Jag vill köpa en ovanlig och vacker buske till mina föräldrars trädgård, till minne av vår hund som just dött. De vackraste buskarna jag vet är nog magnolia eller buskpion, men jag vet inget om dem. Jag vill plantera en speciell buske som ska blomma vackert och gärna dofta, men doft är inget krav. Däremot måste den vara tålig och leva länge eftersom den ska vara till minne av en väldigt älskad och saknad vovve. Platsen är solig och åt det lite torra hållet, men det går att ordna med vattning. Tomten ligger utanför Stockholm, zon två eller tre. Det finns skuggigare platser också, men "paradplatsen" är en solig slänt med bra jord.
Jag har läst om rotäkta pioner "Gansu Peaonia Rockii" och sett en rosa Fen Die som såg fin ut, men är den "fin"? Eller ska man köpa en magnolia, då ex Magnolia stellata Chrysanthemiflora som jag sett på bild och gillar?
Jag vet inget om dessa växter, har bara läst i böcker och sett att de var fina på bild. Om nån är svår eller känslig är det ju dumt att välja den, men det ska vara en vacker buske som påminner oss om Birka.
Det här låter lite "rörigt" men jag är helt enkelt ute efter era erfarenheter! Jag blir glad för minsta råd! Anna-Karin
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|