i sömnläge och sedan är jag klarvaken) Skulle jag somna, vaknar jag efter en och en halv timma igen, pigg och allert.,
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|