Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mänsklig mognad, Vad innebär det tycker ni?
          Freyas
          Inlägg 22-02-2010, 08:15
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Sussie F-Flower @ 21-02-2010, 21:55) *
          Men så läste jag Biggans länk och DÅ förstod jag!!! tummenupp.gif
          Vilken BRA länk! Så sant! Nu är den sparad!

'
          Jag tycker inte att allt som står i länken om mognad som hänvisas till i ovan citat faktiskt är en "korrekt" beskrivning på mognad. Ta till exempel det psykologiska experimentet som beskrivs längst ner på sidan. Även om svaret vad som händer vid experimentet lämnas öppet till läsaren att förstå, så är detta ju ett praktexempel på självmotsägelse, dvs. det motsäger allt det som länken just raderna innan har sagt om mognad och lekfullhet.
          Inte heller kan jag instämma fullt ut i bekrivningen av impulsivitet och mognad i länken. Däremot instämmer jag i att en mogen människa tänker faktiskt på konsekvenserna - och särskilt på konsekvenserna av sitt handlande för andra människor - innan han eller hon handlar.... men det förhindrar varken sund spontanitet eller åsiktsuttryck.

Redigerat av Freyas: 22-02-2010, 08:17

Citera
          herkules
          Inlägg 22-02-2010, 09:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Freyas @ 22-02-2010, 08:15) *
          '
          Jag tycker inte att allt som står i länken om mognad som hänvisas till i ovan citat faktiskt är en "korrekt" beskrivning på mognad. Ta till exempel det psykologiska experimentet som beskrivs längst ner på sidan. Även om svaret vad som händer vid experimentet lämnas öppet till läsaren att förstå, så är detta ju ett praktexempel på självmotsägelse, dvs. det motsäger allt det som länken just raderna innan har sagt om mognad och lekfullhet.
          Inte heller kan jag instämma fullt ut i bekrivningen av impulsivitet och mognad i länken. Däremot instämmer jag i att en mogen människa tänker faktiskt på konsekvenserna - och särskilt på konsekvenserna av sitt handlande för andra människor - innan han eller hon handlar.... men det förhindrar varken sund spontanitet eller åsiktsuttryck.

puh så skönt att läsa det du skriver crying.gif tänkte jag var den enda som inte höll med om texten.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-02-2010, 09:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Freyas @ 22-02-2010, 08:15) *
          '

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 22-02-2010, 11:53
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag tycker att det är ett tecken på mognad att man inte ger igen. Alltså om någon skriver eller säger något som man uppfattar som illasinnat så ger man inte igen genom att göra likadant mot den andre.

Istället förklarar man lugnt och sansat hur man uppfattade det den andre sa eller gjorde så att personen får möjlighet att förklara.

Alltså att sträva efter att reda ut saken istället för att skapa krig.

Redigerat av Christa: 22-02-2010, 11:54

Citera
          Anma
          Inlägg 22-02-2010, 12:08
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 22-02-2010, 11:53) *
          Jag tycker att det är ett tecken på mognad att man inte ger igen. Alltså om någon skriver eller säger något som man uppfattar som illasinnat så ger man inte igen genom att göra likadant mot den andre.

Istället förklarar man lugnt och sansat hur man uppfattade det den andre sa eller gjorde så att personen får möjlighet att förklara.

Alltså att sträva efter att reda ut saken istället för att skapa krig.

Håller med, men ibland är jag omogen... yes.gif

Citera
          Simplicity
          Inlägg 22-02-2010, 12:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

CITAT (kicki.p @ 21-02-2010, 23:31) *
          Om man alltid försöker att överträffa varandra i inbördes respekt och förtroende, kan man aldrig misslyckas i sin inre och yttre mognad!

Håller helt med... En definition på mognad är att man har fått så mycket erfarenhet av livet att man är ödmjuk inför sin tillvaro och inför andra.

När jag definierar tonåringar brukar jag säga att de ser saker i antingen vitt eller svart. Livet är antingen eller, gott eller ont, bra eller dåligt... De ser inte nyanserna eftersom deras åsikter och kunskaper oftast är rent teoretiska.

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          skogstroll
          Inlägg 22-02-2010, 12:57
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag ska inte säga så mycket kanske, jag tittar på mumintrollen på TV ibland giggle.gif

MEN, jag tycker att tecken på mognad är att man inser sina egna brister och inte hackar på andra för deras, om man inte själv är perfekt. Sen är det sorgligaste jag vet vuxna människor som trycker ner andra, säger nedlåtande saker utan att inse att de kan förstöra livet för den personen. Alla är inte på topp och kan näbba emot! Det kanske inte syns på ytan att någon är deprimerad

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Motti
          Inlägg 22-02-2010, 21:21
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

För mig är det att man hittat sig själv och vara trygg i det,att inte förvänta sig att alla är perfekta när man inte är det själv ,att inte jaga upp sig över skitsaker och att man lärt sig njuta mer av livet och dess omgivning och att inte ta allt för givet.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 03:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon