Anna-Karin Lundberg
21-02-2010, 13:22
Jag vill köpa en ovanlig och vacker buske till mina föräldrars trädgård, till minne av vår hund som just dött.
De vackraste buskarna jag vet är nog magnolia eller buskpion, men jag vet inget om dem. Jag vill plantera en speciell buske som ska blomma vackert och gärna dofta, men doft är inget krav. Däremot måste den vara tålig och leva länge eftersom den ska vara till minne av en väldigt älskad och saknad vovve.
Platsen är solig och åt det lite torra hållet, men det går att ordna med vattning. Tomten ligger utanför Stockholm, zon två eller tre. Det finns skuggigare platser också, men "paradplatsen" är en solig slänt med bra jord.
Jag har läst om rotäkta pioner "Gansu Peaonia Rockii" och sett en rosa Fen Die som såg fin ut, men är den "fin"? Eller ska man köpa en magnolia, då ex Magnolia stellata Chrysanthemiflora som jag sett på bild och gillar?
Jag vet inget om dessa växter, har bara läst i böcker och sett att de var fina på bild. Om nån är svår eller känslig är det ju dumt att välja den, men det ska vara en vacker buske som påminner oss om Birka.
Det här låter lite "rörigt" men jag är helt enkelt ute efter era erfarenheter! Jag blir glad för minsta råd!
Anna-Karin
ingrids
21-02-2010, 14:13
Vad jag läst mig till är buskpion mer torktålig än magnolia. Sedan har ju buskpionen i mitt tycke vackrare bladverk.
Anna-Karin Lundberg
23-02-2010, 20:00
Tack för tipsen ingrids. Just med bladen är bra att få veta - för i böckerna och på nätet är det mest bara bilder på själva blomman och sällan på hela busken. Och både buskpion och magnolia har väl kort blomning, eller hur? Jag menar, det är busken med dess bladverk man ser mest när man har den i trädgården, blommorna kommer bara en kortare tid. På plantskolan är det ju bara en liten "fjutt" man köper, så det säger inte så mycket om hur det blir sen. Ni som har erfarenhet vet - jag blir glad för era råd.
Monica WJ
24-02-2010, 21:38
Jag skulle valt pionen. De blommar så fint, har vackra blad och tål att stå i full sol med lite torka ibland.

Mina har efter inköp tagit något år på sig att börja blomma med flera blommor, men när de börjat är det för fullt och under en längre period. Det tycker inte om att bli flyttade, så då passar den ju bra på en minnesplats.

Lycka till vilken du än väljer!
Sollan A
28-02-2010, 13:34
Buskpionen är fantastisk när den blommar men personligen tycker jag att den är lite anonym efter blomingen som ju är kort. Det finns en art där bladen har en silvrig anstrykning men vad den heter har jag inte en aning om. Fråga på en bra handelsträdgård. Trodde också att den mådde bäst med vandrande skugga men där har jag kanske fel...
Du kanske ska kombinera busken med andra växter om du vill ha längre blomfägring?
Anna-Karin Lundberg
28-02-2010, 14:18
Det finns en "ledig" plats i en färdig rabatt, så andra växter kommer också att blomma där. Och underbart är kort - eller vad säger man? Passar också på Birka, hon dog för tidigt pga cancer i levern, inte ens sju år gammal.
Jag har tittat mer på buskpoiner men blir inte riktigt klok på namen. Där jag sett några fina heter de "Gansu Paeonia rockii" och de ska vara "äkta" från Kina, 3-5 år gamla. Jag antar att det menas att de är rotäkta och inte ympade. På andra platser står att buskpionen heter Paeonia suffruticosa. Vad är skillnaden? Spelar det så stor roll, eller kan man bara välja en som ser ut att ha fina blommor? Ska det vara fyllda eller enkla? Jag har aldrig sett en buskpion i levande livet, bara själva blomman på bild, det är därför jag kommer med dumma frågor...
Magnolia verkar lite känsligare, så det är kanske dumt att köpa en sån som minnesväxt - den får ju inte också dö!
Jag är glad för era tankar!
Anna-Karin
Hej
I plantskolor finns många sorter magnolia och buskpioner men kan välja sort som passar sin trädgård.
H:Bassam
ingrids
01-03-2010, 09:49
Det finns mer än en art buskpion. Rockii är den härdigaste och det är den som har "svart" innerst på blombladen. Det är den som är härdigast i Sverige. Att den kommer från Kina skulle jag inte tolka som 100 procent säkert att den är rotäkta, jag tror de ympar även i Kina, men står det rotäkta bör den ju vara det. Fyllda eller ofyllda blommor är nog lite av en smaksak, själv är jag förtjust i de halvfyllda, när jag äntligen har platsen klar vill jag plantera en Rockii "Lydia Foote"
Jag är väldigt förtjust i min trädpion Feng Dan Bai (Vita Fågel Fenix), en Paeonia suffruticosa, på egen rot. (har ingen bra bild tyvärr)
[attachment=47697:peonia2.JPG]
Den doftar också, och blommorna är stora, men samtidigt sköra.
länk med bättre bild
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.